MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Opera Stavovské divadlo

    Mozart: Kouzelná flétna

    8. února ve 14 a 19 hodin

    Více informací
  • Opera Stavovské divadlo

    Rossini: Popelka

    12. a 24. února - Lena Belkina jako Popelka

    Více informací
  • Opera Státní opera

    Jeníček a Mařenka

    14. února v 11 a 17 hodin - Rodinné operní představení v češtině ve Státní opeře

    VÍCE O INSCENACI
  • Opera Národní divadlo

    L. Janáček: Její pastorkyňa

    16. února - V hlavních rolích Dana Burešová, Eva Urbanová, Jaroslav Březina a Richard Samek

    VÍCE O INSCENACI
  • Koncert Národní divadlo

    Písňový večer

    Písňový večer sólistů Opery Národního divadla 20. února 2016

    VSTUPENKY
  • 100% Verdi

    Anda-Louise Bogza a Anton Keremidtchiev v hlavních rolích Verdiho Macbetha

    13. dubna 2016

4. 2. 2016

Do Prahy míří Cio-Cio-San z Itálie

V premiéře nové inscenace Pucciniho Madama Butterfly ve Státní opeře v úterý 9. února 2016 vystoupí v záskoku italská sopranistka Donata D’Annunzio Lombardi. Pěvkyně účinkující zejména na italských operních scénách se v roli Cio-Cio-San představila např. na loňském Pucciniovském festivalu v italském Torre del Lago nebo římském Teatro dell'Opera. Novou inscenaci Madama Butterfly připravili pro Státní operu dirigent Martin Leginus a režisér Jiří Heřman.


4. 2. 2016

Eduard Martynyuk poprvé v roli Vaudémonta

V pátek 5. února 2016 se v Národním divadle poprvé představí ukrajinský tenorista Eduard Martynyuk a to v roli Hraběte Vaudémonta v Čajkovského Jolantě. Martynyuk debutoval v této roli před pěti lety ve Velkém divadle v Moskvě a dodnes je zde stálým hostem. K jeho repertoáru patří rovněž Cavaradosi (Tosca), Vévoda mantovský (Rigoletto) nebo Pinkerton (Madama Butterfly). V představení 5. února 2016 vystoupí v roli Jolanty Veronika Dzhioeva. Dirigentem bude Jan Latham Koenig.


2. 2. 2016

Madama Butterfly se vrací do Státní opery

Jedno z nejpůsobivějších děl světové opery se po roční odmlce vrací do Státní opery. Pucciniho Madama Butterfly v nastudování hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse a v režii Jiřího Heřmana má premiéru 9. února 2016 (představení 4. února 2016 bylo z důvodu onemocnění sólistek zrušeno). V hlavních rolích Cio-Cio-San se představí Maria Kobielska a Christina Vasileva, role Pinkertona se zhostí Peter Berger a Luciano Mastro.

"Orchestr Státní opery patří u nás k nejzkušenějším v interpretaci Pucciniho děl. Má znamenitý smysl pro citlivé doprovázení sólistů,“ říká dirigent a hudební ředitel Státní opery Martin Leginus. „U našich hráčů velmi oceňuji, že i přes své obrovské zkušenosti s tímto Pucciniho dílem byli otevřeni novému interpretačnímu pojetí. Měli jsme prostor zaměřit se na detail - na barevné a dynamické vyvážení zvuku orchestru. Klíčovou kvalitou u uvádění Pucciniho děl je rozmanitá agogika, díky níž se interpretace stává plastickou,“ dodává dirigent Martin Leginus.

