MENU

Jiří Kodym

Sólista Baletu

Narodil se v Praze. V letech 1989–1997 studoval pražskou Taneční konzervatoř a po jejím ukončení absolvoval stáž v Kolíně nad Rýnem. V roce 1997 se stal členem Baletu Národního divadla v Praze a jako sborista dostoupil do celého tehdejšího repertoáru. Po čase začal dostávat i sólové příležitosti jako například Pas de trois v Labutím jezeře, Francouzská loutka v Louskáčkovi, Kavalír a Kocour v Šípkové Růžence nebo Colin v Marné opatrnosti.
Na jaře roku 2002 byl jmenován sólistou. Elegantní zjev, kultivovaný jevištní projev a technická připravenost ho předurčily k rolím klasického repertoáru. K jeho největším úspěchům patří Romeo v baletu Romeo a Julie L. Vaculíka, Jean de Brienne v Raymondě J. Grigoroviče, Princ v Labutím jezeře, Lucentio ve Zkrocení zlé ženy J. Cranka, Albert v Hampsonově Giselle, Princ v baletu Louskáček – Vánoční příběh Y. Vamose.
Z moderního repertoáru zatím vzbudily největší pozornost jeho výkony v choreografiích J. Kyliána Dítě a kouzla, Sinfonietta, Návrat do neznámé země, Polní mše, Petite Mort a Last Touch, G. Tetleyho Sphinx (Oidipus), P. Zusky Mezi horami, Ways 03, Ibbur aneb Pražské mystérium, Requiem, BREL – VYSOCKIJ – KRYL / Sólo pro tři, D.M.J. 1953–1977 a A Little Extreme, v tanečně-výtvarném projektu Terezy Podařilové a Jana Kunovského Sirael nebo ve složených baletních večerech Amerikana II, Motýlí efekt a Rodinné album. V komponovaném večeru s názvem Baletománie tančí Konráda v Korzárovi (Pas de trois) a v choreografii G. Balanchina Čajkovskij, Pas de deux.
V roce 2005 připravil Balet Národního divadla premiéru inscenace Oněgin v choreografii světoznámého tvůrce Johna Cranka, kde Jiří Kodym společně s Terezou Podařilovou ztvárnili hlavní role. Jeho výkon doslova uchvátil jak diváky, tak i odbornou kritiku a byl za tuto roli nominován na Cenu Komerční banky, získal Cenu Thálie a ve stejném roce obdržel i cenu Philip Morris Ballet Flower Award za nejlepší taneční výkon v sezoně 2005–2006.
Zatím jako jediný tanečník v historii dostal tato dvě prestižní ocenění v jednom roce. Další významnou a výraznou rolí, ve které zazářil a také byl za ni nominován na Cenu Komerční banky, je Tybalt v baletu Romeo a Julie. Jeho výkon zaujal choreografa Y. Vamose natolik, že dostal pozvání hostovat na zájezdech s baletem Slovinského národního divadla v Ljubljani. Této zkušenosti a příležitosti si nesmírně cení.

Repertoár