Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

O nás

Současnost Baletu Národního divadla

Baletní soubor Národního divadla v Praze má pevné místo ve středoevropském kontextu. S jeho založením v roce 1883 vznikla souvislá vývojová tradice českého profesionálního tance. V současnosti je Balet ND nejpočetnějším souborem v České republice a kosmopolitním tělesem, v němž působí osmdesát dva tanečníků devatenácti národností. Tato rozmanitost poskytuje souboru barevnou škálu výrazových možností, reprezentujících odlišné národnosti, jejich různý charakter a temperament. Jedná se o prolínání mnoha tanečních škol a stylů, o vzájemné obohacování a inspiraci.

Dialog Baletu Národního divadla s globální taneční scénou se rozvíjí dlouhodobě, dnes v tomto trendu pokračuje umělecký ředitel Filip Barankiewicz.

Renomé souboru buduje i častou spoluprací se zahraničními choreografy, inscenátory a designéry, dramaturgií repertoáru, která řadí Balet Národního divadla k velkým hráčům evropského tanečního divadla Právě zkušenost s odlišnými pohybovými slovníky je kořením umělecké práce a napomáhá souboru najít vlastní středoevropskou identitu.

Repertoár Baletu Národního divadla je pestrý. Tradičnímu klasickým dílům i modernímu tanečnímu divadlu vdechuje originální umělecký charakter. Dramaturgická linka nabízí nejen stěžejní dějové tituly baletního světového odkazu, v nichž ožívají velké příběhy (Romeo a Julie, Labutí jezero, Oněgin – chor. John Cranko, Spící krasavice – chor. Márcia Haydée, Marná opatrnost – chor. Frederick Ashton, Louskáček – Vánoční příběh – chor. Youri Vàmos), ale i fascinující komponovaná díla choreografů, představitelů současného tance a moderní estetiky (bpm - Artza / Bohemian Gravity / Bill – chor. Eyal Dadon / Yemi A.D. / Sharon Eyal a Gai Behar; Forsythe / Clug / Mc Gregor The Second Detail / Handman / EDEN | EDEN – chor. William Forsythe / Edward Clug / Wayne McGregor; PhoenixPuppet / Dos Soles Solos / Prelude und Liebestod – chor. Alejandro Cerrudo / Douglas Lee / Cayetano Soto; Kylián – Mosty času – Bella Figura / Gods and Dogs / Petite Mort / Šest tanců chor. Jiří Kylián) a v neposlední řadě i současné balety (Leonce & Lena – chor. Christian Spuck; Kafka: Proces – chor. Mauro Bigonzetti).

Sezona 2022/2023 představí divákům další tři zajímavé premiéry

Jako první bude uveden na scénu Stavovského divadla dramatický balet Johna Neumeiera, který vznikl na motivy stejnojmenné divadelní hry Tennesseeho Williamse na hudbu Sergeje Prokofjeva a Alfreda Schnittkeho. Nastudování tohoto titulu je neobyčejně důležitým počinem pro baletní dramaturgii, protože je to historicky poprvé, co se jméno slavného choreografa Johna Neumeiera objevuje na repertoáru Baletu Národního divadla. Tramvaj do stanice Touha je hluboký psychologický příběh, který se stal klasikou amerického dramatu. Česká premiéra (15. prosince 2022) ve Stavovském divadle bude pokračováním dramaturgické linky narativních komorních titulů světového tanečního divadla inspirovaných významnou literární předlohou, jakými dosud byly například balety Kafka: Proces nebo Leonce & Lena.

Znovuobnovená premiéra oblíbeného baletu Popelka (23. března 2023 v Národním divadle) z dílny významného francouzského choreografa Jeana-Christopha Maillota , vůdčí osobnosti slavného souboru Les Ballets de Monte-Carlo, odráží další dramaturgickou linii Baletu ND – vracet na jeviště tituly, které se v minulosti staly velice žádané a jejichž kvalita a význam nikdy neztratili svou uměleckou hodnotu či aktuální výpověď. Kouzelný příběh o půvabné dívce Popelce odráží Maillotův velmi osobitý styl založený na vytříbeném pojetí baletů se zvláštní krásou moderní estetiky a výjimečné energie, které prostupují všechny její složky – hudební, výtvarnou, režijní a choreografickou.

Vyvrcholením divadelním sezony pak je premiéra romantického baletu La Sylphide. Titul uvedeme v produkci a choreografii Johana Kobborga, podle Augusta Bournonvilla, jehož původní adaptace titulu je považována za zcela zásadní.
Johan Kobborg působil jako první sólista Dánského královského baletu i Královského baletu v Londýně. Věnuje se choreografii a režii. Jeho La Sylphide je poctou Augustu Bournonvillovi a jeho stylu, který řadíme ke světovému kulturnímu bohatství.



Balet Národního divadla v zahraničí

Balet Národního divadla přispívá k šíření kultury v zahraničí, reprezentuje nejen Českou republiku, ale stává se i významným hráčem v udržování a propagaci významných děl baletního repertoáru, světového kulturního bohatství.

V rámci svých turné realizovaných pod vedením uměleckého ředitele Filipa Barankiewicze došlo k několika významným počinům.

Soubor Baletu ND je hrdý na to, že mohl opakovaně představit v zahraničí dílo Jiřího Kyliána, českého rodáka a jednoho z nejvýznamnějších světových choreografů, a propojit tak významově svou středoevropskou identitu s jeho odkazem. 

