Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Balet

Květen 2023

Oněgin – divadlo, při kterém mrazí

Oněgin. Téma, které všichni známe, kdo by neznal Puškinův krásný román ve verších, Taťánin dopis i Oněginovu vinu… Balet Johna Cranka vykresluje tento příběh příběhů mistrovským způsobem, je to divadlo, při kterém mrazí.

Můžeme se stokrát ptát, zda Puškinův příběh vykresluje lásku naplněnou či nenaplněnou, jisté však je, že jde o jedno z největších milostných dramat, jaká literatura i divadlo znají.

Crankova inscenace pochází z roku 1965, první Taťánou byla Márcia Haydée, osobnost, která svým vlivem formuje i soubor Baletu ND: Už jste viděli její Spící krasavici?

Možná leckoho zarazí hudba, na kterou je balet vytvořen. Petr Iljič Čajkovskij sice složil operu Oněgin (dokonce měla premiéru v roce 1879 v Praze – a dirigoval ji sám skladatel), ale nikoliv balet.

Původním záměrem Johna Cranka a bylo opravdu složit balet na operní partituru. Jenže ředitelství opery v Sadler’s Wells o tom nechtělo ani slyšet, protože považovalo podobný přístup k Čajkovského hudbě téměř za svatokrádež. (Pikantní je, že obdobně se dobová kritika stavěla i k samotné opeře po premiéře roku 1879. Tehdy bylo za zločin považováno samotné převedení Puškinova Evžena Oněgina na jevištní prkna.) Když Cranko odešel roku 1961 do Stuttgartu, získal na svou stranu v otázce Oněgina vedení divadla a splnil podmínku: Nevyužít ani notu z již existující operní partitury, ale vytvořit z jiné Čajkovského hudby novou přímo pro vznikající balet. Vzniklo krásné hudební dílo, své hudební motivy má každá z hlavních postav, jde o komplexní hudební divadlo, narativní balet plný emocí a silných okamžiků, kdy jen málokoho napadne, že nejde o původní Čajkovského balet.

Oněgin, foto M. Divíšek

Veršovaný román Evžen Oněgin ruského romantika Alexandra Sergejeviče Puškina patří mezi nejznámější a nejoblíbenější tituly světové literatury. Příběh samolibého petrohradského hejska a venkovské dívky Taťány s jejich milostnými peripetiemi si získal nejen čtenáře, ale i tvůrce napříč uměleckými obory včetně baletu.

Oněgin Johna Cranka patří mezi vrcholné taneční opusy 20. století. Crankův pohybový slovník má klasický základ a neoklasickou plynulost, a tanečníci navíc díky přesvědčivému herectví mají možnost oslovit diváky do hloubky, místo aby jen odtančili roli. Choreograf zde naplno ukázal svou výjimečnou schopnost vyprávět příběhy tancem. Osudové setkání znuděného cynika a čisté duše i jejich zraňující míjení dodnes zasahuje diváky po celém světě. Jak dodává choreoložka Jane Bourne, která zde inscenaci s tanečníky Baletu ND nastudovala: „Crankova genialita tkví v jeho schopnosti vyprávět příběh. Srozumitelně a bez pantomimy, rychle a jasně, způsobem, kterému může každý rozumět.“

V závěru baletu Cranko po srdcervoucí emocionální bouři Oněgina nekompromisně vyhání a jeho Taťána po vzoru antických heroin zůstává stát sama se zoufale zatnutými pěstmi uprostřed jeviště. Evžen Oněgin, Taťána a jejich příběh patří bez nejmenších pochyb do sdíleného světa bolestných, ale i těch nejkrásnějších prožitků nás všech.

Podcast

K jádru věci: ONĚGIN

00:00
38:21
Kateřina Hanáčková

Sdílet na sociálních sítích