MENU

Mike Bartlett

Patří k britským dramatikům nejmladší generace a je považován za stále stoupající hvězdu britského divadla. Pochází z Oxfordu, absolvoval angličtinu a divadelní studia na univerzitě v Leedsu. Rodinné zázemí jako by se promítalo do jeho her – otec je psycholog, matka pochází z politicky silně aktivní rodiny (její otec byl ministrem). Obě tyto roviny – hluboké psychologické propracování postav a zároveň silnou inklinaci k rezonujícím společenským a politickým tématům – najdeme v jeho hrách.

K průlomu v jeho kariéře došlo v roce 2005, kdy se zúčastnil projektu divadla Old Vic, během něhož měli mladí autoři v průběhu 24 hodin napsat a inscenovat vlastní hru. Bartlettova inscenace Comfort si získala pozornost obecenstva i kritiky a otevřela mu dveře k dalším příležitostem. V roce 2007 získal rezidenci v divadle Royal Court Theatre a napsal pro ně hru My Child (Moje dítě). Jejím hrdinou je otec bojující o vztah se svým synem. Po úspěchu inscenace napsal Bartlett pro RCT v následujících letech ještě dvě hry: Contractions (Smluvní vztahy, 2008) a Cock (Č ...k, 2009).

Další etapou v jeho kariéře byla objednávka hry pro londýnské Národní divadlo. Narozdíl od jeho dřívějších her, ve kterých vystupovaly obvykle dvě až čtyři postavy a které byly hlubokými psychologickými sondami do jedné vyostřené lidské situace, se Bartlett ve hře Earthquakes in London (Zemětřesení v Londýně, 2010) rozmáchl k bohatě zalidněné, panoramaticky pojaté fresce o životě v současné společnosti.

Čím se tedy vyznačuje psaní Mikea Bartletta? Především je vždy aktuální. I ve hrách, které se přímo netýkají velkých společenských či politických témat, jde Bartlett vždy po problému, který rezonuje. Zároveň je ale výsostně neideologický – své hry, i ty komorní, píše jako polyfonie motivů, nesnaží se svému divákovi vnucovat nějaký názor, spíše mu ukázat věc z různých úhlů či v širším panoramatu.

Repertoár