MENU

Petr Zuska

umělecký šéf Baletu, choreograf, tanečník

Petr Zuska působí od roku 2002 na pozici uměleckého šéfa Baletu Národního divadla v Praze. Kromě své choreografické práce až donedávna vystupoval v mnoha sólových rolích současného tanečního repertoáru.


Petr Zuska vystudoval choreografii a režii na HAMU (1994). Významnou fází v jeho kariéře se stalo angažmá v Pražském komorním baletu (1989–1992 sólista, od roku 1994 hostující umělec). V letech 1992 až 1998 působil jako sólista Baletu Národního divadla v Praze. V roce 1998 přijal Petr Zuska angažmá v Mnichovském baletu, který vedl Philip Taylor. V roce 1999 nastoupil do baletního souboru divadla v Augsburgu, kde spolupracoval s německým choreografem Jochenem Heckmannem. V roce 2000 se stal sólistou Les Grands Ballets Canadiens v kanadském Montrealu.
Od roku 2002 je Petr Zuska uměleckým šéfem Baletu Národního divadla v Praze. Kromě své choreografické práce až donedávna vystupoval v mnoha sólových rolích současného tanečního repertoáru.
Během své taneční kariéry vystoupil nejen v baletech klasického repertoáru (Labutí jezero, Don Quijote, Popelka a Louskáček), ale také v choreografiích Alvina Aileyho, Jiřího Kyliána, Matse Eka, Nacha Duata, Ohada Naharina, Gerharda Bohnera, Roberta Northa, Itzika Galiliho, Pavla Šmoka, Libora Vaculíka, Jana Kodeta, Didy Veldman, Christophera Bruce a dalších tvůrců. Za své taneční výkony získal Petr Zuska různá prestižní ocenění včetně dvou Cen Thálie.
Od roku 1990 Petr Zuska vytvořil choreografie více než padesáti inscenací pro zahraniční i domácí soubory: Hamburg Ballett, Ballett Augsburg, Semperoper v Drážďanech, Lotyšskou národní operu v Rize, Mariinské divadlo, Královský dánský balet, Ballett Deutsche Oper am Rhein, West Australian Ballet v Perthu, Finnish National Ballet, Les Ballets de Monte-Carlo, Boston Ballet, Balet Národního divadla v Praze a Brně, Laternu magiku, Pražský komorní balet a Bohemia Balet – soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy.
Pro Balet Národního divadla vytvořil například choreografii Mezi horami (2002), Ways 03 (2003) na hudbu Arvo Pärta, Mariin sen v rámci Baletománie (2005), celovečerní balet Ibbur aneb Pražské mystérium (2005); Mozartovo Requiem (2006), celovečerní BREL–VYSOCKIJ–KRYL / Sólo pro tři (2007), Extrém a A Little Touch of The Last Extreme (2009), Romeo a Julie (2013) a kratší choreografie Déja vu, Lyrická a Empty Title, Way out, Ej lásko, které byly často uváděny na mezinárodních i domácích gala.
V roce 2014 měla v Národním divadle v Praze premiéru v rámci inscenace Česká baletní symfonie II Zuskova nová choreografie Stabat Mater na hudbu Antonína Dvořáka.
Na světových jevištích jsou uváděna také jeho další díla: Triple Self, Clear Invisible, The Last Photo…?, Les bras de mer, A Little Extreme, Svěcení jara, 1. symfonie D-dur Gustava Mahlera, Bolero Maurice Ravela atd. V roce 2011 vytvořil Petr Zuska světovou premiéru baletu Smrt a dívka na hudbu Franze Schuberta pro Les Ballets de Monte-Carlo, v roce 2014 uvedl dílo D.M.J. 1953–1977 v Boston Ballet.
Za svou choreografickou tvorbu získal řadu význačných ocenění, jako jsou Prix Dom Perignon, cena Originální choreografie v Soutěžní přehlídce moderního tance, cena Nejlepší choreografie roku, atd.


Se svou taneční kariérou se rozloučil v lednu 2014 na jevišti Národního divadla v  roli Alexeje Karenina v baletu Anna Karenina.


www.petrzuska.cz


 


 


 


 


 


 


 


 

Repertoár