MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Opera Stavovské divadlo

    Nyman - Stucky: Mozart a ti druzí

    Nová inscenace v režii Alice Nellis

    Více o inscenaci
  • Opera Národní divadlo

    Janáček: Výlety páně Broučkovy

    26. dubna

    Více o inscenaci
  • Koncertní provedení Ostatní sály

    Zlato Rýna

    23. & 26. 5. - koncertní provedení Wagnerovy opery ve Foru Karlín

    VÍCE INFORMACÍ
  • Státní opera v Karlíně

    Navštivte představení Státní opery v Hudebním divadle Karlín

    REPERTOÁR

12. 4. 2019

Speciální tramvaj číslo 11 projede centrem Prahy

Centrem Prahy ve středu 17. dubna mimořádně projede speciální tramvaj č. 11. Stane se tak jen pár desítek minut před tím, než na jeviště Nové scény Národního divadla vstoupí aktéři opery Tramvestie, která má právě 17. dubna od 20:00 premiéru.

Jedenáctka se na svou přibližně dvacetiminutovou okružní jízdu vydá ze zastávky Národní divadlo (u Nové scény, směr Národní třída) v 19:00. Svézt se může každý! Tramvaj „Tramvestie“ určitě nepřehlédnete – ozdobí ji plakáty k inscenaci a navíc v ní bude hrát hudba.

Novinka Tramvestie v nastudování režiséra Marka Bureše je dalším počinem v úspěšně naplňované ambici Národního divadla uvádět experimentální projekty, soudobou hudbu a prostřednictvím objednávek u autorů iniciovat vznik nových děl.Rozvoj těchto aktivit je v gesci současného uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Petra Kofroně. Jedinečnou platformu pro prezentaci nabízí přehlídka současného hudebního divadla Opera Nova, jejíž druhý ročník Národní divadlo pořádá letos v červnu.


2. 4. 2019

Eva Randová na Bohémě v Národním divadle

Slavná pěvkyně a pedagožka Eva Randová navštívila na začátku dubna představení Bohémy v Národním divadle. O přestávce se setkala se členy sboru a orchestru Státní opery a zavzpomínala na období, kdy působila ve funkci ředitelky Státní opery v letech 1995 - 1998. Paní Randové děkujeme za návštěvu a budeme se těšit na další setkání na koncertním provedení Zlata Rýna.


25. 3. 2019

Tramvestie zve do legendární tramvaje č.11

Již 17. dubna na Nové scéně uvedeme premiéru soudobé opery Tramvestie, která vznikla na motivy stejnojmenné básnické sbírky. Zeptali jsme se režiséra Marka Bureše, jak se režíruje poezie, do jaké míry je pro něj téma abstraktní a zda vnímá režii tohoto díla jako těžký úkol.

„Tramvestie je osobitý projekt, vytvořený velmi osobitým autorem. Pavel Novotný prací na této textové struktuře strávil mnoho let a podařilo se mu ji přetavit do mnoha rozmanitých forem. Tramvestii tedy  vnímám spíše jako konceptuální práci s textem vycházejícím z reálných Libereckých postav, které měly příležitost s Pavlem Novotným linkou č. 11 projet z konečné na konečnou a zase zpět. Vnímám ji také jako další vývojové stadium, do kterého se toto dílo metamorfuje. S tím ohledem se snažím respektovat původní text a veškeré formy,  ve kterých se Tramvestie již objevila nebo dokonce dál koexistuje. Skrze text a původní audio nahrávky se snažíme vizualizovat jednotlivé postavy, které nám projektují jejich subjektivní pohled na ubíhající krajinu podél tramvajové trati. Mojí snahou je diváka vizuálně nezahltit, naopak v jeho mysli rozehrát obrazotvornost a maximálně nechat vyznít hudební část díla.“

Čtěte dále

„Jednotlivé inscenační složky se objevují v minimalistických formách a snaží se jedna druhou podporovat a dotvářet základ pro celkový imaginativní obraz. Obrazová část, která tvoří dominantu celé scény, je vytvořena z materiálových textur, které se kolem trati nacházejí. Je to podobný princip, kterým Pavel Novotný sbíral své texty, kdy každá z postav měla stejné vstupní podmínky pro svůj textový záznam a tím byl pohled z okna tramvaje. Ten je totiž pro každého cestujícího stejný. S ohledem na původní koncept Tramvestie kladu důraz na práci s textem. Ten se tak objevuje i v dalších inscenačních formách opery a divák si jeho konzumací může subjektivně dotvářet celkový obraz tohoto experimentálního díla.

