
Foyer
Březen 2022
Výročí našich významných výtvarníků
Letos v březnu se sešla čtyři výročí výtvarníků, kteří jsou svou tvorbou spojeni s Národním divadlem, a to jako kostýmní výtvarníci, scénografové nebo autoři celých výprav.

Josef Matěj Gottlieb
140. výročí narození (18. 3. 1882 – 1. 11. 1967)
Studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze. Do Národního divadla nastoupil roku 1906 jako asistent šéfa výpravy K. Štapfra. V roce 1919 se stal šéfem výpravy a v této funkci působil do roku 1942. Přednášel obor kostýmního výtvarnictví na Konzervatoři Praha. Spolupracoval jako odborný poradce s Čs. státním filmem při natáčení historických filmů. V ND navrhl výpravu pro více než stovky inscenací.
Na snímku je jeho již postavená scéna k Wagnerovu Bludnému Holanďanovi z roku 1936 (režie H. Thein). Zajímavé je, že pro své poměrně realistické scény s pevně uchopenými detaily maloval návrhy v náznacích kubismu s výraznou barevností, jasnou konturou a prudkými světelnými kontrasty.

Josef Čapek
135. výročí narození (23. 3. 1887 – duben 1945)
Jeho činnost jevištního a kostýmního výtvarníka je vymezena léty 1921–1932, kdy pro Národní divadlo, Divadlo na Vinohradech a pro Státní divadlo Brno pohostinsky vypravil na šedesát inscenací (z toho 33 a 1 neprovedenou pro ND). Neusiloval o vytvoření nových jevištních výtvarných prostředků a postupů, vycházel z moderní malby, jejíž principy aplikoval ve scénografii, kde uplatnil své umění výtvarné zkratky a stylizace.
Zde uvádíme návrh scény pro Molièrova Bařtipána z roku 1926 (režie: K. Dostal). Jasný Čapkův rukopis zde v sobě spojuje původní okouzlení uměním přírodních národů, kubistické prvky se změkčenými tvary a vše svým oblíbeným kruhovým horizontem posouvá k vytvoření „rokokové“ scény.

Marcel Pokorný
100. výročí narození (12. 3. 1922 – 13. 5. 1977)
Studoval na Rottrově reklamní škole a Uměleckoprůmyslové škole u F. Muziky. Pro Národní divadlo začal pohostinsky navrhovat kostýmy od roku 1952. Kostýmní tvorba v jeho mnohostranné výtvarné činnosti zaujala význačné místo. Kostýmní tvorba zaujala v jeho mnohostranné výtvarné činnosti význačné místo. Jeho kostýmy byly důležitým prvkem inscenací, barvou, střihem a velkou formou stylizace charakterizovaly jednotlivé postavy a umocňovaly dramatický děj. Pokorného doménou byly opera a balet, pro který byl vyhledáván kvůli dokonalému pochopení funkčnosti tanečního kostýmu.
Pro vás jsme připravili návrh kostýmu Hraběnky z Mozartovy Figarovy svatby z roku 1954 (režie B. Hrdlička). Scénu připravil Josef Svoboda.

Vladimír Nývlt
95. výročí narození (25. 3. 1927 – 28. 10. 1995)
Studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové u prof. O. Rothmayera, žáka J. Plečnika, v roce 1951 přišel do Divadla E. F. Buriana. Již od začátku 60. let spolupracoval s Národním divadlem, od ledna 1983 byl až do své smrti jeho stálým scénografem. Typické pro něho bylo např. podlahové členění scény a komponování nejrůznějších prvků a tvarů, jež dostávaly stále stylizovanější podobu. Tvořil především pro operu, často ve spojení s názorově spřízněným režisérem L. Štrosem, kdy oba kladli vysoké požadavky také na kostýmní stránku, kterou jim zajišťovali M. Pokorný, A. Wenig a později J. Jelínek.
Z jejich tvůrčí dílny vzešla řada pozoruhodných realizací, jako byla např. Smetanova Čertova stěna v roce 1983.
Úvodní obrázek: Zásnuby v klášteře. 1986 (Vladimír Nývlt - scéna)
Sdílet na sociálních sítích