Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Balet

Únor 2022

Pulzující syrovost v neúprosném rytmu techna 

Součástí chystané premiéry s názvem bpm bude i choreografie Bill izraelské choreografky Sharon Eyal. Izrael patří již několik desítek let k nejvýznamnějším enklávám současného tance, která světu dává tvůrce s jasně vymezenou, na první pohled rozpoznatelnou a nezaměnitelnou poetikou pohybu, přístupu k tématům i atmosférou. A Sharon Eyal patří mezi jeho nejzářivější hvězdy 21. století. 

Jeruzalémská rodačka začínala s tancem ve slavné Batsheva Dance Company, kde se z řadové tanečnice postupem let vypracovala až na zástupkyni uměleckého šéfa a rezidenční choreografku. Posléze se osamostatnila a spolu se svým uměleckým a životním partnerem Gaiem Beharem založila soubor L-E-V, s nímž od roku 2013 cestuje po celém světě. 

Její tvorbu je stěží možné si splést s díly kteréhokoli jiného choreografa. Do popředí v ní vystupuje až na dřeň odhalené fyzično, námaha, síla a nekompromisnost, s jakou Sharon přistupuje ke svým interpretům a s jakou si její tanečníci podrobují pohybová zadání. Jejich těla jsou vystavena na odiv v obe­pnutých androgynních kostýmech, v nichž je možné sledovat každý sebenepatrný záchvěv napínajících se svalů, soustředěné napětí je tak hutné, že se o něj dá téměř opřít, a syrová energie se z jeviště valí v pravidelných tepech hudebního doprovodu. Ten je pro svět jevištního tance také dost netypický. Ori Lichtik je dalším z těch, kdo dává inscenacím Sharon Eyal neopakovatelnou tvář. Jak často slyšíme v divadle dunět techno? 

Choreografka

Sharon Eyal

Sharon Eyal 

  • 1971 Jeruzalém, Izrael 
  • 1990–2012 tanečnice, zástupkyně uměleckého šéfa a rezidenční choreografka Batsheva Dance Company  
  • spoluzakladatelka tanečního souboru L-E-V s tvůrčím partnerem Gaiem Beharem 
  • vytvořila původní díla pro Batsheva Dance Company, Hubbard Street Dance Chicago, NDT a NDT II, Carte Blanche Dance, Royal Swedish Ballet, Staatsballett Berlin, Opéra National de Paris 
  • držitelka řady prestižních mezinárodních ocenění, například Fedora Prize (2017), Landau Prize (2009) ad. 

Na tanečníky kladou její choreografie nemalé nároky, sama Eyal po svých interpretech vyžaduje charisma, jedinečnou osobnost a naprosto vynikající techniku. Hranice této techniky testuje Eyal odlišně, než by se možná dalo při takovém prohlášení očekávat. Nejde jí o násobné piruety, vysoké pozice nohou, spektakulární skoky s akrobatickými vylomeninami, přesto v sobě její slovník nezapře hyperaktivitu, která je jakoby z posledních sil držena v určitých mantinelech, jen milimetry od zničujícího nekontrolovatelného uvolnění. Velice ráda pracuje s repeticí až na hranici možností, s frenetickými drobnými pohyby, výraznými gesty paží i zdánlivě obyčejnou chůzí. 

Po animalistické síle snoubící se se zvláštním druhem zahloubanosti zatoužily soubory, scény a festivaly z celého spektra tanečního světa od Carte Blanche Dance of Norway přes Nederlands Dans Theater až po Opéra National de Paris, kde měla její nejnovější kreace Faunes premiéru před několika týdny (prosinec 2021). 

Na jevišti dovede Sharon Eyal vytvořit unikátní svět, která vás vtahuje elektromagnetickým napětím, a jakmile si vás připoutá, nepustí vás. Nesmlouvavost, s jakou si vás podmaní, je skoro děsivá, ale o to lákavější a zatraceně vzrušující. 

Premiéry 31. března a 1. dubna 2022 v Národním divadle 

Zuzana Rafajová

Sdílet na sociálních sítích