Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Opera, Foyer

Květen 2023

Sopranistka Daniela Šounová Brouková slaví životní jubileum

Do dalších let přejeme všechno dobré!

Bezmála čtyřicet let byla Daniela Šounová Brouková nepostradatelnou sólistkou Opery Národního divadla. Oceňován byl především její technicky spolehlivě vedený hlas, osobní šarm, smysl pro humor i dramatické napětí.

Narodila se 17. května 1943 v Praze. Zájem o zpěv ji přivedl do Kühnova dětského sboru a posléze na konzervatoř, kterou vystudovala pod vedením Vlasty Linhartové. Po absolutoriu byla v letech 1965–1968 členkou operního sboru Smetanova divadla (dnešní Státní opery). Ve svých prvních sólistických angažmá v Olomouci (1968/1969) a v Ostravě (1969/1970) nastudovala mj. Smetanovu Mařenku a Jitku, Blodkovu Lidunku, Offenbachovu Antonii a Brittenovu Titanii. Na Nový rok 1970 se na jevišti Národního divadla představila jako Mařenka a coby nově přijatá sólistka (od 1. 8. 1970) ve stejné roli s úspěchem vystoupila na zájezdu Národního divadla na festivalu v Edinburghu. I další smetanovské role Jitky, Vendulky, Blaženky a později Ludmily byly zásadní částí jejího repertoáru, stejně jako postavy oper Dvořákových, Terinka, Druhá lesní žínka, Rusalka a Cizí kněžna i Kněžna v Čertovi a Káče. Ztvárnila rovněž Fibichovu Beatrici, Svatavu a v koncertním provedení Pádu Arkuna Helgu. Byla vynikající představitelkou Janáčkových rolí, po Karolce jí byla svěřena Jenůfa, Káťa Kabanová a Emilia Marty ve Věci Makropulos. Neminuly ji ani titulní postavy oper Bohuslava Martinů, Sestra PaskalinaMirandolina, a také Armanda z Dvakrát Alexandr a Eblouie Barbichette, později Žebračka z Trojího přání aneb Vrtkavostí života nebo titulní Zuzana Vojířová Jiřího Pauera. Jako Virgilia se podílela na světové premiéře opery Jána Cikkera Coriolanus. Skvěle se uplatňovala také jako Mozartova Hraběnka, Donna Elvíra, Fiordiligi a První dáma, Weberova Agáta, Wagnerova Wellgunda, Ortlinda a Eva, Verdiho Alice z Falstaffa, Bizetova Micaëla, Pucciniho Liu a Mimi či Prokofjevova Nataša Rostovová. Během zájezdů Národního divadla se představila divákům v Německu, Nizozemí, Lucembursku, Dánsku, Finsku, Francii, Itálii, Španělsku, Maďarsku, Bulharsku, Rusku i Japonsku. S jevištěm se rozloučila 26. února 2005 ve dvojroli Revírníkové a Sovy při derniéře Příhod lišky Bystroušky. Bohatá byla též její koncertní činnost, mj. vystupovala často s Českou filharmonií. Pravidelně spolupracovala s televizí, gramofonovými firmami a rozhlasem (mj. Jakobín, Dalibor, Tajemství, Čertova stěna, V studni, Così fan tutte, Coriolanus, Don Carlos).

Do dalších let přejeme všechno dobré!

Daniela Šounová Brouková jako Mařenka (Prodaná nevěsta)
Foto: J. Svoboda

Daniela Šounová Brouková v roli Donny Elvíry (Don Giovanni)

bb

Sdílet na sociálních sítích

Mohlo by vás zajímat