Jiří Heřman, jehož Rusalka a Jakobín jsou na aktuálním repertoáru Národního divadla, ve Státní opeře Pucciniho operou debutuje. „Vždycky, když režíruji operu, snažím se k textu i k hudbě přistupovat, jako bych je slyšel a četl poprvé, což je u tak známých a nejhranějších oper právě to nejtěžší. Nenechat se strhnout tím, co bylo, ale umět hledat k dílu vztah úplně od začátku bez nánosů,“ říká režisér Jiří Heřman a pokračuje: „S tímto přístupem mě Pucciniho dílo opět začalo přitahovat. Stále mě překvapuje, baví mě odkrývat skladatelův cit pro vystižení okamžiků v našem životě, které nám o nás mohou sdělit něco více, to je fascinující.“

Výběr sólistů pro tuto inscenaci považuje Jiří Heřman za jeden z rozhodujících momentů pro spolupráci na této opeře. „Když jsem působil jako asistent režie ve Státní opeře, viděl jsem jediné představení Butterfly, které během mého krátkého působení v tomto divadle zpívala na záskok Christina Vasileva. Její ztvárnění role bylo dokonalé, jak pěvecky, tak herecky. Od té doby jsem si přál tuto operu někdy nastudovat. Nic není v životě náhoda, všechno má svůj smysl a důvod. Když jsem dostal nabídku inscenovat novou Madama Butterfly ve Státní opeře, bylo to rychlé rozhodnutí – v okamžiku, kdy jsem uviděl v návrhu obsazení právě Christinu Vasilevu, ale stejně tak i Marienku Kobielskou, se kterou jsem se setkal v Rusalce, Pádu Arkuna a Jakobínovi. Myslím, že jsme našli společnou tvůrčí inspiraci,“ říká režisér Jiří Heřman.

Nová inscenace bude po premiérách uvedena ve Státní opeře do konce sezony ještě sedmkrát. V následující sezoně ji diváci z důvodu rekonstrukce Státní opery uvidí s Orchestrem a Sborem Státní opery v Národním divadle poprvé již 27. srpna 2016.


26. 1. 2016

Oslava 260. Mozartových narozenin se Simonou Houda-Šaturovou a Rolfem Beckem

Národní divadlo oslaví 260. narozeniny hudebního génia Wolfganga Amadea Mozarta slavnostním koncertem ve Stavovském divadle přesně v den tohoto výročí. Ve středu 27. ledna 2016 vystoupí pod taktovkou německého dirigenta Rolfa Becka sopranistka Simona Houda-Šaturová v doprovodu Orchestru Národního divadla.

„W. A. Mozart je pro mě naprosto zásadní skladatel. Jeho hudba mě provází celou mojí kariérou a nedovedu si ji bez ní vlastně ani představit. Stále mě inspiruje a jeho interpretace mi přináší velkou radost. Jsem vděčna Národnímu divadlu za pozvání na oslavu jeho 260. narozenin ve Stavovském divadle a moc se těším, že můžu zazpívat několik jeho krásných virtuózních árií,“ říká Simona Houda-Šaturová.

Simona Houda Šaturová patří mezi stálé hosty Národního divadla. Do konce sezony ji diváci uvidí například jako Donnu Annu v Don Giovannim, Gildu v Rigolettovi nebo Violettu v La traviatě.

Německý dirigent Rolf Beck se v Národním divadle představí poprvé. Před čtrnácti lety ještě jako umělecký ředitel Šlesvicko-holštýnského hudebního festivalu založil vyhlášenou sborovou akademii. Následujících dvanáct sezon ji úspěšně řídil jako její umělecký ředitel a přivedl do Šlesvicka-Holštýnska řadu mladých pěvců z celého světa. Schleswig-Holstein Festival Chor Lübeck podnikl pod jeho vedením mnoho turné po Německu i v zahraničí, včetně Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro 2011. Na začátku sezony 2013/14 Rolf Beck rozvinul svou myšlenku pomáhat mladým talentovaným pěvcům v podobě založení samostatné a nezávislé sborové akademie. Z rozsáhlé diskografie Rolfa Becka si zvláštní pozornost zaslouží zejména Händelův Juda Makabejský (Harmonia Mundi) a Alexandrův svátek, Rossiniho Petite Messe solennelle, Bachovo Vánoční oratorium a Carmina burana Carla Orffa (Sony).


