Krzysztof Warlikowski: Odjíždíme (foto: Magda Hueckel)
Činohra

Krzysztof Warlikowski: Odjíždíme

Krzysztof Warlikowski

Pražské křižovatky

On-line
Pražské křižovatky

Od 22. 10. 2020 do odvolání jsou dle vládních nařízení uzavřeny všechny pokladny Národního divadla.

Základní informace

Kde hrajeme

On-line

Nastudování

V polštině, české, anglické, francouzské, ruské titulky

Premiéra

Premiéra 14. června 2018 ve Varšavě

Uvádíme:

Od 21. 11. od 19:00 do 23. 11. 2020 do 7:00 na YouTube profilu Nowy Teatr

Představení bude možné zhlédnout zdarma kdykoliv v uvedené době prostřednictvím odkazu* níže:

ZHLÉDNOUT ONLINE

* (odkaz bude aktivován v sobotu 21. 11. v 19 hodin a zůstane aktivní pouze po 36 hodin)

S inscenací Odjíždíme (polsky Wyjeżdżamy, anglicky We Are Leaving) se v online podobě divadlo Nowy Teatr hodlalo letošního ročníku Pražských křižovatek zúčastnit od chvíle, kdy bylo už zjara víceméně jasné, že okolnosti koronavirové pandemie, omezeného střetávání, divadelního provozu a vůbec cestování po celé Evropě vytvoří komplikovanější prostředí pro sdílení kultury a umění, než na jaké jsme si dávno zvykli.

Účinkující

  • 2020-2021

Tvůrci

Podle hry Chanocha Levina Suitcase Packers adaptoval
Krzysztof WarlikowskiPiotr Gruszczynski
Do polštiny přeložil
Jacek Poniedziałek
Do češtiny přeložila
Barbora Kolouchová
Scéna a kostýmy
Małgorzata Szczęśniak
Světelný design
Felice Ross
Produkce
Nowy Teatr

O inscenaci

Dvanáct let po úspěchu svého uvedení tragikomedie Krum se Krzysztof Warlikowski vrátil k dílu izraelského dramatika Chanocha Levina, přičemž tentokrát sáhl po jeho titulu Suitcase Packers (Baliči kufrů). Roky, které uplynuly od uvedení prvního Levinova textu, přinesly Polsku i Evropě nejeden dramatický okamžik. A tak se vrtkavý snílek Krum, hrdina známý z předešlé hry, po neúspěšné výpravě do zahraničí vrací do vlasti, v níž snad všichni umírají nebo se alespoň někam balí a chystají. Velká světová migrace lidí nachází v Levinově textu svou místní tvář a místní měřítko, jež odrážejí úzkosti a pohyby probíhající v makroměřítku. Kam směřují postavy Levinovy pestré galerie, není jasné, ale snad každá se snaží pohnout co nejdál od „tady“, třebaže opustit svůj domov nechce žádná. Ledacos o tomto tajemném velkém pohybu ostatně signalizuje „orchestrální“ podtitul hry Komedie pro osm pohřbů… A tak je třeba se ptát: Je život opravdu někde jinde? Není lepší a rozumnější zůstat a soustředit se na budování komunity? Je čas romantických gest, nebo pozitivistické práce pro dobro všech? Život nepřináší mír ani bez politiky, natož s ní!

V inscenaci Odjíždíme nacházíme mnohá z oblíbených témat Krzysztofa Warlikowského (1962), k nimž patří odcizení, homosexualita, zapovězení, tabuizace, společenské výměny, transformace těla, odkrytí identity, transgrese, střet jinakosti s banalitou života. Rodák z polského Štětína, známý svou schopností obracet či prohlubovat zdánlivě zřejmý smysl slov, a tak velmi originálně interpretovat klasická díla světové dramatické literatury, je již dlouhá léta uměleckým ředitelem Teatra Nowego, v němž vytváří a formuje svou osobní vizi poslání divadla ve společnosti. Jeho divadelním mottem se stal „únik z divadla“. Před pěti lety ve svém projevu k Světovému dni divadla svůj postoj k něm shrnul takto: „Mistry divadla lze nejlépe nalézt daleko od divadla. Obyčejně jsou to ti, které divadlo nezajímá jen jako mašinérie na reprodukci různých klišé a konvencí. To oni nalézají pulzující zřídla a živé proudy řek, které se obecně vyhýbají divadelním sálům a v nich denně se hromadícím nepřeberným zástupům lidí, potýkajících se s napodobováním jakýchsi světů. Napodobujeme, místo toho, abychom tvořili vlastní, koncentrované světy… Jaké má být současné divadlo? Má vycházet z hluboké pravdy a končit v nevysvětlitelném. Takové všem jeho tvůrcům, kteří se objevují na jevišti, ale i těm, kteří jsou v hledišti, přeji z celého srdce.“ 

S inscenací Odjíždíme (polsky Wyjeżdżamy, anglicky We Are Leaving) se v online podobě divadlo Nowy Teatr hodlalo letošního ročníku Pražských křižovatek zúčastnit od chvíle, kdy bylo už zjara víceméně jasné, že okolnosti koronavirové pandemie, omezeného střetávání, divadelního provozu a vůbec cestování po celé Evropě vytvoří komplikovanější prostředí pro sdílení kultury a umění, než na jaké jsme si dávno zvykli. Inscenaci proto polští kolegové velkoryse vybavili titulky v několika jazycích – kromě angličtiny a francouzštiny, s nimiž se počítalo od premiéry inscenace před dvěma lety, nově přibyly překlady a titulky maďarské, estonské a právě české, jež připravila překladatelka Barbora Kolouchová. Vstřícný přístup našich kolegů tak ukazuje, že je možná načase začít k mezinárodním akcím přistupovat i jinak než dosud.

Čili odjíždíme! Nebude to snadné, leč na kompromisy není kdy. Je čas jít! Vyrazme hned!

Koprodukce: Théâtre National de Chaillot, Paris; La Comédie de Clermont-Ferrand; Théâtre de Liège, Hellenic Festival, Athens; Bonlieu Scène national Annecy; CULTURESCAPES Switzerland, Basel

Financováno z prostředků víceletého programu NEZÁVISLÍ 2017–2021 v rámci dotačního programu „Kulturní mosty“ Institutu Adama Mickiewicze.

Délka představení: 1,5 hodiny

Sdílet na sociálních sítích

Partneři inscenace
Krzysztof Warlikowski: Odjíždíme
CULTURE.PL (Adam Mickiewicz Institute)Niepodległa (Independence)Ministerstvo kultury a národního dědictví Polské republikyNowy Teatr