Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Balet

Duben 2023

William Forsythe a dobrodružství bílé čáry

Pokud se ohlédneme za sebe, mává na nás praporkem změny přelom století ve smyslu oddělení tance klasického a moderního. Vznik dvou proudů, které si nejdřív musely vymezit své břehy, aby se pak postupně v osmdesátých letech 20. století začaly prolínat.

 Obor baletu tím posunul svou laťku profesionality jednoduchým způsobem: Klasické baleríny začaly vystupovat v dílech současných choreografů a svou virtuozitou umožnily další krok v pohybovém slovníku a výrazivu moderních tvůrců. A díla neoklasická si o výjimečnou profesionalitu a maximální interpretační umění přímo říkají. Bez extrémních pozic, dokonalých nártů a linií, rychlých skoků a technické bravury by nebylo neoklasické umění tím, čím je. Totiž přehlídkou čistoty, ryzosti, vytříbené techniky – tancem bez zátěže příběhu, vyprávění, náznaků.  

Klíčovým tvůrcem v prolnutí klasického s moderním a v otázce vzniku abstrakce v baletu je Američan William Forsythe. Muž své doby, narozen v roce 1949, klasicky vyškolený choreograf. 

Forsythovy balety fungují na svébytném principu. William Forsythe dekonstruuje klasické gesto, využívá tradičních linií, natočení těla, rozsahů – ale rozvíjí je do extrémů. Rozbíjí scénický prostor a tradiční výstavbu choreografických kompozic: Fragment je král a diskontinuita je pravidlo. Jeho choreografie jsou spíše poezií než prózou, přičemž spíš než o rýmovačku jde o esteticky nabité konceptuální dílo. Pro Forsytha je objevování a experimentování zároveň i cíl.  

V choreografii je blízký současnému výtvarnému umění. Jako by Kupkovo dobrodružství hnědé čáry bylo i Forsythovým pohledem na tvorbu, na uvažování o dynamice, prostoru, rytmice. O barevnosti a rozmanitosti, znakovosti a hloubce, která však není v prvním plánu, ale přesahuje jak rám obrazu, tak jeviště.  

The Second detail je součástí triptychu ve Státní opeře s názvem Forsythe / Clug / McGregor. Jde o jedinečný zážitek, dotek krásy a vibrující estetiky. Zasloužíme si víc takových příležitostí. Tuhle si rozhodně nenechte ujít.

  

Balet ND | Forsythe / Clug / McGregor; William Forsythe - The Second Detail; foto: Serghei Gherciu

Forsythovy balety fungují na svébytném principu. William Forsythe dekonstruuje klasické gesto, využívá tradičních linií, natočení těla, rozsahů – ale rozvíjí je do extrémů. Rozbíjí scénický prostor a tradiční výstavbu choreografických kompozic: Fragment je král a diskontinuita je pravidlo. Jeho choreografie jsou spíše poezií než prózou, přičemž spíš než o rýmovačku jde o esteticky nabité konceptuální dílo. Pro Forsytha je objevování a experimentování zároveň i cíl.  

V choreografii je blízký současnému výtvarnému umění. Jako by Kupkovo dobrodružství hnědé čáry bylo i Forsythovým pohledem na tvorbu, na uvažování o dynamice, prostoru, rytmice. O barevnosti a rozmanitosti, znakovosti a hloubce, která však není v prvním plánu, ale přesahuje jak rám obrazu, tak jeviště.  

The Second detail je součástí triptychu ve Státní opeře s názvem Forsythe / Clug / McGregor. Jde o jedinečný zážitek, dotek krásy a vibrující estetiky. Zasloužíme si víc takových příležitostí. Tuhle si rozhodně nenechte ujít.

Kateřina Hanáčková

Sdílet na sociálních sítích