MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Opera Národní divadlo

    Martinů: Juliette (Snář)

    23. února a 16. března

    Více informací
  • Opera Forum Karlín

    Reznicek: Donna Diana

    1. března - Koncertní provedení opery s Alexandrou Lubchansky v titulní roli

    Více informací
  • Koncert Národní divadlo

    Matiné k 194. výročí narození B. Smetany

    10. března

    Více informací
  • Státní opera v Karlíně

    Navštivte představení Státní opery v Hudebním divadle Karlín

    REPERTOÁR

21. 2. 2018

Konkurz do operního sboru Národního divadla!

Ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Mgr. Silvia Hroncová vypisuje konkurzní řízení do operního sboru pro hlasovou skupinu 1. bas a 2. bas. Předzpívání se bude konat ve čtvrtek dne 29. 3. 2018 ve 13:00 hodin ve sborovém sále historické budovy ND. Požadujeme dvě operní árie nebo jednu operní árii a jednu vyspělou píseň (z českého a světového repertoáru) a vlastní notový materiál. Přihlášky můžete zasílat na e-mailovou adresu: a.mihalik@narodni-divadlo.cz nebo na poštovní adresu:

Národní divadlo
Aleš Mihálik, tajemník sboru ND
Ostrovní 1
112 30 Praha 1

Pokračování zde

V přihlášce prosím uveďte vzdělání, délku praxe, adresu trvalého pobytu, trvalou a korespondenční adresu a telefonické, e-mailové spojení. Přiložte i strukturovaný životopis a seznam repertoáru, který na konkurzu přednesete. Zaslanou přihlášku považujeme za závaznou a evidujeme ji v seznamu uchazečů. Po úspěšně vykonaném konkurzním řízení bude uzavření pracovního poměru předmětem následné vzájemné dohody se zaměstnavatelem.

 


20. 2. 2018

Ema Destinnová

26. února si připomeneme 140. výročí narození české pěvkyně Emy Destinnové

Ema DestinnováVýstava fotografií a dalších, mnohdy unikátních, obrazových materiálů v kuloáru 1. balkonu Národního divadla ukáže umělecké a životní proměny pěvkyně Emy Destinnové i její mezinárodní úspěchy, kterými se stala operní hvězdou počátku 20. století.

Výstava bude zahájena v pondělí 26. února v 17 hodin vernisáží volně přístupnou všem zájemcům. Vstup do divadla bude otevřen od 16.30 hodin. Kdo vernisáž nestihne, bude si moci výstavu prohlédnout během všech představení nebo prohlídek Národního divadla.

 

Následující představení Smetanovy Prodané nevěsty bude rovněž věnováno tomuto výročí.


12. 2. 2018

Pan Brouček na výletě do Zlaté kapličky

Na jevišti Národního divadla probíhají aranžovací zkoušky na novou inscenaci opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy.

Výlety páně BroučkovyRežisérka Sláva Daubnerová, která pro Národní divadlo připravila inscenace oper Orango/Antiformalistický jarmark a Romeo a Julie,  seznamuje v těchto dnech interprety se svojí představou o jevištním dění. Hlavní role studují Jaroslav Březina (Matěj Brouček), Marie Fajtová a Alžběta Poláčková (Málinka, Etherea, Kunka), Aleš Briscein a Martin Šrejma (Mazal, Blankytný, Petřík), Vladimír Chmelo a František Zahradníček (Sakristán u sv. Víta, Lunobor, Domšík od Zvonu) ad. Premiéry se uskuteční 22. a 25. března 2018.

Více o inscenaci najdete ZDE.

 

 

 


22. 1. 2018

Classic Prague Awards pro sbory Národního divadla

Sbor Národního divadla, Sbor Státní opery a Kühnův dětský sbor zvítězily v kategorii Vokální výkon

CPASbor Národního divadla, Sbor Státní opery a Dětský Kühnův sbor získaly společným výkonem ocenění za koncertní provedení Faustovo prokletí Hectora Berlioze 9. a 12. března 2017v Národním divadle. Hudebně dílo nastudoval hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink. Jako Faust se představil renomovaný tenorista Pavel Černoch v dalších rolích se představil slovenský barytonista Daniel Čapkovič jako Mefisto, Markétou byla Stanislava Jirků a Branderem Pavel Švingr.


