MENU

Antonie Denygrová

Narozena v Hronově. Absolvovala AMU u profesorky L. Červinkové. První angažmá nastoupila v r. 1965 v brněnské opeře, kde také nastudovala své první velké role (Kleopatra v opeře G. F. Händla Julius Caesar, Julie v Jakobínovi, Vendulka v Hubičce aj.). V letech 1967-73 odešla do německého Dessau, kde slavila úspěchy jako Agáta v Čarostřelci, Alžběta ve Verdiho Donu Carlosovi i ve Wagnerově Tannhäuserovi. Byla skvělou Donnou Annou i Fiordiligi, Pucciniho Toscou nebo Giorgiettou v jeho aktovce Plášť. Kromě řady dalších operních postav nelze zapomenout ani na její v němčině nastudovanou Rusalku, s níž pak hostovala též ve Státní opeře v Berlíně. Z Dessau přešla do Národního divadla v Praze, kde zahájila svoji dlouhou uměleckou kariéru v září 1973, když již předtím zde více než rok hostovala (Amelie v Maškarním plesu, Amelie Grimaldy v opeře Simon Boccanegra, Elsa z Brabantu v Lohengrinovi a opět Rusalka). Dále vynikla především v roli Janáčkovy Káti Kabanové, Lízy v Pikové dámě, Královny v Novákově Karlštejnu, Sophii v Cikkerově Hře o lásce a smrti, v rolích Dvořákovy Kněžny v Rusalce i v Čertovi a Káče, Senty v Bludném Holanďanovi nebo i jako Smetanova Vendulka, Krasava a Ludmila. Spolupracuje s gramofonovými firmami a rozhlasem (zde je třeba připomenout zvláště nahrávky árií z Boitovy opery Mefistofeles nebo Straussovy Salome). Je vynikající koncertní pěvkyní a jak ve své umělecké kariéře, tak v profesi pedagogické je velkou osobností, důslednou, ale nesmírně lidskou. Vyučuje zpěv na pražské konzervatoři. Po rozdělení pražských operních scén v r. 1991 zůstala v angažmá Státní opery Praha, kde opět vytvořila řadu závažných rolí (Ghita v Zemlinského Infantčiných narozeninách, Janáčkova Kostelnička, Marja v opeře H. Krásy Zásnuby ve snu nebo Herodias ve Straussově Salome). V roce 1995 hostovala v roli Kabanichy v opeře Nancy, o rok později se představila v téže Janáčkově postavě na festivalu ve Wellingtonu na Novém Zélandu.

Repertoár