Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

O nás

Současnost Baletu Národního divadla

Baletní soubor Národního divadla v Praze má pevné místo ve středoevropském kontextu. S jeho založením v roce 1883 vznikla souvislá vývojová tradice českého profesionálního tance. V současnosti je Balet ND nejpočetnějším souborem v České republice a kosmopolitním tělesem, v němž působí osmdesát dva tanečníků devatenácti národností. Tato rozmanitost poskytuje souboru barevnou škálu výrazových možností, reprezentujících odlišné národnosti, jejich různý charakter a temperament. Jedná se o prolínání mnoha tanečních škol a stylů, o vzájemné obohacování a inspiraci.

Dialog Baletu Národního divadla s globální taneční scénou se rozvíjí dlouhodobě, dnes v tomto trendu pokračuje umělecký ředitel Filip Barankiewicz.

Renomé souboru buduje i častou spoluprací se zahraničními choreografy, inscenátory a designéry, dramaturgií repertoáru, která řadí Balet Národního divadla k velkým hráčům evropského tanečního divadla Právě zkušenost s odlišnými pohybovými slovníky je kořením umělecké práce a napomáhá souboru najít vlastní středoevropskou identitu.

Balet ND působí na čtyřech scénách, v sezoně 2023/2024 se chystá na domácích jevištích zahrát 117 představení, v rámci zahraničních turné pak dalších 21 inscenací. Na repertoáru zůstávají tituly: ROMEO A JULIE, POPELKA, SPÍCÍ KRASAVICE, TRAMVAJ DO STANICE TOUHA, LOUSKÁČEK – VÁNOČNÍ PŘÍBĚH, ONĚGIN, FORSYTHE / CLUG / MCGREGOR, BPM (BEATS PER MINUTE), LA SYLPHIDE, LA FILLE MAL GARDÉE (kterou uvedeme v rámci turné).

Kromě stávajícího programu vám nabízíme také doprovodné akce (baletní dílny, dramaturgické úvody, autogramiády), novinkou bude vzdělávací projekt na Nové scéně s názvem DANCE ON, který zahrnuje otevřené lekce, individuální tréninky a choreografickou laboratoř, v jejímž rámci můžete objevovat zrod nové tvorby. Rádi bychom vás inspirovali i tím, že poodhalíme něco z každodenních příprav, ukážeme vám, jak se umělci i další zaměstnanci podílejí na vzniku divadelního kouzla, které má svá vlastní pravidla.


Balet Národního divadla v divadelní sezoně 2023/2024

„Věřím, že divadlo hraje v naší kultuře zásadní roli – přináší inspiraci. Důležité jsou pro nás zejména dvě oblasti: inovativní přístup a péče o náš soubor, o umělce, kteří ho tvoří. To jsou závazky a hodnoty, na nichž si zakládáme. Na třetím místě je aktivní občanství formující celou společnost. Tyto tři principy – inovace, umělci a aktivní občanství – ovlivňují naše rozhodování a utvářejí naše poslání. Prostřednictvím metafory pohybového jazyka a široké škály emocí promlouvá naše duše a my tak nacházíme společnou řeč s ostatními lidmi. Takové vyjadřování nám umožňuje přijímat výzvy, zůstáváme bdělí a vnitřně živí, plní radosti. Díky těmto hodnotám přijímáme svou osobní roli ve sdílené komunitě: Rozvíjíme vztah s diváky, umělci a dalšími kolegy na všech scénách Národního divadla. A ve službách zmíněných tří základních principů – inovace, umění a aktivního občanství – se ponese sezona 2023/2024 plná různorodosti a stylové pestrosti.“

Filip Barankiewicz, umělecký ředitel Baletu ND

Sezonu 2023/2024 reprezentují dvě premiéry a jeden unikátní projekt.

Inscenaci BEYOND VIBRATIONS tvoří tři díla vynikajících současných choreografů. Uvedeme Moving Rooms Krzysztofa Pastora, Frank Bridge Variations Hanse van Manena a Fly Paper Bird Marca Goeckeho. Spojujícím elementem není jen moderní pohybový slovník, hledání svébytných estetik a výrazná tvůrčí křehkost či hloubka metaforického sdělení, ale i vibrace nástrojů – uměleckých prostředků: tančícího těla, vibrující struny. A to v choreografiích Krzysztofa Pastora, Hanse van Manena a Marca Goeckeho stejně jako v hudbě Alfreda Schnittkeho, Henryka Góreckého, Benjamina Brittena a Gustava Mahlera. Krzysztof Pastor a Marco Goecke se navíc představí publiku i souboru Národního divadla vůbec poprvé. Česká premiéra se odehraje 5. října 2023 v Národním divadle.

