MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • 8. září 2015: Koncert k zahájení sezony 2015/2016

    Co Národní divadlo dlouho neslyšelo a asi už nikdy neuslyší

    Co zazní?
  • Opera Státní opera

    Giuseppe Verdi: MACBETH

    Richard Haan poprvé v titulní roli Verdiho dramatu 3. září 2015

    VÍCE O INSCENACI
  • Opera Stavovské divadlo

    W. A. Mozart: Don Giovanni

    Slavná opera v režijním pojetí dua SKUTR

    VÍCE O INSCENACI

3. 9. 2015

Zapomenutá díla zahájí operní sezonu Národního divadla

Slavnostní předehrou C dur Bedřicha Smetany k položení základního kamene Národního divadla z roku 1868 začne Koncert k zahájení sezony 2015/2016 dne 8. září 2015. Tuto a další raritní skladby zahraje Orchestr Národního divadla pod taktovkou uměleckého ředitele Opery Petra Kofroně.

Neotřelý program sestavený z devatenácti orchestrálních čísel z období 1850- 1973, jejichž partitury jsou uložené v hudebním archivu první scény, sestavil Petr Kofroň ve spolupráci se šéfdramaturgem Opery Národního divadla a Státní opery Ondřejem Hučínem.

„Tentokrát jsme se zaměřili na takříkajíc odvrácenou tvář hudebního archivu, na hudbu málo známou či docela neznámou, zapomenutou, zasutou v archivních regálech a dlouho nikým neoprášenou, přestože zhruba z poloviny jde o skladby dosti slovutných a rozhodně nezapomenutých autorů jako například Otakar Jeremiáš, Zdeněk Liška, Václav Trojan, František Škroup, Zdeněk Fibich či dokonce Bedřich Smetana,“ přibližuje Ondřej Hučín.

Pokračování

Samotná Smetanova Slavnostní předehra C dur byla za poslední půlstoletí zahrána v Národním divadle pouze dvakrát, a to v roce 1973 na matiné k poctě Emě Destinnové a naposledy před sedmi lety při oslavě 125. výročí znovuotevření divadla.

Skladba Tanec havranů Mořice Angera, dlouholetého dirigenta Národního divadla, je součástí baletní féerie Štědrovečerní sen. Ta byla mimořádně oblíbená v meziválečném období, kdy se bez ní neobešly jediné Vánoce v Národním divadle. Už přes sedmdesát let se ovšem neuváděla.

V nové sezoně se do Národního divadla vrací hudební tvorba Zdeňka Fibicha, byť tentokrát v úplně jiné podobě než byl loňský Pád Arkuna. Fibichova zcela neznámá, v hudebním archivu nalezená  Hudba k živému obrazu Apoteóza zemské jubilejní výstavy z roku 1891 zazněla poprvé právě u příležitosti zahájení této významné kulturní a společenské události. Protože nad výstavou převzal záštitu samotný císař František Josef I., včlenil skladatel do své hudby také císařskou hymnu. Živý obraz byl sedmnáctkrát reprízován, vždy před některým z repertoárových představení Národního divadla.

Váša Suk proslul jako vynikající dirigent, mj. od roku 1906 byl na celých 26 let dirigentem Velkého divadla v Moskvě. Jeho jediná opera Máj nebo také Lesův pán se stala zároveň historicky jedinou operní odpovědí na Máchovo stejnojmenné dílo. Z partitury zazní na úterním koncertě předehra této opery, již uvedlo Národní divadlo pouze dvakrát v dubnu 1903.

Na záletech je baletní pantomima několika autorů mj. Charlese Forgerona, což je pseudonym někdejšího operního šéfa, dirigenta a skladatele Karla Kovařovice. Vážnost jeho profese a funkce mu nejspíše nedovolila podepsat se pod scénické pasticcio lehčího žánru. Na koncertě zahraje Orchestr Národního divadla rozpustilou polku, která rámuje 1. jednání baletu.

Taneční, zábavný charakter má i z polek a valčíků složená předehra k zapomenuté operní jednoaktovce Adolfa Piskáčka Divá Bára. Dílo podle předlohy Boženy Němcové nabídla první scéna pouze třikrát v březnu 1910.