JB PVPodle Pavla Vaňka, šéfsbormistra Sboru Národního divadla byl projekt "Faust" skutečně velmi náročný“ „Vzhledem k tomu že se provedení zúčastnily oba sbory působící v ND tj. Sbor Národního divadla i Státní opery, bylo velkou výzvou koordinovat ve společných zkouškách početné těleso přibližně sta zpěváků.“ Šlo totiž o spolupráci hned tří velkých sborových těles: kromě Sboru Národního divadla i Sboru Státní opery pod vedení šéfsbormistra Adolfa Melichara a Kühnova dětského sboru pod vedením Jiřího Chvály.

Pokračování zde

Faustovo prokletí„Během minulé sezony se Sbor Národního divadla a Sbor Stání opery spojil při dvou zcela výjimečných a velice náročných projektech, jedním bylo provedení Faustova prokletí, druhým provedení opery Lohengrin,“ uvádí ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvie Hroncová. „Obojí provedli na vynikající úrovni a posunulo obě tělesa ještě o stupínek výše. I proto si ocenění Classic Prague Awards nesmírně vážíme a máme z něj velkou radost.“

„Dílo samotné (Faustovo prokletí) patří pochopitelně vzhledem k objemu sborového partu a jeho náročnosti k tzv. vrcholným sborovým operám,“ zdůrazňuje Vaněk. „Obzvláště pak pro velmi exponovanou mužskou část sboru (tzv. dvousborová technika, střídání výrazových ploch-od těch lyrických až po velmi dramatické a jiná  specifika-vypjaté vysoké i extrémě nízké polohy jednotlivých mužských hlasů.“

Kühnův dětský sbor patří od roku 1936 mezi stálé spolupracovníky Opery Národního divadla. V současné době zpívají "kühňata" v Národním divadle například v inscenacích Carmen či Příhody lišky Bystroušky. K Faustovu prokletí obecně:

 „Rozhodnutí zařadit tuto dramatickou legendu na náš repertoár bylo výsledkem relativně dlouhých rozhovorů a zvažování,“ řekl dirigent Jaroslav Kyzlink a dodal: Vzhledem k mé obecné náklonnosti k vokálně instrumentálním opusům a faktu, že toto dílo ještě nebylo na jevišti Zlaté kapličky uvedeno, jsme se rozhodli právě pro tento klenot klasického romantismu.“
„Fausta, který se dle mého názoru řadí mezi nejzajímavější a nejtěžší role vůbec, jsem již během své kariéry zpíval v mnoha scénických i koncertních provedeních. To, že jsem ho mohl ztvárnit v pražském Národním divadle, považuji za velkou,“ uvedl slavný tenorista Pavel Černoch.

http://www.classicpragueawards.cz

 


2. 1. 2018

Opery na Nové scéně v lednu

Don HrabalZkraje nového roku můžete navštívit operní představení také na Nové scéně. 3. ledna uvedeme novinku našeho repertoáru Don Hrabal na motivy ze života světoznámého spisovatele. O den později jsou na programu dvě opery Dmitrije Šostakoviče, avantgardní opera o polidštění opice Orango a groteska Antiformalistický jarmark. V neděli a pondělí hrajeme hudebně-scénické dílo Žádný člověk pojednávající o tragickém osudu sochaře Otakara Švece a osudu jeho posledního díla - Stalinova pomníku na Letné.

 

Více informací najdete ZDE.

 

Roman Janál jako Don Hrabal


4. 12. 2017

Únos ze serailu opět ve Stavovském divadle

Dílo, které stálo na počátku pražského divadelního úspěchu Wolfganga Amadea Mozarta, se v prosinci vrátí do Stavovského divadla.

Únos ze serailuÚnos ze serailu byl na jaře 1783 uveden v Nosticově divadle, dnešním Stavovském divadle, jako první Mozartovo dramatické dílo v Praze. Jednalo se zároveň o první provedení tohoto singspielu mimo Vídeň. Současná inscenace představuje singspiel ve scénograficky atraktivní podobě, která vychází z dobové architektury. V této sezoně se v představeních Únosu ze serailu můžete setkat v roli Konstance s vynikajícími českými pěvkyněmi, s trojnásobnou držitelkou Ceny Thálie Janou Šrejmou Kačírkovou a Olgou Jelínkovou, vítězkou divácké ankety online magazínu Opera Plus. Jejich partnery budou mezinárodně etablovaní čeští tenoristé Aleš Briscein a Richard Samek.

