Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Radu Poklitaru

Radu Poklitaru

Biografie

Významný současný choreograf, ředitel a umělecký šéf souboru Kyjevský moderní balet Radu Poklitaru se narodil v moldavském Kišiněvě. Vystudoval Státní choreografickou školu v Permu (1991) a Běloruskou státní akademii hudby, kterou absolvoval s diplomem choreografa a baletního mistra.
V letech 1991–2001 působil jako tanečník Národního akademického velkého divadla Běloruské republiky, v roce 2001 se na dva roky stal hlavním choreografem Moldavské národní opery. Od roku 2006 zastává post ředitele a uměleckého šéfa souboru Kyjevský moderní balet, který vznikl z podnětu mecenáše umění Vladimira Filippova. V letech 2012 a 2013 Radu Poklitaru zastával funkci uměleckého ředitele Kyjevského městského akademického divadla opery a baletu pro děti a mládež. V roce 2014 byl choreografem zahajovacího a závěrečného ceremoniálu Zimních olympijských her v Soči. Pro úvodní ceremoniál vytvořil krátký balet nazvaný První ples Nataši Rostovové, v němž vystoupili stávající i bývalí sólisté Velkého divadla v Moskvě Světlana Zacharova, Vladimir Vasiljev, Ivan Vasiljev a Alexander Petuchov.
Radu Poklitaru je držitelem Národní ceny Ukrajiny Tarase Ševčenka za zásluhy v oblasti umění (2016). Doposud vytvořil více než 30 jednoaktových i celovečerních inscenací, které uvedly významné scény, jako jsou Velké divadlo v Moskvě, Ruský komorní balet Moskva, Hudební divadlo Stanislavského a Nemiroviče-Dančenka i Národní opery Moldávie, Lotyšska, Běloruska a Ukrajiny. Jeho choreografické kompozice byly také představeny na různých festivalech a v rámci turné v Británii, Francii, Nizozemsku, USA, Japonsku, Číně, Polsku, Estonsku, Thajsku, Španělsku a dalších zemích. Všechny projekty Radu Poklitaru představují odvážné experimenty a upoutávají svým nekonvenčním zpracováním světoznámých divadelních děl a příběhů, stejně jako inovačním přístupem a obohacením formy i výrazových prostředků současného tance. Typickými znaky jeho děl jsou muzikálnost a hloubka psychologického zobrazení vnitřního světa lidských osobností.
K jeho nejvýznamnějším dílům patří: Svět nekončí u dveří, Duch růže (Běloruské státní akademické hudební divadlo v Minsku), Carmen, Bolero a Valčík (Moldavské národní divadlo opery a baletu), Obrázky z výstavy, Svěcení jara (Ukrajinská národní opera Tarase Ševčenka), Romeo a Julie, Pavilon č. 6, Hamlet (Velké divadlo v Moskvě), Othellovy narozeniny (Ruský komorní balet Moskva), Sedm smrtelných hříchů (Akademické divadlo opery a baletu P. I. Čajkovského v Permu), Síla osudu (Kyjevské národní akademické divadlo operety, projekt nadace Fond umění Vladimira Filippova), Popelka (Lotyšská národní opera), Dva na houpačce (Bunkamura Orchard Hall, Tokio).
Pro Kyjevský moderní balet vytvořil tyto inscenace: Giselle, Dlouhá vánoční večeře, Ženy v d moll, Labutí jezero, Hereven, Průřez (společný projekt Kyjevského moderního baletu a Ukrajinské národní opery Tarase Ševčenka), IN PIVO VERITAS, Con tutti instrumenti, Quartet-a-tête, Dva na houpačce, V podzemí, Pavilon č. 6, Louskáček, Romeo a Julie (SHAKESPEARIMENTS), Bolero, Déšť, Carmen.TV.