Jaromír Weinberger se ve světě proslavil svou operou Švanda dudák, nicméně na úterním koncertě představíme symfonickou předehru k činoherní inscenaci dramatu Arnošta Dvořáka Bílá Hora. V předehře zazní Weinbergerův optimisticky laděný chorál, který ve Dvořákově hře zpívají čeští exulanti při odchodu z vlasti.

V případě skladatele Járy Beneše, hitmakera prvorepublikových filmů a autora bryskních hudebních komedií, to bude část jednoho ze dvou baletů zkomponovaných pro Národní divadlo - Babička pokračuje. Dílo navazovalo na balet Oskara Nedbala Z pohádky do pohádky. Ani v hudebním úvodu baletu Babička pokračuje se posluchači nevyhnou líbivým tanečným melodiím.

Druhou část koncertu otevře po přestávce smuteční pochod zkomponovaný pouze tři dny po smrti Edvarda Beneše, a to tehdejším šéfem opery Národního divadla Otakarem Jeremiášem. Přestože nejsou okolnosti provedení zcela jasné, skladbu nejspíše zahráli členové orchestru Národního divadla z lodžie historické budovy přímo smutečnímu průvodu v den Benešova státního pohřbu v Praze. Dílo, až dosud zcela neznámé a zasuté v hudebním archivu Národního divadla, autor nazval Na paměť světlé památky pana presidenta budovatele Dr. Edvarda Beneše.

Na smuteční pochod navážou Hymna Německé demokratické republiky a Hymna Kambodžského království skladatele Hannse Eislera. Do třetice to bude Hymna Albánské republiky na melodii Cipriana Porumbesca. „Státní hymny jejichž hudební materiál je, vedle celé řady dalších, uložen v samostatném fondu hudebního archivu, připomínají dobu, kdy bylo Národní divadlo na politickém výsluní a navštěvovaly ho oficiální zahraniční delegace,“ komentuje šéfdramaturg Ondřej Hučín. Hymna Kambodžského království zazní v instrumentaci významného českého skladatele Jana Hanuše.

Nejstarší skladbou na programu dnešního koncertu je meziaktní hudba Františka Škroupa k heroicko-historickému dramatu Josefa Jiřího Kolára Žižkova smrt. Hra byla poprvé uvedena ve Stavovském divadle v listopadu 1850 se Škroupovou vlastní stylizací husitského chorálu Kdož jste boží bojovníci. Autor totiž nepoužil autentický, dochovaný nápěv chorálu. Tato melodie ve spojení s notoricky známým textem však zněla českému publiku už v té době natolik cize, že byla přímo ve Škroupově partituře pro pozdější provádění jednoduše přelepena nápěvem autentickým. Na koncertě ale zazní jeho původní Škroupova verze.

Další skladbou Zdeňka Fibicha představenou na koncertě 8. září 2015 bude předehra ke hře Jaroslava Vrchlického Midasovy uši z roku 1890. Samotný autor hudby si práci usnadnil tím, že pro Vrchlického svéráznou parafrázi antického mýtu o králi s oslíma ušima oprášil svou mnohem starší Veseloherní ouverturu pro malý orchestr, která se svým bujarým, hravým a tanečním charakterem dobře hodila pro jakoukoli komedii.

Bezesporu nejoriginálnější český skladatel filmové hudby Zdeněk Liška je spojen především s vynikajícími díly naší kinematografie jako Markéta Lazarová, Spalovač mrtvol, Obchod na korze, Vyšší princip, Vynález zkázy, s krátkými filmy Jana Švankmajera či s televizními seriály jako Hříšní lidé města pražského nebo Třicet případů majora Zemana. Na koncertě zazní Liškova předehra ke 2. jednání hry Aloise Jiráska Vojnarka zkomponovaná pro malý jazzový orchestr v roce 1973 pro inscenaci Jaroslava Dudka v Národním divadle.

