Ve věku 83 let zemřel scénograf Jan Dušek
Včera
V pondělí 1. prosince 2025 zemřel v Praze ve věku 83 let scénograf, kostýmní výtvarník a dlouholetý pedagog Divadelní fakulty Akademie múzických umění prof. Jan Dušek – jedna z nejvýraznějších osobností české scénografie posledních desetiletí. Teprve před několika týdny, 1. listopadu 2025, převzal Cenu Thálie za mimořádný přínos českému divadelnímu umění.
Výrazná tvůrčí osobnost českého divadla
Jan Dušek se narodil 25. března 1942. Scénografii vystudoval na pražské DAMU u prof. Františka Tröstera a svou profesní dráhu zahájil v Ostravě, kde působil ve Státním divadle a poté v Divadle Petra Bezruče. Už od počátku se profiloval jako výtvarník s nezaměnitelným citem pro prostor, atmosféru a styl.
Od 80. let byla nedílnou součástí jeho práce také činnost pedagogická. Na katedře scénografie DAMU vychoval celou generaci tvůrců, působil jako její vedoucí a v letech 1990–1992 jako děkan fakulty. Své zkušenosti předával i na zahraničních stážích ve Velké Británii, USA, Španělsku či Nizozemsku.
Během své bohaté kariéry vytvořil více než pět set scénografických a kostýmních návrhů pro česká, slovenská i zahraniční divadla. Jeho práce byla pravidelně prezentována na Pražském Quadriennale a získala řadu ocenění, včetně Ceny Alfréda Radoka a první ceny na Trienále v Novém Sadu.
Spolupráce s Národním divadlem
S Národním divadlem spojil Jan Dušek více než čtyři desetiletí spolupráce. Pro činohru, operu i balet navrhl výpravy k přibližně pětadvaceti inscenacím.
Jeho první prací pro činohru ND byla v roce 1978 inscenace Adam a Eva (rež. Jan Pleskot), následovaly mj. kostýmy pro Aischylovu Oresteiu (rež. Evald Schorm), scéna pro Čapkovu Matku a Shakespearův Sen noci svatojánské (rež. František Laurin), výprava k Rozbitému džbánu či Shakespearovu Královi Jindřichu IV. (rež. Antonín Hajda).
V pozdějších letech vytvořil scénografii například pro Turriniho monodrama Hotovo, konec!, hru Josef a Marie (obě v režii Martina Porubjaka) či pro baletní inscenace Ibbur, Sólo pro tři a Requiem (Petr Zuska). Jeho rukopis se tak otiskl do činoherních, baletních i operních projektů, které spoluutvářely podobu Národního divadla napříč desetiletími.
Jan Dušek patřil k těm scénografům, jejichž práce dokázala otevírat svět imaginace — bez ohledu na to, zda šlo o realistickou činohru, velkou operu nebo poetickou taneční miniaturu. Zanechal po sobě bohaté dílo, které bude i nadále inspirovat tvůrce, studenty i diváky.
Čest jeho památce!
Sdílet na sociálních sítích