Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Jan Latham-Koenig

Jan Latham-Koenig

Dirigent

Biografie

Umělecká dráha Jana Lathama-Koeniga, jenž se řadí mezi nejlepší britské dirigenty, pokrývá pozoruhodně široké a rozmanité spektrum operního i symfonického repertoáru. Z jeho významných počinů v poslední době je třeba jmenovat uvedení Berliozovy opery Béatrice et Bénédict v Chicago Opera Theater, Příběhů lišky Bystroušky v berlínské Deutsche Oper, Thaïs  v Göteborgu, Puritánů  ve Vídeňské státní opeře, Figarovy svatby ve Finské národní opeře, Lohengrina  ve finské Tampereen Oopera a v moskevské Nové opeře, Tristana a Isoldy  a Trubadúra  ve Státní opeře Praha (2010, 2011), La traviaty  v londýnské Covent Garden (2011/ 2012) a v roce 2012 Cesty do Remeše  ve Finské národní opeře a Otella v tokijském Novém národním divadle. Jan Latham-Koenig je bytostným Evropanem s francouzsko-dánsko-polskými kořeny. Vystudoval londýnskou Royal College of Music a vzápětí získal prestižní Gulbenkianovo stipendium. Jeho dirigentský debut ve Vídeňské státní opeře v roce 1988 (Macbeth) mu přinesl mimořádný úspěch a takřka přes noc i mezinárodní renomé. V roce 1991 byl jmenován stálým hostujícím dirigentem Vídeňské státní opery, kde potom řídil více než sto představení. Od té doby stojí v popředí řady operních i symfonických událostí světového významu – nastudoval a řídil mj. inscenace Aidy, Macbetha, Bohémy, Petera Grimese, Tristana a Isoldy, Pellease a Melisandy, Korngoldova Mrtvého města, Carmen, Turandot či Elektry, ale i baletu Johna Cranka na Brittenovu hudbu Princ pagod. Významné je rovněž jeho nastudování Henzeho Venuše a Adonise  v janovském Teatro Carlo Felice, Tosky v Opéra National de Paris (Bastille), Její pastorkyně a Hamleta  v Královské dánské opeře, Krále Rogera vTeatro Massimo di Palermo, Petera Grimese  a Lombarďanů  v Santiagu de Chile. S velkým úspěchem se setkala i jeho nastudování Dialogů karmelitek v Teatro Colón v Buenos Aires a ve štrasburské Opéra national du Rhin, které mu v roce 1999 vyneslo cenu Clauda Rostanda za nejlepší regionální inscenaci a v roce 2001 cenu Diapason d´or za nejlepší operní videonahrávku. Za provedení tohoto díla si později vysloužil bouřlivé ovace na londýnském festivalu BBC Proms. Jan Latham-Koenig působil jako hudební ředitel řady souborů a institucí, mj. Orquesta de Porto (který na žádost portugalské vlády založil), Teatro Massimo di Palermo, letní akademie Cantiere Internazionale d´Arte di Montepulciano, Štrasburské filharmonie a Opéra national du Rhin. S velkým úspěchem působil jako hlavní hostující dirigent orchestrů Teatro dell´Opera di Roma a Filarmonica del Teatro Regio di Torino. Jako častý host koncertních pódií spolupracoval např. s New Japan Philharmonic Orchestra a Tokyo Metropolitan Orchestra, s Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Filharmonií Nizozemského rozhlasu, Los Angeles Philharmonic, Drážďanskou filharmonií, Berlínským rozhlasovým orchestrem a s orchestry dalších německých rozhlasových stanic. S orchestrem Accademia di Santa Cecilia v Římě provedl mimo jiné Beethovenovy klavírní koncerty se sólistou Jevgenijem Kissinem. V říjnu 2007 vyšla na CD jeho první nahrávka s orchestrem Filarmonica del Teatro Regio se skladbami Francise Poulenka (label AVIE Records/OIDA), vyhodnocená časopisem BBC Music jako deska měsíce. Jan Latham-Koenig je hudebním ředitelem Nové opery v Moskvě, uměleckým ředitelem Orquesta Filarmonica de la UNAM in Mexico City a Vlámského symfonického orchestru v Brugách.
Aktualizace: září 2016