MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Opera Stavovské divadlo

    W. A. Mozart: Don Giovanni

    14.-25. srpna

    Více informací

16. 7. 2019

S operou Nabucco v Regensburgu

Orchestr a Sbor Státní opery vystoupil pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Andrease Sebastiana Weisera v bavorském Řezně na festivalu Thurn und Taxis Schlossfestpiele.

Open air scéna se nachází v překrásných zahradách zámku St. Emmeram. Zámecké slavnosti se zde konají už od roku 2003. Státní opera představila Nabucco ve dvou večerech, ve dvou různých obsazeních, 12. a 13. července.

Režisér José Cura s autorkou kostýmů Silvií Collazuol se zúčastnili prvního večera. Cura podpořil účinkující první večer a poskytl rozhovor místní televizi.

https://bit.ly/2XLho2m (min 16´ a 27´)


3. 7. 2019

Operalia 2019

Jsme hrdí, že se další ročník světové pěvecké soutěže Plácida Dominga Operalia bude v červenci konat v Národní divadle. Pokud chcete být při tom, vstupenky na čtvrtfinálová kola a semifinálový a finálový večer můžete zakoupit na našem webu: https://bit.ly/2Jm3CZR


27. 6. 2019

Dalibor po 17 letech

Dalibor v režii Jiřího Nekvasila a pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka zakončil letošní sezonu. Gratulujeme všem účinkujícím a těšíme se ještě na festivalu Smetanova Litomyšl po dva večery 4. a 5. 7.

"Proto si cením snahy neudělat z Dalibora tříhodinovou akademickou epopej v muchovských řízách. Estetika scény připomíná spíše film nebo temné prostředí počítačové hry s pomocnými postavami rytířů v brněních, akce se volně přelévají do různých úrovní hradu: dolů do vězení, vzhůru do paláce. Hodně se využívá efektů jako umělá mlha a pod její rouškou se stihne během orchestrální mezihry obměnit scéna. Opona tak nepřerušuje sledování děje." Svatava Barančicová, OperaPlus


24. 6. 2019

Pop-up výstava Intermezzo

Pop-up výstava Intermezzo představí Kinteru, Pěchoučka a díla dalších současných umělců v netradičním spojení se světem opery.

Čtyřdenní pop-up výstavu Intermezzo představující díla Kryštofa Kintery, Michala Pěchoučka a dalších současných výtvarných umělců ve spojení se světem opery bude možné zhlédnout od 24. do 27. června v prostorách bývalé restaurace u piazzety Nové scény Národního divadla na náměstí Václava Havla v Praze. Výstava nabídne celkem čtyřicet sedm obrazů, soch a objektů autorů, jako je Jan Kaláb, Jiří David, Michal Cimala či Markéta Hlinovská. Výstavu Intermezzo pořádá Galerie Pictura coby součást prvního ročníku Opera Nova, který bude letos zahájen společným vystoupením oceňované české operní pěvkyně Vandy Šípové a slavné operní divy Soni Červené. Veřejnosti bude výstava přístupná zdarma denně od 10 do 19 hodin


23. 6. 2019

Odhalení expozice Otakara Ostrčila

Otakar Ostrčil - skladatel, dirigent a dramaturg byl šéfem Opery Národního divadla dlouhých 15 let, v letech 1920 až 1935. U příležitosti 140. výročí jeho narození byla odhalena obnovená busta a speciální expozice v Blatském muzeu v Soběslavi.

Jeho práce a dílo byly zásadní pro Národní divadlo a jeho tvorba neodmyslitelně spjata se Soběslaví. Otakar Ostrčil často navštěvoval Soběslav zejména v posledních letech svého života. Byl mužem mnoha talentů, morálních zásad a symbolizoval pokrok v interpretačních přístupech k inscenování. Pro mnohé diváky, kolegy i kritiky byl možná až příliš kontroverzní, jeho nadčasové působení však zanechalo nejen v Národním divadle výrazné stopy. Ostrčil se snažil v Národním divadle uvádět všechny autory, slabost měl zejména pro dílo Bedřicha Smetany.

U příležitosti 140. výročí jeho narození připravilo Blatské muzeum v Soběslavi expozici, která představuje podobu místnosti, kde trávil čas a komponoval, a v níž se nacházejí jeho osobní autentické předměty. Zároveň byla odhalena obnovená busta v nedalekém parku. Autorkou portrétu je sochařka Karla Vobišová.