14. 1. 2016

Madama Butterfly - diskuse

Přijďte se dozvědět více o tom, co chystáme v nové premiéře Pucciniho slavné opery Madama Butterfly. Diskuse proběhne 22.1.2016 v 15.00 v salonku Angelo Neumanna ve Státní opeře(vstup hlavním vchodem). Hosté: režisér Jiří Heřman, dirigent Marting Leginus, dramaturgyně Patricie Částková a představitelka Cio-Cio San Christina Vasileva. Moderuje dramaturg opery Ondřej Hučín. Vstup volný.


4. 1. 2016

Setkání s Popelkou - diskuse

Přijďte si popovídat s uměleckým týmem a sólistkou naší nové operní premiéry Popelka (La Cenerentola). Diskuse proběhne 11.1.2016 od 17.00 ve foyer I.balkonu v Národním divadle (vstup hlavním vchodem). Hosté: režisérka Enikő Eszenyi, dirigent Jan Kučera a představitelka Popelky Lena Belkina. Moderuje dramaturg opery Beno Blachut. Vstup volný.

Více o představení


16. 12. 2015

Štefan Kocán jako Vodník

V představení Dvořákovy Rusalky ve čtvrtek 17. prosince 2015 opět zažijeme světového basistu Štefana Kocána. Rusalkou bude Maria Kobielska, Ježibabou a Cizí kněžnou Veronika Hajnová a princem Richard Samek.

Více o představení


16. 12. 2015

Oratorium Lost Objects na Nové scéně

Neutichající zájem uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Petra Kofroně představovat hudební kompozice 20. a 21. století přinese na Novou scénu postminimalistické oratorium Lost Objects. Autory jsou členové newyorské formace Bang on a Can: Michael Gordon, David Lang a Julia Wolfe. Lost Objects se poprvé představí v Praze 17. prosince 2015 na Nové scéně ve vizuální režii Michaela Bielickeho a Kamily B. Richter.

Při svém druhém velkém společném performance projektu, skladatelé Gordon, Lang a Wolfe spojili síly s autorkou Deborah Artman, aby vytvořili podivnou a krásnou alchymii textu a hudby.

„Napadlo nás vytvořit celé dílo na motivy boje za zapamatování věcí, které jsou v procesu zapomnění a uctít věci, které již zapomenuty byly. Takže jsme pracovali společně s naší libretistkou Deborah Artman a vytvořili jsme seznam všech možných věcí, které jsou ztracené. Některé jsou velmi obyčejné - ztracené klíče, ztracené ponožky, ztracení členové rodiny, ale některé jsou také duchovní a metafyzické. Ztracené jazyky, ztráta schopnosti pamatovat si, ztracení badatelé, ztracená místa, ztracené technologie. Je to boj pamatovat si místa, kde jsme byli. Lost Objects vypovídá o tom boji,“ dodává David Lang.

„Lost Objects je modlitebna, hymna, ale také vynález,“ vysvětluje Artman a pokračuje: „Je to poněkud posvátný příběh, ve kterém je však zlomená víra. V naší nejisté a uspěchané době nás Lost Objects žádá, abychom se pozastavili a uvědomili si půvab každé věci, člověka, zvířete a nápadu, obyčejné i ne-tak-obyčejné ztracené předměty naší společné a mizející kultury."

