Urvasi, premiéra 22. 5. 1889
Apsary neboli božské mýtické bytosti snášejí se na zem, mezi nimi i jejich vůdkyně Urvasi. Je unesena divokým knížetem, ale zachráněna zákrokem krále, který se do ní bezhlavě zamiluje, ač je vázán posvátným slibem ke kněžně Ausinari z perského královského rodu, s níž se má právě zasnoubit. Urvasi podlehne králově lásce a slíbí mu, že každý svůj další příchod ohlásí seslanou růží. Když se z nebes snese růže, na královy prosby, aby se objevila, Urvasi nereaguje, protože zkouší královu věrnost. Král je zmaten a v rozrušení přistupuje na sňatek s Ausinari. Urvasi je bohy prokleta a jedině pravá láska králova a věčná věrnost ji může zachránit. Král opouští svou ženu, chce si ze zoufalství vzít život, když je apsarou Čitralekou přiváben k růžovému keři. V něm zakletou Urvasi král polibkem vysvobozuje a oba se vznášejí do ráje.
Skladatel, dirigent a pianista rakouského původu Wilhelm Kienzl (1857–1941) se všeobecně zapsal především svou operou Evangelista, kterou v Praze uvedlo jak Národní, tak Nové německé divadlo, Národní uvedlo i jeho prvotinu Urvasi, německé divadlo zralejší díla Don Quixote a Píseň hor. Kienzl prožil dlouhý a událostmi bohatý život nikoliv bez šrámů (sympatizování s Hitlerovým režimem v Německu), přesto jej v roce 2007 jako významnou osobnost připomnělo Rakousko vydáním poštovní známky k 150. výročí jeho narození.
