MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Opera Nová scéna

    2xŠostakovič

    Polidštění opice? Prostě to uděláme! Dvě extravagantní skladby dávají jednu z možných odpovědí na otázku, o čem má být opera poté, co skončil romantismus.

    NA NOVÉ SCÉNĚ!
  • Opera Národní divadlo

    G. Donizetti: Nápoj lásky

    Kateřina Kněžíková poprvé s Adamem Plachetkou v Nápoji lásky! - Poslední představení: 20. 12. 2014 | 7. a 11. 1. 2015.

    Více o inscenaci
  • Opera Stavovské divadlo

    Nový rok s operou

    1. ledna 2015, 15.00 hodin - Speciální novoroční díl z cyklu Opera nás baví

    Více informací

18. 12. 2014

Pocta Miloslavu Podskalskému

Dnešní představení Rusalky v Národním divadle je věnováno sólistovi Opery Národního divadla panu Miloslavu Podskalskému jako poděkování za jeho dlouholetou a vynikající práci ve službách Národního divadla. Jevištními partnery mu budou Dana Burešová, Aleš Briscein, Denisa Hamarová, Yukiko Šrejmová Kinjo, Lucie Hájková, Václava Krejčí Housková, František Zahradníček a Michaela Šrůmová.

Více o představení


16. 12. 2014

Šostakovičovy opery Orango a Antiformalistický jarmark rozšíří repertoár Nové scény

Národní divadlo plní příslib divákům a otevírá Novou scénu také operním dílům. V premiéře 17. prosince 2014 uvede dvě opery Dmjitrije Šostakoviče Orango a Antiformalistický jarmark.

„Po Nové zemi Aloise Háby, která oslavuje sovětskou kolektivizaci, je to případná protiváha ve formě kritického pohledu na kulturní politiku Sovětského svazu za Stalina. Dramaturgicky obecně: provádění nově objevených děl velikánů,“ objasňuje důvod zařazení Šostakovičových oper na repertoár Národního divadla Petr Kofroň, umělecký šéf Opery Národního divadla a Státní opery. Termíny dalších uvedení Oranga a Antiformalistického jarmarku jsou 28. prosince 2014, 6. a 7. ledna 2015.

Praha je teprve čtvrtou metropolí, kde nedokončená opera Orango z roku 1932 komponovaná pro moskevské Velké divadlo k 15. výročí Říjnové revoluce zazní a to v původní verzi bez pozdější orchestrace. Libreto v žánru sci-fi vypráví o pseudovědeckém experimentu, jehož cílem je polidštění opice. Rukopisný fragment partitury byl objeven teprve v roce 2004.

Pokračování

„Poselství této opery je obsaženo v situaci, kdy půlčlověk-půlopice začne agresivně ohrožovat lidi. Jedna z postav na výzvy k jeho zastřelení reaguje takto: ‚Důvody použití zbraně jsou nepopiratelné, ale jde o zastaralý způsob řešení sporů. Navrhuji jiný prostředek: Hudbu!‛ Následuje tiché Allegretto, které Oranga uklidní. Krásné, že?“ říká dirigent Jan Kučera, který díla na Nové scéně hudebně nastudoval.

Antiformalistický jarmark pro čtyři mužské hlasy je groteskním protestem proti vládě hlupáků a v České republice byl již několikrát proveden. Šostakovič si zde utahuje například ze Stalina či obávaného obhájce socialistického realismu Andreje Ždanova. „Část vznikla pravděpodobně už v roce 1948, ale dokončena byla až v roce 1957. Asi není potřeba dodávat, proč bylo na titulní stránce partitury napsáno, že slova a hudba jsou od neznámého autora. Za Stalinova života samozřejmě nepřicházelo v úvahu, aby se někdo dozvěděl, že něco takového vůbec existuje, následky by byly pro Šostakoviče nepochybně fatální,“ dodává dirigent Jan Kučera.