Národní divadlo bylo při tom - děkujeme za pozvání!


23. 6. 2019

Dalibor zpět na scéně

Rozprava s šéfdirigentem Orchestru Národního divadla Jaroslavem Kyzlinkem o novém Daliborovi

Co pro vás znamená Dalibor?

Nádherná opera, Smetanova třetí v pořadí, hrdinská a přesto lyrická… Inspirovaná bezpochyby Beethovenovým Fideliem, ale i tvorbou Richarda Wagnera. Nesmírně pěvecky náročná pro hlavní sólisty, v českém prostředí až mýtická, opředena mnoha ikonickými představiteli. Na druhé straně dramaturgicky mírně rozporuplná, postavy jsou až příliš idealizovány, skladatel, i když psal na české libreto, hudební fráze jednotlivých zpěvních partů cítil spíše německy, což s sebou nese nemalé problémy – český text jaksi na hudbu mnohdy nesedí. Smetana krásně pracuje s motivy, v instrumentaci skvěle odlišuje intimní scény – viz slavná houslová sóla v dialozích s violoncellem a harfou – od bojových či slavnostních v královských vstupech.

 

Do Prahy se vrací po 17 letech – je váš první, nebo jste v kariéře již dirigoval?

Jsem rád, že se podařilo na repertoár Opery ND Dalibora vrátit. Po Libuši v jubilejním roce 2018 to jistě nebude poslední Smetana – máme jistý záměr systematicky uvést další jeho opery až do roku 2024, kdy oslavíme dvě stě let od skladatelova narození. Pro mě osobně se jedná o mé první nastudování této opery. Jako malý jsem mnohokrát slyšel legendárního Viléma Přibyla, před lety jsem asistoval v Brně při tamní poslední nové produkci Dalibora, mimo jiné s hostujícími špičkovými pěvci tehdejší generace – Evou Urbanovou, Leo Marianem Vodičkou… To byly cenné zkušenosti, jinak se tato opera na českých jevištích objevuje velmi zřídka.

Rozhovor pokračuje zde

Jak přistoupíte k současnému nastudování?

Jako ke každému jinému – jdu k pramenům, snažím se vyjít především z notového zápisu autora, inspirovat se, ale nepodlehnout minulým provedením ve smyslu „tak to vždy bylo“. Smetanova partitura je neobyčejně bohatá motivicky, z hlediska instrumentace je nutné podle mého názoru mistrovi pomoci – vzhledem k tehdejší konstrukci nástrojů a počtu hudebníků, které měl skladatel v době premiéry k dispozici, je třeba zvukový obraz partitury přizpůsobit dnešní realitě – jednoduše řečeno sforzata a akcenty a fortissima na každé druhé notě dnes nemůžeme při interpretaci brát doslova – byli bychom zcela ve zvukovém zajetí žesťových a bicích nástrojů a podstatné momenty zpěvních hlasů, kantiléna smyčců a skupiny dřev by zanikly.

 

Dirigoval jste již Libuši na začátku sezony. Jaký máte vztah k dílu Bedřicha Smetany?

S nadsázkou říkám, že jsem jako šéf nyní ke Smetanovi odsouzen – ale sám jsem si tuto sudbu vybral a cítím obrovskou zodpovědnost – nastudovat jakékoli dílo na první scéně je výzvou, ale u oper Bedřicha Smetany je to ještě umocněno. A také více než u jiných titulů u něj panuje tzv. vzpomínkový optimismus, který je pochopitelný, avšak nikoli objektivní.

Jaká je práce se sólisty?

Od začátku příprav jsme s režisérem Jiřím Nekvasilem dbali na nové sólistické obsazení – většina účinkujících sólistů se s rolí potkává skutečně poprvé. Jak bylo řečeno výše, pěvecké party jsou nesmírně exponované po všech stránkách. Těším se, že dosavadní příprava slibující skutečně krásné výkony, se naplní. Ať již oba představitelé titulní role – Peter Berger a Michal Lehotský, Dana Burešová nebo Kateřina Hebelková v roli Milady nebo Adam Plachetka či Svatopluk Sem v roli krále Vladislava a další sólisté a hosté Opery ND jsou špičkoví interpreti své generace a věřím, že nová inscenace Dalibora bude pro diváky stejným zážitkem jako pro nás, kteří nové nastudování připravujeme.

 

Po první a druhé premiéře cestuje soubor do Litomyšle, kde hostuje na tradičním festivalu. Dirigujete rád tzv. open air?

