
Balet, Téma
Říjen 2024
Pohádkové archetypy v novém hávu: Příběh Slunečníka, Měsíčníka a Větrníka
Většina lidových pohádek pracuje s určitým počtem předobrazů-archetypů. Jednotlivé motivy se v pohádkách ovšem proplétají, přebírají, ovlivňují a upravují podle dobových kontextů a obraznosti vypravěče. Nejinak je tomu i s naší pohádkou o Slunečníku, Měsíčníku a Větrníku, kterou poprvé zaznamenala v roce 1845 Božena Němcová.
Lidové pohádky pracují se svými předobrazy obvykle fragmentárně, ve formě odlesků, odrazů či matné vzpomínky na kdysi ucelené myšlenkové stavby a představy nejen o lidech a stavu společnosti, ale velmi často i o vzniku a smyslu světa, jeho řádu (nikoli pouze lidském), porušení tohoto řádu a opětném nastolení harmonie, šťastného konce. To platí i pro zmíněnou pohádku, kterou známe od Boženy Němcové, i její nejnovější adaptaci autorů Štěpána Benyovszkého a Viktora Konvalinky.

Alice Petit, foto Serghei Gherciu
Pozastavme se na okamžik u zmíněných základních archetypů. Především tu máme tři vládce živlů – Slunce, Měsíce a Větru. Oč vlastně jde? O nadčasové, ze starověké filozofie známé symboly tří základních elementů: ohně, vody a vzduchu. Obrazy však nelze chápat doslovně, snaží se pouze srozumitelným jazykem přiblížit rozdílné stavy jediné pralátky, z níž vše vychází a do níž se vše vrací. Na ně se váže vše ostatní – počínaje světem hmotným přes věci našimi smysly přímo nevnímatelné až po lidskou psychiku. Tak u Slunce můžeme mluvit o principu v evropské tradici mužském, aktivním, ohnivém, u Luny o principu vodním, ženském a pasivním, u vzduchu o androgynním sjednocení protikladů, nositeli spojovacího článku dvou předchozích.

Balet I Slunečník, Měsíčník a Větrník, zkoušky – foto: Serghei Gherciu
V úpravě, kterou nám tvůrci předkládají, jsou pochopitelně dobové i autorské posuny: především v aktivní roli ženského, nikoli mužského elementu, v proměně čarodějnice v černokněžníka Triglava (původně staroslovanské božstvo) a tak dále. Vidíme však, že základní „pohádkové“ značení zůstává i ve svých proměnách nedotčeno a nese dále své skryté poslání, které patří k základním hodnotám každé lidské kultury: trvání ve víru proměn a proměny v náruči trvání. A ještě jeden rys pohádky, svůdný a působivý: humor. Ten patří k našim archetypům stejně neodmyslitelně a bytostně. Bez jeho odlehčující role a osvěživé radosti bychom se jen neradi obešli.

Francesco Scarpato, Romina Contreras, foto Serghei Gherciu

Sdílet na sociálních sítích

Opera, Rozhovory, Téma
Září 2025
Mozarta vnímám jako hudebníka plného života, říká režisér Idomenea
Rozhovor s Calixtem Bieitem

Balet
Září 2025
Liliom: Darovat synovi hvězdu z nebe
Balet Liliom Johna Neumeiera – tragický příběh lásky i snová pohádka o vykoupení v české premiéře Baletu Národního divadla

Foyer, Balet
Září 2025
Tereza Podařilová: baletní ikona v Síni slávy ND
Umění, které se stalo měřítkem – od Carmen po Valmonta. Národní divadlo ocenilo svou legendu