„Uvedení těchto dvou Šostakovičových děl je výjimečným počinem přesahující hranice České republiky. Zkombinovat právě Orango s Jarmarkem v jednom večeru byl výborný nápad a pro inscenátora hotový drahokam,“ říká režisérka Sláva Daubnerová a pokračuje: „Téma umělce, který se snaží fungovat v totalitním režimu, je pro mě stále živé. Šostakovič se vyjadřoval k současným tématům a imponuje mi, že netvořil umění odtržené od své doby. Nebyl to snob. Za nejdráždivější považuji na Orangovi jeho nedokončenost a na Antiformalistickém jarmarku jeho nadčasovost. Obecně řečeno, Šostakovičův humor jsem si zamilovala.“


5. 12. 2014

Setkání s inscenačním týmem a představiteli premiéry Orango & Antiformalistický jarmark

Milí příznivci opery, dovolujeme si Vás pozvat na setkání s realizačním týmem a účinkujícími k naší druhé prosincové premiéře Dmitrije Šostakoviče Orango & Antiformalistický jarmark.

Polidštění opice? Prostě to uděláme! Dvě extravagantní skladby dávají jednu z možných odpovědí na otázku, o čem má být opera poté, co skončil romantismus. Přijďte se blíže seznámit s tímto dílem, které Vám představí režisérka Sláva Daubnerová, dirigent Jan Kučera a stálý host opery Roman Janál. Moderovat bude dramaturg Pavel Graus. Těšíme se na Vás ve čtvrtek 11. 12. 2014 od 16.30 ve foyer Nové scény.

Více o představení


4. 12. 2014

Nová země o hladomoru na Ukrajině zazní pouze jednou

Po 78 letech se dočká premiéry opera Aloise Háby Nová země. I přes značné úsilí tohoto průkopníka mikrointervalové hudby v druhé polovině 30. let 20. století nebyl záměr dílo uvést naplněn a 12. prosince 2014 zazní v hudebním nastudování uměleckého ředitele Opery Petra Kofroně poprvé. Národní divadlo ji uvede pouze jednou a to jako příspěvek k Roku české hudby.

Nová země je na rozdíl od dřívějšího Hábova díla, opery Matka, zkomponovaná „standardně“, v půltónech. Předlohou pro libreto Ferdinanda Pujmana byla povídka ruského prozaika Fjodora Gladkova napsaná po jeho návštěvě komuny Avangard na Ukrajině v roce 1928. Právě libreto přitížilo veřejnému uvedení opery. Nejdříve to byly pochybnosti o vhodnosti obhajoby kolektivizace zemědělství na Ukrajině či hudební citace budovatelské Internacionály a po 2. světové válce zase otevřené vykreslení hladomoru na Ukrajině s miliony obětí.

Pokračování

„Hába byl vždycky tak trochu mimo. Se svými čtvrttóny, konstruktivismem, atematičností i svým vztahem k socialismu, který byl podezřelý všem režimům,“ říká dirigent a hudební ředitel Opery Petr Kofroň. „Nakonec oslavovat vznik nového člověka v Sovětském svazu úvodní scénou sovětského hladomoru a kanibalismu se opravdu neshodovalo s učením V. I. Lenina a J. V. Stalina, ba ani Klementa Gottwalda,“ dodává Petr Kofroň. Mezi jeho poslední hudební nastudování v Opeře Národního divadla patří komorní opera Les enfants terribles Philipa Glase v roce 2011 nebo opera Michaela Nymana Man and Boy: Dada představená ve Stavovském divadle poprvé před deseti lety.

Jediné uvedení Nové země bude mít poloscénický charakter, jehož autorem je režisér Miroslav Bambušek. „Pokusíme se zpřítomnit téma, které je v opeře poněkud potlačeno, tedy souvislosti hladomoru na Ukrajině v roce 1933, který způsobila kolektivizační politika tehdejšího SSSR. Opera totiž ve svém libretu říká pravý opak, že totiž kolektivizace Ukrajinu ve třicátých letech před hladomorem zachránila!“ připomíná Miroslav Bambušek.„Výchozí situace inscenace si stojí tak, že z letadla, které bylo sestřeleno nad Ukrajinou, se zachránilo šest turistů, kteří dnes zakusí to, co zakoušeli lidé na Ukrajině za velkého hladomoru v roce 1933. Dějiny se opakují... bohužel!“ dodává režisér.

Dřívější Hábova opera Matka měla premiéru ve Velké opeře 5. května (v dnešní Státní opeře) v roce 1947 v čase, kdy byl skladatel její ředitelem.