Pokračování

Pro Michaela Bielickeho i Kamilu B. Richter je Lost Objects režijním debutem v Národním divadle. Přes více než 25 let se Bielicky podílí na mnoha mezinárodních výstavách, festivalech a sympoziích, ve kterých využívá komunikační prostředky, video a technologie virtuální reality. Vystavoval například v Centre Pompidou v Paříži, MOMA v New Yorku nebo v Národní galerii v Praze. V posledních letech začal používat také webové informační technologie ve veřejných prostorách. ,,Experimentální práce je dobrodružná a velmi inspirativní, používáme speciální program, který je upraven přímo pro tento projekt. S tímto nástrojem se snažíme vytvořit jakousi vizuální poezii, která přiláká, ale také irituje diváky. Téma Lost Objects je silné, nadčasové a univerzální a sahá až do metafyzických sfér. Rovněž hudbu vnímám jako citlivou, skoro až halucinogenní. Dotýká se také určitých mystických konceptů, ke kterým máme afinitu. Principy Laterny Magiky a její historie je časté téma v mých přednáškách a prací v tomto prostředí se mi splnil můj sen, proto to všechno nemůže být náhoda,“ vysvětluje Michael Bielicky.

Sopranistka Jitka Burgetová a mezzosopranistky Jana Horáková Levicová a Lucie Hilscherová se ujmou titulních pěveckých partů. „Práce na Lost Objects pro mě znamená výlet do jiné dimenze, než v jaké se obvykle pohybuji.Navzdory prvním pochybnostem mě práce nesmírně baví a jsem zvědavá na výsledek. Také zpívání na mikrofon je pro mě poněkud neobvyklé, takže si musím zvyknout, že všechno slyším najednou jinak. Myslím, že si divák užije spoustu zajímavých zvuků a barev včetně finální scénické podoby, která celé dílo ještě umocní,“ popisuje novou zkušenost Jana Horáková Levicová.

Současnou produkci na Nové scéně uvádíme v autorizované verzi bez DJ, s mezzosopranistkami místo kontratenorů a v současném ladění (442 Hz). Všechny nástroje i hlasy jsou amplifikovány. Lost Objects měl poprvé premiéru v roce 2001 v Drážďanech a nyní v upravené podobě bude dílo prezentováno na Nové scéně čtyřikrát v této sezóně – 17. a 19. 12. 2015; 14. a 24. 1. 2016.


3. 11. 2015

Plachetka, Kněžíková nebo Jelínková vzdají v Národním divadle hold karlovarské pěvecké soutěži

Národní divadlo bude již tuto neděli 8. listopadu 2015 hostit laureáty minulých ročníků Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Spolu s Orchestrem Národního divadla a dirigentem Liborem Peškem tak oslaví jubilejní 50. ročník této soutěže. Diváci uslyší výrazné osobnosti, pro které soutěž představovala důležitý moment profesní kariéry. Na Slavnostním koncertě vystoupí mj. Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka, Joo-Anne Bitter, Nicholas Davis, Olga Jelínková či Michaela Kapustová.

Národní divadlo je tradičním partnerem karlovarské soutěže. Vedení Opery Národního divadla uděluje každoročně cenu, která pěvci umožňuje účinkovat na jevištích pražských operních domů. Loni to byla německá mezzosopranistka Dorothea Spilger. Koncertně se představila na letošních Mozartových narozeninách a v lednu 2016 ji diváci zažijí jako Tisbe v Rossiniho Popelce v připravované inscenaci Enikő Eszenyi pod taktovkou Jana Kučery.

Pokračování

„Karlovarská pěvecká soutěž nepochybně byla, je a věříme, že i bude, velkým tržištěm talentů. Mnoho z nich má vedle talentu i osobní píli či nutné štěstí a sváže svou uměleckou kariéru velmi brzy, vlastně hned na počátku více či méně trvale s Národním divadlem,“ říká šéfdramaturg Opery Národního divadla a Státní opery Ondřej Hučín, který i letos zasedne v mezinárodní porotě. „Podstatnou část současné mladé generace pěvců Národního divadla, bez níž si naši tvorbu ani nedovedeme představit, tvoří pěvci, kteří svého času triumfovali právě v Karlových Varech: Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka, Jiří Brückler, Jiří Hájek či Martin Šrejma,“ dodává Ondřej Hučín.