Hostování v Litomyšli je už dnes pro celý soubor neodmyslitelnou součástí závěru každé sezóny. Vzpomínám na mnoho představení s neopakovatelnou atmosférou, i když – jak se ptáte – představení open air s sebou vždy nesou jistá rizika a nedokonalosti scénické i akustické. Jsem moc rád, že po loňské Libuši letošní sezónu Opery ND uzavřeme právě dvěma slavnostními představeními zbrusu nové inscenace Dalibora právě na festivalu v Litomyšli.


4. 6. 2019

Soňa Červená patronkou festivalu Opera Nova 2019

K Nové scéně Národního divadla současná opera patří a v minulé sezóně vznikla myšlenka toto spojení dále prohloubit uspořádáním festivalu věnovaného aktuální operní tvorbě. Tak vznikl festival a přehlídka současného hudebního divadla OPERA NOVA, jehož „nultý“ ročník se konal v létě 2018. Na tento úspěšný projekt navazuje letos Opera Národního divadla oficiálním prvním ročníkem festivalu OPERA NOVA, který proběhne ve dnech 23. 27. 6. 2019 na Nové scéně, v kostele sv. Anny na Anenském náměstí a na náměstí Václava Havla. S prvním ročníkem se organizátoři rozhodli založit také novou tradici, a tak každý ročník festivalu bude mít i svého patrona nebo patronku. Tou letošní bude Soňa Červená, která rovněž vystoupí na zahájení festivalu spolu s Vandou Šípovou v hudebním čísle Vévodkyně a kuchařka českého skladatele Ivana Achera.

Více o letošním programu festivalu ZDE


31. 5. 2019

DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ VE STÁTNÍ OPEŘE

Rekonstrukce Státní opery spěje ke konci a všichni se už nyní můžeme těšit na její slavnostní znovuotevření. Ještě před tím ale všem zájemcům nabízíme v neděli 2. 6. možnost naposledy si prohlédnout Státní operu jako staveniště – tedy tak, jak nebude k vidění řadu následujících desetiletí. Pokud jste si za dlouhá léta chození do Státní opery navykli brát její dokonalý a třpytivý interiér jako samozřejmost, přijďte se podívat, kolik práce a dovednosti si vyžaduje i jen její rekonstrukce. Pak jistě doceníte, že nejen opera či balet na scéně, ale i budova samotná je uměleckým dílem. Večerní róby ale nechte pro tentokrát ještě doma. Ty si schovejte na slavnostní galakoncert u příležitosti znovuotevření Státní opery 5. ledna 2020 nebo na některé ze stovek představení, která budou následovat. Více informací zde: www.statnioperavrekonstrukci.cz


21. 5. 2019

Opera součástí Pražského jara

Operní hvězdy čtyř generací - Koncert laureátů Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka, který se uskuteční za doprovodu Orchestru Národního divadla zítra ve Dvořákově síni Rudolfina.

Jaroslav Kyzlink

A jak se na koncert připravuje dirigent Jaroslav Kyzlink?
"Koncerty jsou vždy vítaným zpestřením operního provozu. Pokud se navíc jedná o účast na Pražském jaru, a navíc s tak milým spojením s karlovarskou legendární pěveckou soutěží, má pro mne i pro Orchestr ND taková událost jen samé pozitivní body. Snažíme se o to, aby výsledná podoba našeho programu perfektně zapadla do celkové festivalové koncepce. Sestava sólistů je více než inspirativní a prostor Rudolfina taktéž. Těšíme se s vámi na viděnou!"

Účinkují:

Gabriela Beňačková, Veronika Holbová, Jana Sýkorová, Eliška Zajícová, Kiril Matvějev, Seongsoo Ryu, Roman Hoza a Peter Mikuláš

Orchestr Národního divadla
Jaroslav Kyzlink - dirigent

 


2. 5. 2019

Karel Berman a Dalibor Jedlička ve fotografii

Od 1. května je na 2. balkonu Národního divadla instalována výstava fotografií, kterou si připomínáme výročí narození vynikajících sólistů Opery Národního divadla, basistů Karla Bermana (14. 4. 1919-11. 8. 1995) a Dalibora Jedličky (23. 5. 1929-18. 10. 2018). Více než sto snímků představuje pestrost rolí a mnohostranné interpretační umění obou umělců. Výstavu si můžete prohlédnout během návštěvy našich představení.



Tyto webové stránky používají cookies. Více informací zde.