19. 11. 2014

Adam Plachetka se vrací do Národního divadla

Sólista Vídeňské státní opery, basbarytonista Adam Plachetka a Opera Národního divadla obnovují uměleckou spolupráci, kterou Adam Plachetka letos v červnu přerušil v souvislosti s odstoupením Roberta Jindry z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla.

Na základě rozhovorů, jejichž předmětem byly další umělecké plány Opery Národního divadla i informování o jednáních směřujících k obsazení postu hudebního ředitele Opery Národního divadla od sezony 2016/17, dospěly obě strany k závěru, že obnovení vzájemné spolupráce je správným a perspektivním krokem.
Adam Plachetka vystoupí na scéně Národního divadla 20. prosince 2014 a 7. a 11. ledna 2015 ve třech představeních Donizettiho Nápoje lásky, a to v roli šarlatána Dulcamary. Do role Adiny se po mateřské dovolené vrací manželka Adama Plachetky, sopranistka Kateřina Kněžíková.

Více o představení


30. 10. 2014

Světový tenorista José Cura jako Otello ve Státní opeře

Jeden z nejžádanějších tenoristů současnosti poprvé vystoupí v Praze v inscenaci Státní opery. José Cura přijal nabídku ředitele Národního divadla Jana Buriana a ředitelky Opery Národního divadla a Státní opery Silvie Hroncové a ve čtvrtek 29. ledna a v úterý 24. února 2015 se představí v titulní roli opery Giuseppe Verdiho Otello pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse.

V prvním představení se role Desdemony ujme Eva Hornyáková a Jagem bude Dalibor Jenis. V následujícím únorovém termínu to budou Pavla Vykopalová a Ivan Kusnjer. 

Národní divadlo tím plní svůj příslib, že svým předplatitelům nabídne ty největší zážitky i díky hvězdám mezinárodního renomé. Z představení 24. února 2015 budou mít největší radost držitelé předplatného Národního divadla Světové operní hity. Předprodej zbylých vstupenek na oba termíny začíná právě dnes. Ceny vstupenek se pohybují od 690 Kč do 1.950 Kč.

Pokračování

Mezi poslední vystoupení proslulého tenoristy a dirigenta patří postava Dicka Johnsona ve Vídeňské státní opeře letos v září. Největší úspěch mu ovšem přinesl právě Otello, jen za poslední dvě sezony ho zpíval v Buenos Aires, Vídni, v Metropolitní opeře v New Yorku pod taktovkou Semjona Byčkova nebo v Deutsche oper Berlin s dirigentem Donaldem Runniclesem a v režii Andrease Kriegenburga.

Státní opera přinesla na začátku probíhající sezony několik debutů v hlavních rolích v repertoárových inscenacích: Yukiko Šrejmová Kinjo se představila jako Gilda ve Verdiho Rigolettovi, ve stejné inscenaci to byl také Vincent Schirrmacher jako Vévoda. Verdiho La traviatu okrášlila Eva Hornyáková jako Violetta Valéry, do role Rusalky vstoupila Alžběta Poláčková, novou Rosinou v Lazebníkovi sevillském je Michaela Kapustová a do role Leonory se po tříleté odmlce vrátila Christina Vasileva. Mimořádné přijetí sklidila premiéra Straussovy Salome minulý týden v titulní roli s Gun-Brit Barkmin v hudebním nastudování Heiko Matthiase Förstera a v režii Mariusze Trelińskeho.

Účinkování José Cury v inscenaci opery Giuseppe Verdiho Otello v režii Dominika Neunera se v Praze uskuteční díky podpoře Bohemian Heritage Fund.


21. 10. 2014

Novou Carmen v Národním divadle je Václava Krejčí Housková

Po třech letech přivítá Národní divadlo novou představitelku Carmen ve stejnojmenné opeře Georgese Bizeta. Po Kateřině Jalovcové se v roli temperamentní Cikánky představí další přední mezzosopranistka mladší generace Václava Krejčí Housková. Její první účinkování v Národním divadle v této roli zažijí diváci již ve středu 22. října 2014 a to pod taktovkou dirigenta Zbyňka Müllera. Jednatřicetiletá pěvkyně debutovala před pražským publikem v dubnu letošního roku v roli Lapáka v Janáčkových Příhodách lišky Bystroušky.