Mezinárodní karlovarská soutěž již nabídla opernímu světu několik desítek výjimečných pěvců. Tím neznámějším, který na nedělním koncertě vystoupí, je bezesporu rodák z Drážďan René Pape. Americký časopis Opera News o něm píše jako o nejcharismatičtějším basistovy světa. Vedle jeho účinkování na domovské scéně v berlínské Státní opeře ztvárnil za posledních více než 20 let celou plejádu rolí v Metropolitní opeře v New Yorku. Do Prahy přijíždí jen několik dnů po premiéře v mnichovské Bavorské státní opeře, kde se představil jako Mefistofeles ve stejnojmenné opeře Arriga Boita, kterou hudebně nastudoval dirigent Omer Meir Wellber. Árii Mefistofela, ovšem z Gounodova Fausta, a také árii Filipa II. z Verdiho Dona Carlose, zazpívá René Pape v závěru nedělního koncertu.

Mezinárodní kariéru má za sebou rovněž Adam Plachetka, představitel řady rolí Mozartových oper ve Stavovském divadle a stálý host Vídeňské státní opery, jenž debutoval letos v únoru také v Metropolitní opeře jako Masetto v Don Giovannim. Na jevišti Národního divadla se v neděli objeví i ve společnosti své manželky a rovněž laureátky karlovarské soutěže Kateřiny Kněžíkové. Přednesou duet Noriny a Malatesty z opery Don Pasquale. Mezi další domácí laureáty minulých ročníků patří barytonista Roman Janál a z mladé generace rovněž mezzosopranistka Michaela Kapustová nebo sopranistka Olga Jelínková. Ta kromě role Královny noci v Mozartově Kouzelné flétně sklidila ovace také za hlavní roli v nedávné premiéře Stravinského Slavíka v Národním divadle.

Ze zahraničních hostů se představí překvapivě s českým písňovým repertoárem americký barytonista Nicholas Davis. Přednese dvě čísla z Biblických písní Antonína Dvořáka. Německá sopranistka Joo-Anne Bitter si vybrala část ze Straussova písňového cyklu Čtyři poslední písně. Vítěz karlovarské soutěže z roku 2009 korejský tenorista Minseok Kim nabídne divákům Slavnostního koncertu árii z Gounodova Fausta. Koncert odvysílá ve stejný večer Česká televize od 20.20 na programu ČT art.

Národní divadlo bude pokračovat svým koncertním programem již 22. listopadu 2015 ve Stavovském divadle. Orchestr Národního divadla a dirigent Zdeněk Klauda si připomenou 270. výročí smrti jednoho z nejvýraznějších skladatelů své éry, Jana Dismase Zelenky.

Více o představení


8. 4. 2015

Diskuse před premiérou Jeníčka a Mařenky

Dovolujeme si pozvat všechny zájemce na diskusi s tvůrci a účinkujícími v připravované premiéře Humperdinckovy opery Jeníček a Mařenka ve Státní opeře. Diskuse se zúčastní hudební ředitel Státní opery a dirigent Martin Leginus, režisér Matěj Forman, překladatel libreta Radek Malý, scénografka a kostýmní výtvarnice Andrea Sodomková a představitelky titulních rolí Jana Sibera a Michaela Kapustová. Setkání se uskuteční v úterý 14. dubna 2015 od 16.00 v salonku Angelo Neumanna ve Státní opeře. Vstup volný. Těšíme se na Vás!

Více o představení


6. 2. 2015

Stavovské divadlo s novou Kouzelnou flétnou

Nejlepší české mozartovské pěvce, stylový zvuk orchestru Národního divadla, fantaskní výpravu výtvarníka Miroslava Huptycha, noblesní kostýmy Tomáše Kypty a magickou režii Vladimíra Morávka nabízí nová inscenace Mozartovy Kouzelné flétny ve Stavovském divadle. Již v sobotu 7. února 2015 nás čeká druhá premiéra této rodinné podívané. Těšíme se na vás!


28. 1. 2015

José Cura jako Otello ve Státní opeře

Jeden z nejžádanějších tenoristů současnosti poprvé vystoupí v Praze v inscenaci Státní opery. José Cura přijal nabídku Národního divadla a ve čtvrtek 29. ledna a v úterý 24. února 2015 se představí v titulní roli opery Giuseppe Verdiho Otello pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse.

