
Laterna magika
Únor 2022
Laterna magika – prostor pro živý dialog
Performerka, choreografka, režisérka, spisovatelka a od září 2021 také dramaturgyně Laterny magiky MIŘENKA ČECHOVÁ je výraznou osobností experimentálního tanečního a fyzického divadla. V Laterně magice se uvedla režií inscenace Robot Radius a v současnosti se dramaturgicky podílí na vzniku projektu BatoLaterna. Její působení, plány a cíle v Národním divadle jsou ovšem mnohem rozsáhlejší.
Když jsem dostala nabídku zhostit se role dramaturgyně Laterny magiky, jako první se mi vybavila vzpomínka na mé mládí, kdy jsem na jevišti Laterny vystupovala a byla vášnivě zamilovaná do jejího tajuplného podzemí, plného nejrůznějších tajemných zákoutí, šatniček, dílen, kamrlíků a spletitých chodeb, podobně jako fascinujících bytostí, které se v nich stejně záhadně pohybovaly. Má fascinace magickým prostorem divadla nepochází pouze z pobytu na jevišti, ale také z jeho zákulisního života, z chodu hodinářsky přesného mechanismu, který spouští do pohybu zázrak jeviště. Během mé první režie pro Laternu magiku jsem si pak mohla ověřit rozdíl mezi plachtěním na větroni a pilotováním Boeingu 747, tedy, co to znamená převzít opratě pevně strukturovaného kolosu. Tato zkušenost mě nadchla, takže když přišel umělecký šéf Radim Vizváry s nabídkou na stálou pozici, uvědomila jsem si, jak obrovské možnosti mi nabízí. A s nimi též zodpovědnost za spoluvytváření hlasu, který promlouvá k divákovi v odlišné intenzitě a frekvenci. Jako čtvrtý soubor Národního divadla je pro mě Laterna magika prostorem, v němž bariéra mezi jevištěm a hledištěm by měla být co nejtenčí, kde dialog s okolním světem, se společností, v níž žijeme, by měl být co nejživější a vzájemně reciproční. Naslouchání, empatie, péče a dialog by měli jít ruku v ruce s odvahou k neznámému, k jasně formulovaným vizím a k nutnosti stát v první linii společenských výzev.
V padesátém osmém na světové výstavě v Bruselu oslnila Laterna magika doslova celý svět. V době svého založení byla vyústěním avantgardních snah. To, co tvůrci do té doby nasbírali, představili tehdy široké veřejnosti a navíc v mezinárodním kontextu. Podmínkou bylo právě to, že nebyla včleněna do tradičních struktur, nýbrž že vznikla jakoby v nádechu, v úžasu, v odvaze, v touze, v umožnění experimentu. Jako performerka, režisérka, kurátorka a pedagožka chápu své předešlé zkušenosti z mezinárodního kontextu jako odrazový můstek k uvažování o souboru, jehož podstatným rysem byl od prvopočátků právě tento nádech, tedy tak nezbytný tvůrčí výzkum, experiment a propojování umělců z odlišných uměleckých oborů. Je to právě výlučnost a povinnost dostát svým závazkům uměleckého předvoje jako hnacího motoru a entuziasmu k dalšímu uměleckému směřování.
Když jsem pro Laternu magiku připravovala Robota Radia s technologií motion capture, tedy snímáním pohybu a jeho přepisem do parametrů samostatně generujících obraz, jež nebyla dosud primárně určená pro divadlo, měla jsem tento odkaz v paměti. Během utkávání se s odcizenou technologií se měnilo i naše uvažování o divadle a jeho funkci. V budoucnu vidím Laternu magiku nejen jako místo výzkumu nových technologií, ale především jako aktivní platformu přehodnocující funkce divadla v současném světě. Tedy ve světě, z něhož se pomalu vytrácí tradiční divák, v němž se člověk dobrovolně či nedobrovolně izoluje ze spoluprožívání a ve kterém postupně převládají nejrůznější virtuální podoby jeho existence. Tato temně dystopická vize však může být nahrazena právě vytvářením vztahů nových, je hozenou rukavicí k možnosti zacelit čerstvé rány odkouzleného světa a přetvořit jej ve svět intimně duchovní.