Její první účinkování v Národním divadle v této roli zažijí diváci již ve středu 22. října 2014 a to pod taktovkou dirigenta Zbyňka Müllera. Jednatřicetiletá pěvkyně debutovala před pražským publikem v dubnu letošního roku v roli Lapáka v Janáčkových Příhodách lišky Bystroušky.

První nabídku na ztvárnění postavy Carmen jsem dostala už před několika lety. Přestože jsem o této roli snila od svých studentských let, nabídku jsem s respektem odmítla. Cítila jsem, že ještě nejsem připravena,“ říká Václava Krejčí Housková. Carmen je temperamentní, smyslná žena, která si naplno užívá života. Vystihnout všechny její nálady a rozmary chování s ohledem na pěvecký výraz je právě to nejtěžší. Myslím si, že ohnivá žena, jíž Carmen nepochybně je, představuje pro každou zpěvačku životní výzvu. Ona si zkrátka nevybírá pouze životní partnery, ale i životní interpretky. Proto si velmi vážím možnosti se s touto výzvou v průběhu své pěvecké kariéry poprat,“ těší se pěvkyně. V Národním divadle se role Carmen zhostí v této sezoně ještě 11. prosince 2014, 13. ledna a 2. února 2015.

Pokračování

V probíhající sezoně účinkuje Václava Krejčí Housková v Národním divadle také v Dvořákově Rusalce jako Třetí žínka, v Mozartově Figarově svatbě v roli Cherubina a čekají ji postavy Třetí dámy v nové inscenaci Kouzelné flétny a Fjodora v Musorgského Borisi Godunovovi v hudebním nastudování uměleckého ředitele opery Národního divadla a Státní opery Petra Kofroně.

Vedle Václavy Krejčí Houskové vstupuje do Carmen v Národním divadle také argentinský tenorista Gustavo Porta. Pražští diváci měli zatím možnost tohoto pěvce v operní inscenaci vidět a slyšet pouze v roli Dicka Johnsona – Ramerreze v Pucciniho Děvčeti ze západu v hudebním nastudování Johna Fiora. V této sezoně ho čeká mj. Cavaradossi v Tosce v Tel Avivu nebo de Grieux v Manon Lescaut v Tokiu.

Novou Carmen představila v sezoně 2014/2015 také Státní opera. Sólistku Deutsche oper Berlin Janu Kurucovou diváci opět uvidí a uslyší již tento pátek 24. října 2014 od 19.00. 

Více o představení


25. 9. 2014

Diskuse s tvůrci a účinkujícími Pádu Arkuna 1. 10. 2014 v 15.00 v hlavním foyer Národního divadla

Milí příznivci opery, dovolujeme si Vás pozvat na diskusi s tvůrčím týmem a účinkujícími v blížící se premiéře inscenace opery Zdeňka Fibicha Pád Arkuna.

Těšíme se na Vás v hlavním foyer Národního divadla ve středu 1. října 2014 od 15.00 (vstup hlavním vchodem ND). Svou inscenační a hudební představu přiblíží: dirigent John Fiore, režisér Jiří Heřman, představitelka Helgy Dana Burešová a další. Moderuje šéfdramaturg Ondřej Hučín.

Vstup volný.


16. 9. 2014

Verdiho Rigoletta ozdobí tenorista Vincent Schirrmacher

Sólista vídeňské Volksoper Vincent Schirrmacher vstupuje v úterý 16. září 2014 do inscenace Verdiho opery Rigoletto ve Státní opeře.

Finalista soutěže Plácida Dominga Operalia z roku 2008 se představí v roli Vévody mantovského. Jeho interpretaci operního šlágru La donna è mobile uslyší pražští diváci a posluchači do konce aktuální operní sezony ještě třikrát. „V Rigolettovi jsem debutoval před pěti lety v německém Flensburgu a pro mladého tenoristu to byla ta pravá výzva. Než jsem se hlouběji ponořil do partitury, byl jsem skutečně nervózní. Ovšem čím více času jsem se postavě věnoval, čím více jsem pronikal do půvabu této opery, tím jsem si byl jistější vhodností pro můj hlas,“ říká tenorista narozený v Číně a natrvalo usazený v Evropě. „Právě Vévoda mantovský představuje nejlepší základ pro mé další verdiovské postavy, z nichž poslední je nedávno debutovaný Manrico z Trubadúra,“ dodává Vincent Schirrmacher.

