

Biografie
Tereza Podařilová je legendární česká baletní umělkyně, dlouholetá první sólistka Baletu Národního divadla v Praze, dnes jeho baletní mistryně a pedagožka Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Svou pověst vystavěla na spojení virtuózní klasické techniky, dramatického instinktu a nebývalé interpretační inteligence.
Studia a počátky kariéry
V letech 1982–1990 vystudovala Taneční konzervatoř hlavního města Prahy, kde upoutala talentem i mimořádným nasazením. Ještě během studií absolvovala stáže na Tanzakademie Köln (1988 – 1990, 1993), které jí otevřely dveře k evropské baletní scéně. Bezprostředně po absolutoriu (1990) nastoupila do Baletu Národního divadla, roku 1992 byla jmenována sólistkou a v roce 2003 se stala první sólistkou souboru.
Hlavní role a repertoár
Už v nejranějších letech kariéry zazářila v titulní roli Sylvie, jako Kitri v Donu Quijotovi a Princezna Aurora ve Spící krasavici. Následovaly nejslavnější hrdinky klasického repertoáru: Odetta/Odilie v Labutím jezeře, Svanilda v Coppélii, Raymonda ve stejnojmenném baletu, Nikiya a Gamzatti v La Bayadère, Marie a později snová Klára v Louskáčkovi – Vánočním příběhu Youriho Vàmose. Do dramatických výšin ji vynesly lyrické i charakterní postavy jako Julie v Romeovi a Julii, Taťána v Oněginovi a Kateřina ve Zkrocení zlé ženy.
V moderním a neoklasickém repertoáru vytvořila nepřebernou škálu rolí. Excelovala v choreografiích Jiřího Kyliána (Sinfonietta, Návrat do neznámé země, Stamping Ground, Petite Mort), Petra Zusky (Ways 03, Mezi horami, Ibbur aneb Pražské mystérium, Requiem, BREL – VYSOCKIJ – KRYL / Sólo pro tři), Nacha Duata (Jardí Tancat), Alvina Aileyho (River), Itzika Galiliho (Through Nana’s Eyes) a George Balanchina (Who Cares?, Divertimento, Čajkovskij Pas de deux). Její komediální talent vynikl v představení Někdo to rád…, kde ztělesnila Sólistku taneční skupiny.
Výjimečnou kapitolu tvoří dlouholetá spolupráce s akademickým malířem Janem Kunovským, vrcholící tanečně‑výtvarným projektem Sirael na scéně Divadla Kolowrat. Tamtéž vznikl i stejnojmenný film ve spolupráci s Českou televizí. Choreografii vytvárných projektů se věnuje dodnes.
Ocenění
Tereza Podařilová je historicky první a prozatím jedinou umělkyní, která obdržela čtyři Ceny Thálie – Carmen (1997), Zkrocení zlé ženy (2003), Taťána v Oněginovi (2005) a Markýza de Merteuil ve Valmontovi (2014). Je rovněž laureátkou Philip Morris Ballet Flower Award (1993) a Pushkin Legacy Award za roli Taťány (2000). V letech 1999–2003 opakovaně získala Cenu nejoblíbenější tanečnice, roku 2006 pak čestnou plaketu Národního divadla a cenu Komerční banky „Kobanadi“.
V roce 2025 byla uvedena do Síně slávy Národního divadla.
Pedagogická a mistrovská činnost
Aktivní scénickou kariéru ukončila v roce 2019 a od té doby působí jako baletní mistryně Baletu Národního divadla. Současně se věnuje výchově nových talentů v rámci baletních seminářů, kde předává zkušenosti a umělecký étos nové generaci tanečníků.
Média a další aktivity
Jejímu bohatému uměleckému příběhu se věnuje dokumentární film Tereza Podařilová, čas primabaleríny, uvedený na festivalu Zlatá Praha 2020. Předtím byl o ní natočen i časosběrný film Jeden rok s primabalerínou. Dlouhodobě se odborně i popularizačně podílí na projektech podporujících české baletní umění.
Tereza Podařilová tak svým mimořádným talentem, repertoárovou šíří a pedagogickým odkazem zůstává jednou z nejvlivnějších osobností českého baletu.
(aktualizováno 9/2025)
Foto a video galerie
Ocenění
2014
Cena Thálie
Markýza de Merteuil (Valmont)
2005
Cena Thálie
Taťána (Oněgin)
2003
Cena Thálie
Kateřina (Zkrocení zlé ženy)
1997
Cena Thálie
Carmen
2025
Síň slávy Národního divadla
V roce 2025 byla Tereza Podařilová uvedena do Síňe slávy Národního divadla