Láska ke třem pomerančům
Opera

Láska ke třem pomerančům (L’amour des trois oranges)

Sergej Prokofjev

Už jste někdy slyšeli o hypochondrickém princi, který se zamiloval najednou do tří ... pomerančů?

Národní divadlo
Moderní zpracování
Ostrý humor
Oblíbený titul
Nevšední pojetí

Vážení diváci,
nový program pro květen a červen zveřejníme s předstihem, jakmile budeme znát datum otevření divadel a podmínky jejich provozu.
Děkujeme za váš zájem a těšíme se na živá setkání s vámi.

Všechny pokladny Národního divadla jsou do odvolání uzavřeny.

Základní informace

Kde hrajeme

Národní divadlo

Přibližná délka představení

2 hodiny 20 minut, 1 přestávka 20 minut

Nastudování

V francouzštině, české, anglické titulky

Premiéra

16. květen 2019

Starobylá italská pohádka o princi, který se vydá na nečekaně svízelnou cestu do světa, aby hledal tři záhadné pomeranče a v jednom z nich objevil svou princeznu, je plná přímo bezuzdné fantazie. Asi právě proto vždy tolik přitahovala ty, kteří na divadle milují především hravost, radost a vtip. Italského dramatika Carla Gozziho, který ji spojil s groteskním světem komedie dell'arte, ruského avantgardního režiséra Vsevoloda Mejercholda, který ji vzkřísil pro moderní jeviště, hudebního skladatele Sergeje Prokofjeva, který z ní udělal bláznivou i docela dojemnou operu, i režiséra a mima Radima Vizváryho, který jí dal současnou divadelní podobu. Zase jedna hudební pohádka pro celou rodinu!

Účinkující

  • 2020-2021

Tvůrci

Hudební nastudování
Christopher Ward
Režie a pohybová spolupráce
Radim Vizváry
Světelný design
Karel Šimek
Sbormistr
Jan Bubák
Dramaturgie
Ondřej Hučín

O inscenaci

Sbor a Orchestr Národního divadla
Spoluúčinkuje Losers Cirque Company

Italský dramatik, satirik a mystifikátor, hrabě Carlo Gozzi (1720–1806) se bezděky stal příčinou zvláštní chvíle operní historie 20. století: zatímco jeho pohádkovou hru Turandot začal roku 1920 přetavovat Giacomo Puccini ve své poslední dílo, laděné přes všechny výstřelky stále v duchu starého dobrého romantismu, v tutéž dobu čekala na premiéru opera podle jiného Gozziho kusu – Láska ke třem pomerančům. Tu pojal Sergej Prokofjev naopak jako totální burlesku, která si ze všeho „procítěného“ a „vážně míněného“ jen tropí smích. V roce novodobé premiéry Pomerančů na scéně Národního divadla (2019) uplynulo od jejich vzniku přesně sto let. Jak je možné, že jedno z nejslavnějších a nejúspěšnějších Prokofjevových děl, opera, naplněná až po okraj „žertem, ironií, satirou i hlubším významem“, ryzím a věčným potěšením ze hry lidské obrazotvornosti a z hledání „smyslu“ v „nesmyslu“, stála s jedinou výjimkou po celé století stranou zájmu českých operních divadel?

Prokofjev napsal Pomeranče krátce po své emigraci z bolševického Ruska do USA jako svého druhu velmi kosmopolitní dílo: podle italské předlohy v ruské úpravě na francouzský text pro americké publikum. Gozzi pojal svůj původní, převážně prozaický scénář Pomerančů jako praštěnou pohádku ve stylu komedie dell’arte s úmyslem zesměšnit své divadelní konkurenty, dramatiky Carla Goldoniho a Pietra Chiariho. Dadaismus a hravost příběhu oslovila v roce 1914 jednoho z tvůrců ruské avantgardy Vsevoloda Mejercholda natolik, že po Gozziho burlesce pojmenoval svůj časopis a hned v prvním čísle uveřejnil její moderní adaptaci. Tu měl s sebou Prokofjev náhodou v Americe a protože pro místní publikum nepřicházela opera s ruským textem v úvahu, zvolil francouzštinu, kterou na rozdíl od angličtiny ovládal. Poněkud bláznivý vznik Prokofjevovy opery může tak trochu napovědět, jaký asi příběh hypochondrického prince milujícího pomeranče je ...

Sdílet na sociálních sítích

Z našeho e-shopu

Plakát Láska ke třem pomerančům

plakát k inscenaci opery Láska ke třem pomerančům

99 Kč

Vyprodáno

Praktické informace

Kde si koupit vstupenky

Při koupi online vám na e-mail zašleme e-vstupenku. Papírové vstupenky si můžete vyzvednout na všech pokladnách.

Parkování u ND

Při návštěvě Národního divadla a Nové scény není již možné využít podzemní parking ND (vjezd z ulice  Ostrovní). Od dubna 2020 je pro veřejnost uzavřeno parkoviště pod Provozní budovou Národního divadla. Délka rekonstrukce se odhaduje na rok a půl. Důvodem oprav garáží je nejen jejich špatný stav, ale také skutečnost, že parkovací stání byla budována na menší velikost automobilů, než jaké můžeme potkávat na ulicích dnes.

Co si vzít na sebe?

Divák by měl svým zevnějškem a chováním respektovat společenské zvyklosti při návštěvě divadelního představení.