Hrajeme 14. a 20. 12. 2017 a 12. a 21. 1. 2018.

Více se o inscenaci dočtete ZDE.

 

 

 


3. 12. 2017

Zkoušky na Billyho Budda jsou v plném proudu

Billy Budd zahájeníPrvní premiérou nového roku bude Brittenova opera Billy Budd, kterou Národní divadlo uvede v české premiéře, a to v původní čtyřaktové verzi. Hlavní role ztvární Američan Christopher Bolduc a izraelský basbarytonista Gidon Saks, tenorista Štefan Margita se představí jako Kapitán Vere. Hudebního nastudování se ujal známý anglický dirigent Christopher Ward a režie Daniel Špinar. Tragický příběh se odehrává na britské válečné lodi za napoleonských válek. Pohledný, naivní a důvěřivý chlapec Billy se stane předmětem nenávisti sadistického manipulátora, zbrojmistra Claggarta, jenž Billyho falešně obviní z podněcování ke vzpouře. Chlapec svého trýznitele neúmyslně zabije a je odsouzen k smrti. Kapitán Vere stojí před mučivým rozhodnutím: udělit milost nevinnému, nebo dodržet válečný zákon. Tragédii nezabrání a vzpomínka na toto fatální selhání ho bude pronásledovat po celý život. 

Nenechte si ujít exkluzivní obsazení! Čeká nás pouze šest představení v této sezoně! 

Více se o inscenaci dočtete ZDE.


1. 12. 2017

Opernglas o Donu Giovannim v Praze

Německý odborný časopis Das Opernglas přináší v prosincovém čísle recenzi na říjnová provedení Dona Giovanniho s Plácidem Domingem ve Stavovském divadle.

DomingoSvětová premiéra Dona Giovanniho 29. října 1787 v pražském Stavovském divadle, které se tehdy ještě jmenovalo Nostické národní divadlo, je dodnes opředena anekdotami a legendami. Opravdu Mozart komponoval předehru teprve v noci před premiérou a hudebníkům předložil kopistou rozepsané party, na nichž ještě neoschl inkoust, na poslední chvíli? Sotva, jak dokládá zkoumání originálního notového papíru. Měla opera u publika úspěch? Možná, podle toho, které z rozdílných zpráv v tisku uvěříme. Je však nepochybné, že Pražané připravili skladateli, který město uvedl v nadšené opojení svým Figarem, triumfální přijetí, když 29. října 1787 zaujal k řízení orchestru tehdy obvyklé místo u cembala. Na den přesně o 230 let později stanul nyní v orchestřišti překrásně zachovalého Stavovského divadla Plácido Domingo, aby si mimo jiné tímto jubilejním představením splnil dlouho hýčkané přání. Myšlenka slavnostního aktu k narozeninám Dona Giovanniho vznikla už roku 2012, když světoznámý španělský umělec, tehdy jako zpěvák, hostoval v Praze při vánočním koncertu.

Pokračování zde

Při prohlídce Prahy se také podíval do Stavovského divadla; podle očitých svědků ho divadlo samo a jeho historický význam pohnuly k slzám. Ještě téhož dne svolal blízké poradce a rozhodující místní osobnosti, aby vyvolal v život projekt Dona Giovanniho, jenž nyní po létech naplněných jednáními, domluvami o termínech a obsazení, hledáním sponzorů a činností médií skutečně spatřil světlo světa.

Publikum, které dorazilo z mnoha oblastí Evropy, uvítalo maestra srdečným potleskem, který však Domingo rychle utišil a chopil se taktovky. Poté, co před několika dny viditelně dojatý držel v rukou originální partituru uchovávanou na Pražské konzervatoři, projevil se teď také u dirigentského pultu s interpretací Dona Giovanniho dobře obeznámeného orchestru Národního divadla jako velký ctitel a kompetentní tlumočník umění salcburského mistra. Domingo nasadil svěží tempa, která naplnil životem a napětím, takže večer ubíhal v příjemné zábavě. Jeho dirigování se především vyznačovalo – což nepřekvapí – výraznou přízní vůči zpěvákům. Stále v kontaktu se svými kolegy na jevišti, poskytoval jim hodně prostoru k formování a prezentaci hlasových předností, pomáhal jim však také ochotně přenést se okamžitým pokračováním přes méně šťastné úseky.