Opera Tramvestie díky libretu a původnímu konceptu umožňuje neortodoxní inscenační pojetí, což lze určitě považovat za režijní výzvu. Divák nemůže očekávat konkrétně strukturovaný příběh. Naopak za intenzivního pocitu jízdy se mu nabízejí rozmanité fragmenty ze života námi vybraných čtyř postav, spojené s ubíhající krajinou. Přestože se celé dílo jak po obsahové, tak po vizuální stránce může jevit jako abstraktní téma, stále se vztahuje ke konkrétním místům a konkrétním postavám.“

Více o inscenaci ZDE


23. 3. 2019

Zemřela dlouholetá sólistka Opery ND Antonie Denygrová

Se zármutkem oznamujeme, že dne 21. března 2019 zemřela dlouholetá sólistka Opery ND, paní Antonie Denygrová. V Národním divadle působila ve stálém angažmá v letech 1973-1991.

Ve své bohaté kariéře ztvárnila na jevišti české první scény například role Janáčkovy Káti Kabanové, Lízy v Pikové dámě, Královny v Novákově Karlštejnu nebo Sophie v Cikkerově Hře o lásce a smrti. Pražskému publiku byla ale známa také jako Cizí kněžna v Rusalce, Senta v Bludném Holanďanovi nebo jako Smetanova Vendulka, Krasava či Ludmila. Po rozdělení pražských operních scén zůstala do roku 1996 v angažmá Státní opery Praha, kde rovněž vytvořila řadu významných operních rolí, jako byla Ghita v Zemlinského Infantčiných narozeninách, Janáčkova Kostelnička, Marja v opeře H. Krásy Zásnuby ve snu nebo Herodias ve Straussově Salome.
Dovolujeme si vyjádřit upřímnou soustrast pozůstalým.

Poslední rozloučení se bude konat 1. dubna 2019 od 11 hodin ve vestibulu Národního divadla.


18. 3. 2019

Cena divadelní kritiky 2018 pro Operu Národního divadla

Pražské Divadlo pod Palmovkou v neděli 17. března hostilo slavnostní vyhlášení Cen divadelní kritiky za rok 2018. Opera Národního divadla si odnesla vítězství v kategorii Hudba roku 2018 za původní operu Ivana Achera Sternenhoch. Ivan Acher se zároveň stal absolutním vítězem v počtu nominací.

Aktuální operní hit Sternenhoch na libreto a hudbu současného českého autora Ivana Achera v hudebním nastudování Petra Kofroně a režii Michala Dočekala byl nominován také v kategoriích Inscenace roku 2018 a Nejlepší poprvé uvedená česká hra roku 2018. V kategorii Talent roku zvítězila Tereza Marečková, a to i za roli ztvárněnou právě ve Sternenhochovi. Oceněnou inscenaci mohou diváci v této sezóně vidět na Nové scéně ještě v termínech 21. března a 2. dubna, vždy od 20 hodin.

Vyjádření autora díla Ivana Achera:

„Jedna z chval z obecenstva mi dělá obzvláštní plezírek. Zinstantním ji, protože trefila skoro desítku: ´Nikdy jsem na opeře nepotkal v publiku zároveň potetované pankáče a abonenty o holích, kteří by se nejenom sešli na jednom místě v jeden čas na jeden titul, ale zároveň odcházeli zážitkem zasaženi všichni stejně mocně.´ Sternenhoch nám prostě dělá radost. Tolik energie jsme do něj vložili s celým týmem spřízněných duší, posbíraných za léta po všech koutech vlasti, že by nám i citelně ublížilo na duši, kdyby se nepovedlo naši energii ze zkoušek předat divákům a dokonce jak laickým odborníkům i odborným laikům. Jsme šťastná parta.“

POKRAČOVÁNÍ ZDE

Vyjádření režiséra inscenace Michala Dočekala:

„Ivan Acher je černá horská puma v kostýmu medvídka koaly.

