Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Foyer

Říjen 2023

Anketa: V čem vidíte naději? 

Naděje je mnohem více než víra, že věci nakonec dobře dopadnou. co si o ní myslí, nebo v jaké postavě či v jakém představení ji cítí osobnosti národního divadla? 

Herec Činohry ND 

Šimon Krupa 

„Naděje? To nad dějem. Slovo mimo logiku a pragmatický úsudek. Protože pro mě skutečně jde (v jisté parafrázi Václava Havla) o stav ducha, nikoliv světa. O hluboké intimní východisko k životu, že nakonec všechno ‚dobře dopadne‘, i když tomu nenasvědčují okolnosti ani prognózy. Že nezjevený smysl nesmyslu lidského bytí je přece jen mnohem rafinovanější, než aby si ho kdejaký cynismus mohl dovolit hodit s čistým svědomím přes palubu. Naděje jako duše svlečená do naha. No a jak to vypadá, když se zatratí vše výše uvedené, můžete názorně zhlédnout v inscenaci Vassa Železnovová, na kterou vás – coby na rande s marností – srdečně zvu.“ 

Hudební ředitel SO, dirigent

Andrij Jurkevyč  

„Naděje… podle mého názoru patří společně se slovy život a láska mezi klíčové v jazyce každé země a etnické skupiny. Symbol a význam naděje najdeme v operách, a to ve všech. V dílech s tragickým koncem, jako jsou Tosca a La traviata, je zhmotněná naděje na opravdovou lásku, která skutečně existuje. V netragických operách je naděje, že svět může a má existovat i bez tragédií, válek a kataklyzmat! A v každém uměleckém díle, nejen v hudbě, je poselství od Boha: na stejné úrovni s ním tvoříme vlastní osud, životní cesty dalších lidí a celkový vývoj lidstva. A při vytváření takového obrazu existence není místo pro války, hladomor ani nelidské jednání člověka vůči bližnímu. Věřme v naději…“ 

Performer

Jindřich Panský 

„Když se řekne slovo naděje, tak se mi vybaví poslední inscenace Laterny magiky, Krajina těla, která poodhaluje niterný dialog stáří a mládí a s tím se mi právě pojí dva momenty. Jeden, když stojím na jevišti po boku mnohem zkušenějších kolegů, Zuzany Hrzalové, Daniely Jelínek a Josefa Kotěšovského. Přináší to naději, že i po aktivní taneční kariéře můžete opět stát na jevišti. A ten druhý je v závěru představení, kdy na jeviště vstupuje generace nejmladší v podání Josefíny Strejčkové. To je pro mě budoucnost, naděje.“ 

Baletní mistryně

Michaela Černá 

„Naděje patří k životu stejně jako dýchání, mám ji ráda, neboť dává smysl všemu konání. Naděje je motor života a umírá poslední.“

Herec 

Petr Stach 

„Když se řekne naděje, vybaví se mi nejaktuálnější inscenace, kterou teď zkouším, a to je Valérie a týden divů. Postava Tchoře, kterou hraji, je pro mě metaforou strachu ze stárnutí a ze smrti. Naději pro mě nese ve Valérii postava Orlíka, kterou hraje můj kolega Zdeněk Piškula.“ 

 

Herec Činohry ND

Radúz Mácha  

„Přistihnul jsem se, že ji někdy kamsi založím a pak bez ní uléhám. V noci ji hledám a nemůžu spát. Ráno ji ale vidím ve svých dětech. Snažím se ji pevně držet při životě. V rodině, mezi kamarády, v práci. Někdy je prý falešná, planá, nevím. Ale nechci ji ztratit a říkat, že je něco beznadějné. Není. Věřím v to. Chci v to věřit. Víra a naděje má smysl. Vlastně o ní taky hrajem na Nové scéně v představení Otec hlídá dceru, tak dorazte!“

První sólista Baletu ND

Giovanni Rotolo

„Naděje je v našich každodenních životech stále. Všichni v něco doufáme, od nejmenších po velká přání. Je to dobrý pocit, který nás provází těžkými časy. Naději vidím ve většině pohádek a dějových baletů: naději, že dobro zvítězí nad zlem. Největší nadějí Oněgina v poslední scéně je odpuštění od jeho životní lásky. Nadějí Scrooge, který se stal v Louskáčkovi na konci příběhu lepším člověkem, je, že ho přijmou lidé, k nimž se prve tak špatně choval. Naděje je ve většině postav, které tančím.“ 

Hudební ředitel Opery ND, dirigent 

Robert Jindra 

„Na tuto otázku by bylo možné napsat více odpovědí, ale rozhodl jsem se jen pro jednu: Smetanova Libuše. Možná se budete divit, proč jako naděje. I když z historického hlediska víme, že jde o fikci, dodnes závěrečné Libušino proroctví budí hrdost a uvědomění si naší národní historie a identity. Mě osobně pak naplňuje i nadějí, že náš drahý český národ skutečně překoná v pospolitosti i ty horší časy a že nikdy nezapomene, jakou odpovědnost my všichni máme vůči naší historii.“ 

Herečka Činohry ND

Martina Preissová   

„Naděje – to je pro mě jistota, že každá bolest jednou skončí. V tomto smyslu, myslím, je pro mě asi nadějeplná postava Maryši. Smrtí Vávry si zajistí konec utrpení a my jsme v naději, že až svůj čin odpyká, bude žít.“ 

Herec Činohry ND 

Saša Rašilov  

„Naděje je očividně potřeba spíše pořád více než méně, a to tak nějak celosvětově, se mi zdá. Ptáte se na představení nebo postavu. Takovou postavou je pro mě Panna Marie. Dá se taky říct, že je v naší kultuře, myslím, asi největším symbolem naděje.“ 

První sólistka Baletu ND 

Irina Burduja 

„Naděje je cit silný a živý, podobný každodenní potřebě dýchání a víře v lepší budoucnost. Balet Romeo a Julie ve mně přesně tento cit vyvolává – víru v lásku a naději, že síla lásky má moc změnit svět.“ 

Foto: Jan Hromádko, Pavel Hejný, Daniela Šrámková, Zdeněk Sokol 

Pavlína Saudková

Sdílet na sociálních sítích