Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Sláva Daubnerová

Sláva Daubnerová

Host Opery

Biografie

Po maturitě na střední škole ve slovenské Prievidzi, kde získala diplom z německého jazyka, vystudovala kulturologii na Komenského univerzitě v Bratislavě a absolvovala doktorandské studium na Katedře divadelní vědy Divadelní fakulty Vysoké školy múzických umění v Bratislavě. V roce 2006 založila profesionální divadelní platformu P.A.T., která se věnuje současnému divadlu a tanci s využitím nových médií. V rámci této platformy uvedla svůj první sólový projekt Cely. Následně vytvořila řadu multimediálních, hudebních a scénických instalací a divadelních projektů (Hamletmachine, Polylogue, M.H.L., Some Disordered Interior Geometries, Iluminárium, Untitled, Solo lamentoso).
V uplynulých letech hostovala jako autorka, režisérka a herečka v divadlech na Slovensku i v zahraničí (Národní divadlo v Praze, Slovenské národní divadlo a Aréna v Bratislavě, HaDivadlo v Brně). Sláva Daubnerová je držitelkou dvou prestižních slovenských divadelních cen Dosky a několika ocenění Slovenského literárního fondu, získala také ceny festivalu Nová dráma/New Drama a Nadace Tatrabanky. Její inscenace a performance byly s úspěchem uvedeny na festivalech na Slovensku (Nová dráma, Dotyky a spojenia, Divadelná Nitra) a dalších zemích (USA, Rusko, Itálie, Německo, Polsko, Jižní Korea, Rakousko, Česká republika, Slovinsko, Maďarsko, Chorvatsko, Arménie).
Dále se podílela na četných mezinárodních site specific projektech (TransForma 2009, Thalia Theater Halle) a zúčastnila se uměleckých stáží (Grotowského institut ve Wroclavi, Le Tas de Sable – Ches Panses Vertes v Amiens). V roce 2011 byla stipendistkou festivalu Berliner Festspiele na Internationales Forum des Theatertreffens v Berlíně. V letech 2012  a 2013 vedla na VŠMU v Bratislavě semináře věnované tanečnímu divadlu, v roce 2014 vyučovala na Katedře kulturologie Komenského univerzity v Bratislavě, v roce 2014 přednášela na téma uměleckého projevu a genderových otázek na Humboldtově univerzitě v Berlíně.
Ve slovenském a českém divadelním kontextu si jako autorka, režisérka, performerka a herečka vysloužila uznání za své dramatické kompozice na rozhraní divadla a performance. Většina jejich kreací přesahuje žánr činohry použitím nových médií a pohybu, a také rekonstrukcí a dekonstrukcí textů. Jako renomovaná umělkyně je často zvána ke spolupráci na projektech v kamenných divadlech, pro které režírovala úspěšné inscenace opery (Národní divadlo v Praze - D. Šostakovič - Orango & Antiformalistický jarmark, Ch. Gounod - Romeo a Julie, Státní divadlo Košice: M. Piaček -  66 sezón) i činohry (Slovenské národní divadlo:  Desatero přikázání (S. Daubnerová – Cti otce svého i matku svou), Zpívající dům, divadlo Aréna v Bratislavě: Povstání).
Zároveň se nadále věnuje tvorbě pro platformu P.A.T., v jejímž rámci pokračuje v konceptuálním výzkumu otázek umění a adaptacích děl známých autorů. Zvláštní postavení v její tvorbě zaujímají monodramatické kompozice. Daubnerová scénicky zpracovala životopisy umělkyň Magdy Husákové Lokvencové, Louise Bourgeois a Francesky Woodman.
Významnou součástí přípravy jejich divadelních inscenací je aplikovaný výzkum zvolené látky a detailní studium souvisejícího materiálu. Svou uměleckou práci vždy začíná hloubkovou analýzou příslušného tématu a promyšleným konceptem každé inscenace. Přípravy zahrnují různé asociace, přičemž Daubnerová využívá své bohaté zkušenosti autorky a interpretky. Po zevrubném vymezení myšlenek a materiálu následuje takzvaný „akční scénický design“ a uplatnění nových médií (video art, hyper média, interaktivní instalace) i fyzického pohybu. Výsledkem je konfrontace živého účinkujícího s prostorem a předměty na scéně. Daubnerová chápe tělo herce-umělce jako mobilní objekt s aktivním vztahem vůči scénickému designu, osvětlení, video projekci a dalším použitým divadelním prvkům. Ačkoli jejím inscenacím předchází náročný výzkum, detailní technická a umělecká příprava, všechny její kreace se vyznačují pozoruhodnou svérázností, která nabízí jedinečný názor a nekonvenční pohled na zpracovaný námět. Sláva Daubnerová většinu svých inscenací nejen režíruje, je také autorkou textů, vizuálních konceptů, scény a kostýmů. Podílela se i na řadě projektů vytvořených ve spolupráci s hostujícími herci, tanečníky, choreografy, hudebníky a výtvarníky. Daubnerová se těší zvláštnímu postavení mezi současnými slovenskými režiséry díky své specifické divadelní poetice, jasně definovaným uměleckým výpovědím, nápaditým scénickým designům a odvaze experimentovat.

