Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Balet

Listopad 2021

McGregorův poutavý svět tance a technologií

Druhou letošní premiérou Baletu ND se stal ve dnech 14. a 15. října triptych Forsythe / Clug / McGregor, který tvořila díla trojice těchto choreografů. Z dílny Brita McGregora padl výběr na balet EDEN | EDEN z roku 2005 na hudbu Steva Reicha, který se zabývá otázkou etiky klonování a genetikou lidské bytosti. Tématy, jež ve světě tance mohou vypadat poněkud bezprecedentně. To však nutně neznamená, že se k nim není možné skrze choreografii vyjádřit.

Wayne McGregor je jako tvůrce znám svou otevřenou fascinací vědeckými objevy, umělou inteligencí, biomechanikou i počítačovými programy, které mohou rozšířit naše současné chápání choreografie a pohybujícího se lidského těla.

Vztah těla a vědy se mi zdá naprosto přirozený. Zajímá mě tělo v čase a prostoru, což jsou základní choreografické otázky. Technologie mohou tuto paletu rozšířit. Dostávají totiž tělo do nových situací, poskytují mu nové dimenze ke zkoumání. A mně osobně se otevírá nová perspektiva nazírání na něj, do určité míry se mi pohled zostřuje,“ vysvětluje McGregor.

Je si plně vědom, že řada lidí vnímá spojení technologie a lidského těla jako něco zcela cizorodého a neslučitelného. S tímto však zásadně nesouhlasí.

Technologie je vnímána jako něco vně našeho těla, jako něco, co ho dostává do pasivní role. Ale ve skutečnosti je tomu přesně naopak. Technologie naznačuje potenciál, umožňuje přehodnotit, jak přemýšlíme nad tělem, časem a prostorem. Tím, že nepracuje na totožných principech jako lidská anatomie, nutí mě jako tvůrce i těla tanečníků do nových výzev, do řešení úplně nových problémů. A mě nesmírně baví takto sám sebe i interprety provokovat.“

John Powers a Alice Petit v choreografii Handman Edwarda Cluga, foto Martin Divíšek

Dlužno podotknout, že se světem technologií a jejich využitím v choreografickém procesu má McGregor bohaté zkušenosti. Ve spolupráci s Google Arts and Culture vytvořil tzv. Living Archive, v jedné ze svých posledních prací pro svůj soubor se inspiroval strukturou vlastního genomu a vzniklo tak jedinečné a doopravdy neopakovatelné dílo Autobiography, jehož finální jevištní podobu před každým představením určuje program, který vybírá choreografické pasáže, jejich pořadí a kombinace tanečníků, kteří daný večer vystoupí.

EDEN | EDEN inspirovaný otázkami genetiky, klonování a jeho etiky pak dokonale zapadá do McGregorova repertoáru. Nadšení pro téma dokonce přesvědčilo i skladatele původní opery Dolly Steva Reicha, aby své dílo nechal zpracovat tanečním způsobem.

Byl jsem přesvědčen, že tanec může dílu dodat další dimenzi, další vrstvu a přispět svou troškou do společenské debaty ohledně klonování, ačkoli ne doslovným způsobem. Text libreta je v hudbě podpořen určitou rytmičností a hudebními motivy, existuje tedy propojení těchto dvou světů, které vám sděluje, jak přistupovat k tělu. Text inspiruje tvorbu slovníku, jenž se však řídí vlastními pravidly,“ doplňuje choreograf.

Uvádíme 11. a 12. prosince 2021, 8., 9. a 15. ledna 2022 ve Státní opeře

Nikola Márová v choreografii EDEN | EDEN Wayna McGregora, foto Martin Divíšek

Zuzana Rafajová

Sdílet na sociálních sítích