COPPÉLIA Ronalda Hynda podle Maria Petipy rozšíří naši kolekci klasických baletů, je to další kvalitativní stupeň v dramaturgii. Navazujeme tak na dosavadní repertoár, stavíme na našich i diváckých zkušenostech. Tento okouzlující rodinný balet pro diváky všech generací patří k základnímu baletnímu kulturnímu odkazu, na světových jevištích se ustálil hned po svém prvním historickém uvedení v Paříži v roce 1870. Z choreografie Ronalda Hynda z roku 1985 vyzařuje klasická krása doprovázená jímavými melodiemi Léa Delibese a okouzlující scénou Roberty Guidi di Bagno. Titul je plánován na jeviště Státní opery, premiéra bude 16. května 2024.

HOLO HARMONIES – The Cross-Border Live Experience, nová choreografie Maura Bigonzettiho, přináší průkopnickou šanci objevit originální taneční a hudební zážitky společně v pražské Státní opeře a v německém Divadle Baden-Baden v nevšedním a jediném představení 1. prosince 2023. Jde o světovou premiéru projektu, který v tomto rozsahu nebyl nikdy a nikde dosud uveden. Unikátní propojení divadelního světa a nových technologií, virtuální reality, hologramu. Opravdu můžeme tančit před plným hledištěm v Praze a přitom tento okamžik sdílet s hudebníky v Baden-Badenu, aniž by kdokoliv rozpoznal, že místo živého umělce účinkuje hologram? Lze cestovat mezi realitami, být teď a tady stejně jako tehdy? Zkusme vést dialog mimo čas a prostor, posouvat hranice vnímání a klást otázky nejen v rámci našich uměleckých či kulturních zkušeností, ale i běžného lidství.



Balet Národního divadla v zahraničí

Balet Národního divadla přispívá k šíření kultury v zahraničí, reprezentuje nejen Českou republiku, ale stává se i významným hráčem v udržování a propagaci významných děl baletního repertoáru, světového kulturního bohatství.

V rámci svých turné realizovaných pod vedením uměleckého ředitele Filipa Barankiewicze došlo k několika významným počinům.

Soubor Baletu ND je hrdý na to, že mohl opakovaně představit v zahraničí dílo Jiřího Kyliána, českého rodáka a jednoho z nejvýznamnějších světových choreografů, a propojit tak významově svou středoevropskou identitu s jeho odkazem. 

„Vím, že pro české tanečníky a vůbec české publikum znamená Jiří Kylián velmi mnoho, jsou na něj hrdí – je to takové české zlato. Ale i pro mne a ostatní tanečníky ze všech koutů světa znamená Kylián totéž. Je to obdivuhodný a talentovaný umělec, geniální tvůrce a člověk s velkým lidským rozměrem. Mám radost z toho, že jsme zahraničnímu publiku mohli jeho díla ukázat.“

Filip Barankiewicz

V této souvislosti můžeme zmínit o velmi výjimečnou záležitost, jakou byla spolupráce s Korejským národním baletem na podzim 2019. Soubor Baletu Národního divadla uvedl českou premiéru choreografie Gods and Dogs  v jihokorejském Soulu v Seoul Arts Center. Šlo o jedinečnou událost, neboť to bylo historicky první hostování českého souboru v Koreji. Účinkování zde proto získalo kromě kulturního významu i politický přesah, souboru Baletu ND se podařilo v nejlepším možném světle reprezentovat českou kulturu a Českou republiku. 

Vzhledem k tomu, že šlo o reciproční projekt, vystoupil pak (s Kyliánovou choreografií Zapomenutá země / Forgotten Land)– také poprvé v historii – Korejský národní balet v Národním divadle v Praze v rámci českého uvedení inscenace Kylián – Mosty času (13., 14. a 15. 11. a 21., 22. 11. 2019). 