Pokračování

Tenorista navštěvoval v dětství hodiny klavíru a posléze hudební výchovu na Royal Academy od Music v Londýně a prestižní Juilliard School v New Yorku. Je držitelem několika významných pěveckých cen, zejména v Německu. V roce 2008 se stal finalistou soutěže Plácida Dominga Operalia v kanadském Québecu. Od roku 2009 je sólistou vídeňské Volksoper, kde účinkoval v rolích Prince v Dvořákově Rusalce, Cavaradossiho v Pucciniho Tosce, Kalafa v Pucciniho Turandot, Alfreda ve Verdiho La traviatě nebo Narrabotha ve Straussově Salome.

V úterním přestavení se jako Gilda představí sólistka Opery Národního divadla a Státní opery Yukiko Šrejmová Kinjo, která v této roli s úspěchem debutovala na začátku této sezony. 

Více o představení


14. 9. 2014

Výroční ceny Opery Plus získali Dana Burešová a Aleš Briscein

Výroční ceny portálu Opera Plus získali sólistka Opery Národního divadla Dana Burešová a stálý host Opery Národního divadla Aleš Briscein. Blahopřejeme!

O vítězích rozhodli čtenáři Opery Plus svým hlasováním, a to na základě nominací oslovených hudebních publicistů. Za výkony, které byly k vidění na českých a moravských scénách a v případě tuzemských zpěváků také na zahraničních scénách v sezoně 2013/2014, byla nominována půldruhá desítka žen a stejný počet mužů. V průběhu dvouměsíčního hlasování bylo odevzdáno dohromady přes sedm tisíc hlasů. 

Pokračování

Dana Burešová byla nominována hned za dvě své role – za Anežku ve Smetanových Dvou vdovách a za Alžbětu ve Verdiho opeře Don Carlo, ztvárněné na scéně Národního divadla a Státní opery. Také Aleš Briscein získal nominace za dvě role – za Jeníka ve Smetanově Prodané nevěstě v inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni a Ladislava Podhajského ve Smetanových Dvou vdovách v Národním divadle. Výroční ceny Opery Plus převzali Dana Burešová i Aleš Briscein osobně, oba totiž byli mezi protagonisty nedělního galavečera. Na Benefičním koncertu Opery Plus ve zcela zaplněných prostorách Pražské křižovatky vystoupili další přední sólisté pražského Národního divadla – sopranistka Eva Urbanová, mezzosopranistka Kateřina Jalovcová, tenorista Jaroslav Březina a barytonista Jiří Hájek, dále držitel letošní operní Thálie basista Jiří Přibyl z olomoucké opery, přizvána byla i mladá začínající sopranistka Adéla Škopková, o doprovod se postaral dirigent Opery Národního divadla a klavírista David Švec. Na programu, sestaveném na počest Roku české hudby výhradně z českých oper a nazvaném Češi zpívají Čechy, zaznělo mimo jiné takřka celé první jednání z Dvořákovy Rusalky a kompletní druhé dějství Janáčkovy Její pastorkyně. (Text převzat z operaplus.cz)

Opera Plus je mediálním partnerem Opery Národního divadla a Státní opery.


11. 9. 2014

Státní opera má novou Carmen: Janu Kurucovou

Již od této soboty 13. září 2014 získá Státní opera pro svou inscenace opery Georgese Bizeta Carmen sólistku Deutsche oper Berlin Janu Kurucovou.

Původem slovenská mezzosopranistka se už v Praze představila – v operní sezoně 2010/2011 vyhověla nabídce tehdejšího uměleckého šéfa opery Jiřího Heřmana a zaskočila v roli Idamanteho v inscenaci Mozartova Idomenea. Vedle Adama Plachetky vystoupila rovněž na koncertě Mozartovy narozeniny letos lednu ve Stavovském divadle.