V prvním představení se role Desdemony ujme Eva Hornyáková a Jagem bude sólista Opery Národního divadla Ivan Kusnjer. V následujícím únorovém termínu to bude vedle Ivana Kusnjera sopranistka Pavla Vykopalová.  

„Otella jsem zpíval snad dvěstěkrát. Může to znít jako vtip ale vývoj této role je srovnatelný s mým vlastním osobním vývojem jako člověka. Když mi bylo 35, musel jsem na jevišti zahrát padesátiletého. A teď, když mi je opravdu padesát, nemusím víc předstírat,“ říká José Cura. „Věřím, že moje spolupráce se Státní operou přetrvá a že tyto dvě představení budou začátkem dlouhého seznamu a to nejenom jako pěvce,“ dodává.

Pokračování

Mezi poslední vystoupení proslulého tenoristy a dirigenta patří postava Dicka Johnsona ve Vídeňské státní opeře loni v září. V březnu jej čeká role Dona Josého v milánské La scale v premiéře Bizetovy Carmen po boku mezzosopranistky Elīny Garanči.

Největší úspěch mu ovšem přinesl právě Otello, jen za poslední dvě sezony ho zpíval v Buenos Aires, Vídni, v Metropolitní opeře v New Yorku pod taktovkou Semjona Byčkova nebo v Deutsche oper Berlin s dirigentem Donaldem Runniclesem a v režii Andrease Kriegenburga.

Účinkování José Cury v inscenaci opery Giuseppe Verdiho Otello v režii Dominika Neunera se v Praze uskuteční díky podpoře Bohemian Heritage Fund. 

Více o představení


26. 1. 2015

Mozartovy narozeniny 2015 s pražským debutem Dorothey Spilger

O oslavu 259. výročí narození hudebního génia se tentokrát vedle Orchestru Národního divadla postarají hned čtyři sólisté.

Pražanům dobře známí sopranistka Jana Šrejma Kačírková a barytonista Svatopluk Sem a také držitelka ceny Národního divadla na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech 2014 Dorothea Spilger a člen Orchestru Národního divadla a vítěz Mezinárodní soutěže Pražské jaro v oboru fagot Jan Hudeček.

Německá mezzosopranistka Dorothea Spilger, která Cenou Národního divadla získala možnost nastudovat roli v operní inscenaci Národního divadla, se v Praze představí poprvé. Rovněž pro Jana Hudečka je úterní vystoupení první příležitostí zahrát Mozartův koncert s orchestrem ve Stavovském divadle. Dirigentem koncertu, který se uskuteční tradičně 27. ledna, bude Robert Jindra.

Na programu Mozartových narozenin jsou árie z oper uvedených a uváděných ve Stavovském divadle – Kouzelná flétna, Così fan tutte, La finta giardiniera, Figarova svatba, La clemenza di Tito a Don Giovanni. Koncert zahájí předehra z opery Il re pastore a Jan Hudeček přednese Koncert pro fagot a orchestr B dur. 


19. 11. 2014

Adam Plachetka se vrací do Národního divadla

Sólista Vídeňské státní opery, basbarytonista Adam Plachetka a Opera Národního divadla obnovují uměleckou spolupráci, kterou Adam Plachetka letos v červnu přerušil v souvislosti s odstoupením Roberta Jindry z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla.

Na základě rozhovorů, jejichž předmětem byly další umělecké plány Opery Národního divadla i informování o jednáních směřujících k obsazení postu hudebního ředitele Opery Národního divadla od sezony 2016/17, dospěly obě strany k závěru, že obnovení vzájemné spolupráce je správným a perspektivním krokem.
Adam Plachetka vystoupí na scéně Národního divadla 20. prosince 2014 a 7. a 11. ledna 2015 ve třech představeních Donizettiho Nápoje lásky, a to v roli šarlatána Dulcamary. Do role Adiny se po mateřské dovolené vrací manželka Adama Plachetky, sopranistka Kateřina Kněžíková.

