
Foyer
Říjen 2024
Představujeme novou partnerskou školu ND
Je ještě horké léto, čas, kdy se většina lidí těší z volných dnů u vody. Ticho prázdnin ruší jen bzučení hmyzu, v divadle to ale už bzučí přípravami na novou sezonu. Podobně je tomu touto dobou i ve školách. Je konec srpna a my se uprostřed divadelních i školních příprav vydáváme na první seznámení s pedagogy z partnerské školy ND. Naším cílem je Základní škola Mníšek pod Brdy.
Sezvat v přípravném týdnu plném plánování, školení a porad co největší počet pedagogů v jeden čas a na jedno místo není jednoduché. Ani když přijede prezentovat své doprovodné programy Národní divadlo. A chtít ještě po učitelích, aby se na chvíli oprostili od myšlenek na povinnosti a neodkladná zařizování a navnadili svou představivost na to, co všechno lze s žáky díky partnerství s ND podniknout, to už je docela výzva. S velkou krabicí divadelních programů, které doplní školní knihovnu, vstupujeme s kolegy do moderního sálu školy. Nejméně třicet párů očí po nás zvědavě pokukuje, co že to za delegaci z „toho Národního“ dorazilo. „Chtěli jste to neformální, tak to máme teda takhle nablízko,“ zahlaholila k rozložení židlí v sále energická paní učitelka, jedna ze tří tahounů nápadu, že se právě jejich škola stane na následující dva roky partnerskou školou ND. Všeobecný mumraj plný očekávání postupně ustává a my se ujímáme slova.
Představujeme nabídku tvůrčích dílen a workshopů pro školy a zdá se, že vyprávění, fotky a videa učitele zaujaly. Začínají si špitat, padají návrhy, pro jakou třídu by byl ten či onen program „přesně ono“. Otáčky představivosti ale naplno roztáčí až rychlé představení projektů, které vznikly na míru třídám v předchozích ročnících. „Vloni například vytvořili žáci vlastní kostýmy k inscenaci Kráska a zvíře a připravili módní přehlídku, malovali obrazy k surrealistickým básním od jiných studentů, kteří viděli představení Valérie a týden divů, v hodině informatiky naprogramovali online únikovou hru z historické budovy ND, vytvořili 3D model lebky ze hřbitovní scény Hamleta, připravili si taneční choreografie, uspořádali vernisáž obrazů na téma Hamlet nebo i s paní učitelkou zarapovali obsah Prodané nevěsty s názvem Hip hop na smetaně,“ střídáme se s kolegyní v dlouhém výčtu uplynulých aktivit.
Každé partnerství se školou je jiné, stejně jako je jedinečný každý partnerský vztah. Snažíme se zjistit, jaká témata učitelé s žáky řeší, v čem jsou průsečíky mezi našimi divadelními tituly a učebními obsahy, co z širokého záběru provozu divadla a množství zdánlivě neviditelných profesí je pro žáky inspirující a půjde zapojit do výuky např. fyziky, tělocviku, dějepisu, výtvarné výchovy, ale třeba i chemie a ekologie. „Víte, někdy není dětem skoro ani rozumět, mumlají, špatně vyslovují, ve škole mají často za úkol nějaké prezentace, ale neví, jak na to. Potřebovaly by kultivovat ten svůj projev, aby se v tom samy cítily líp a nebály se promluvit před ostatními,“ sdílí své přání učitelka češtiny. Kolegové přitakávají a hned dodají: „I my bychom potřebovali nějaký workshop práce s hlasem, vždyť je to náš pracovní nástroj, koneckonců každý učitel je tak trochu herec a každoročně na konci září všichni lehneme s odrovnanými hlasivkami.“ Workshop pro pedagogy vytáhneme jako kouzelník králíka z klobouku, protože ten patří k oblíbeným nabídkám ND+ pro učitele a máme radost ze společného napojení a sdílení.
Nápady se zjevují jako ohňostroj na letním nebi a sotva stíháme podněty zapisovat. Společný čas utíká nemilosrdně rychle a setkání musíme pomalu ukončovat. Fotka na památku, srdečné rozloučení. Z prvního společného „rande“ odcházíme v příjemné předtuše, co všechno nadcházející dva roky partnerství přinesou.
Foto: Lenka Živná
Sdílet na sociálních sítích