Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Vít Zouhar

Biografie

Hudební skladatel, muzikolog a vysokoškolský pedagog. Základy hudebního vzdělání získal v mládí od svých rodičů, později vystudoval skladbu na JAMU v Brně (profesoři Ištván, Piňos) a na Hochschule für Musik und darstellende Kunst v Grazu (Pagh-Paan, Pressl), muzikologii na brněnské Masarykově univerzitě, habilitoval se na Ostravské univerzitě. Na Accademia Chigiana v Sieně (Donatoni) a v Darmstadtu (Cage, Xenakis) absolvoval kompoziční kurzy.

Pražské Národní divadlo a Teatro Asioli Corregio uvedlo jeho opery Coronide (2000) a Torso (2003, společně s T. Hanzlíkem) na objednávku Národního divadla v Brně vznikla opera Noci Dnem (2005). Jeho balet Wide Crossing (1996) uvedly Opernhaus v Grazu a Diettheater-Künstlerhaus ve Vídni.

Mnoho jeho skladeb vzniklo z podnětu souborů Dama Dama, Ensemble Damian (Olomouc), Ensemble MoEns, Duo Andrašev a Malle Symen Quartet a na objednávky festivalů Baroko v Olomouci, Poesiefestival v Berlíně, Concentus Moraviae, Expozice nové hudby v Brně, Forfest v Kroměříži, Malé pódium a dalších. Zouharovy orchestrální skladby zazněly v rámci abonentních cyklů Filharmonie - Brno, Moravské filharmonie - Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů, Plzeňské filharmonie aj.

Jeho komorní a orchestrální skladby byly provedeny na festivalech Pražské jaro, Schleswig-Holstein Musik Festival, Melos-Etos (Bratislava), Ostravské dny hudby, Mezinárodní festival - Brno, Music of our Age, Budapest, Janáčkův máj aj. Skladby vyšly na několika CD a jsou uváděny v médiích.

Vít Zouhar je držitelem řady skladatelských cen (Musica Nova, Generace, OSA, ČHF), opera Noci Dnem byla nominována na inscenaci roku.

Jako hostující skladatel působil ve Werkstadt (Graz) a na IEM (Graz). Pravidelně spolupracuje se soubory Dama Dama a Ensemble Damian. V roce 2004 vydal monografii Postmoderní hudba? Německá diskuse na sklonku 20. století. Jeho teoretické práce jsou zaměřeny na problematiku hudby 20. století (minimalismus, hudební postmoderna). Pro IEM Cube ve Štýrském Hradci rekonstruoval prostorovou verzi elektroakustické skladby Poeme électronique Edgara Vareseho (2003).

Podílí se na přípravách kritického kompletního vydání děl Bohuslava Martinů a je místopředsedou správní rady Nadace Bohuslava Martinů. Společně se Zdeňkem Zouharem vydal knihu Dear Friend. Bohuslav Martinů´s Letters to Zdeněk Zouhar.

Inicioval vznik programu Slyšet jinak, který je zaměřen na komponování v hudební výchově. Od roku 1992 přednáší na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.