

Daria Lazucová
Demisólistka Baletu NDBiografie
Pražské jeviště dnes zdobí křehká elegie tanečnice, která na cestu k baletu vykročila v rodném Kišiněvě. Už jako žačka Státní moldavské taneční konzervatoře (1999–2006) prokazovala cit pro romantickou stylizaci: ve variacích z Giselle, Paquity či v lyričtém Adagiu ze Spartaka dovedla spojit čirou virtuozitu s neokázalým půvabem. Španělské turné školy (2005–2006), na němž ztvárnila postavy v Labutím jezeře, Louskáčkovi a Donu Quijotovi, jí otevřelo brány evropských scén; druhým pilířem její formace se stala ruská Permská konzervatoř (2006–2008), kde brusila klasickou techniku do křišťálové přesnosti.
Sezonou 2008/2009 se nastálo spřáhla s Prahou: nejprve ve Státní opeře okouzlila coby malá Marie – nejmladší carevna v Spící krasavici, Květinářka v Donu Quijotovi či křehké Labutí a Pas de Trois v Crankově verzi Labutího jezera. Její lyrické frázování dalo novou barvu i svatebnímu pas de deux z Adamovy Giselle. Roku 2012 se posunula do Baletu Národního divadla, kde působí jako demisólistka a jemným, přesto neomylným tahem štětce dokresluje obraz každé inscenace.
Na klasické mapě repertoáru tvoří její orientační body Chrámová tanečnice v Torresově La Bayadère, živoucí porcelánová Panenka a růžově zabarvené Úsvit v Hyndově Coppélii, jiskřivá Květinářka a rozverná Amor v Donu Quijotovi, okrouhlé ellipsy Malých labutí a tajemství Pas de quatre v Crankově Labutím jezeře či drobná mechanická Kolombína v Vámosově Louskáčkovi – Vánočním příběhu. I v baletní pohádce Romeo a Julie (Cranko) vnáší do role Komediantky špetku commedie dell’arte a skladnou grácii, zatímco v Haydéeové Šípkové Růžence rozproudí scénu tyrkysově jiskřivým rejem Princezny Floriny.
Moderní scéna jí poskytuje plátno pro jemnější odstíny výrazu: v Balanchinově Theme and Variations září krinolínová noblesa Amerikany III, Pastorovy tektonické Moving Rooms vtiskly jejímu tanci puls městských bulvárů, Kyliánových Šesti tanců se dotýká s ironickou lehkostí rokokového ventilátoru a v Timeless rozehrává part Ruské dívky v královsky modrém světle Serenády. Mezi dětmi okouzluje jako Panenka Kolombína v edukačních představeních Dance On…, zatímco v Konvalinkově fantazii Slunečník, Měsíčník a Větrník tančí v sboru, aby vykreslila kaleidoskop kouzelného lesa.
Od folklorního víru prvních kroků až po neony soudobé choreografie zůstává její tanec ladným mostem mezi tradicí a dneškem – mostem, po němž divák kráčí s pocitem, že balet umí vyprávět beze slov a přesto dojemně lidsky.
Klasický repertoár
-
La Bayadère – Chrámová tanečnice (Javier Torres)
-
Coppélia – Panenka, Úsvit (Ronald Hynd)
-
Don Quijote – Květinářka, Amor (Marius Petipa)
-
Labutí jezero – Malé labutě, Pas de quatre (John Cranko)
-
Louskáček – Vánoční příběh – Kolombína (Youri Vámos)
-
Romeo a Julie – Komediantka (John Cranko)
-
Šípková Růženka – Princezna Florina (Márcia Haydée)
Současný a neoklasický repertoár
-
Amerikana III – Theme and Variations (George Balanchine)
-
Beyond Vibrations – Moving Rooms (Krzysztof Pastor)
-
Dance On... Louskáček – Vánoční příběh (veřejná jevištní zkouška) – Kolombína (Youri Vámos)
-
Daria Klimentová: Děkuji! – Květinářky (Don Quijote Suite) (Marius Petipa)
-
Kaňkou zpátky do pohádky (Terpsichoré Ballet School) – Hostující představení
-
Kylián – Mosty času – Šest tanců (Jiří Kylián)
-
Popelka – Hosté na plese (Jean-Christophe Maillot)
-
Slunečník, Měsíčník a Větrník – Sbor (Viktor Kovalinka)
-
Timeless – Serenáda – Ruské dívky (George Balanchine)