Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
David Švec

David Švec

Dirigent Opery

Biografie

David Švec studoval hru na klavír a dirigování nejprve na Konzervatoři v Českých Budějovicích a poté na Janáčkově akademii múzických umění v Brně (dirigování u J. Zbavitele a L. Mátla, klavír u D. Velebové). V únoru 2000 se účastnil mistrovských dirigentských kurzů u Sira Colina Davise v Drážďanech, v roce 2002 absolvoval studijní pobyt na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni (u L. Hagera). V roce 2004 získal v mezinárodní soutěži Belvedere ve Vídni cenu Bösendorfer Preis v kategorii Opera coaching. Jako klavírista od roku 1998 pravidelně spolupracuje s Pražským komorním orchestrem, je též vyhledávaným komorním hráčem. Od roku 2004 spolupracuje s pěvkyní E. Urbanovou (koncerty v Praze, Bratislavě, Madridu, Washingtonu aj.), dále např. s basbarytonistou A. Plachetkou nebo sopranistkou K.  Kněžíkovou (s oběma mj. recitály na festivalu Pražské jaro – 2010, 2015), natočil několik snímků na CD i pro Český rozhlas. Již během studia, vedle nastudování několika oper v Komorní opeře JAMU, působil v Janáčkově opeře v Brně, kde dirigoval řadu operních i baletních titulů (Kouzelná flétna, České jesličky, Čaroděj ze země Oz, Maškarní ples,později Lazebník sevillský, Jakobín, v roce 2010 zde provedl českou premiéru Deníku Anny Frankové). V září 2003 nastoupil nejprve jako korepetitor a asistent dirigenta do opery pražského Národního divadla, od roku 2011 je zde ve stálém dirigentském angažmá. V Národním divadle se představil za dirigentským pultem inscenací Kouzelná flétna, Don Pasquale, Prodaná nevěsta, Hry o Marii, Jakobín, Únos ze serailu, Don Giovanni, Pelleas a Melisanda, Čarokraj, Popelka, Juliette (Snář), v roce 2010 nastudoval nové uvedení opery G. Donizettiho Nápoj lásky. Pro balet Národního divadla uvedl světovou premiéru baletu Othello na hudbu L. Janáčka (2010), Popelku S. Prokofjeva (2011), Šípkovou Růženku P. I. Čajkovského (2012), v rámci představení Amerikana III. ve Státní opeře Theme and Variations P. I. Čajkovského a Fancy Free L. Bernsteina (2012), v roce 2014 v Národním divadle Českou baletní symfonii, v roce 2017 pak inscenaci Timeless se Svěcením jara I. Stravinského. V říjnu 2016 nastudoval se souborem Národního divadla a Kühnovým dětským sborem první pražské uvedení Noemovy potopy Benjamina Brittena. Spolupracoval s většinou českých symfonických orchestrů, v poslední době zejména se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK, Pražskou komorní filharmonií, Komorní filharmonií Pardubice, Jihočeskou komorní filharmonií, Filharmonií B. Martinů Zlín, atd… V roce 2012 nastudoval pro festival Smetanova Litomyšl se souborem barokních nástrojů Le Chamarré Château Ensemble semi-operu H. Purcella Fairy Queen. Nevyhýbá se ani mezižánrovým projektům – v roce 2012 natočil s Pražskou komorní filharmonií album Zvon Ivy Bittové. Ze zahraničních hostování lze uvést zejména spolupráci na nastudování oper Její pastorkyňa v barcelonském Teatro Liceo (2005), Věc Makropulos v Opera national de Paris (2007, 2009) a ve Wiener Staatsoper (2015), Příhody lišky Bystroušky v Lyonu (2013), ve Vídni (2014) a v Glyndebourne (2016), Rusalka v Barceloně (2012) a v Paříži (2015), Veselá vdova v Paříži (2017), dále od roku 2005 pravidelnou lektorskou účast na mistrovských kurzech Sommerakademie ve švýcarském Bielu atd. V roce 2014 vytvořil pro nakladatelství Bärenreiter nový klavírní výtah Janáčkovy opery Věc Makropulos, který byl poprvé použit při nastudování této opery v Bayerische Staatsoper v Mnichově.