
Září 2022
Klauni, Venuše a Svůdce: symboly namísto rolí
Klauni, Svůdce a Venuše z našeho Kouzelného cirkusu mají svůj předobraz v předcházející inscenaci Laterny magiky pro dospělé, Lásce v barvách karnevalu, o níž píšeme v kapitole věnované Evaldu Schormovi. Spojovacími postavami se v ní staly figurky z commedie dell´arte, ale Evald Schorm si jistě i bez připomínek kritiků uvědomil, že v českém prostředí přeci jen nejsou tyto postavy tolik známé ani oblíbené, pokud pomineme fascinaci básníků a malířů. Ale co cirkusový klaun? To je přeci jen jiná historie. Cirkus se těšil velké oblibě vždy a poetisté jej navíc pozvedli do rodiny umění. Proto se snad v přerodu od inscenace k inscenaci italské pouliční divadlo mění ve středoevropskou manéž a její postavy.

Kouzelný cirkus – diapozitiv z natáčení filmové části
Z Pantalona je ředitel cirkusu, ovšem vtělený do abstraktní postavy, jež dostala jméno Svůdce. Harlekýn se stal klaunem, ale je rozdvojen: v každém člověku je totiž díl harlekýna, ale i kousek pierota, v našem případě Veselého a Smutného klauna. Avšak na začátku tvorby neměli tato jména – v obsazení jsou vedení jako První a Druhý klaun (v pořadí Smutný a Veselý). Mají symbolizovat dvě stránky lidské osobnosti, dva odstíny lidské duše, a tak jsou vlastně jednou jedinou postavou. Na jevišti sice mezi nimi probíhá živý dialog a herecká akce, ale ve své symbolické podstatě je to dialog hlasů uvnitř mysli, věčný rozhovor mezi lehkomyslnou a vážnou, citovou a pragmatickou částí každého z nás. A čím by byl tradiční cirkus bez okouzlující krasojezdkyně? Z komedie nám přeci nesmí vypadnout Kolombína. A tak se stala Venuší, která se navíc mohla zrodit z obrazu, a tak dát začátku inscenace tajemný nádech.
Klauni, Venuše i Svůdce sice jednají jako dramatické postavy, ale jsou to postavy symbolické, a jejich podvojnost je něčím, s čím se musí interpreti sžít. Hrají (a tančí) jejich společný příběh, drama, ale zároveň musí mít na paměti, že nejde o drama individuálních osudů, ale že tančí podobenství. Proto jsou na jednu stranu postavy tolik stereotypní, protože nejsou charaktery lidí, kteří by se narodili, žili a v inscenaci je zastihneme v určité životní etapě, jíž mnoho předcházelo a formovalo je. Ne, tyto postavy nemají minulost – nejsou to lidé. Klauni přicházejí na svět ze dvou vajíček, Svůdce se vyloupl z proudu lávy hned ve svém neposkvrněném obleku a cylindru jako kouzelník. A Venuše – tu oživil on sám, povolal ji k životu z Boticelliho obrazu a její vor obývají múzy.

Klauni roku 2004 (Pavel Knolle a Saša Volný, foto Petr Našic)

Chcete-li, clowni způsobí, že židle stane se nežidlí a hůl neholí. Namáhají se tak dlouho, až přestane být židle pro sedění. Nezáleží na její sličnosti, ale na emotivním ocenění podivuhodnosti, kterou vzbudí clownovo postavení na jedné ruce a na rohu židle. Zaostří-li se představa ještě intensivněji vzhledem k jevištnímu skutečnu, je tu nové drama, film, balet. Jejich lyrismus nemá zákonů dramatické estetiky starých a tak zv. „moderních“ dramat; jest stejně básnicky svébytný jako lyrismus masky François Fratellini, jest stejně nedělitelný od sceny a pohybu. Básník neztrácí jevištěm nic ze svých obrazů, nalézaje v divadelních skutečnostech a poměrech nové scénické metafory.
(Jindřich Honzl)
Metafora života
Klauni prožívají během inscenace celý lidský život, Svůdce a Venuše jsou oba jejich průvodci a učiteli, jeden jim dává touhu a druhý okamžiky štěstí a spočinutí, jeden klade léčky a druhý ukazuje, jak je překonat. Svůdce klaunům na začátku jejich pouti nabídne zlato a bohatství, úspěch, ale rozhodnou se, že chtějí prožít raději lásku a báječné dobrodružství. Venuše je však příliš dokonalá – není z tohoto světa, a proto ji jako ideál nikdy nemohou dostihnout. Jako symbol nedosažitelné dokonalosti a ztělesnění touhy je ale motorem jejich dobrodružství, jejich život není marný, právě naopak: všechno poznání a dovednosti, všechny zážitky získají právě díky tomu, že stále mají za čím jít, že stále po něčem dychtí. V závěru si sice uvědomí nedosažitelnost svého cíle, ale zároveň pochopili, že smysl jejich života byl v tom, co objevili a co se naučili cestou. „Cesta nesmyslem a omylem za smyslem,“ jak řekl výtvarník Seydl.