Špičkový stepař, autor rozsáhlých goblénů s florálními a nekromantickými motivy, přední teoretik batikování, nadšený sběratel slovakismů, prostě člověk, kterého chcete mít na své straně a pro kterého uděláte cokoli.

A když to uděláte, má to pro vás jednu velkou výhodu: vyplatí se vám to.

Já spolupracuji s Acherem za zcela zištných důvody, tato egoistická zištnost, o které jsem se domníval, že v ní vynikám přinejmenším v krajském měřítku, přešla v lásku tak nesoudnou, že jsem začal amatérsky batikovat.

Hrozně mne to s ním baví!“

Vyjádření dirigenta inscenace Petra Kofroně, uměleckého ředitele Opery ND a SO:

Děkuji Národnímu divadlu za umožnění absolutně svobodné tvorby od prvních nápadů přes tvůrčí tým až ke všem interpretům, kteří to chtěli skutečně dělat.“

Další nominace pro Operu Národního divadla, tentokrát v kategorii Mužský herecký výkon, patřila hostujícímu Štefanu Margitovi za ztvárnění role kapitána Vereho v Brittenově opeře Billy Budd. Nominovaný sólista v této sezóně vystoupí ve své profilové roli Logeho ve dvou květnových exkluzivních koncertních provedeních Wagnerova Zlata Rýna ve Foru Karlín.  

Opera ND srdečně gratuluje všem oceněným a nominovaným!

Ceny divadelní kritiky se udělují za umělecký výkon v českém divadle na základě výsledků ankety vyhlašované časopisem Svět a divadlo. V anketě hlasovalo osmdesát divadelních publicistů.


13. 3. 2019

Martin Muehle jako Andrea Chénier poprvé na scéně Národního divadla

Na jevišti první české scény vloni exceloval brazilsko-německý tenorista Martin Muehle jako Don José v Carmen. Novinkou bude jeho vstup do inscenace Andrea Chénier 15. a 18. března. Ve stejné roli se v prosinci představil publiku v Německé opeře v Berlíně a v únoru letošního roku pak v Městském divadle v Modeně. Jeho repertoár je skutečně bohatý, v nedávné době sklízel vynikající kritiky na svého Manrica (Trubadúr) v Opeře v Seattlu.

Martin MuehleV Národním divadle jste už zpíval roli Dona Josého v Carmen. Bylo to vaše první setkání s pražskými diváky a kolegy – jak hodnotíte tuto zkušenost a jak se vám líbila inscenace? Těšíte se na návrat?

Vystoupení v pražské Carmen byla skvělá první zkušenost. Inscenace byla nádherná a zároveň moderní (což mě mile překvapilo). Také jsem byl rád, že jsem mohl spolupracovat s vynikajícími pěvci i hudebníky. Dirigent i orchestr byli znamenití! Obecenstvo bylo dobrosrdečné a velkorysé, celý večer měl senzační atmosféru. Od té doby jsem čekal, že se do Prahy vrátím, a nyní konečně nastala tato příležitost!

Roli Andrey Chéniera jste nastudoval mimo jiné pro Německo operu v Berlíně – jaké bylo představení, přijetí publika …?

V roli Chéniera jsem debutoval v Brazílii v roce 2010. Pak jsem ji znovu ztvárnil v Berlíně v roce 2017. Je to jeden z nejtěžších a nejnáročnějších tenorových partů romantického repertoáru. V Berlíně vše proběhlo velice dobře. Měl jsem také štěstí na ohromné kolegy a dirigenta, který znal partituru skrz naskrz. Diváci nás odměnili dlouhým nadšeným potleskem a také ohlasy tisku byly příznivé.

Pokračování zde

Proč by měli diváci přijít na představení?