 

Režírované inscenace a performance:

2006 / P.A.T., Bratislava / Sláva Daubnerová: Cely

2007 / P.A.T., Bratislava / Heiner Müler: Hamletmachine

2008 / P.A.T., Bratislava / Sláva Daubnerová: Polylogue

2009 / P.A.T., Bratislava / Sláva Daubnerová: M.H.L.

2011 / P.A.T., Bratislava / Pavel Graus, Sláva Daubnerová: Some Disordered Interior Geometries

2011 / P.A.T., Bratislava / Sláva Daubnerová: Iluminárium (kabinet kuriozit)

2012 / HaDivadlo, Brno / Sláva Daubnerová: Soumrak samců

2012 / P.A.T., Bratislava / Sláva Daubnerová: Untitled

2013 / Asociace současného tance a Státní divadlo Košice – Marek Piaček: 66 sezón

2014 / Činohra Slovenského národního divadla v Bratislavě / tým autorů: Desatero přikázání (Sláva Daubnerová: Cti otce svého i matku sovu)

2014 / Divadlo Aréna, Bratislava / Sláva Daubnerová a tým autorů: Povstání

2014 / Divadlo Letí, Galerie DOX, Praha / Esteve Soler: Proti pokroku, proti lásce, proti demokracii

2014 / Nová scéna, Národní divadlo, Praha / D. D. Šostakovič: Orango & Antiformalistický jarmark

2016 / P.A.T., Bratislava / Sláva Daubnerová: Solo lamentoso

2016 / Státní opera, Praha, Charles Gounod: Romeo a Julie (Roméo et Juliette)

2017 / Divadlo Pôtoň, Debris Company, Med a prach a Sláva Daubnerová / tým autorů: Miracles (Zázraky)

2017 / Činohra Slovenského národního divadla v Bratislavě / Sláva Daubnerová: Zpívající dům

 

Ocenění:

2007 / Zvláštní cena poroty, festival Nová dráma/New Drama, za scénický koncept a režii inscenace Cely
2010 / Cena Dosky, Objev sezony za inscenaci M.H.L.
2010 / Výroční cena Literárního fondu v oblasti divadla, za režii inscenace M.H.L a herecký výkon v roli Magdy Husákové-Lokvencové
2013 / Cena Počin, festival  KioSK, za světelný design inscenace Untitled
2013 / Cena Dosky za Untitled, nejlepší inscenaci sezony
2013 / Cena Nadace Tatrabanky v kategorii Mladý umělec za inscenaci Untitled
2013 / Výroční cena Literárního fondu v oblasti divadla, za režii inscenace Untitled
2016 / Cena studentské poroty, festival Nová dráma/New Drama, za inscenaci Solo lamentoso