Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Zbyněk Matějů

Zbyněk Matějů

hudební skladatel

Biografie

Zbyněk Matějů (narozen 1958 v Rychnově nad Kněžnou) patří k nejoriginálnějším
a nejhranějším skladatelům střední generace. Prosadil se zejména svou baletní, scénickou
a filmovou hudbou, za níž dostal mnoho domácích i mezinárodních ocenění. Jeho tvůrčí záběr je neobvykle široký, interprety velmi vyhledávané jsou i jeho četné komorní skladby, které mají často mimohudební, moderně poetickou inspiraci. Jeho převažující zájem o hudební divadlo se projevuje velmi úspěšnou a trvalou spoluprací s předními choreografy, režiséry, libretisty, filmovými a televizními scénáristy.
Po studiu na gymnáziu v Rychnově nad Kněžnou (1973–77) a absolvování studia kompozice na pražské konzervatoři ve třídě Jindřicha Felda (1977–80) a na Hudební fakultě AMU u Jiřího Pauera (1980–85, interní aspirantura v oboru hudební teorie 1990–93) si své vzdělání dále rozšířil pod vedením Petra Ebena a Svatopluka Havelky ad. Mezi léty 1990–1994 vyučoval na pražské konzervatoři a poté i na konzervatoři ve francouzském Tours (1994–95).
Určitým přelomovým bodem bylo v jeho skladatelské dráze vítězství v mezinárodní skladatelské soutěži baletních hudeb „Donauballett“ (1994), což pro autora znamenalo prestižní zakázku světoznámého tanečního festivalu v Nizozemsku (Holland Dance Festival)
a spolupráci s  choreografem Martinem Mullerem (balet Tajný život, Nederlands Dans Theater). V témže roce (1994) se mu podařilo vyhrát cenu Českého rozhlasu Prix Radio Bohemia (hudba
k Minikomediím Pierra-Henri Camiho). V roce 1997 vytvořil na objednávku operního festivalu
v Bayreuthu volnou adaptaci barokní opery Ezio J. A. Hasseho, která byla poté provedena
u příležitosti 250. výročí otevření Markgräfliches Opernhaus.
Úspěch jeho celovečerního komorního baletu Komboloi mu přinesl další objednávky na celovečerní balety od renomovaných souborů (Čaroděj z Oz, IBBUR, Zahrada, Kevel). V roce 2001 složil opery: Bylo nás pět na libreto Arnošta Goldflama pro Státní operu Praha nebo Velký Gatsby na objednávku Národního divadla. Z filmové hudby jsou nejdůležitější zakázky pro filmy Operace Silver A, Brainstorm (2x cena Elza) a dále jeho spolupráce s Karlem Smyczkem (Romeo, Julie a tma, Vše pro firmu,  Draculův Švagr…) a Janem Švankmajerem (Lekce Faust).
Je autorem hudby k večerníčku Žížaláci, s Adolfem Bornem a Milošem Macourkem vytvořil kreslenou operu O vodovodu, který zpíval v opeře. Za svou tvorbu získal mnoho ocenění doma
i v zahraničí. V roce 1999 obdržel cenu UNESCO za dosavadní práci na poli hudebního divadla.
V roce 2011/12 byl ředitelem Filharmonie Brno.