Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Nikola Márová

Nikola Márová

První sólistka Baletu ND

Biografie

První sólistka Baletu Národního divadla. Elegantní tanečnice, jejíž bravurní technika a přesvědčivý herecký projev ji předurčily pro hlavní role klasického repertoáru jako je Odetta/Odilie v Labutím jezeře, Aurora ve Spící krasavici nebo Nikie v La Bayadère i dramatické hrdinky výpravných neoklasických titulů, mezi něž se řadí například Taťána z baletu Oněgin Johna Cranka. Se stejnou jistotou a přirozeností se pohybuje rovněž v choreografiích moderních a současných tvůrců. Od roku 2006 je primabalerínou souboru. Rovněž je dvojnásobnou držitelkou Ceny Thálie za roli Odetty/Odilie v Labutím jezeře a Matky ve Svěcení jara Glena Tetleyho (Timeless).

Narozena v Praze, kde v šesti letech začala s baletem v Přípravce Národního divadla. Vystudovala Taneční konzervatoř hlavního města Prahy (H. Vláčilová, Z. Nemcová, P. Ždichynec), absolvovala rovněž dvě studijní stáže v Drážďanech.

Od roku 1999 je členkou Baletu Národního divadla, v roce 2001 byla jmenována sólistkou, roku 2006 první sólistkou. Jejími prvními sólovými příležitostmi bylo pas de trois v Labutím jezeře a hlavní role Marie v Louskáčkovi (Grigorovič).

Pravidelně ztvárňuje hlavní role v celé šíři repertoáru Baletu Národního divadla od Odetty/Odilie v Labutím jezeře, Aurory ve Spící krasavici M. Haydée, Nikie v La Bayadère, Růženky v Šípkové Růžence až po Lise v Marné opatrnosti F. Ashtona nebo Taťánu v Oněginovi J. Cranka. Tančila rovněž v choreografiích G. Balanchina (např. Serenáda), G. Tetleyho (Svěcení jara), W. Forsytha (The Second Detail, In the Middle, Somewhat Elevated ), J. Kyliána (např. Petit Mort / Mosty času), P. Zusky (např. Sólo pro tři, Romeo a Julie ad.), L. Vaculíka (např. Valmont) a mnohých dalších.

Je držitelkou dvou cen Thálie – 2007 za roli Odetty/Odilie v Labutím jezeře ve Státní Opeře a 2017 za roli Matky ve Svěcení jara Glena Tetleyho, jež bylo uvedeno v komponovaném večeru Timeless. Roku 2002 obdržela Philip Morris Ballet Flower Award pro nejlepší českou tanečnici.

Hostovala na mnoha domácích i zahraničních baletních scénách, za všechny jmenujme např. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě (Odetta/Odilie, Aurora ve Spící krasavici, Giselle), Finský národní balet (Odetta/Odilie) nebo Thaiwan (Marguerite v Dámě s kaméliemi; Yu).

Zúčastnila se několika zahraničních turné po Německu, Španělsku, Finsku, Itálii, Portugalsku, Maltě, Rusku, Taiwanu a Číně.

Repertoár
Odetta/Odilie (Labutí jezero), Raymonda (Grigorovič), Giselle, Myrtha (Giselle; Hampson), Bianca (Zkrocení zlé ženy; Cranko), „M“ (Carmen; Ek), La Sylphide (Bournonville), Sabrina (Faust; Vaculík), princezna Růženka, Carabosse, víla strachu (Šípková Růženka; Tores), Macecha, Matka/Víla (Popelka; Maillot), Nikia (Bajadéra; Tores), Víla Vánoc, Klára ve snu (Louskáček – Vánoční příběh; Vámos), Sněhová královna (Corder), Markýza de Mereuil (Valmont; Vaculík), Královna Mab (Romeo a Julie; Zuska), Čarodějnice (Malá mořská víla; Kodet), Máma, Hvězda (Louskáček a Myšák Plyšák; Zuska), Lise (Marná opatrnost; Ashton), Matka (Svěcení jara; Tetley), Pradlena (Kafka: Proces; Bigonzetti), Rosetta (Leonce & Lena; Spuck), Olga, Taťána (Oněgin; Cranko), Aurora (Spící krasavice, Haydée) Dítě a kouzla, Sinfonietta, Stamping Ground, Petit Mort (Kylián), The River (Ailey), Theme and Variations, Who cares?, Tchaikovsky pas de deux, Serenade (Balanchine), In the Middle, Somewhat Elevated (Forsythe), The Second Detail (Forsythe), Guru (Konvalinka), První symfonie D dur, D. M. J. 1953 – 1977, Ibbur aneb Pražské mystérium, Sólo pro tři, Empty Title, A Little Extreme, Chvění (Zuska), Sedmá symfonie A dur (Scholz), Vertigo (Bigonzetti)

Ocenění

2017

Cena Thálie

Matka (Svěcení jara)

2007

Cena Thálie

Odetta/Odilie (Labutí jezero)