Krzysztof Warlikowski: Odjíždíme (foto: Magda Hueckel)
Činohra

Krzysztof Warlikowski: Odjíždíme

Krzysztof Warlikowski

Pražské křižovatky

Online
Pražské křižovatky

Vážení diváci,

Národní divadlo zahájilo 10. května předprodej vstupenek na červen 2021.
Návštěvníci musí podle rozhodnutí vlády o rozvolnění v oblasti kultury splnit tyto podmínky.

Vstupenky lze zakoupit na webu Národního divadla, znovu otevřená je Hlavní pokladna Národního divadla na Nové scéně. Ostatní pokladny zůstávají do odvolání nadále uzavřeny.

Základní informace

Kde hrajeme

Online

Nastudování

V polštině, české, anglické, francouzské, ruské titulky

Premiéra

Premiéra 14. června 2018 ve Varšavě

Uvádíme:

Od 21. 11. od 19:00 do 23. 11. 2020 do 7:00 na YouTube profilu Nowy Teatr

Představení bude možné zhlédnout zdarma kdykoliv v uvedené době prostřednictvím odkazu* níže:

ZHLÉDNOUT ONLINE

* (odkaz bude aktivován v sobotu 21. 11. v 19 hodin a zůstane aktivní pouze po 36 hodin)

S inscenací Odjíždíme (polsky Wyjeżdżamy, anglicky We Are Leaving) se v online podobě divadlo Nowy Teatr hodlalo letošního ročníku Pražských křižovatek zúčastnit od chvíle, kdy bylo už zjara víceméně jasné, že okolnosti koronavirové pandemie, omezeného střetávání, divadelního provozu a vůbec cestování po celé Evropě vytvoří komplikovanější prostředí pro sdílení kultury a umění, než na jaké jsme si dávno zvykli.

Účinkující

  • 2020-2021

Tvůrci

Podle hry Chanocha Levina Suitcase Packers adaptoval
Krzysztof WarlikowskiPiotr Gruszczynski
Do polštiny přeložil
Jacek Poniedziałek
Do češtiny přeložila
Barbora Kolouchová
Scéna a kostýmy
Małgorzata Szczęśniak
Světelný design
Felice Ross
Produkce
Nowy Teatr

O inscenaci

Dvanáct let po úspěchu svého uvedení tragikomedie Krum se Krzysztof Warlikowski vrátil k dílu izraelského dramatika Chanocha Levina, přičemž tentokrát sáhl po jeho titulu Suitcase Packers (Baliči kufrů). Roky, které uplynuly od uvedení prvního Levinova textu, přinesly Polsku i Evropě nejeden dramatický okamžik. A tak se vrtkavý snílek Krum, hrdina známý z předešlé hry, po neúspěšné výpravě do zahraničí vrací do vlasti, v níž snad všichni umírají nebo se alespoň někam balí a chystají. Velká světová migrace lidí nachází v Levinově textu svou místní tvář a místní měřítko, jež odrážejí úzkosti a pohyby probíhající v makroměřítku. Kam směřují postavy Levinovy pestré galerie, není jasné, ale snad každá se snaží pohnout co nejdál od „tady“, třebaže opustit svůj domov nechce žádná. Ledacos o tomto tajemném velkém pohybu ostatně signalizuje „orchestrální“ podtitul hry Komedie pro osm pohřbů… A tak je třeba se ptát: Je život opravdu někde jinde? Není lepší a rozumnější zůstat a soustředit se na budování komunity? Je čas romantických gest, nebo pozitivistické práce pro dobro všech? Život nepřináší mír ani bez politiky, natož s ní!

V inscenaci Odjíždíme nacházíme mnohá z oblíbených témat Krzysztofa Warlikowského (1962), k nimž patří odcizení, homosexualita, zapovězení, tabuizace, společenské výměny, transformace těla, odkrytí identity, transgrese, střet jinakosti s banalitou života. Rodák z polského Štětína, známý svou schopností obracet či prohlubovat zdánlivě zřejmý smysl slov, a tak velmi originálně interpretovat klasická díla světové dramatické literatury, je již dlouhá léta uměleckým ředitelem Teatra Nowego, v němž vytváří a formuje svou osobní vizi poslání divadla ve společnosti. Jeho divadelním mottem se stal „únik z divadla“. Před pěti lety ve svém projevu k Světovému dni divadla svůj postoj k něm shrnul takto: „Mistry divadla lze nejlépe nalézt daleko od divadla. Obyčejně jsou to ti, které divadlo nezajímá jen jako mašinérie na reprodukci různých klišé a konvencí. To oni nalézají pulzující zřídla a živé proudy řek, které se obecně vyhýbají divadelním sálům a v nich denně se hromadícím nepřeberným zástupům lidí, potýkajících se s napodobováním jakýchsi světů. Napodobujeme, místo toho, abychom tvořili vlastní, koncentrované světy… Jaké má být současné divadlo? Má vycházet z hluboké pravdy a končit v nevysvětlitelném. Takové všem jeho tvůrcům, kteří se objevují na jevišti, ale i těm, kteří jsou v hledišti, přeji z celého srdce.“ 

S inscenací Odjíždíme (polsky Wyjeżdżamy, anglicky We Are Leaving) se v online podobě divadlo Nowy Teatr hodlalo letošního ročníku Pražských křižovatek zúčastnit od chvíle, kdy bylo už zjara víceméně jasné, že okolnosti koronavirové pandemie, omezeného střetávání, divadelního provozu a vůbec cestování po celé Evropě vytvoří komplikovanější prostředí pro sdílení kultury a umění, než na jaké jsme si dávno zvykli. Inscenaci proto polští kolegové velkoryse vybavili titulky v několika jazycích – kromě angličtiny a francouzštiny, s nimiž se počítalo od premiéry inscenace před dvěma lety, nově přibyly překlady a titulky maďarské, estonské a právě české, jež připravila překladatelka Barbora Kolouchová. Vstřícný přístup našich kolegů tak ukazuje, že je možná načase začít k mezinárodním akcím přistupovat i jinak než dosud.

Čili odjíždíme! Nebude to snadné, leč na kompromisy není kdy. Je čas jít! Vyrazme hned!

Koprodukce: Théâtre National de Chaillot, Paris; La Comédie de Clermont-Ferrand; Théâtre de Liège, Hellenic Festival, Athens; Bonlieu Scène national Annecy; CULTURESCAPES Switzerland, Basel

Financováno z prostředků víceletého programu NEZÁVISLÍ 2017–2021 v rámci dotačního programu „Kulturní mosty“ Institutu Adama Mickiewicze.

Délka představení: 1,5 hodiny

Sdílet na sociálních sítích

Partneři inscenace
Krzysztof Warlikowski: Odjíždíme
CULTURE.PL (Adam Mickiewicz Institute)Niepodległa (Independence)Ministerstvo kultury a národního dědictví Polské republikyNowy Teatr