
Foyer
Prosinec 2025
Kreativní učení s naší partnerskou školou
Spolupráce se ZŠ Mníšek pod Brdy se touto sezonou přehoupla do své druhé poloviny, a tak lektorky ND+ vyrazily na plánovací setkání za pedagogickým sborem přímo do školy. Zatímco v prvním roce žáci převážně navštěvovali akce a představení v Národním divadle, ve druhém roce se naopak divadlo spolu se svými tvůrčími principy pokusí vstoupit přímo do výuky.
Propojit divadelní a školní svět v synergickou spolupráci není jen tak. Je nezbytné nejen vyladit slovník a představy, ale překonat zejména časové a organizační překážky. V uplynulém prvním partnerském roce jezdily školní třídy převážně k nám do divadla. Na představení a generální zkoušky, na tvůrčí dílny k inscenacím, speciální workshopy – např. ke světovému dni mimů se žáci zúčastnili workshopu divadelního líčení a pantomimy, absolvovali doprovodné programy k historii Národního divadla a naše partnerská škola se zapojila i do symbolického stavění barikády u příležitosti výročí pražského povstání. Mnoho tříd se tak už zážitkově s našimi programy či repertoárem seznámilo, ten druhý rok partnerství s ND však bude jiný. A to bylo potřeba naplánovat.
Jednoho podzimního pondělí se tak místo žáky zaplnila třída učitelkami a učiteli druhého stupně, lektorky je rozdělily do tvůrčích skupinek a nechaly krátce vyzkoušet, jak by mohly projekty kreativního učení v praxi vypadat. Učitelé a učitelky se zvědavě zapojovali a nápady a fantazie na sebe nenechaly dlouho čekat. A protože jde o vzájemnou spolupráci, bylo předmětem společného přemýšlení to, jak v duchu kreativního učení a rozvíjení žactva zapojit do výuky Národní divadlo v celé škále jeho využití. Vznikly tak nápady na projekty inspirované románem Frankenstein a jeho nejnovějším divadelním zpracováním, projekt do výtvarné výchovy – ztvárnění emocí v tanci do podoby soch z papírmaše za využití papírového odpadu z inscenace Zázrak (s)tvoření, hravé seznámení s životem našich „Národních“ včel a tím propojení dramatické výchovy s prvoukou přímo u úlů, prolnutí biologie a hudební výchovy na praktické ukázce fungování hlasivek operního pěvce, interaktivní divadelní prohlídka školy k jejímu 70. výročí či projekt inspirovaný nonsensovou poezií Ivana Wernische. Čeká nás tedy další intenzivní období s naší partnerskou školou, díky které ověřujeme, jak divadelní scény mohou kreativně spolupracovat se školami, tvořivě oslovit své příští publikum a žactvu zážitkově ukázat, že svět divadla může být inspirativní i pro ně.
Text a foto: Daniela von Vorst
Sdílet na sociálních sítích