Více o představení


25. 9. 2014

Diskuse s tvůrci a účinkujícími Pádu Arkuna 1. 10. 2014 v 15.00 v hlavním foyer Národního divadla

Milí příznivci opery, dovolujeme si Vás pozvat na diskusi s tvůrčím týmem a účinkujícími v blížící se premiéře inscenace opery Zdeňka Fibicha Pád Arkuna.

Těšíme se na Vás v hlavním foyer Národního divadla ve středu 1. října 2014 od 15.00 (vstup hlavním vchodem ND). Svou inscenační a hudební představu přiblíží: dirigent John Fiore, režisér Jiří Heřman, představitelka Helgy Dana Burešová a další. Moderuje šéfdramaturg Ondřej Hučín.

Vstup volný.


16. 9. 2014

Verdiho Rigoletta ozdobí tenorista Vincent Schirrmacher

Sólista vídeňské Volksoper Vincent Schirrmacher vstupuje v úterý 16. září 2014 do inscenace Verdiho opery Rigoletto ve Státní opeře.

Finalista soutěže Plácida Dominga Operalia z roku 2008 se představí v roli Vévody mantovského. Jeho interpretaci operního šlágru La donna è mobile uslyší pražští diváci a posluchači do konce aktuální operní sezony ještě třikrát. „V Rigolettovi jsem debutoval před pěti lety v německém Flensburgu a pro mladého tenoristu to byla ta pravá výzva. Než jsem se hlouběji ponořil do partitury, byl jsem skutečně nervózní. Ovšem čím více času jsem se postavě věnoval, čím více jsem pronikal do půvabu této opery, tím jsem si byl jistější vhodností pro můj hlas,“ říká tenorista narozený v Číně a natrvalo usazený v Evropě. „Právě Vévoda mantovský představuje nejlepší základ pro mé další verdiovské postavy, z nichž poslední je nedávno debutovaný Manrico z Trubadúra,“ dodává Vincent Schirrmacher.

Pokračování

Tenorista navštěvoval v dětství hodiny klavíru a posléze hudební výchovu na Royal Academy od Music v Londýně a prestižní Juilliard School v New Yorku. Je držitelem několika významných pěveckých cen, zejména v Německu. V roce 2008 se stal finalistou soutěže Plácida Dominga Operalia v kanadském Québecu. Od roku 2009 je sólistou vídeňské Volksoper, kde účinkoval v rolích Prince v Dvořákově Rusalce, Cavaradossiho v Pucciniho Tosce, Kalafa v Pucciniho Turandot, Alfreda ve Verdiho La traviatě nebo Narrabotha ve Straussově Salome.

V úterním přestavení se jako Gilda představí sólistka Opery Národního divadla a Státní opery Yukiko Šrejmová Kinjo, která v této roli s úspěchem debutovala na začátku této sezony. 

Více o představení


14. 9. 2014

Výroční ceny Opery Plus získali Dana Burešová a Aleš Briscein

Výroční ceny portálu Opera Plus získali sólistka Opery Národního divadla Dana Burešová a stálý host Opery Národního divadla Aleš Briscein. Blahopřejeme!

O vítězích rozhodli čtenáři Opery Plus svým hlasováním, a to na základě nominací oslovených hudebních publicistů. Za výkony, které byly k vidění na českých a moravských scénách a v případě tuzemských zpěváků také na zahraničních scénách v sezoně 2013/2014, byla nominována půldruhá desítka žen a stejný počet mužů. V průběhu dvouměsíčního hlasování bylo odevzdáno dohromady přes sedm tisíc hlasů. 