Miřenka Čechová, Momentum – třicetihodinová performance na piazzetě Národního divadla Foto: V. Brtnický


Snahy navázat na dobu, kdy Laterna magika působila jako veleúspěšná značka a hostovala v dlouhodobých kontraktech po celém světě, by byly v době pandemické, internetové a ekologicky udržitelné bojem s větrnými mlýny, nicméně fakt, že vždy existovala v jakémsi rozkročení mezi českým a světovým prostorem cítím jako samozřejmý. Ráda bych využila zkušenosti z vytváření mezinárodních projektů a fungování v odlišných kulturních prostředích a v budoucnu opět začala porovnávat síly Laterny s mezinárodním divadelním kontextem, ať už se bude jednat o přizvání zahraničních spolutvůrců či o vytváření větších koprodukčních počinů. To se také pojí s mezinárodním festivalem Laterna Fest, který tento rok představíme v prvním ročníku. V červnu diváci uvidí soubory z Francie, Belgie, Maďarska a Slovenska, doplněné o neméně hodnotné interaktivní výstavy, odborné diskuse a praktické workshopy. Pod heslem vizuální, technologické a poetické, se tento rok dotýkáme toho, v čem byla Laterna magika vždy fenoménem – v její multimediálnosti. Pod slovem multimediální, tak jak jej chápu nejen z většiny svých předešlých autorských projektů, míním nejen zapojení vícero výrazových prostředků, ale především proměnu jejich vztahů a vytváření napětí skrze jejich nezvyklé kombinace (virtuální realita versus rituál, live cinema versus věda, interaktivní mapping jako zpověď, augmentovaná realita a binaurální zvuk, výtvarné instalace a loutka, imerzivní či site-specific projekty, divácky interaktivní projekty, projekt na pomezí performance a přednášek, stand-upu a dokumentu, baletu a street artu, barokní hudby a rapu, cooking show a manifestu, či jiné multisensorické divácké zážitky).
Proto je pro mě také neméně důležitým bodem vzdělání. Vzdělávání nejen diváků v jejich nové aktivní roli spolutvůrců uměleckého díla, ale také umělce. A to jak těch začínajících, kteří se mohou aktivně v dlouhodobém horizontu učit po boku etablovaných tvůrců, tak i pro profesionály, jako vytváření společného nehierarchizovaného dialogu a na místo žárlivé konkurence a uzavírání se za zdi tvůrčí osamělosti nabízení vzájemné inspirace a motivace.
Již v příštím roce nabídneme umělecké veřejnosti master classes se špičkovými zahraničními lektory, široké veřejnosti pak pracovně nazvané „hands on“, tedy workshopy rozličných divadelních technik nebo performance-lecture s tvůrci a legendami pojící se k dědictví Laterny magiky. Připravujeme také dlouhodobý umělecko-vědecký výzkum s pracovním názvem Divadlo jako dokument své doby propojující oblast myšlení a umění, který bude po ročním procesu završen samostatnou performancí. V současné chvíli myslíme ale také na výchovu diváka již doslova od kolébky, a to v projektu BatoLaterny, interaktivního divadla pro batolata a jejich rodiče.
Snaha o otevřenost k divákovi a nabídka užšího dialogu a zpětné vazby jsou pro nás vzrušující výzvou, jak pomoci divadlu v překonání narůstající propasti mezi starým a novým světem. Filozofii našeho vnitřního nastavení bych shrnula v následujících bodech. Laterna magika by měla být místem pro všechny bez rozdílu. Budovat respektující vztahy, vytvářet příležitosti, šetrně zacházet se zdroji, propojovat tvůrce, vzdělávat, dávat prostor výzkumu, být aktuální a reagovat na svět, v němž žijeme. A především! Hledat společné hodnoty skrze živá setkávání.
Sdílet na sociálních sítích