MENU

Filip Barankiewicz

Nezávislý první sólista, baletní pedagog

Filip Barankiewicz se narodil ve Varšavě. Umění tance se věnuje od roku 1986, kdy byl přijat na Státní baletní školu v polském hlavním městě a začal vystupovat v různých baletních představeních ve Varšavě a Lodži. Ještě během studií pro něho Emil Wesolowski vytvořil roli ve své choreografii The Way. V roce 1991 Barankiewicz získal Cenu Václava Nižinského. Po absolutoriu v roce 1995 zvítězil v polské Národní baletní soutěži a stal se finalistou soutěže mladých tanečníků Velké ceny Eurovize v Lausanne. Ve studiu pokračoval jako stipendista Nurejevovy nadace pod vedením Mariky Besobrasove na Académie de Danse Classique v Monte Carlo, kterou ukončil v roce 1996. 
Ve stejném roce se stal členem Stuttgartského baletu, kde byl v září  2000 jmenován demisólistou, v září 2001 sólistou a o rok později postoupil na pozici prvního sólisty. 
Se souborem Stuttgartského baletu absolvoval turné po celém světě.  Od roku 2003 je také stálým hostem Baletu Národního divadla v Praze, kde ztvárnil Siegfrieda v Labutím jezeře, Petrucchia ve Zkrocení zlé ženy, titulní roli v Oněginovi  (obě choreografie Johna Cranka)  a v Theme and Vvariations po boku Terezy Podařilové, Barbory Kohoutkové,  Ivanny Illyenko, Aliny Nanu, Sue Jin Kang, Marie Eichwald a Alicie Amatriain. 
Dále vystoupil v gala představeních v Praze, Poznani a Krakově, v Bodrumu, Salcburku,  Karlsruhe a Pforzheimu. Roli Petrucchia tančil i se souborem baletu Theatro Municipal do Rio de Janeiro, s Norským národním baletem, s Lipským baletem, s baletem drážďanské Semperoper, kde se v roce 2008 objevil po boku Leslie Heylmann na jejím představení na rozloučenou, a také s West Australian Ballet v Perthu. V roce 2008 s Leslie Heylman provedl  Pas de deux z Crankova baletu Zkrocení zlé ženy v rámci gala na počest odcházejícího ředitele Birminghamského královského baletu Desmonda Kellyho. V roce 2004 zazářil v hlavní mužské roli Romea a Julie (John Cranko). V roce 2006 hostoval jako Albrecht v  Giselle na scéně Companhia Nacional de Bailado v Lisabonu.
Romea také ztvárnil v roce 2009 ve Vídeňské státní opeře po boku Poliny Semjonové v roli Julie. V letech 2003, 2006 a 2009 byl Filip Barankiewicz pozván na Světový baletní festival v Tokiu, kde měl možnost tančit se světoznámými balerínami Alessandrou Ferri, Alinou Cojocaru a Mariou Eichwald, s níž pak v roce 2010 vystoupil jako host Polského národního baletu  ve Varšavě v Crankově Oněginovi. Začátkem roku 2013 si ho umělecký šéf souboru Ballet de l'Opéra national du Rhin Ivan Cavallari vybral do role Basila pro světovou premiéru  baletu choreografa Rui Lopese Graçi Don Quichotte ou l’illusion perdue ve Štrasburku.  V listopadu 2013 tančil spolu s Alexandrem Zajcevem Pas de deux v My Way (Stephan Thoss) na gala představení v rámci festivalu „Tři století světového baletu“, který se konal v Kremlu u příležitosti 240. výročí moskevské Baletní Akademie Velkého divadla.  Vloni 29. března vystoupil se slavnou japonskou balerínou Miyako Yoshido na gala NHK v Tokiu a v dubnu 2014 se objevil v rámci slavnostního programu v Paříži , během kterého tanečník Roberto Bolle převzal medaili UNESCO. 
Do rodné Varšavy se opět vrátil jako host Polského národního baletu, na jehož scéně 8. června 2014 jako partner vynikající Aleksandry Ljašenko v roli Kitri ztvárnil Basila v inscenaci baletu Don Quijote
V roce 2003 Filip Barankiewicz úspěšně završil své pedagogické vzdělání. Kromě tance se také jako host věnuje baletní výuce v Polském národním baletu ve Varšavě a v Baletu Národního divadla v Praze. Během svého působení ve Stuttgartu se v roce 2014 jako instruktor a repetitor podílel na přípravě inscenací Zkrocení zlé ženy (John Cranko),  Oněgin (John Cranko ) a Giselle (prod. Reid Anderson, Valentina Savina).
V roce 2014 spolupracoval na nastudování  Crankova ’s Oněgina  v Královském švédském baletu ve Stockholmu a ve Finském národním baletu v Helsinkách. Během pobytu v obou městech zároveň vyučoval.  
Od září 2014 je nezávislým prvním sólistou, repetitorem a hostujícím pedagogem. 
Na premiéře nové adaptace Crankovy verze Zkrocení zlé ženy 15. listopadu 2014 ve Státním baletu v Karlsruhe  byla jeho partnerkou australská balerína Blythe Newmann.


V první polovině roku 2015 byl pozván souborem Opera National de Bordeaux, Estonským  národním baletem a Korejským národním baletem, aby jako baletní mistr připravil inscenace Crankova Zkrocení zlé ženy. K dalším letošním angažmá patří vystoupení na gala představení na podporu boje proti AIDS v Salcburku a Gala des Etoiles se Světlanou Zacharovou v Lucembursku.

Od sezony 2017/2018 se Filip Barankiewicz ujme funkce nového uměleckého šéfa Baletu Národního divadla v Praze.


 

Repertoár