MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Opera Nová scéna

    Wajsar: Tramvestie

    20. května - Čtyři hlasy: čtyři životy: jedna jízda. Zachycení tramvajové trasy mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.

    Více o inscenaci
  • Koncertní provedení Ostatní sály

    Zlato Rýna

    23. & 26. 5. - koncertní provedení Wagnerovy opery ve Foru Karlín

    VÍCE INFORMACÍ
  • Státní opera v Karlíně

    Navštivte představení Státní opery v Hudebním divadle Karlín

    REPERTOÁR

17. 5. 2019

Premiéra opery Láska ke třem pomerančům

Ve čtvrtek 16. května proběhla úspěšná premiéra opery Láska ke třem pomerančům. Gratulujeme celému inscenačnímu týmu a interpretům a těšíme se na reprízy!


15. 5. 2019

Konkurz do Sboru Národního divadla

Ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Mgr. Silvia Hroncová vypisuje konkurzní řízení do operního sboru pro hlasovou skupinu alt. Předzpívání se bude konat v pátek dne 21. 6. 2019 ve 14:00 ve sborovém sále historické budovy ND.

Požadujeme dvě operní árie nebo jednu operní árii a jednu píseň (z českého a světového repertoáru) a vlastní notový materiál.

Přihlášky s uvedením 2 konkurzních skladeb zasílejte na adresu:

a.mihalik@narodni-divadlo.cz

Nebo na poštovní adresu:

NÁRODNÍ DIVADLO Praha
Aleš Mihálik, tajemník sboru ND
Ostrovní 1
11230 Praha 1

V přihlášce laskavě uveďte vzdělání, délku praxe, adresu trvalého pobytu, trvalou a korespondenční adresu a telefonické, e-mailové spojení. K přihlášce přiložte strukturovaný životopis a zašlete seznam 2 děl, který předvedete.

Zaslanou přihlášku považujeme za závaznou a evidujeme ji v seznamu uchazečů. Uzávěrka konkurzu je v úterý 18. 6. 2019.
Po úspěšně vykonaném konkurzním řízení bude uzavření pracovního poměru předmětem následné vzájemné dohody se zaměstnavatelem.


12. 5. 2019

Dadaismus a hravost

Přípravy nové inscenace Láska ke třem pomerančům vrcholí. S Orchestrem Národního divadla zkouší britský dirigent Christopher Ward. Premiéry 16. a 19. května. Těšíme se na Vás!


2. 5. 2019

Karel Berman a Dalibor Jedlička ve fotografii

Od 1. května je na 2. balkonu Národního divadla instalována výstava fotografií, kterou si připomínáme výročí narození vynikajících sólistů Opery Národního divadla, basistů Karla Bermana (14. 4. 1919-11. 8. 1995) a Dalibora Jedličky (23. 5. 1929-18. 10. 2018). Více než sto snímků představuje pestrost rolí a mnohostranné interpretační umění obou umělců. Výstavu si můžete prohlédnout během návštěvy našich představení.


25. 4. 2019

Brundibár – dětská opera H. Krásy

Brundibár je dílo, které Dětská opera Praha uvádí alespoň jednou ročně k uctění památky všech dětských obětí holocaustu. Dětská opera Praha slaví tento rok 20 let od svého založení a toto výročí se rozhodla oslavit právě Brundibárem.

Dvouaktová opera Hanse Krásy na libreto Adolfa Hoffmeistera byla složena pro dětský židovský sirotčinec na pomezí let 1942 a 1943. Po podpisu Mnichovské dohody bylo dílo zakázáno a opět provedeno až v Terezínské ghettu židovskými hudebníky, kteří byli v koncentračním táboře uvězněni.

Představení hrajeme v neděli 28. dubna od 11 hodin ve Stavovském divadle. Přijďte s námi prožít sílu tohoto příběhu!