Ojedinělou položkou v hudebním archivu Národního divadla je scénická hudba, kterou pro hru Filippa Tommasa Marinettiho Ohnivý buben zkomponovala další ikona italského futurismu Francesco Balilla Pratella. Hra byla uvedena v Národním divadle jako žhavá novinka hned v roce světové premiéry (1922). Přispěly k tomu nepochybně úzké kontakty pražských modernistů se samotným Marinettim, který rok předtím osobně uspořádal v Praze svůj futuristický večer. Uvedením Ohnivého bubnu dalo tehdy Národní divadlo sympaticky najevo, že nechce být jen akademickou institucí střežící neporušitelnou tradici.

Čechovovsky laděné drama Srpnová neděle Františka Hrubína je zcela odlišné od politicky preferovaného socialistického realismu 50. let. Inscenace Národního divadla z roku 1958 v režii Otomara Krejči, se scénografií Josefa Svobody a hudbou Václava Trojana se stala jedním z přelomových momentů českého divadla předznamenávajícím již politicky a umělecky liberálnější 60. léta. Na koncertě uvedeme ze Srpnové neděle Smuteční pochod.

Program Koncertu k zahájení sezony 2015/2016 zakončí Orchestr Národního divadla pod taktovkou uměleckého ředitele Opery a dirigenta Petra Kofroně dílem experimentátora a avantgardisty Miroslava Ponce. Ten v roce 1954 vytvořil pro Národní divadlo scénickou hudbu k inscenaci hry ruského dramatika V. V. Ivanova (1895–1963) Obrněný vlak 14-69 zachycující osudy účastníků občanské války v Rusku. Zazní rytmicky výrazná a vzrušená první část, zařazená hned po 1. obrazu hry, v němž se reakcionářský velitel Nězelasov odhodlává k zásahu proti partyzánům s pomocí obrněného vlaku.

Připravovaný večer je prvním z řady deseti koncertů Národního divadla v sezoně 2015/2016. Ten následující, připravovaný na 8. listopad 2015, bude věnován jubilejnímu 50. ročníku pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Pod taktovkou dirigenta Libora Peška vystoupí laureáti soutěže, mezi něž patří i René Pape, Adam Plachetka, Roman Janál a další. První premiérovou operní inscenací Národního divadla v nové sezoně bude Norma Vicenza Belliniho v režii japonského režiséra Toma Sugaa. Premiéry jsou naplánované na 2. a 4. října 2015 na scéně Státní opery. 

Více o představení


20. 8. 2015

Státní opera má novou Carmen

Jedna z divácky nejoblíbenějších inscenací Státní opery dostane novu představitelku titulní role. Bizetova Carmen zazní 21. srpna 2015 jako první představení v nové operní sezoně 2015/2016 s kanadskou mezzosopranistkou Mireille Lebel. Páteční představení pod taktovkou dirigenta Tomáše Braunera bude jejím českým debutem. Po boku Mireille Lebel se poprvé ve Státní opeře představí jako Don José argentinský tenorista Raúl Gabriel Iriarte, který zde již ztvárnil postavu Fausta v Boitově Mefistofelovi.

"Postavu Carmen v této inscenaci vnímám ještě pořád jako svůdnici, ale i okouzlující zrádkyni. Těší mě, že se vstupem na jeviště Státní opery mohu přesouvat mezi dvěma světy – elegantní Prahou a exotickou, pestrobarevnou Sevillou, jak si ji představoval samotný Bizet,“ říká Mireille Lebel.

Pokračování

Kanadská mezzosopranistka Mireille Lebel vyrostla ve Vancouveru, hudební vzdělání získala na univerzitách v Torontu a v Montrealu. Má za sebou bohaté zkušenosti se starou, předmozartovskou hudbou. V rámci Boston Early Music Festival se podílela na nahrávkách oper Actéon od Marca-Antoina Charpentiera a oper Jeana-Baptista Lullyho Théseus a Psyché, z nichž obě byly nominovány na cenu Grammy. Jako členka studia Montrealské opery rozšířila svůj repertoár o roli Flory (La traviata), Malliky (Lakmé), Kate Pinkerton (Madama Butterfly), Concepción (Španělská hodinka) nebo Lisetty (Svět na měsíci). V Linbury Theatre při londýnské Covent Garden účinkovala v soudobé opeře Any Sokolović Půlnoční soud. V evropské premiéře produkce Svatba stejné autorky se letos představila na prestižním Festivalu v Aix-en-Provence, roli Ljubice zazpívá i ve francouzském Nantes v květnu 2016. Mireille Lebel je od sezony 2009/2010 členkou souboru Theater Erfurt v Německu, kde mezi její role patřil Cherubín v Mozartově Figarově svatbě, Idamante v Idomeneovi či Sesto v La clemenza di Tito, dále Orlofsky ve Straussově Netopýrovi, Rossiniho Popelka, Olga v Čajkovského Eugenu Oněginovi nebo Fjodor v Borisi Godunovovi.