„Vím, že pro české tanečníky a vůbec české publikum znamená Jiří Kylián velmi mnoho, jsou na něj hrdí – je to takové české zlato. Ale i pro mne a ostatní tanečníky ze všech koutů světa znamená Kylián totéž. Je to obdivuhodný a talentovaný umělec, geniální tvůrce a člověk s velkým lidským rozměrem. Mám radost z toho, že jsme zahraničnímu publiku mohli jeho díla ukázat.“

Filip Barankiewicz

V této souvislosti můžeme zmínit o velmi výjimečnou záležitost, jakou byla spolupráce s Korejským národním baletem na podzim 2019. Soubor Baletu Národního divadla uvedl českou premiéru choreografie Gods and Dogs  v jihokorejském Soulu v Seoul Arts Center. Šlo o jedinečnou událost, neboť to bylo historicky první hostování českého souboru v Koreji. Účinkování zde proto získalo kromě kulturního významu i politický přesah, souboru Baletu ND se podařilo v nejlepším možném světle reprezentovat českou kulturu a Českou republiku. 

Vzhledem k tomu, že šlo o reciproční projekt, vystoupil pak (s Kyliánovou choreografií Zapomenutá země / Forgotten Land)– také poprvé v historii – Korejský národní balet v Národním divadle v Praze v rámci českého uvedení inscenace Kylián – Mosty času (13., 14. a 15. 11. a 21., 22. 11. 2019). 

Jiří Kylián – z textu do programové brožury:

“Tonight you will see two major dance companies from two very different parts of the world, sharing one stage. This is very unusual and very precious. The distance between Prague and Seoul is 8258 kilometers...! But this distance will disappear tonight, because people of many different countries, cultures and religions will share the same space and the same time: The dancers of the Korean National Ballet, directed by Sue-jin Kang, and the dancers of the Czech National Ballet, directed by Filip Barankiewicz. I don't remember anything like that ever happening before, but it is wonderful, and I am happy to be part of it. When I was the artistic director of the Nederlands Dans Theater, one thing was very clear to me: When politicians fight, artists must communicate. I hope that you will enjoy this experience.“

Jiří Kylián, The Hague, the Netherlands
September 8, 2019

Dalším zásadním hostováním, ve kterém bylo navázáno na dramaturgii s kontextem uvádění děl Jiřího Kyliána, byla čtyři představení v izraelské Opeře v Tel Avivu (Performing Arts Center, 25.–27. 11. 2021). Balet Národního divadla zde uvedl kyliánovský repertoár (Gods and Dogs, Bella Figura, Petite Mort, Šest tanců), což ve světovém měřítku je naprosto ojedinělé. Navíc šlo o takřka symbolické prolomení návratu společnosti po covidové pauze – Balet ND byl první zahraniční společností, která mohla do Izraele vůbec vstoupit.

„Spanilá jízda české choreografie.“
David Borek, zpravodaj České televize v Izraeli a na Blízkém východě
Reportáž České televize v pořadu Události v kultuře.


„Když byl před dvěma lety Jiří Kylián v Paříži slavnostně uveden do křesla Akademie krásných umění, řekl jsem si, to by byla fantazie představit jej v Izraeli. A dnes se tento sen stává skutečností, navíc v tak obtížné době, kdy jsme do poslední chvíle neměli jistotu, zda se to povede. Nakonec jsme to, i díky partnerům včetně aerolinek, dokázali. Mám obrovskou radost, že se to podařilo a že jsme tohoto projektu jako České centrum v Izraeli součástí.“
Robert Mikoláš, ředitel Českého centra Tel Aviv v Izraeli.

Další hostování nebývalého rozsahu se odehrálo v roce 2019 (6. 10. – 3. 11.), kdy více než sedmdesát členů Baletu ND absolvovalo velké čínské turné a uvedlo deset představení celovečerního baletu La Bayadère v pěti čínských významných divadelních domech (Nanking, Ču-Chaj, Šen-Čen, Šanghaj, Peking). Součástí turné byla i účast na dvou prestižních galavečerech.

Opakovaně se Balet Národního divadla vrací i ke španělským divákům. Po úspěchu La Bayadère v Seville v lednu 2019 uvedl soubor v rámci pěti vyprodaných představení balet Johna Cranka Labutí jezero (26.–30. 5. 2021) v Gran Teatre del Liceu. Navíc jde o velmi zajímavou okolnost: Balet ND se stal prvním souborem, který získal povolení uvést toto Crankovo dílo v zahraničí (doposud tuto výsadu měl je původní Stuttgartský balet, pro který Cranko svou verzi baletu vytvořil).

Další titul Johna Cranka představil Balet ND v rámci turné do italského Cagliari. V době od 11. do 19. listopadu 2022 se zde uskutečnilo osm výjimečně úspěšných představení baletu Romeo a Julie a původní scénografií Jürgena Roseho.

„Fascinující a poetické představení, poutavé, plné barev a vitality, naprosto uchvátilo publikum a vzbudilo bouřlivý potlesk.“

(TG24.SKY.IT, 12. 11. 2022)

Repertoár Baletu ND tvoří jak tituly klasického tradičního odkazu, tak moderní balety, díla současných choreografů. Již v srpnu 2017 soubor představil ve finské Lappeenrantě a Tampere inscenaci decadanace Ohada Naharina. O dva roky později zde pak Balet ND uvedl Vertigo Maura Bigonzettiho a choreografii Aspects Katarzyny Kozielské. Toto dílo spolu s Dumkou Ondřeje Vinkláta a choreografií Perfect Example Andreje Kajdanovského vyvezl pražský soubor také v červnu 2019 do Kazachstánu, do Astany.

Dílo Kafka – Proces uvedl Balet ND v rámci dvou představení také v německém Bonnu v lednu 2023.