
bpm
beats per minute
Vyberte datum
- červen
- listopad
sobota 11. 6.
14:00
Vstupenky jsou k dispozicisobota 11. 6.
19:00
Vstupenky jsou k dispozicisobota 25. 6.
15:00
Vstupenky jsou k dispozicisobota 25. 6.
19:00
Vstupenky jsou k dispozicistředa 2. 11.
19:00
Prodej nezahájen
pátek 4. 11.
19:00
Prodej nezahájen
sobota 5. 11.
14:00
Prodej nezahájen
sobota 5. 11.
19:00
Prodej nezahájen
Základní informace
Národní divadlo
Přibližná délka představení2 hodiny 20 minut, 2 přestávky 30 minut
Premiéra31. březen 2022

Neopakovatelná energie
Hledání svobody
Fúze nejrůznějších tanečních stylů
Bpm je zkratka anglického sousloví beats per minute, což v českém překladu znamená údery za minutu. Může označovat tempo hudební skladby, ale i tlukot lidského srdce. Vzrušující zážitek v rámci triptychu bpm zaručují jak izraelští tvůrci Sharon Eyal, Gai Behar a Eyal Dadon, tak český kreativní producent a choreograf, představitel světa street dance, Yemi A.D.
podcast
Účinkující
- 2021-2022
- 2022-2023
Tvůrci
O inscenaci
Sharon Eyal představuje v rámci inscenace již svou ve světě etablovanou choreografii s názvem BILL, Yemi A.D. a Eyal Dadon tvoří přímo pro tanečníky Baletu ND a jde tedy o díla nová, jak ARTZA Eyala Dadona, tak BOHEMIAN GRAVITY Yemiho A.D., uvádíme ve světové premiéře.
ARTZA
Výraz „ARTZA“ v hebrejštině znamená „sedni“ či „lehni“ a „zůstaň“, tedy povely používané při výcviku psa. Pokud něco takového řeknete jinému člověku, je to pochopitelně nanejvýš hrubé a nezdvořilé, vyjadřující naprosté pohrdání.
„Ve svém díle se zaměřuji na naše vnitřní zvíře, které každý z nás drží na uzdě s ohledem na lidi ve svém okolí. Někdy se zdá, že nás společnost vychovává, na druhé straně nám však velí: ARTZA.“
Choreograf Eyal Dadon se tak obrací k vnitřnímu zvířeti, které si každý neseme v sobě a které neustále krotíme ve snaze nalézt rovnováhu mezi naplňováním společenských konvencí a potřebou volnosti. Ke své choreografii, kterou v Praze vytvořil na míru tanečníkům Baletu ND, složil rovněž hudební doprovod. ARTZA je tak v Národním divadle uvedeno ve světové premiéře.
Eyal Dadon je vycházející hvězdou izraelského současného tance, jako tanečník si vybudoval jméno v souborech Kamea Dance Company, a především Kibbutz Contemporary Dance Company, kde začal záhy choreograficky tvořit. Aktuálně je uměleckým šéfem vlastního souboru Sol Dance Company, se kterým vystupuje po celém světě.
BOHEMIAN GRAVITY
Autorská a vůbec první ryze divadelní inscenace uměleckého režiséra, choreografa a kreativního producenta Yemiho A.D. Bohemian Gravity s podtitulem Searching for freedom zkoumá možnosti i limity svobody lidského pohybu a kreativity pod vlivem gravitace, fyzikální i té v přeneseném slova smyslu mentální.
„Velmi rád propojuji nejrůznější taneční styly, nevnímám interpreta jako nepopsaný list papíru, chci vědomě vycházet z jeho zkušeností, znalostí a prožitků. Někdy se spolehnout na známé vzorce, jindy je rozbourat.“
Ve fúzi nejrůznějších stylů street dance hledá Yemi A.D. nespoutanou bohémskou energii, snaží se odpoutat od země, ale zároveň skrze ni najít kořeny, které nás propojují s předcházejícími generacemi.