Mireille Lebel zažijí diváci Státní opery v roli temperamentní Carmen také 30. ledna, 23. března a 11. června 2016.


8. 4. 2015

Diskuse před premiérou Jeníčka a Mařenky

Dovolujeme si pozvat všechny zájemce na diskusi s tvůrci a účinkujícími v připravované premiéře Humperdinckovy opery Jeníček a Mařenka ve Státní opeře. Diskuse se zúčastní hudební ředitel Státní opery a dirigent Martin Leginus, režisér Matěj Forman, překladatel libreta Radek Malý, scénografka a kostýmní výtvarnice Andrea Sodomková a představitelky titulních rolí Jana Sibera a Michaela Kapustová. Setkání se uskuteční v úterý 14. dubna 2015 od 16.00 v salonku Angelo Neumanna ve Státní opeře. Vstup volný. Těšíme se na Vás!

Více o představení


6. 2. 2015

Stavovské divadlo s novou Kouzelnou flétnou

Nejlepší české mozartovské pěvce, stylový zvuk orchestru Národního divadla, fantaskní výpravu výtvarníka Miroslava Huptycha, noblesní kostýmy Tomáše Kypty a magickou režii Vladimíra Morávka nabízí nová inscenace Mozartovy Kouzelné flétny ve Stavovském divadle. Již v sobotu 7. února 2015 nás čeká druhá premiéra této rodinné podívané. Těšíme se na vás!


28. 1. 2015

José Cura jako Otello ve Státní opeře

Jeden z nejžádanějších tenoristů současnosti poprvé vystoupí v Praze v inscenaci Státní opery. José Cura přijal nabídku Národního divadla a ve čtvrtek 29. ledna a v úterý 24. února 2015 se představí v titulní roli opery Giuseppe Verdiho Otello pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse.

V prvním představení se role Desdemony ujme Eva Hornyáková a Jagem bude sólista Opery Národního divadla Ivan Kusnjer. V následujícím únorovém termínu to bude vedle Ivana Kusnjera sopranistka Pavla Vykopalová.  

„Otella jsem zpíval snad dvěstěkrát. Může to znít jako vtip ale vývoj této role je srovnatelný s mým vlastním osobním vývojem jako člověka. Když mi bylo 35, musel jsem na jevišti zahrát padesátiletého. A teď, když mi je opravdu padesát, nemusím víc předstírat,“ říká José Cura. „Věřím, že moje spolupráce se Státní operou přetrvá a že tyto dvě představení budou začátkem dlouhého seznamu a to nejenom jako pěvce,“ dodává.

Pokračování

Mezi poslední vystoupení proslulého tenoristy a dirigenta patří postava Dicka Johnsona ve Vídeňské státní opeře loni v září. V březnu jej čeká role Dona Josého v milánské La scale v premiéře Bizetovy Carmen po boku mezzosopranistky Elīny Garanči.

Největší úspěch mu ovšem přinesl právě Otello, jen za poslední dvě sezony ho zpíval v Buenos Aires, Vídni, v Metropolitní opeře v New Yorku pod taktovkou Semjona Byčkova nebo v Deutsche oper Berlin s dirigentem Donaldem Runniclesem a v režii Andrease Kriegenburga.

Účinkování José Cury v inscenaci opery Giuseppe Verdiho Otello v režii Dominika Neunera se v Praze uskuteční díky podpoře Bohemian Heritage Fund. 