 

 

Pokračování

"Carmen je ženou uvědomující si své kvality. Má v sobě přirozenou jiskru, jež přitahuje muže, ale stejně tak provokuje ženy. Co mě na ní fascinuje, mě zároveň děsí; její fatální až provokační vložení se do rukou osudu v každé extrémní situaci. Do svádění Dona Josého dá všechnu svou smyslnost a výbušný charakter a pak když v kartách uvidí svou blížící se smrt, jej dokonce provokuje, aby ji zabil,“ říká Jana Kurucová o svém pohledu na hlavní postavu Bizetovy opery a pokračuje: „Pro mě stále zůstává otázkou, proč žena v nejlepších letech přistupuje ke svému životu až tak lhostejně, že ho nakonec ztrácí. Nevěří tomu, že by se mohla opravdu zamilovat? Nebo se chce skrýt před strachem ze zamilování a ztráty své cikánské svobody? Carmen přináší definitivně velkou změnu do mého repertoáru. Mé dosavadní zkušenosti stály zejména na kalhotkových a dívčích rolích. Takže mi nezůstává nic jiného než se také fatálně vrhnout do tohoto dobrodružství a pokusit se vnímat vnitřní hlas ženy, jež bude ve mně, pevně doufám, růst víc a víc.“

Jana Kurucová je pátou sezonou členkou souboru Deutsche Oper Berlin, kde momentálně účinkuje v jedenácti inscenacích mj. jako Jeníček v Humperdinckově Perníkové chaloupce v režii Andrease Homokiho nebo jako Fenena v inscenaci Verdiho opery Nabucco v režii Keitha Warnera.

Jana Kurucová se v roli Carmen představí ve Státní opeře také 24. října 2014 a 1. května 2015. V Praze však bude častěji, již 5. listopadu 2014 vstupuje do inscenace Mozartova Dona Giovanniho v režii režisérského dua Skutr ve Stavovském divadle. Jako Donna Elvira se pak představí ještě 4. ledna, 8. března, 4. a 25. dubna a 3. května 2015.

V představení Carmen 13. září 2014 ztvární Dona Josého italský tenorista Luciano Mastro. V roli Escamilla se poprvé ve Státní opeře představí přední basista střední generace sólistů Národního divadla Miloš Horák. 


3. 9. 2014

La traviata ve Státní opeře s novými protagonisty

Po dva večery v září a říjnu se divákům Státní opery představí přední slovenská sopranistka Eva Hornyáková jako Violetta Valéry v opeře Giuseppe Verdiho La traviata.

Eva HornyákováPěvkyně se vrací do Státní opery po úspěchu v koncertním provedení Pucciniho La rondine (Vlaštovka) letos v květnu. Violettu bude v Praze zpívat poprvé v pátek 5. září 2014 a jejím pěveckým partnerem bude Tomáš Juhás, pro něhož je páteční představení rovněž debutem v roli Alfreda Germonta ve Státní opeře. Postavu Giorgia Germonta ztvární vynikající Svatopluk Sem.

 „Věřím, že novým pěveckým obsazením přineseme do této současné a velmi oslovující inscenace svěží pohled a že radost ze zkoušení se sólisty, orchestrem a sborem přeneseme i na naše diváky,“ přeje si Martin Leginus, hudební ředitel Státní opery a dirigent představení.

Pokračování

„První operou, kterou jsem v dětství zhlédla, byla právě La traviata. Na takovéto zážitky se nezapomíná, měla jsem husí kůži při vzpomínce na představení ještě dlouho po jeho skončení. Pro tento silný pocit jsem se také rozhodla studovat operní zpěv a Violetta byla přirozeně mým uměleckým snem. Od té doby jsem měla příležitost zpívat Violettu v německém Lübecku a ve dvou španělských produkcích. Nyní se můj sen začne plnit také v Praze pod taktovkou Martina Leginuse,“ těší se Eva Hornyáková.

 Ve Verdiho La traviatě se Eva Hornyáková představí ve Státní opeře rovněž 25. října 2014 s Alešem Brisceinem v roli Alfreda a s Jakubem Kettnerem jako Giorgiem. La traviata byla na repertoáru našeho operního domu (dnešní Státní opery) od samého počátku jeho existence, kdy sem byla přenesena inscenace ze Stavovského divadla.

Více o představení