Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Halka Třešňáková

Biografie

Přední představitelka české divadelní alternativy, herečka, tanečnice a choreografka Halka Třešňáková je svým způsobem solitér uprostřed početné kompanie umělecky neortodoxních umělců. Od svých prvních kroků na Katedře nonverbálního divadla HAMU 1991 patřila pod vedením Ctibora Turby  k předním talentům. Po absolutoriu na sebe upozornila řadou nonkonformních autorských představení, jak ve spolupráci s někdejšími studenty, tak Turbovou skupinou účinkující v oceňované performanci Hanging Man; hrála ve veřejném prostoru, v divadle Alfred ve dvoře, zkoušela bytové divadlo i formu buto ve spolupráci se souborem Děrevo, na čas se připojila i k zájezdovému turné nového cirkusu. Spolu s herečkami z Čech, Dánska a Islandu založila stálý soubor Secondhand Women, první ze série performancí ze života „tvrdě kalených žen“ se odehrála pod názvem Mezzo. Podílela se i na projektech Centra choreografického rozvoje SE.S.TA  nebo na festivalu 4+4 dny v pohybu. S Janem Bartou vytvořila interaktivní podívanou Tak přesně o ráji, založenou na biblickém námětu, jehož hlavním výrazovým prostředkem je běh, provozovaný společně s diváky. Roku 2023 získala nominaci na Cenu Thálie za výkon v inscenaci Seismic. Její umělecký výraz se od počátku vyznačoval originální, nevídanou nápaditostí a zvláštní samozřejmostí pohybového projevu, jako by jeviště bylo jejím domovem. Pro své performance volí většinou vážné náměty, třebas pojednané s humorem. 

Mimo jiné vytvořila choreografii pro inscenace Poslední oheň a Třináctá, které hostovaly v Národním divadle, a v několika z nich také účinkovala – například v unikátním nastudování Hábyho opery Nová země či v operní travestii Poprask v opeře. Pro svou pohotovost a invenci je vyhledávanou spolupracovnicí v oblasti choreografie a scénického pohybu, působí rovněž jako pedagožka. Její schopnost načrtnout postavu přesnými rysy využívá také film. Hrála v celé řadě filmových titulů,, k nejzajímavějším z nich patří kriminální thriller Davida Ondříčka Ve stínu neb film Polednice Jiřího Sádka. Veřejnosti je patrně nejznámější její role asistentky Lenky v satirickém webovém seriálu Kancelář Blaník.