Více o představení


26. 1. 2015

Mozartovy narozeniny 2015 s pražským debutem Dorothey Spilger

O oslavu 259. výročí narození hudebního génia se tentokrát vedle Orchestru Národního divadla postarají hned čtyři sólisté.

Pražanům dobře známí sopranistka Jana Šrejma Kačírková a barytonista Svatopluk Sem a také držitelka ceny Národního divadla na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech 2014 Dorothea Spilger a člen Orchestru Národního divadla a vítěz Mezinárodní soutěže Pražské jaro v oboru fagot Jan Hudeček.

Německá mezzosopranistka Dorothea Spilger, která Cenou Národního divadla získala možnost nastudovat roli v operní inscenaci Národního divadla, se v Praze představí poprvé. Rovněž pro Jana Hudečka je úterní vystoupení první příležitostí zahrát Mozartův koncert s orchestrem ve Stavovském divadle. Dirigentem koncertu, který se uskuteční tradičně 27. ledna, bude Robert Jindra.

Na programu Mozartových narozenin jsou árie z oper uvedených a uváděných ve Stavovském divadle – Kouzelná flétna, Così fan tutte, La finta giardiniera, Figarova svatba, La clemenza di Tito a Don Giovanni. Koncert zahájí předehra z opery Il re pastore a Jan Hudeček přednese Koncert pro fagot a orchestr B dur. 


19. 11. 2014

Adam Plachetka se vrací do Národního divadla

Sólista Vídeňské státní opery, basbarytonista Adam Plachetka a Opera Národního divadla obnovují uměleckou spolupráci, kterou Adam Plachetka letos v červnu přerušil v souvislosti s odstoupením Roberta Jindry z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla.

Na základě rozhovorů, jejichž předmětem byly další umělecké plány Opery Národního divadla i informování o jednáních směřujících k obsazení postu hudebního ředitele Opery Národního divadla od sezony 2016/17, dospěly obě strany k závěru, že obnovení vzájemné spolupráce je správným a perspektivním krokem.
Adam Plachetka vystoupí na scéně Národního divadla 20. prosince 2014 a 7. a 11. ledna 2015 ve třech představeních Donizettiho Nápoje lásky, a to v roli šarlatána Dulcamary. Do role Adiny se po mateřské dovolené vrací manželka Adama Plachetky, sopranistka Kateřina Kněžíková.

Více o představení


25. 9. 2014

Diskuse s tvůrci a účinkujícími Pádu Arkuna 1. 10. 2014 v 15.00 v hlavním foyer Národního divadla

Milí příznivci opery, dovolujeme si Vás pozvat na diskusi s tvůrčím týmem a účinkujícími v blížící se premiéře inscenace opery Zdeňka Fibicha Pád Arkuna.

Těšíme se na Vás v hlavním foyer Národního divadla ve středu 1. října 2014 od 15.00 (vstup hlavním vchodem ND). Svou inscenační a hudební představu přiblíží: dirigent John Fiore, režisér Jiří Heřman, představitelka Helgy Dana Burešová a další. Moderuje šéfdramaturg Ondřej Hučín.

Vstup volný.


16. 9. 2014

Verdiho Rigoletta ozdobí tenorista Vincent Schirrmacher

Sólista vídeňské Volksoper Vincent Schirrmacher vstupuje v úterý 16. září 2014 do inscenace Verdiho opery Rigoletto ve Státní opeře.

Finalista soutěže Plácida Dominga Operalia z roku 2008 se představí v roli Vévody mantovského. Jeho interpretaci operního šlágru La donna è mobile uslyší pražští diváci a posluchači do konce aktuální operní sezony ještě třikrát. „V Rigolettovi jsem debutoval před pěti lety v německém Flensburgu a pro mladého tenoristu to byla ta pravá výzva. Než jsem se hlouběji ponořil do partitury, byl jsem skutečně nervózní. Ovšem čím více času jsem se postavě věnoval, čím více jsem pronikal do půvabu této opery, tím jsem si byl jistější vhodností pro můj hlas,“ říká tenorista narozený v Číně a natrvalo usazený v Evropě. „Právě Vévoda mantovský představuje nejlepší základ pro mé další verdiovské postavy, z nichž poslední je nedávno debutovaný Manrico z Trubadúra,“ dodává Vincent Schirrmacher.

