MENU

Edita Gruberová

Host Opery

„Prima donna assoluta, fenomén koloraturního zpěvu, královna bel canta” – tak je odborným tiskem nazývána fenomenální sopranistka Edita Gruberová. Pochází z Bratislavy, kde v roce 1968 debutovala ve Slovenském národním divadle v Bratislavě jako Rosina (Lazebník sevillský) 1968. V roce 1970 byla angažována ve Vídeňské státní opeře, kde se poprvé představila jako Královna noci (Kouzelná flétna), po níž následovala Olympia, Antonia a Giulietta (Hoffmannovy povídky). Politická situace v Československu kladla jejím výjezdům stále větší překážky, takže se roku 1971 rozhodla pro emigraci a přesídlila do Vídně. Průlom pro Editu Gruberovou znamenala role Zerbinetty v Ariadně na Naxu a zejména setkání s dirigentem Karlem Böhmem a učitelkou zpěvu Ruthild Boesch; tyto dvě osobnosti se staly rozhodující pro její další profesionální vývoj. A Zerbinettou dokázala později také prorazit politickou bariéru. V dubnu 1979 přijel do Prahy poprvé od dob Nového německého divadla kompletní soubor Vídeňské státní opery, aby v téže divadelní budově s novým názvem Smetanovo divadlo představil svou inscenaci Ariadny na Naxu (25. a 27. 4.). Česká strana nechtěla Editu Gruberovou přijmout, vídeňská opera však stála více o prvotřídní Zerbinettu než o hostování v Praze a kladla si její účast jako podmínku. Nakonec Edita Gruberová směla přijet a obecenstvo obeznámené se situací se pěvkyni odvděčilo bouřlivými ovacemi.
Pověst „slovenského slavíka“ se rychle šířila a Edita Gruberová dostávala nabídky k hostování v předních evropských operních domech. Roku 1974 zpívala Královnu noci na Salcburských slavnostních hrách, 1977 se stejnou rolí debutovala v newyorské Metropolitní opeře. Začínala v koloraturním oboru, v němž si dodnes zachovala nepřekonatelnou brilanci, postupně se soustředila na belcantové role také lyrického a dramatického typu. Patří k nim především role v operách Belliniho a Donizettiho, ale také Mozartovy Donna Anna, Královna noci a Konstanze, Rossiniho Rosina, titulní role v Massenetově Manon, Straussovy Aminta a Fiakermilli či Adele (Netopýr). Pozvolna přibrala také další role Verdiho oper (Violetta, Gilda).
Četné nahrávky (operní komplety, operní árie a písňové recitály) nabízejí labely Deutsche Grammophon, Decca, EMI, Nightingale Classics a Teldec. Podílela se také na několika významných filmových verzí oper – Perníková chaloupka, Rigoletto, Arabella, Così fan tutte a Ariadna na Naxu.
Důležitou součást uměleckého profilu Edity Gruberové tvoří koncertní píseň, které se soustavně věnuje, přesvědčena o tom, že písňová interpretace tvoří – mimo jiné – z technického i výrazového hlediska nutnou podmínku a předpoklad dobré operní interpretace. Jednoznačným uznáním umění Edity Gruberové je titul komorní pěvkyně (Kammersängerin), který jí propůjčila Vídeňská státní opera, jejíž je dnes čestnou členkou.
Se souborem Státní opery absolvovala na podzim 2016 turné po Japonsku v titulní roli Normy.
2016/2017
Foto Lukas Beck

Edita Gruberová účinkuje v představeních

SEZONA 2017/2018

  • Norma Národní divadlo
    30. 05. 2018, 19:00

  • Norma Národní divadlo
    02. 06. 2018, 19:00

Edita Gruberová účinkuje v inscenacích

SEZONA 2017/2018

Repertoár