Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Jacopo Godani

Jacopo Godani

choreograf, umělecký šéf Forsythe Company

Biografie

Narodil se v Itálii. V roce 1984 začal studovat klasický tanec a moderní taneční techniky v Tanečním centru pod vedením Loredany Rovagny ve městě La Spezia (Centro Studi Danza of La Spezia). Tři roky také studoval na škole Výtvarných umění v toskánské Carraře (Fine Arts School of Carrara). V roce 1986, byl Godani přijat k dalšímu studiu v mezinárodním tanečním centru Maurice Béjarta na školu Mudra v Bruselu. Béjart, který zde realizoval svou osobní filozofii moderního baletu a tance, patří k největším choreografům 20. století. Godani měl obrovské štěstí, že s ním mohl pracovat, v Béjartově škole měl možnost navštěvovat kromě hodin klasického a současného tance i jiné příbuzné či vzdálenější umělecké obory jako byly zpěv, hudební teorie, scénografie. Na škole vyučovali velmi dobří profesoři, nejznámější z nich byli Alfonse Goris a Fernand Schirren. V roce 1990 Jacopo Godani založil v Bruselu vlastní taneční soubor, čímž zahájil další rozměr své kariéry, nastoupil dráhu choreografa. Jeho bruselské balety byly premiérovány v divadle Théâtre de l‘Atelier Sainte-Anne a získaly ocenění na festivalu umění v Bruselu Centra(a)l a divadla Plateau. Od roku 1991 do roku 2000 byl Godani předním členem souboru Williama Forsytha ve Frankfurtu nad Mohanem. Forsythe probudil v Godanim zvědavost, odvahu a touhu souvisle znovuobjevovat tanec. Jako tanečník sólista se měl možnost podílet na procesu tvorby mnoha způsoby: vytvářel choreografie, psal texty, dělal kostýmy, podílel se na vzniku hudby, scény, světelné koncepce atd. Godani se jako tanečník spolu s dalšími, podílel na Forsythově „abecedě“, což je 150 pohybových principů, které tanečníci zkoušejí tak dlouho, až je začnou plně ovládat, tam i zpět. Jako tanečník se Godani podílel na Forsythových průlomových choreografiích The Loss of Small Detail (1991), ALIE/N A(C)TION (1992), Eidos: Telos (1995) a Kammer/Kammer (2000). V roce 1999 se Frankfurt Ballett rozšířil a Forsythe se stal ředitelem Theater am Turm (TAT) Bockenheimer Depot. V roce 2004 však byly projektu zastaveny dotace, což znamenalo konec pro Frankfurt Ballett. Strhla se vlna protestů. Jeho působení bylo ukončeno, přestože se stal „největším kulturním tahounem“ s 91% návštěvností. Forsythe si v roce 2005 založil vlastní nezávislou skupinu Forsythe Company. Skupina má 18 členů. Jedná se vesměs o bývalé spolupracovníky. Jacopo Godani byl zvolen Kulturním výborem spolkové země Hesensko a městem Frankfurt nad Mohanem, spolkovou zemí Sasko a městem Drážďany novým uměleckým ředitelem a choreografem Forsythe Company od sezony 2015/2016. 
Godani vytvořil během své kariéry velké množství choreografií pro významná umělecká baletní tělesa jako je Nederlands Danse Theater, Royal Danish Ballet, Teatro alla Scala, Royal Ballet of Flanders, Aterballetto, Les Ballets de Monte-Carlo, Královský dánský balet, Bayerisches Staatsballett, Compañía Nacional de Danza, Le Ballet du Capitole de Toulouse, Royal Ballet of Flanders, Ballet de l’Opera national du Rhin, Finský národní balet, Semperoper Ballett, Sydney Dance Company, Israeli Opera Ballet & Suzanne Dellal Centre, Het Nationale Ballet, Cedar Lake Contemporary Ballet a mnoho dalších. Godaniho práce je sofistikovaná a zároveň zůstává velmi fyzická a syrová. Pracuje s tanečníky jedinečným způsobem, vnímá je jako jeden kompaktní organismus. Godani tvoří všechny fáze svého díla (od počátečního vzniku choreografie až po navrhování prostor, objektů, prostředí a scénografie) tam, kde se jeho dílo hraje. Věnuje se psaní textů a konceptu pro svou dramaturgickou práci, navrhuje kostýmy, vyvíjí inovativní způsoby, využívá osvětlení, videa a projekce, vytváří (upravuje hudbu pro některé své části choreografií). Godani vytvořil tým stejně smýšlejících profesionálů, kteří spolupracují na vývoji originálních nápadů, které lze použít ve všech oblastech, které vyžadují kreativní a inovativní přístup tak, aby odrážely postupnou (progresivní) perspektivu našeho současného světa.