Pokračování

Tenorista navštěvoval v dětství hodiny klavíru a posléze hudební výchovu na Royal Academy od Music v Londýně a prestižní Juilliard School v New Yorku. Je držitelem několika významných pěveckých cen, zejména v Německu. V roce 2008 se stal finalistou soutěže Plácida Dominga Operalia v kanadském Québecu. Od roku 2009 je sólistou vídeňské Volksoper, kde účinkoval v rolích Prince v Dvořákově Rusalce, Cavaradossiho v Pucciniho Tosce, Kalafa v Pucciniho Turandot, Alfreda ve Verdiho La traviatě nebo Narrabotha ve Straussově Salome.

V úterním přestavení se jako Gilda představí sólistka Opery Národního divadla a Státní opery Yukiko Šrejmová Kinjo, která v této roli s úspěchem debutovala na začátku této sezony. 

Více o představení


14. 9. 2014

Výroční ceny Opery Plus získali Dana Burešová a Aleš Briscein

Výroční ceny portálu Opera Plus získali sólistka Opery Národního divadla Dana Burešová a stálý host Opery Národního divadla Aleš Briscein. Blahopřejeme!

O vítězích rozhodli čtenáři Opery Plus svým hlasováním, a to na základě nominací oslovených hudebních publicistů. Za výkony, které byly k vidění na českých a moravských scénách a v případě tuzemských zpěváků také na zahraničních scénách v sezoně 2013/2014, byla nominována půldruhá desítka žen a stejný počet mužů. V průběhu dvouměsíčního hlasování bylo odevzdáno dohromady přes sedm tisíc hlasů. 

Pokračování

Dana Burešová byla nominována hned za dvě své role – za Anežku ve Smetanových Dvou vdovách a za Alžbětu ve Verdiho opeře Don Carlo, ztvárněné na scéně Národního divadla a Státní opery. Také Aleš Briscein získal nominace za dvě role – za Jeníka ve Smetanově Prodané nevěstě v inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni a Ladislava Podhajského ve Smetanových Dvou vdovách v Národním divadle. Výroční ceny Opery Plus převzali Dana Burešová i Aleš Briscein osobně, oba totiž byli mezi protagonisty nedělního galavečera. Na Benefičním koncertu Opery Plus ve zcela zaplněných prostorách Pražské křižovatky vystoupili další přední sólisté pražského Národního divadla – sopranistka Eva Urbanová, mezzosopranistka Kateřina Jalovcová, tenorista Jaroslav Březina a barytonista Jiří Hájek, dále držitel letošní operní Thálie basista Jiří Přibyl z olomoucké opery, přizvána byla i mladá začínající sopranistka Adéla Škopková, o doprovod se postaral dirigent Opery Národního divadla a klavírista David Švec. Na programu, sestaveném na počest Roku české hudby výhradně z českých oper a nazvaném Češi zpívají Čechy, zaznělo mimo jiné takřka celé první jednání z Dvořákovy Rusalky a kompletní druhé dějství Janáčkovy Její pastorkyně. (Text převzat z operaplus.cz)

Opera Plus je mediálním partnerem Opery Národního divadla a Státní opery.


11. 9. 2014

Státní opera má novou Carmen: Janu Kurucovou

Již od této soboty 13. září 2014 získá Státní opera pro svou inscenace opery Georgese Bizeta Carmen sólistku Deutsche oper Berlin Janu Kurucovou.

Původem slovenská mezzosopranistka se už v Praze představila – v operní sezoně 2010/2011 vyhověla nabídce tehdejšího uměleckého šéfa opery Jiřího Heřmana a zaskočila v roli Idamanteho v inscenaci Mozartova Idomenea. Vedle Adama Plachetky vystoupila rovněž na koncertě Mozartovy narozeniny letos lednu ve Stavovském divadle.

