Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Madama Butterfly se vrací do Státní opery

21. 1. 2016
Opera

Jedno z nejpůsobivějších děl světové opery se po roční odmlce vrací do Státní opery. Pucciniho Madama Butterfly v nastudování hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse a v režii Jiřího Heřmana má premiéry 4. a 9. února 2016. V hlavních rolích Cio-Cio-San se představí Maria Kobielska a Christina Vasileva, role Pinkertona se zhostí Peter Berger a Luciano Mastro.

"Orchestr Státní opery patří u nás k nejzkušenějším v interpretaci Pucciniho děl. Má znamenitý smysl pro citlivé doprovázení sólistů,“ říká dirigent a hudební ředitel Státní opery Martin Leginus. „U našich hráčů velmi oceňuji, že i přes své obrovské zkušenosti s tímto Pucciniho dílem byli otevřeni novému interpretačnímu pojetí. Měli jsme prostor zaměřit se na detail - na barevné a dynamické vyvážení zvuku orchestru. Klíčovou kvalitou u uvádění Pucciniho děl je rozmanitá agogika, díky níž se interpretace stává plastickou,“ dodává dirigent Martin Leginus.

Jiří Heřman, jehož Rusalka a Jakobín jsou na aktuálním repertoáru Národního divadla, ve Státní opeře Pucciniho operou debutuje. „Vždycky, když režíruji operu, snažím se k textu i k hudbě přistupovat, jako bych je slyšel a četl poprvé, což je u tak známých a nejhranějších oper právě to nejtěžší. Nenechat se strhnout tím, co bylo, ale umět hledat k dílu vztah úplně od začátku bez nánosů,“ říká režisér Jiří Heřman a pokračuje: „S tímto přístupem mě Pucciniho dílo opět začalo přitahovat. Stále mě překvapuje, baví mě odkrývat skladatelův cit pro vystižení okamžiků v našem životě, které nám o nás mohou sdělit něco více, to je fascinující.“

Výběr sólistů pro tuto inscenaci považuje Jiří Heřman za jeden z rozhodujících momentů pro spolupráci na této opeře. „Když jsem působil jako asistent režie ve Státní opeře, viděl jsem jediné představení Butterfly, které během mého krátkého působení v tomto divadle zpívala na záskok Christina Vasileva. Její ztvárnění role bylo dokonalé, jak pěvecky, tak herecky. Od té doby jsem si přál tuto operu někdy nastudovat. Nic není v životě náhoda, všechno má svůj smysl a důvod. Když jsem dostal nabídku inscenovat novou Madama Butterfly ve Státní opeře, bylo to rychlé rozhodnutí – v okamžiku, kdy jsem uviděl v návrhu obsazení právě Christinu Vasilevu, ale stejně tak i Marienku Kobielskou, se kterou jsem se setkal v Rusalce, Pádu Arkuna a Jakobínovi. Myslím, že jsme našli společnou tvůrčí inspiraci,“ říká režisér Jiří Heřman.

Nová inscenace bude po premiérách uvedena ve Státní opeře do konce sezony ještě sedmkrát. V následující sezoně ji diváci z důvodu rekonstrukce Státní opery uvidí s Orchestrem a Sborem Státní opery v Národním divadle poprvé již 27. srpna 2016.

Následující operní premiérou Národního divadla je Juliette (Snář) Bohuslava Martinů v hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka a v režii Zuzany Gilhuus. Premiéry jsou naplánované na 24. a 25. března 2016 v Národním divadle.