Do týmu, který se podílí na vzniku této mnohovrstevnaté inscenace, přizval celou řadu respektovaných osobností. Přední česká módní návrhářka Liběna Rochová vytvořila kostýmní výpravu. Originální hudbu složil DJ a producent Jakub Strach alias NobodyListen, který se stále výrazněji prosazuje na českém a slovenské elektronické hudební scéně. Tomáš "Tommy" Pražák ručí za akrobatickou průpravu tanečníků a v Londýně žijící oceňovaná fotografka Eliška Sky se ujala celkové scénografie.
Yemi A.D. své choreografie dosud vytvářel především na poli světového šoubyznysu, jak tomu bylo například při dlouhodobé spolupráci s uznávaným americkým rapperem Kanye Westem na jeho světových turné a předávání cen MTV, při spolupráci s americkou televizní stanicí CBS nebo celosvětové kampani pro Apple. V Národním divadle a na výsostně divadelním typu scény jde tedy o jeho debut, který považuje za významný milník ve své tvorbě.
BILL
Hlavním motivem díla BILL je role jedince ve společnosti, což posilují repetitivně, na první pohled unisono prováděné pohybové sekvence, jednotné kostýmy i líčení. O to silněji poté rezonují větší i menší výkyvy proti zdánlivému normálu. Choreografii vytvořila Sharon Eyal v roce 2010 pro Batsheva Dance Company. Opus v sobě nese jasný tvůrčí rukopis – techno hudbu dvorního skladatele Oriho Lichtika, přiléhavé celotrikoty odhalující každý sval tanečníkova těla, minimalistický, syrový pohybový slovník i zvláštně absurdní atmosféru
„Miluju unisono, které je ale trochu pokřivené. Stejní lidé, stejný pohyb, stejné načasování, ale přesto jiné…“
Sharon Eyal je světovou hvězdou současného tance. Kariéru započala jako tanečnice a následně rovněž choreografka a pomocná umělecká ředitelka Batsheva Dance Company. V roce 20013 založila spolu se svým partnerem Gaiem Beharem soubor L-E-V Dance Company, s nímž s úspěchem hostuje po celém světě. Je držitelkou několika prestižních cen jako Fedora – Van Cleef & Arpels Prize nebo Landau Prize. Její choreografie uvádí věhlasné soubory včetně Nederlands Dans Theater, Opéra de Paris nebo Staastoper Berlin.
foto vizuál: Pavel Hejný
fotograf inscenace: Serghei Gherciu, Martin Divíšek
fotograf Bohemian Gravity: Petr Vágner
Dílo Bohemian Gravity vzniklo za podpory Nadace PPF.
Mediálním partnerem YEMIHO A.D. je VOGUE.
Upozornění: V představení se používají výrazné světelné efekty a hlasitá hudba.
Podcasty

Sdílet na sociálních sítích
Praktické informace
Kde si koupit vstupenky
Národní divadlo prodává vstupenky až na šest měsíců dopředu. Od 1. května od 9 hodin je možné zakoupit vstupenky na představení Činohry, Baletu, Opery a Laterny magiky konaná od května do října 2022.
Při koupi online je možné získat e-vstupenku. Papírové vstupenky si můžete vyzvednout v pokladnách Národního divadla.
Parkování u ND
Při návštěvě Národního divadla a Nové scény je možné využít podzemní parking ND (parkoviště pod Provozní budovou Národního divadla - vjezd z ulice Ostrovní), který je od 3. prosince 2021 po generální rekonstrukci opět otevřen pro veřejnost. Ceník a provozní řád naleznete zde.
Co si vzít na sebe?
Divák by měl svým zevnějškem a chováním respektovat společenské zvyklosti při návštěvě divadelního představení.
Občerstvení v Národním divadle
Vyhněte se frontě a rezervujte si občerstvení na přestávku.
Rezervujte si občerstvení po příchodu do divadla na baru, který vám nejvíce vyhovuje. Objednávka na vás bude čekat s vaší jmenovkou. Platit můžete hotově nebo kartou.
Nápojový lístek