V obsazení, které maestro Domingo pečlivě vybíral, se ostatně nacházeli čtyři vítězové soutěže Operalia. Simone Alberghini, vítěz z roku 1994, převzal titulní roli a imponoval vroucně zabarveným, stylově jistým a elegantně uplatňovaným basbarytonem, který disponoval také dostatečnými rezervami energie pro finále. K jeho jinak příjemnému jevištnímu zjevu bychom si případně přáli větší charisma. Vůbec nic by naopak nebylo třeba vylepšovat u výtečné Donny Anny Iriny Lungu. Díky sopránu, ve výškách nádherně rozvinutému s dobře posazenou střední polohou, kontrolovanímu legatu a dramatické přesvědčivosti nabídla nositelka ceny ze soutěže Operalia 2004 z čistě hlasově technického hlediska nejdokonalejší výkon večera, který nadto doplnila o aristokratický zevnějšek a silný herecký projev. Dmitry Korchak se dokázal vedle silné osobnosti této Donny Anny prosadit jako rozhodně ne slabošský, nýbrž sebevědomě rozhodný Don Ottavio. Ruský tenor, rovněž nositel ceny Operalia z roku 2004, sice potřeboval první půlhodinu večera, aby svůj hlas srovnal a dospěl k přesné intonaci, poté však rozzářil svou obdivuhodně krásnou barvu a temperamentním podáním árie „O mio tesoro“ si vysloužil největší potlesk na otevřené scéně. Čtvrtou z z někdejších vítězů Operalia byla Julia Novikova jako Zerlina, u níž pozitivní dojem, i přes pečlivé frázování, kazily určité drsnosti ve vedení hlasu.

Pro roli Leporella vybral Domingo Adriana Sâmpetreana. Rumunský basista předvedl v nejlepším slova smyslu rutinovaný výkon, pro který je právě v této roli často žádaným hostem všech velkých operních divadel. Spojovaly se u něj ve všech polohách zřetelný, příjemný bas s vtipem a humorem, a tak se, zmítán mezi obdivem a nenávistí ke svému pánovi – jak to Mozart a Da Ponte jistě zamýšleli – stal hlavním objektem sympatií tohoto představení. Ve zbývajících hlavních rolích se nakonec sáhlo k domácímu souboru, který za hosty z ciziny nijak nezaostával. Platí to pro možná poněkud ostrý, ale v koloraturách velmi zběhlý soprán Kateřiny Knežíkové jako Donnu Elvíru i pro velmi solidního Jiřího Brücklera (Masetto) a v nejhlubších basových polohách skvostně znějícího Jana Šťávu jako Komtura.

Ideální scénický rámec jubilejního představení tvořila osvědčená inscenace tohoto divadla ve výtvarné podobě Josefa Svobody, která důmyslně využívá prodloužení architektury Stavovského divadla na jeviště. Klasická produkce původně z roku 1969 byla oživena roku 2006, přičemž se Jiří Nekvasil orientoval podle tehdejšího režijního konceptu a zdůraznil nadčasové působení díla mimo jakékoli snahy o modernizaci; nádherné kostýmy navrhl Theodor Pištěk.

Publikum si bylo očividně vědomo zvláštní události a věnovalo zdařilé poctě Mozartovu mistrovskému dílu a místu jeho premiéry dlouhotrvající potlesk.

U. Ehrensberger

https://www.opernglas.de/Aktuelles-Heft/


29. 9. 2017

Inscenace Žádný člověk v Brémách

Žádný člověkRežisérka Katharina Schmitt míří hostovat do svého rodného města se svou inscenací Žádný člověk.  Německé publikum bude mít šanci zhlédnout dílo o tragickém osudu sochaře Otakara Švece a jeho posledního díla - Stalinova pomníku na Letné již 7. listopadu 2017 od 19:00 hodin v divadle Brémách. Více informací ZDE

Světová premiéra se uskutečnila v Praze v březnu letošního roku.

 

Pražské reprízy se uskuteční 31. 10., 7. a 11. 12. 2017 a 7. 1. 2018. Více o inscenaci ZDE