
MgA. Bohdana Malik MBA
Správní ředitelka Opery Národního divadla a Státní operyBiografie
Bohdana Malik je absolventkou Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze, kde v roce 1999 zakončila magisterské studium na Katedře produkce. Její hluboký vztah k hudbě, divadlu a výtvarnému umění se začal formovat již v dětství, kdy hrála na housle, kytaru a klavír. Klíčovou roli v jejím uměleckém růstu sehráli vynikající muzikanti a akademičtí malíři, kteří jí předali nejen praktické umělecké dovednosti, ale i hluboký vztah k umění. Tento celoživotní zájem ji provází v profesionálním i osobním životě a výrazně ovlivňuje její respekt k uměleckým institucím a jejich roli ve společnosti.
Své první zkušenosti získala již během studií v Městských divadlech pražských, později se zapojila do produkce významných muzikálů jako Jesus Christ Superstar, Pěna dní, Tmavomodrá revue Jaroslava Ježka či Evita. Po studijním a pracovním pobytu v zahraničí nastoupila do mezinárodní společnosti American Express, kde pečovala o VIP klientelu a organizovala náročné incentivní a kongresové projekty po celém světě.
V roce 2013 přijala nabídku a stala se ekonomickou ředitelkou Divadla pod Palmovkou, které po ničivých povodních pomohla znovu uvést do provozu. Následně v Národním divadle postupně převzala vedení ekonomického oddělení Opery Národního divadla a Státní opery, aby ji v roce 2019 generální ředitel jmenoval správní ředitelkou první české operní scény.
Bohdana Malik je odbornicí na strategické finanční a personální řízení v kulturních institucích, kde prosazuje modernizaci procesů, systémové změny a rozvojový přístup k zaměstnancům. Velkou pozornost věnuje mezigenerační spolupráci, diverzitě týmů i automatizaci procesů.
Její přínos se výrazně projevil v projektu Musica non grata, který v rámci mezinárodní spolupráce oživoval umělecký odkaz skladatelů meziválečného Československa, pronásledovaných během druhé světové války. Pod jejím finančním vedením získal projekt grant ve výši 4 milionů EUR. Musica non grata se zapíše do historie Národního divadla zejména svým programovým objemem a dramaturgií a patří tak bezesporu mezi největší umělecké projekty hrazené z vícezdrojového financování vůbec.
Vedle ekonomického řízení zvládala i náročné organizační a personální výzvy – od otevření zrekonstruované Státní opery v roce 2020, přes řízení přesunu Opery během pandemických lockdownů, až po modernizaci provozních procesů v době výrazných rozpočtových omezení. Všechny tyto situace proměnila v příležitosti díky důsledné spolupráci a nasazení celého týmu. Svůj přístup staví na odborné zkušenosti, lidské zodpovědnosti a schopnosti přinášet vizi, klid, motivaci i nový rámec pro náročné momenty.
Ve volném čase se věnuje cestování, práci na zahradě a uměleckému vázání květin, které jí pomáhají obnovit energii a inspiraci.
Aktualizováno 6/2025