VSTUPENKY ZDE


24. 4. 2019

Koncert pro Notre-Dame

V úterý 23. 4. proběhl benefiční koncert pro obnovu katedrály Notre-Dame. Koncertu se zúčastnili členové orchestru a sboru Národního divadla a členové orchestru a sboru Státní opery.

Akci pořádala Česká filharmonie ve spolupráci s orchestrem a sborem Národního divadla, orchestrem a sborem Státní opery, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, PKF Prague Philharmonia a Kühnovým smíšeným sborem. Na programu bylo dílo Stabat Mater Antonína Dvořáka, které dirigoval Tomáš Netopil. Koncert uvedl moderátor Marek Eben.


12. 4. 2019

Speciální tramvaj číslo 11 projede centrem Prahy

Centrem Prahy ve středu 17. dubna mimořádně projede speciální tramvaj č. 11. Stane se tak jen pár desítek minut před tím, než na jeviště Nové scény Národního divadla vstoupí aktéři opery Tramvestie, která má právě 17. dubna od 20:00 premiéru.

Jedenáctka se na svou přibližně dvacetiminutovou okružní jízdu vydá ze zastávky Národní divadlo (u Nové scény, směr Národní třída) v 19:00. Svézt se může každý! Tramvaj „Tramvestie“ určitě nepřehlédnete – ozdobí ji plakáty k inscenaci a navíc v ní bude hrát hudba.

Novinka Tramvestie v nastudování režiséra Marka Bureše je dalším počinem v úspěšně naplňované ambici Národního divadla uvádět experimentální projekty, soudobou hudbu a prostřednictvím objednávek u autorů iniciovat vznik nových děl.Rozvoj těchto aktivit je v gesci současného uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Petra Kofroně. Jedinečnou platformu pro prezentaci nabízí přehlídka současného hudebního divadla Opera Nova, jejíž druhý ročník Národní divadlo pořádá letos v červnu.


2. 4. 2019

Eva Randová na Bohémě v Národním divadle

Slavná pěvkyně a pedagožka Eva Randová navštívila na začátku dubna představení Bohémy v Národním divadle. O přestávce se setkala se členy sboru a orchestru Státní opery a zavzpomínala na období, kdy působila ve funkci ředitelky Státní opery v letech 1995 - 1998. Paní Randové děkujeme za návštěvu a budeme se těšit na další setkání na koncertním provedení Zlata Rýna.


25. 3. 2019

Tramvestie zve do legendární tramvaje č.11

Již 17. dubna na Nové scéně uvedeme premiéru soudobé opery Tramvestie, která vznikla na motivy stejnojmenné básnické sbírky. Zeptali jsme se režiséra Marka Bureše, jak se režíruje poezie, do jaké míry je pro něj téma abstraktní a zda vnímá režii tohoto díla jako těžký úkol.

„Tramvestie je osobitý projekt, vytvořený velmi osobitým autorem. Pavel Novotný prací na této textové struktuře strávil mnoho let a podařilo se mu ji přetavit do mnoha rozmanitých forem. Tramvestii tedy  vnímám spíše jako konceptuální práci s textem vycházejícím z reálných Libereckých postav, které měly příležitost s Pavlem Novotným linkou č. 11 projet z konečné na konečnou a zase zpět. Vnímám ji také jako další vývojové stadium, do kterého se toto dílo metamorfuje. S tím ohledem se snažím respektovat původní text a veškeré formy,  ve kterých se Tramvestie již objevila nebo dokonce dál koexistuje. Skrze text a původní audio nahrávky se snažíme vizualizovat jednotlivé postavy, které nám projektují jejich subjektivní pohled na ubíhající krajinu podél tramvajové trati. Mojí snahou je diváka vizuálně nezahltit, naopak v jeho mysli rozehrát obrazotvornost a maximálně nechat vyznít hudební část díla.“

Čtěte dále

„Jednotlivé inscenační složky se objevují v minimalistických formách a snaží se jedna druhou podporovat a dotvářet základ pro celkový imaginativní obraz. Obrazová část, která tvoří dominantu celé scény, je vytvořena z materiálových textur, které se kolem trati nacházejí. Je to podobný princip, kterým Pavel Novotný sbíral své texty, kdy každá z postav měla stejné vstupní podmínky pro svůj textový záznam a tím byl pohled z okna tramvaje. Ten je totiž pro každého cestujícího stejný. S ohledem na původní koncept Tramvestie kladu důraz na práci s textem. Ten se tak objevuje i v dalších inscenačních formách opery a divák si jeho konzumací může subjektivně dotvářet celkový obraz tohoto experimentálního díla.