Jiří Kylián – z textu do programové brožury:

“Tonight you will see two major dance companies from two very different parts of the world, sharing one stage. This is very unusual and very precious. The distance between Prague and Seoul is 8258 kilometers...! But this distance will disappear tonight, because people of many different countries, cultures and religions will share the same space and the same time: The dancers of the Korean National Ballet, directed by Sue-jin Kang, and the dancers of the Czech National Ballet, directed by Filip Barankiewicz. I don't remember anything like that ever happening before, but it is wonderful, and I am happy to be part of it. When I was the artistic director of the Nederlands Dans Theater, one thing was very clear to me: When politicians fight, artists must communicate. I hope that you will enjoy this experience.“

Jiří Kylián, The Hague, the Netherlands
September 8, 2019

Dalším zásadním hostováním, ve kterém bylo navázáno na dramaturgii s kontextem uvádění děl Jiřího Kyliána, byla čtyři představení v izraelské Opeře v Tel Avivu (Performing Arts Center, 25.–27. 11. 2021). Balet Národního divadla zde uvedl kyliánovský repertoár (Gods and Dogs, Bella Figura, Petite Mort, Šest tanců), což ve světovém měřítku je naprosto ojedinělé. Navíc šlo o takřka symbolické prolomení návratu společnosti po covidové pauze – Balet ND byl první zahraniční společností, která mohla do Izraele vůbec vstoupit.

„Spanilá jízda české choreografie.“
David Borek, zpravodaj České televize v Izraeli a na Blízkém východě
Reportáž České televize v pořadu Události v kultuře.


„Když byl před dvěma lety Jiří Kylián v Paříži slavnostně uveden do křesla Akademie krásných umění, řekl jsem si, to by byla fantazie představit jej v Izraeli. A dnes se tento sen stává skutečností, navíc v tak obtížné době, kdy jsme do poslední chvíle neměli jistotu, zda se to povede. Nakonec jsme to, i díky partnerům včetně aerolinek, dokázali. Mám obrovskou radost, že se to podařilo a že jsme tohoto projektu jako České centrum v Izraeli součástí.“
Robert Mikoláš, ředitel Českého centra Tel Aviv v Izraeli.

Další hostování nebývalého rozsahu se odehrálo v roce 2019 (6. 10. – 3. 11.), kdy více než sedmdesát členů Baletu ND absolvovalo velké čínské turné a uvedlo deset představení celovečerního baletu La Bayadère v pěti čínských významných divadelních domech (Nanking, Ču-Chaj, Šen-Čen, Šanghaj, Peking). Součástí turné byla i účast na dvou prestižních galavečerech.

Opakovaně se Balet Národního divadla vrací i ke španělským divákům. Po úspěchu La Bayadère v Seville v lednu 2019 uvedl soubor v rámci pěti vyprodaných představení balet Johna Cranka Labutí jezero (26.–30. 5. 2021) v Gran Teatre del Liceu. Navíc jde o velmi zajímavou okolnost: Balet ND se stal prvním souborem, který získal povolení uvést toto Crankovo dílo v zahraničí (doposud tuto výsadu měl je původní Stuttgartský balet, pro který Cranko svou verzi baletu vytvořil).

Další titul Johna Cranka představil Balet ND v rámci turné do italského Cagliari. V době od 11. do 19. listopadu 2022 se zde uskutečnilo osm výjimečně úspěšných představení baletu Romeo a Julie a původní scénografií Jürgena Roseho.

„Fascinující a poetické představení, poutavé, plné barev a vitality, naprosto uchvátilo publikum a vzbudilo bouřlivý potlesk.“

(TG24.SKY.IT, 12. 11. 2022)

Repertoár Baletu ND tvoří jak tituly klasického tradičního odkazu, tak moderní balety, díla současných choreografů. Již v srpnu 2017 soubor představil ve finské Lappeenrantě a Tampere inscenaci decadanace Ohada Naharina. O dva roky později zde pak Balet ND uvedl Vertigo Maura Bigonzettiho a choreografii Aspects Katarzyny Kozielské. Toto dílo spolu s Dumkou Ondřeje Vinkláta a choreografií Perfect Example Andreje Kajdanovského vyvezl pražský soubor také v červnu 2019 do Kazachstánu, do Astany.

Dílo Kafka – Proces uvedl Balet ND v rámci dvou představení také v německém Bonnu v lednu 2023.