Balet
Duben 2024
Zapomenutá minulost baletu Coppélia
V květnu uvede Státní opera českou premiéru romantického díla Coppélia o mladém zamilovaném páru a podivné loutce. Za více než sto padesát let své existence procestoval tento ojedinělý opus snad celý svět. Nabízí nebývalou kombinaci francouzského šarmu, ruské taneční zkušenosti, italské brilantnosti a britského pragmatismu.
Ze slavné francouzské baletní tradice osmnáctého a devatenáctého století se v naší české baletní historii dochovaly v obecném povědomí jen tři tituly: zaprvé žánrový obrázek La Fille mal gardée (Dívka špatně střežená nebo také Marná opatrnost) z roku 1789 – v soudobém zpracování britského choreografa sira Fredericka Ashtona s hudbou Johna Lanchberyho –, zadruhé velkolepá romantická fantazie Giselle aneb Víly (Giselle, ou les Wilis) skladatele Charlese Adama a choreografů Julese Perrota a Jeana Coralliho z roku 1841. Tento titul o slovanských dívkách, které se mění v bludičky, když zemřou před svatbou, se u nás stal klenotem baletních divadel.
Do třetice ve druhé polovině devatenáctého století, přesněji řečeno v jeho šedesátých letech, vznikl v Paříži balet hudebního skladatele Léa Delibese a choreografa Arthura Saint-Léona Coppélia aneb Dívka s emailovýma očima (Coppélia, ou la Fille aux Yeux d´Émail). Měl premiéru 25. května 1870 v Théâtre Impérial de l’Opéra za přítomnosti císaře Napoleona III. a jeho manželky císařovny Eugenie. Jak bylo v té době zvykem, baletní příběh reflektoval pozoruhodné události současné doby a závěrečnou apoteózou třetího dějství vzdával hold Napoleonově vládě a jeho Druhému císařství.
Autory baletu inspirovala Exposition universelle de Paris – Světová výstava v Paříži. V roce 1867 prezentovala nejnovější technické vymoženosti a shromáždila velkou Galerii strojů, odpovídajících fantastickým představám německého spisovatele a hudebního skladatele E. T. A. Hoffmanna o živých automatech v podobě lidí – o předchůdcích dnešní „chytré inteligence“. Ty byly evropskou módou již na počátku 19. století, jako hrací automaty zdobí mnohá muzea.
Coppélia, foto Serghei Gherciu
Balet překvapil četnými novinkami: Nejenže vyprávěl příběh z reálného prostředí, ale reagoval na současné vědecké pokroky, nevystupovaly v něm nadpozemské postavy a odehrával se v pohraniční rakouské korunní zemi, v Haliči.
V závěrečném třetím dějství Svátek zvonu balet uvedl pozoruhodné scénické obrazy: dodnes populární úvodní poetický tanec dvaceti čtyř hodin, vystupujících z tehdy dobře známého Pavilonu hodin v Tuilerijském paláci – císařském sídle Napoleona III.; anebo v současnosti již zapomenutou protiválečnou apoteózu Válka a mír, kde ve Vojenském tanci dvacet čtyři dívek – tzv. travesti – umně šermovalo jako dvanáct tureckých janičářů s dvanácti husary elitní rakouské armády.
Coppélia vznikala v době revolučních idejí po roce 1848, kdy hudební skladatelé obraceli pozornost k uměleckým tradicím svého národa a zapisovali hudební podněty lidové tvorby. Skladatel Léo Delibes komponoval partituru poté, co podnikl se svým přítelem skladatelem Julesem Massenetem studijní cestu po folklorně bohatých regionech Rakouska-Uherska, aby poté prvně uvedl na baletní scénu nejen polskou mazurku a maďarský čardáš, ale i českou polku (konkrétně ve Svatebním tanci třetího dějství) a další slovanská témata (Balada o klasu).
V průběhu sto padesáti čtyř let od své premiéry baletní Coppélia procestovala jako „živý jevištní artefakt“ snad všechny země světa. Je ojedinělým titulem, který do sebe vstřebal francouzský šarm, ruskou baletní zkušenost choreografa Maria Petipy, brilantní techniku italského pedagoga a tanečníka Enrica Cecchettiho a pragmatismus královské baletní tradice zemí britského Společenství národů. Na scéně balet zachoval tři pohybové styly – klasický tanec, charakterní tanec a baletní mim (pantomimu). Jen díky spojení anglické Beneshovy taneční notace s odkazem písemných choreografických partitur ruského emigranta Nikolaje Sergejeva, uložených nyní v americkém Harvardu, byla převážná většina choreografického textu baletu Coppélia přenášena z generace na generaci až do dnešní doby a může být znovu realizována v jevištní podobě kdekoli na světě, stejně jako Delibesova hudba.
Na scéně Státní opery bude Coppélia uvedena ve verzi, kterou nastudoval v nedávné době Anglický národní balet.
Foto: Alexandre Katsapov a Mario Bakuš – The Queens, Serghei Gherciu
Sdílet na sociálních sítích