MENU

Robert Jindra

Hudební ředitel Opery Národního divadla

Robert Jindra absolvoval v roce 1999 Pražskou konzervatoř v oboru klasický zpěv. Ve studiu pokračoval v oboru dirigování pod vedením Miroslava Košlera, Jana Kasala a Miriam Němcové, u níž absolvoval v roce 2003 se Symfonickým orchestrem Pražské konzervatoře. Od roku 1999 pravidelně spolupracuje s Dětskou operou Praha (DOP), kde nastudoval a dirigoval tituly: Brundibár (Hans Krása), Otvírání studánek (Bohuslav Martinů), Červená Karkulka  (Josef Boháč), Hry  (J. F. Fischer), Česká mše vánoční  (J. J. Ryba), Géniové a děti, Malý Mozart a Kominíček (Benjamin Britten). S DOP také natočil několik oper na CD. V letech 2000–2008 působil jako pedagog na Pražské konzervatoři, kde nastudoval a dirigoval opery: Žižkovské dvojzpěvy  (Šimon Voseček), Dido a Aeneas  (Henry Purcell), La clemenza di Tito, Figarova svatba  a Kouzelná flétna  (Wolfgang Amadeus Mozart). Od ledna 2001 byl asistentem sbormistra v Národním divadle v Praze. V roce 2001 nastudoval a dirigoval ve Státní opeře Praha světovou premiéru oper soudobého skladatele Vladimíra Wimmera Rytíř a smrt a Jelizaweta Bam. Na festivalu Mladá Praha 2004 dirigoval Stabat Mater od J. K. Vaňhala s Kühnovým dětským sborem a Komorním orchestrem Pražských symfoniků. Spolupracuje s orchestrem Praga sinfonietta, komorním orchestrem Virtuosi Pragenses, Pražskou komorní filharmonií, Českým národním symfonickým orchestrem a orchestrem Národního divadla v Praze, s nímž natočil i CD „Opera nás baví“ s předními českými operními pěvci. Od ledna 2004 zastával v Národním divadle v Praze funkci asistenta dirigenta. Podílel se na přípravě oper Nagano  (Martin Smolka), Vanda  (Antonín Dvořák), Montezuma (Lorenzo Ferrero), Aida  (Giuseppe Verdi), Don Pasquale  (Gaetano Donizetti), Don Giovanni  (Wolfgang Amadeus Mozart), Tajemství  (Bedřich Smetana ), La fanciulla del West  (Giacomo Puccini), Falstaff    (Giuseppe Verdi), Eugen Oněgin (Petr Iljič Čajkovskij). Spolupracoval také na projektu prvního kompletního provedení tetralogie Richarda Wagnera Prsten Nibelungův  v Národním divadle v Praze v roce 2005. Od sezony 2005/2006 v ND působí již jako dirigent (Don Giovanni, Tajemství, Falstaff, Carmen, Così fan tutte, Káťa Kabanová). Spolupracoval s dirigentskými osobnostmi, jako jsou John Fiore, Asher Fisch a Gerd Albrecht. V roce 2006 započala jeho spolupráce s Deutsche Oper am Rhein (Düsseldorf/Duisburg), kde se jako hudební asistent šéfdirigenta Johna Fioreho podílel na přípravě inscenací Elektra  (Richard Strauss), Její pastorkyňa  (Leoš Janáček) a v následující sezoně 2008/2009 byl již přizván k rozsáhlejší spolupráci. Během této sezony hudebně připravoval operní inscenace českých autorů jako je Dvořákova Rusalka, Janáčkova Káťa Kabanová, Věc Makropulos, Příhody lišky Bystroušky, Z mrtvého domu a podílel se také na přípravě tetralogie Prsten Nibelungův. V letech 2005–2008 dirigoval operu Don Giovanni během letní stagiony ve Stavovském divadle. V dubnu 2007 byl pověřen dirigováním závěrečného koncertu festivalu Opera 2007 ve Státní opeře Praha. Na jaře 2011 debutoval v Norské královské opeře v Oslu se Straussovou Ariadnou na Naxu. Od března 2010 se ujal postu hudebního ředitele v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, kde dosud hudebně nastudoval například Massenetova Werthera, Janáčkovu Její pastorkyni, Věc Makropulos a Káťu Kabanovou, Verdiho Falstaffa, Hindemithova Cardillaca, Pucciniho Bohému, Dvořákovu Armidu a La Wally  Alfreda Catalaniho. V květnu 2013 nastudoval v Národním divadle Smetanovy Dvě vdovy. Od srpna 2013 je hudebním ředitelem Opery Národního divadla v Praze.


 


 


Aktualizace: srpen 2013 


 

Repertoár