Klauni poznávají plynutí času (foto petr Našic)

Svůdce, aby klaunům jejich putování ztížil, Venuši proměňuje do rozličných podob: motýla, loutky, cikánské tanečnice, krasojezdkyně, populární hvězdy (v inscenaci zůstal jen fragment z původní verze, kde Venuše zpívala), ve ztracené části inscenace zvané Hradní hry byla také královnou-kartou. Venuše však během života získá autonomní vůli a sama Svůdci spolu s klauny utíká, vzepře se jeho dalším příkazům, takže je zavřena do klece jako divoká lvice a Svůdce se ji snaží „zkrotit“. Její emancipace se nakonec podaří – uletí na svobodu a stane se ženou. A unikne tak všem, i klaunům, kteří zůstávají zavřeni ve svých archetypálních podobách. Pochopí však, že proti kouzlu pozemské lásky na rozdíl od nástrah Svůdce bojovat nemohou, a sami nakonec zestárnou (Svůdce nestárne – po dokončení svého úkolu se vrátil k živlu, z něhož přišel). Na konci života se klauni sice rozpomínají na svá dobrodružství s mírnou lítostí, že už je po všem, ale pochopili jeho koloběh a upřímně přejí svým mladým protějškům, aby si také užily svá dobrodružství.
Když v roce 1979 Laterna magika poprvé vyvezla Kouzelný cirkus do Nizozemí, jeden z kritiků viděl smysl postav v poněkud jiném světle a jako jeden z mála spatřil negativní aspekt také ve Venuši, jde ale opravdu spíš o výjimku – perličku ze dna: „Dva klauni hledají štěstí, velkou vznášející se papírovou květinu. Na své cestě prožijí mnoho dobrodružství, protože zlé bytosti – cirkusovému řediteli se stále daří svádět je k tomu, aby šli za falešným světlem – Venuší. Ve filmové podobě se poprvé vynoří z vody, stojí v lastuře. Venuše se zrodila.“

Loutkohra – memento mori! (foto Marek Volf)

Evlad Schorm nástupcem Alfréda Radoka
Poselství o nacházení smyslu života v jeho neuchopitelnosti však z inscenace nevyplývá na první pohled. Hledat symboly a metafory začne divák až tehdy, když se nasytí kouzel s plátnem a „dialogy“ živých a filmových postav. A nezačne-li nikdy, také se nic nestane! Inscenace nabízí scény, které diváky mohou jen čistokrevně pobavit, a scény, které dříve svou realističností udivovaly jako kouzlem. Ať už je to „Jízda na štaflích“ proti horizontu natočenému z jedoucího vozu, který obsáhne krajinu od jara do zimy a působí div ne závrať, ať je to scéna krocení lvů, která je doplněná skutečnou sítí; ať je to slavná Švankmajerova Loutkohra, která připomíná animovaný film, a pak překvapí vstupem loutek v životní velikosti na jeviště… Čistou zábavu nabízí číslo s lipicány, kterými jsou ale skutečné baletky, na filmu i na jevišti. Tu přicházejí klauni za zvuku Straussovy Trisch-Trasch polky do svého přirozeného prostředí cirku a vystupují ve svých skutečných odvěkých rolích, aby narušili zdánlivě klidný chod představení a vyprovokovali svého ředitele.
Scéna letu balónem, jak připomínáme i v jiné části, je naopak filmovou poezií a holdem české krajině, nad kterou hrdinové prolétají. Nechybí tu klasická synchronizace pohybu interpretů proti jízdě kamery, které evokují poryvy větru, klesání a stoupání… tehdejší klasické postupy Laterny magiky využívané buď pro čistě estetický účinek (už od doby Expa a Zájezdového programu využívali tvůrci přímého kontrastu v pohybu na scéně a na filmu), nebo jako zde k vytvoření iluze pohybu interpretů v prostoru. Je zde velmi citlivě nakládáno s odkazem Alfréda Radoka, který jak víme nikdy nechtěl mít Laternu magiku jako show a varieté, ale toužil po tom, aby mohl spojením filmu a divadla předkládat divákovi hlubokou poezii.