Andrea Chénier je opera plná krásné hudby a vypjatého dramatu. Během dvou a půl hodinového představení titulní hrdina zazpívá čtyři árie a dva duety v jednom z nejúžasnějších děl hudebního dramatu 20. století. Andrea Chénier je vlastně ústřední postava děje – je to snílek, básník a vlastenec.

Andrea Chénier je romantická opera – myslíte si, že romantika je mrtvá?

Romantika teprve začíná!

Nemyslíte si, že diváci mají strach z titulů, které dobře neznají (na rozdíl od Carmen, Traviaty, Dona Giovanniho apod.), protože nevědí, co mají očekávat?

Diváci budou ohromeni takovou záplavou melodií a emocí, že se nemusí obávat, spíš by měli být zvědaví a nedočkaví. Andrea Chénier představuje pozdně romantickou éru... Vypráví příběh idealisty, který za své přesvědčení položí život. Jsem si jist, že pražské publikum bude touto hudbou okouzleno a uchváceno.

Můžete to srovnat se situací v jiných zemích?

Traviata, Carmen, Bohéma a Kouzelná flétna jsou mistrovská díla hudebního dramatu a tvoří takzvaný „běžný repertoár“ na celém světě. Pěvci byli školeni zpívat tento repertoár po desetiletí, staletí. Andrea Chénier přináší novou výzvu: zpěváci musí zvládnout polohu hlasu a technické požadavky partitury. Je to romantická opera pro moderní typ zpěvu, napsaná pro spinto a dramatické hlasy, avšak zakotvená v tradici techniky bel canto. Neprovádí se často, protože je čím dál tím méně hlasů, které ji zvládají. Jsem šťastný, že jsem dosáhl takové hlasové a technické úrovně, abych mohl ztvárnit Chéniera. Také jsem velice rád, že mám možnost zpívat tuto roli v tak nádherném divadle a v Praze, městě se silnou operní tradicí.

Eva Sochorová

 

Více o inscenaci ZDE


5. 3. 2019

Tři nominace na Ceny divadelní kritiky 2018 pro Sternenhocha!

Inscenace Opery ND Sternenhoch na libreto a hudbu českého autora Ivana Achera v hudebním nastudování Petra Kofroně a režii Michala Dočekala je nominována na Cenu divadelní kritiky 2018 hned ve třech kategoriích:

- Inscenace roku 2018

- Nejlepší poprvé uvedená česká hra roku 2018

- Hudba roku 2018

Ceny divadelní kritiky 2018 - ZDE

Hrajeme 21. března a 2. dubna na Nové scéně. Více o inscenaci ZDE



19. 11. 2018

Cenu ND získala v Karlových Varech Darja Rosickaja

Darja RosickajaI letos udělila Opera Národního divadla na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech tradiční cenu pro mladý pěvecký talent, který v následující sezoně zve k hostování v některé z operních premiér. Na pátečním závěrečném koncertu laureátů pěvecké soutěže získala Cenu Národního divadla vynikající mladá ruská mezzosopranistka Darja Rosickaja, letošní vítězka kategorie Píseň a držitelka 2. ceny v kategorii Opera. Na koncertu excelovala ve slavné árii Sesta „Parto, parto...“, za niž obdržela také Cenu za nejlepší interpretaci Mozartovy árie. Darja Rosickaja je absolventkou Akademie mladých pěvců při Mariinském divadle a Státní akademie divadelních umění v Petrohradě. V současnosti je sólistkou respektovaného petrohradského hudebního divadla Za zrcadlem, kde nastudovala např. Angelinu v Rossiniho Popelce, Dorabellu v Mozartově opeře Cosi fan tutte, Niklase v Hoffmannových povídkách J. Offenbacha, Dido v Purcellově opeře Dido a Aeneas a další role. V titulní roli Bizetovy Carmen vystoupila na Festivalu mladých operních pěvců v německém Rheinsbergu. V koncertních provedeních oper zpívala také na Nové scéně Velkého divadla v Moskvě nebo v moskevské Opeře Helikon.


Tyto webové stránky používají cookies. Více informací zde.