Opera Tramvestie díky libretu a původnímu konceptu umožňuje neortodoxní inscenační pojetí, což lze určitě považovat za režijní výzvu. Divák nemůže očekávat konkrétně strukturovaný příběh. Naopak za intenzivního pocitu jízdy se mu nabízejí rozmanité fragmenty ze života námi vybraných čtyř postav, spojené s ubíhající krajinou. Přestože se celé dílo jak po obsahové, tak po vizuální stránce může jevit jako abstraktní téma, stále se vztahuje ke konkrétním místům a konkrétním postavám.“

Více o inscenaci ZDE


23. 3. 2019

Zemřela dlouholetá sólistka Opery ND Antonie Denygrová

Se zármutkem oznamujeme, že dne 21. března 2019 zemřela dlouholetá sólistka Opery ND, paní Antonie Denygrová. V Národním divadle působila ve stálém angažmá v letech 1973-1991.

Ve své bohaté kariéře ztvárnila na jevišti české první scény například role Janáčkovy Káti Kabanové, Lízy v Pikové dámě, Královny v Novákově Karlštejnu nebo Sophie v Cikkerově Hře o lásce a smrti. Pražskému publiku byla ale známa také jako Cizí kněžna v Rusalce, Senta v Bludném Holanďanovi nebo jako Smetanova Vendulka, Krasava či Ludmila. Po rozdělení pražských operních scén zůstala do roku 1996 v angažmá Státní opery Praha, kde rovněž vytvořila řadu významných operních rolí, jako byla Ghita v Zemlinského Infantčiných narozeninách, Janáčkova Kostelnička, Marja v opeře H. Krásy Zásnuby ve snu nebo Herodias ve Straussově Salome.
Dovolujeme si vyjádřit upřímnou soustrast pozůstalým.

Poslední rozloučení se bude konat 1. dubna 2019 od 11 hodin ve vestibulu Národního divadla.



19. 11. 2018

Cenu ND získala v Karlových Varech Darja Rosickaja

Darja RosickajaI letos udělila Opera Národního divadla na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech tradiční cenu pro mladý pěvecký talent, který v následující sezoně zve k hostování v některé z operních premiér. Na pátečním závěrečném koncertu laureátů pěvecké soutěže získala Cenu Národního divadla vynikající mladá ruská mezzosopranistka Darja Rosickaja, letošní vítězka kategorie Píseň a držitelka 2. ceny v kategorii Opera. Na koncertu excelovala ve slavné árii Sesta „Parto, parto...“, za niž obdržela také Cenu za nejlepší interpretaci Mozartovy árie. Darja Rosickaja je absolventkou Akademie mladých pěvců při Mariinském divadle a Státní akademie divadelních umění v Petrohradě. V současnosti je sólistkou respektovaného petrohradského hudebního divadla Za zrcadlem, kde nastudovala např. Angelinu v Rossiniho Popelce, Dorabellu v Mozartově opeře Cosi fan tutte, Niklase v Hoffmannových povídkách J. Offenbacha, Dido v Purcellově opeře Dido a Aeneas a další role. V titulní roli Bizetovy Carmen vystoupila na Festivalu mladých operních pěvců v německém Rheinsbergu. V koncertních provedeních oper zpívala také na Nové scéně Velkého divadla v Moskvě nebo v moskevské Opeře Helikon.


Tyto webové stránky používají cookies. Více informací zde.