Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Balet

Květen 2025

Balet Národního divadla: Nová sezona plná emocí, tradice i nových vizí

Filip Barankiewicz vede první baletní soubor od sezony 2017/18 a od počátku se snaží vytvořit harmonii mezi klasickými tituly a nejnovějšími trendy. V tomto směru se bude repertoár vyvíjet i v sezoně následující, která přinese čtyři nové inscenace čítající celkem sedm choreografií, od renomovaných děl po kusy, které zatím nemají jméno ani tvar a divákům se v Národním divadle představí ve světových premiérách.

„Naší uměleckou vizí je i nadále poskytovat divákům pestrý repertoár, který propojuje tradici s moderními trendy. Věříme, že rozmanitost našeho programu, který zahrnuje jak klasiku, tak progresivní současná díla, přináší tanečníkům i publiku nezapomenutelné zážitky,“

shrnuje svůj záměr umělecký ředitel Baletu ND Filip Barankiewicz.

Hra Ference Molnára, v Česku známá pod titulem Balada od kolotočů, se stala předlohou nejen pro populární broadwayský muzikál Carousel, ale i pro balet Liliom. Toto dílo v choreografii legendárního Johna Neumeiera baletní sezonu na konci října zahájí. Diváci ve Státní opeře se mohou těšit na emotivní příběh lásky, zasazený do prostředí zábavních parků ve Spojených státech třicátých let dvacátého století. Punc originality dílu vtiskl hudební skladatel Michel Legrand, nositel několika cen Americké filmové akademie, široce známý svou filmovou hudbou. Jeho partitura spojuje prvky klasické a jazzové hudby, evokuje radostné, ale i těžké momenty své doby, poznamenané hospodářskou krizí.

Čajkovského Louskáček – Vánoční příběh je pro řadu diváků synonymem pohádkové zimní atmosféry. Reprízy tohoto nesmrtelného titulu v choreografii Youriho Vàmose se už dvě dekády těší obrovskému diváckému zájmu, a proto o letošních Vánocích nastane malý zázrak – balet se bude uvádět nejen v Národním divadle, ale i ve Státní opeře, pro niž vznikne úplně nová, neméně kouzelná výprava. Stejná režie, stejný choreografický rukopis, ale odlišná scéna Martina Černého a kostýmy Barbory Maleninské jistě potěší velké i malé, kteří si bez Louskáčka nechtějí svátky ani představit.

Březen 2026 bude patřit (nej)novějším choreografiím a tvůrcům, kteří patří ke crème de la crème současného tance. Komponovaný večer s názvem Avant-Garde: Cutting Edge spojí dvě světové premiéry Roberta Bondary a Marca Goeckeho s mistrovským dílem Jiřího Kyliána 27’52”. Ten je věnován bývalému slavnému tanečníkovi NDT Geraldu Tibbsovi, k jehož datu narození (20. 7. 1952) se délka i název díla vztahují.

„Čas, rychlost, láska a neustálé změny. Možná si to neuvědomujeme, ale nestárneme jen v den svých narozenin, ale každý zlomek vteřiny našeho života je zodpovědný za naše stárnutí a každý okamžik našeho života představuje nějakou změnu! Pro mě je to velmi uklidňující a osvobozující myšlenka. Nemusíme zůstat stejní od svého narození až do smrti,“

říká ke svému dílu Kylián.

Sezona vyvrcholí v červnu komponovaným večerem Who Cares?, věnovaným legendárnímu tvůrci Georgi Balanchinovi. Tato inscenace zahrne dvě jeho klíčové choreografie. Brahms-Schoenberg Quartet je vůbec prvním abstraktním dílem George Balanchina, který často říkal, že komorní hudba není vhodná pro velké balety, protože komorní skladby jsou obvykle „příliš dlouhé, s příliš velkým počtem opakování a jsou určeny do malých sálů“. Schoen­berg vytvořil svou orchestraci Brahmsova klavírního kvartetu g moll ve třicátých letech dvacátého století z podobné nespokojenosti. Who Cares?, dílo na hudbu jazzového skladatele George Gershwina, které dalo název i naší inscenaci, patří k Balanchinovým nejslavnějším a také nejradostnějším kusům. Svižný a drzý balet evokuje živého ducha Freda Astaira, Ginger Rogersové a třicátá léta minulého století a temperament, který je široce americký a nabitý osobitou energií.

Text: Redakce 
Foto: Anna Bauer

Sdílet na sociálních sítích