Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Laterna magika, Rozhovory

Květen 2023

Akrobatky na scéně!

Ženy létající vzduchem, houpající se na šále nebo laně, visící na kruhu či hrazdě, občas ale i chodící a tančící na zemi. S nadsázkou se dá říct: běžné předpoklady dovedností všech artistek na profesionální úrovni. Co ale musí umět akrobatky Alžběta TicháMartina Illichová, které účinkují v inscenaci Krajina těla?

V úvodu se zmiňuji o předpokladech, které jako akrobatky musíte mít… co z vašeho umění uvidíme v Krajině těla?

A. T. V této inscenaci potřebuji mít především jistotu v akrobatickém výstupu na laně. To znamená mít dobrou fyzickou kondici, dobře rozehřáté tělo, rozehřátý úchop na laně a mít určitou obratnost, ladnost, plynulost v pohybu a koncentraci.

Ale jinak se jako performerka vždy potřebuji mentálně naladit na dané představení, na všechny svoje akce na jevišti a napojit se i na své kolegy.

M. I. K účinkování v Krajině těla jsem byla oslovena díky disciplíně, kterou jsme s Lukášem Macháčkem během covidu objevili a společně ji propracovali, jmenuje se Aerial Cyrwheel. Scénograficky se nehodil velký kruh, tak jsme vytvořili velký čtverec. Závěsná akrobacie je velmi silově náročná. Pracovat s velkým kruhem nebo čtvercem je na rozdíl od ostatních disciplín náročnější v tom, že se držíme rukama buď daného objektu, nebo sebe navzájem. Nemůžeme se zamotat a ulevit rukám jako je to třeba u šály. Takže pro mě je potřebným předpokladem silová vytrvalost, flexibilita a důvěra.

Alžběta Tichá a Martina Illichová, foto Z. Sokol

Co vás vedlo k tomu, vydat se touto uměleckou cestou?

A.T. Začínala jsem od malička s tancem a později jsem pokračovala fyzickým divadlem. V obou směrech mi chyběl větší fyzický zápřah a hlavně adrenalin. Už jako malá jsem lezla po skalách a milovala výšky. Tanec a akrobacie ve vzduchu byla pro mě cesta, na které se všechny moje touhy spojily: adrenalin, výšky, fyzické napětí, tanec i divadlo.

M. I. Devatenáct let jsem dělala vrcholově moderní gymnastiku, a když jsem ve třiadvaceti skončila, neuměla jsem si představit být bez pohybu. Plynule jsem přešla na závěsnou akrobacii v Airgym Art Company, přes konkurz jsem se dostala do Losers Cirque Company. A najednou se z koníčku stala vysněná práce. Ale úplně první moment, kdy jsem věděla, že chci stát na jevišti, byl, když jsem asi ve 12 letech viděla film Tanec s vášní, je tam scéna z boku, kdy velmi intenzivně svítila světla na jeviště. A přesně tenhle pohled v Krajině těla mi tento film připomněl.

Potkáváte se spolu ještě v nějaké jiné inscenaci, nebo je Krajina těla první představení, které vás svedlo dohromady?

M. I.Krajina těla je pro nás první společná inscenace, ale doufám, že možností potkat se společně na jevišti bude v budoucnu víc. Bětka je velmi inspirativní člověk jak na jevišti, tak v osobní rovině a budu se těšit na další společné, nejen umělecké momenty.

Alžběta Tichá a Martina Illichová, foto Z. Sokol

Sdílet na sociálních sítích