Evald Schorm natáčí Kouzelný cirkus (foto Archiv ND, Bernard Goldwein)
Ještě silnější je tento odkaz, nebo spíše vnitřní souznění Evalda Schorma s Alfrédem Radokem, ve scéně Svatby. Její pojetí je střízlivé a vymyká se dobovému zobrazení lidového tance jako prvku apriori veselého a optimistického. Jak jsme již naznačili, záběry detailů upracovaných rukou venkovanů z jihočeského statku jsou možná i skrytou připomínkou Radokova Otvírání studánek, jež o dekádu dříve vzbudilo tolik odporu u schvalovací komise kvůli obrazům rozblácené jarní krajiny a vrásek na tvářích starých žen… Prostota a soustředění se na rituál svatebního tance a loučení dívek s nevěstou bez okázalé nádhery vytvářejí mezi scénami z obou inscenací významovou paralelu. Na filmovém horizontu vlají ve vzduchu vybělené šátky. Klauni, kteří nepoznaní zasedají ke slavnostní tabuli jsou náhle pozorovateli děje, jehož přestali být součástí. Květ vytažený z vázy a položený srdcem na bílý ubrus se stává nejsilnějším gestem filmu i celé inscenace, ve své symbolice mnohem účinnější než pastorální idyla s odcházející nevěstou a ženichem, kteří se za námi ohlížejí zprostřed zelené louky.
Pro tyto okamžiky, pro tyto nuance je třeba vidět Kouzelný cirkus jako syntetické dílo s obsahem, který je mnohem bohatší než na první pohled viditelná komedie a zábavné hrátky klaunů. Obě roviny však přispěly k jeho dlouhotrvajícímu úspěchu. Nebyl by stálicí, kdyby zůstal jen pouhou groteskní honičkou čtyř stylizovaných postav, ani kdyby v něm příliš převládla filozofická snaha o výklad života.

Zrození Svůdce 2013 (Štěpán Pechar, foto Marek Volf)


Svůdce se dívá z plátna (foto Petr Našic)
Zajímavostí inscenace je její několikanásobný závěr. Nejméně dvakrát je divák nenápadně sváděn k dojmu, že představení již končí, ačkoli tomu tak ještě není. To už není radokovské, to je vyloženě schormovská libůstka. Jak vzpomínají tanečníci (i herci), Evald Schorm miloval, když mělo představení několik konců. V Kouzelném cirkuse je to jednak loučení zestárlých klaunů s Venuší, když přicházejí k polorozpadlé maringotce. Venuše je uvnitř, ale nesetkají se, mává jejich odcházejícím postavám. Jedním z konců je také přemožení Svůdce, který se vrací zpátky do plamenů, ze kterých vzešel. Další částí je už několikrát zmiňovaná poetická Svatba, a pak je to závěrečný obraz, obraz stáří. Tehdy se na plátně objeví v zasněžené masopustní krajině mladí klauni, pružní a veselí, a lákají svá alter ega k novým dobrodružstvím. Klauni ale už nechtějí, jen zamávají dovádivému mládí a inscenace už doopravdy končí.
Inscenace byla zkrácena již před prvním zájezdem. Poměrně brzy padly za oběť dynamice představení Hradní hry, k trvalé nelibosti Jiřího Srnce. Ale už na premiéře někteří recenzenti upozorňovali na to, že je inscenace příliš dlouhá a pozornost diváků postupně klesá. Že se diskutovalo i o nové podobě, je jisté. Z interní komunikace je k dispozici dlouhý dopis správního ředitele JUDr. Arnošta Bergera řediteli Národního divadla Přemyslu Kočímu v kopii pro Josefa Svobodu, který píše o svém zklamání ze způsobu, jakým byla inscenace krácena. Zmiňuje se o obtížně čitelném čísle s „kuřáky marihuany“ (které bylo zřejmě součástí scény Periferie, protože dnes v Kouzelném cirkuse nic takového nenajdeme). Dnes už jen úsměvně působí jeho kritika scény se svatbou, která „tím, že nezobrazuje typickou současnost české vesnice, může v cizině velmi zkreslovat představy o životě na naší vesnici,“ a v závěru postěžování na přílišnou hlasitost hudby během představení…
Surrealisticky působí „likvidační protokol“ po zkracování a úpravě inscenace, kterým byly eliminovány ze hry rekvizity: „obří vejce, 2 ptačí nohy, 1 ptačí hlava, profil obličeje, 4 karty, 20 listů, 6 pohárů, 8 svíček, 2 štíty, gong s paličkou, rakev.“

Prameny
Použitá literatura
Archivní materiály (Archiv ND)
KOCOURKOVÁ, Lucie. Laterna magika: Zlatá éra očima pamětníků. Praha: Universum, 2018.
ISBN 978-80-242-6066-2
VLAŠÍN, Štěpán (ed.). Avantgarda známá a neznámá. Sv. I, Od proletářského umění k poetismu 1919–1924. Praha: Svoboda, 1971
VRIJMANN, Pieter. Perfekce z Prahy (Z kritik ze zájezdu v Eindhovenu (Nizozemí), která dalo Národní divadlo přeložit, nezdrojovaný interní materiál)
Sdílet na sociálních sítích

Věříte v náhody?
Listopad 2025
Zkuste se na chvíli zamyslet. Nečekané příhody, nenadálá setkání, drobnosti, které změní tok událostí – někdy trošku, jindy osudově. Děje se to v jednom kuse. Kdybyste museli odpovědět, řekli byste, že je to dílo náhody, nebo je za tím jakási ruka osudu?

Rozhovory, Činohra, Téma
Listopad 2025

Balet, Téma
Listopad 2025
Šeherezáda Maura Bigonzettiho jako balet o síle slova, těla a proměny
Vyprávění, které zastaví spirálu zla