
Foyer
Březen 2025
Pestrý program nadNárodního týdne divadla
NadNárodní týden divadla 2025 propojí hned několik světových dní, které souvisejí s divadelním uměním, a přinese různorodý tematický program.
Festival NadNárodní týden má za cíl upozornit na takové formy, podoby a využití divadla, na které běžně není tolik vidět. „Letos bude pomyslnou červenou nití spolupráce divadel a škol a také téma války. Od konce té největší v květnu uběhne 80 let, jiný tragický konflikt ale v Evropě probíhá právě teď,“ naznačuje dramaturgii akce divadelní lektorka Daniela von Vorst.
Festivalový týden zahájí Světový den divadla pro děti a mládež (20. března), během kterého umožníme žákům a žačkám nahlédnout do běžného dne několika divadelních profesí, aby si dokázali lépe představit, co „práce v divadle“ znamená a kolik dřiny za každým představením stojí. Na Světový den mimů (22. března) chystáme exkluzivní workshop divadelního líčení a pantomimy. „Většina dětí si pod pojmem pantomima představí jen předváděcí úkoly ze hry Aktivity nebo klauny v cirkuse,“ posteskla si učitelka Zora Kusáková z partnerské školy ND během společného plánování workshopu.
Světový den poezie (21. března) připomeneme podvečerem s politickým přesahem, kdy připravujeme čtení textů vězněných odpůrců ruského režimu, doplněné o ukázky současné ruské a běloruské opoziční poezie. Návštěvníci budou mít příležitost přímo na místě poslat tamním politickým vězňům dopis jako vyjádření solidarity a podpory.
Téma války se do letošního festivalu citelně prolíná v mnoha bodech programu. „Na náměstí Václava Havla instalujeme výstavu Národní divadlo za protektorátu s dobovými fotografiemi a informacemi o událostech konce 2. světové války. Nebudou chybět komentované prohlídky a divadelní workshopy k tématu Pražského povstání,“ vyjmenovává aktivity další z organizačního týmu ND+, lektorka Kateřina Hanáčková. „Považujeme za důležité se k těmto událostem a dramatickým situacím vracet, a to nejen u příležitosti kulatého výročí. Jedná se o společenské i osobní leckdy pohnuté okamžiky, situace odvahy a skutečného riskování vlastního života, což je dnes – při dění nedaleko od naší země – mrazivě aktuální,“ dodává. Do příprav workshopů i výstavy je plně zapojen nejen Divadelní archiv Národního divadla, ale např. i historik Čeněk Pýcha, který je odborným garantem na nezkreslený výklad událostí.
Jak propojovat divadlo a vzdělávání, to bude tématem každoročního setkání divadelních lektorů. „Chystáme doplnit týden světových dní o Den divadelního lektorství a vyhlásit jej na 25. března,“ sděluje nadšený záměr Daniela von Vorst. „Chceme tak upozornit na každodenní mravenčí práci lektorů a lektorek, na pestrost jejich doprovodných programů a na péči nejen o mladou generaci diváků. Protože bez diváků divadlo zkrátka nebude a bez vzájemného porozumění mezi jevištěm a hledištěm nebude co a s kým reflektovat; jen přemýšlivý a náročný divák může být partnerem tvůrců současného, tematicky aktuálního divadla.“
Pohled do divadelní práce umožní i další z programů – DANCE ON. Při něm diváci uvidí proces přípravy choreografie pod vedením sólisty Baletu ND Matěje Šusta. Současně s tím bude v provozní budově ND vznikat pod rukama studentů UMPRUM umělecké dílo z protančených špiček, navazující na upcycling projekt ND UP. „Zkusíme tak dát krátkému životu baletních špiček další využití a v rámci akce POINTE UP upozornit na náročnou a v porovnání s ostatními umělci velmi krátkou kariéru tanečníků,“ objasňuje záměr lektorka Hanáčková.
Světový den divadla (27. března) oslaví tentokrát sílu divadla ve zdánlivě nečekaném kontextu – ve vězeňství. Tvůrci tanečně-divadelního projektu West side story ve věznici představí průběh zkoušení, přínos i dozvuky inscenace, která je inspirovaná proslulým muzikálem. Nazkoušeli ji s odsouzenými přímo v prostředí věznic v Příbrami a Světlé nad Sázavou. Ve své autenticitě tak známý námět dostal silný společenský přesah. „Byl to sice náročný projekt, ale připomněl nám sílu, kterou divadlo dokáže na herce i diváky zapůsobit,“ zamýšlí se režisér a choreograf inscenace, Zdeněk Prokeš. Ke zhlédnutí bude nejen záznam představení, ale i dokument o vzniku inscenace a fotografie ze zkoušek od Alexandra Katsapova.
Linie vzdělávání a divadla se propojí také na Den učitelů (28. března) programem participativního představení s názvem SUPERUČITELKA. Jde o formu tzv. divadla fórum, ve kterém diváci mají příležitost děj přímo na místě ovlivnit. Tématem budou otázky motivace, vyhoření a zahlcení prací (nejen) mezi školními lavicemi, i proto je představení jakýmsi dárkem pro učitele. A pomocnou ruku pro snazší zvládání každodenních nároků nabídne učitelům i speciální workshop práce s hlasem. Hlas jako nástroj profese mají ostatně společný jak herci a zpěváci, tak právě učitelé.
Festival vyvrcholí v sobotu, 29. března, během celorepublikové akce Noc divadel 2025, kdy se program přesune do areálu ND ve Viničné ulici, tzv. u Apolináře. Zdejší budovy a dekorace k většině tehdejších inscenací byly drasticky poničeny při spojeneckém náletu 14. února 1945. Tuto událost připomene program složený z výstavy, besed a atmosférické prohlídky areálu. I v tomto bodě je přítomný odkaz na zničené budovy, kulturní památky a zmařené lidské životy ve válečných konfliktech minulosti i dneška.
Detailní program najdete na webových stránkách Národního divadla, v sekci doprovodných programů.
Text: Lektorský tým ND+
Sdílet na sociálních sítích

Foyer
Duben 2025

Balet, Foyer
Duben 2025
La Sylphide okouzlila Hongkong: Balet Národního divadla na prestižním festivalu
Balet Národního divadla poprvé zazářil na prestižním Hong Kong Arts Festivalu s inscenací La Sylphide

Foyer
Duben 2025
Nová Nová scéna: Trochu nostalgie, víc naděje
Umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry se s Novou scénou loučí s nostalgií, ale i s velkou nadějí