 

 

Pokračování

"Carmen je ženou uvědomující si své kvality. Má v sobě přirozenou jiskru, jež přitahuje muže, ale stejně tak provokuje ženy. Co mě na ní fascinuje, mě zároveň děsí; její fatální až provokační vložení se do rukou osudu v každé extrémní situaci. Do svádění Dona Josého dá všechnu svou smyslnost a výbušný charakter a pak když v kartách uvidí svou blížící se smrt, jej dokonce provokuje, aby ji zabil,“ říká Jana Kurucová o svém pohledu na hlavní postavu Bizetovy opery a pokračuje: „Pro mě stále zůstává otázkou, proč žena v nejlepších letech přistupuje ke svému životu až tak lhostejně, že ho nakonec ztrácí. Nevěří tomu, že by se mohla opravdu zamilovat? Nebo se chce skrýt před strachem ze zamilování a ztráty své cikánské svobody? Carmen přináší definitivně velkou změnu do mého repertoáru. Mé dosavadní zkušenosti stály zejména na kalhotkových a dívčích rolích. Takže mi nezůstává nic jiného než se také fatálně vrhnout do tohoto dobrodružství a pokusit se vnímat vnitřní hlas ženy, jež bude ve mně, pevně doufám, růst víc a víc.“

Jana Kurucová je pátou sezonou členkou souboru Deutsche Oper Berlin, kde momentálně účinkuje v jedenácti inscenacích mj. jako Jeníček v Humperdinckově Perníkové chaloupce v režii Andrease Homokiho nebo jako Fenena v inscenaci Verdiho opery Nabucco v režii Keitha Warnera.

Jana Kurucová se v roli Carmen představí ve Státní opeře také 24. října 2014 a 1. května 2015. V Praze však bude častěji, již 5. listopadu 2014 vstupuje do inscenace Mozartova Dona Giovanniho v režii režisérského dua Skutr ve Stavovském divadle. Jako Donna Elvira se pak představí ještě 4. ledna, 8. března, 4. a 25. dubna a 3. května 2015.

V představení Carmen 13. září 2014 ztvární Dona Josého italský tenorista Luciano Mastro. V roli Escamilla se poprvé ve Státní opeře představí přední basista střední generace sólistů Národního divadla Miloš Horák. 


3. 9. 2014

La traviata ve Státní opeře s novými protagonisty

Po dva večery v září a říjnu se divákům Státní opery představí přední slovenská sopranistka Eva Hornyáková jako Violetta Valéry v opeře Giuseppe Verdiho La traviata.

Eva HornyákováPěvkyně se vrací do Státní opery po úspěchu v koncertním provedení Pucciniho La rondine (Vlaštovka) letos v květnu. Violettu bude v Praze zpívat poprvé v pátek 5. září 2014 a jejím pěveckým partnerem bude Tomáš Juhás, pro něhož je páteční představení rovněž debutem v roli Alfreda Germonta ve Státní opeře. Postavu Giorgia Germonta ztvární vynikající Svatopluk Sem.

 „Věřím, že novým pěveckým obsazením přineseme do této současné a velmi oslovující inscenace svěží pohled a že radost ze zkoušení se sólisty, orchestrem a sborem přeneseme i na naše diváky,“ přeje si Martin Leginus, hudební ředitel Státní opery a dirigent představení.

Pokračování

„První operou, kterou jsem v dětství zhlédla, byla právě La traviata. Na takovéto zážitky se nezapomíná, měla jsem husí kůži při vzpomínce na představení ještě dlouho po jeho skončení. Pro tento silný pocit jsem se také rozhodla studovat operní zpěv a Violetta byla přirozeně mým uměleckým snem. Od té doby jsem měla příležitost zpívat Violettu v německém Lübecku a ve dvou španělských produkcích. Nyní se můj sen začne plnit také v Praze pod taktovkou Martina Leginuse,“ těší se Eva Hornyáková.

 Ve Verdiho La traviatě se Eva Hornyáková představí ve Státní opeře rovněž 25. října 2014 s Alešem Brisceinem v roli Alfreda a s Jakubem Kettnerem jako Giorgiem. La traviata byla na repertoáru našeho operního domu (dnešní Státní opery) od samého počátku jeho existence, kdy sem byla přenesena inscenace ze Stavovského divadla.

Více o představení