Pokračování

Dana Burešová byla nominována hned za dvě své role – za Anežku ve Smetanových Dvou vdovách a za Alžbětu ve Verdiho opeře Don Carlo, ztvárněné na scéně Národního divadla a Státní opery. Také Aleš Briscein získal nominace za dvě role – za Jeníka ve Smetanově Prodané nevěstě v inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni a Ladislava Podhajského ve Smetanových Dvou vdovách v Národním divadle. Výroční ceny Opery Plus převzali Dana Burešová i Aleš Briscein osobně, oba totiž byli mezi protagonisty nedělního galavečera. Na Benefičním koncertu Opery Plus ve zcela zaplněných prostorách Pražské křižovatky vystoupili další přední sólisté pražského Národního divadla – sopranistka Eva Urbanová, mezzosopranistka Kateřina Jalovcová, tenorista Jaroslav Březina a barytonista Jiří Hájek, dále držitel letošní operní Thálie basista Jiří Přibyl z olomoucké opery, přizvána byla i mladá začínající sopranistka Adéla Škopková, o doprovod se postaral dirigent Opery Národního divadla a klavírista David Švec. Na programu, sestaveném na počest Roku české hudby výhradně z českých oper a nazvaném Češi zpívají Čechy, zaznělo mimo jiné takřka celé první jednání z Dvořákovy Rusalky a kompletní druhé dějství Janáčkovy Její pastorkyně. (Text převzat z operaplus.cz)

Opera Plus je mediálním partnerem Opery Národního divadla a Státní opery.


11. 9. 2014

Státní opera má novou Carmen: Janu Kurucovou

Již od této soboty 13. září 2014 získá Státní opera pro svou inscenace opery Georgese Bizeta Carmen sólistku Deutsche oper Berlin Janu Kurucovou.

Původem slovenská mezzosopranistka se už v Praze představila – v operní sezoně 2010/2011 vyhověla nabídce tehdejšího uměleckého šéfa opery Jiřího Heřmana a zaskočila v roli Idamanteho v inscenaci Mozartova Idomenea. Vedle Adama Plachetky vystoupila rovněž na koncertě Mozartovy narozeniny letos lednu ve Stavovském divadle.

 

 

Pokračování

"Carmen je ženou uvědomující si své kvality. Má v sobě přirozenou jiskru, jež přitahuje muže, ale stejně tak provokuje ženy. Co mě na ní fascinuje, mě zároveň děsí; její fatální až provokační vložení se do rukou osudu v každé extrémní situaci. Do svádění Dona Josého dá všechnu svou smyslnost a výbušný charakter a pak když v kartách uvidí svou blížící se smrt, jej dokonce provokuje, aby ji zabil,“ říká Jana Kurucová o svém pohledu na hlavní postavu Bizetovy opery a pokračuje: „Pro mě stále zůstává otázkou, proč žena v nejlepších letech přistupuje ke svému životu až tak lhostejně, že ho nakonec ztrácí. Nevěří tomu, že by se mohla opravdu zamilovat? Nebo se chce skrýt před strachem ze zamilování a ztráty své cikánské svobody? Carmen přináší definitivně velkou změnu do mého repertoáru. Mé dosavadní zkušenosti stály zejména na kalhotkových a dívčích rolích. Takže mi nezůstává nic jiného než se také fatálně vrhnout do tohoto dobrodružství a pokusit se vnímat vnitřní hlas ženy, jež bude ve mně, pevně doufám, růst víc a víc.“

Jana Kurucová je pátou sezonou členkou souboru Deutsche Oper Berlin, kde momentálně účinkuje v jedenácti inscenacích mj. jako Jeníček v Humperdinckově Perníkové chaloupce v režii Andrease Homokiho nebo jako Fenena v inscenaci Verdiho opery Nabucco v režii Keitha Warnera.

Jana Kurucová se v roli Carmen představí ve Státní opeře také 24. října 2014 a 1. května 2015. V Praze však bude častěji, již 5. listopadu 2014 vstupuje do inscenace Mozartova Dona Giovanniho v režii režisérského dua Skutr ve Stavovském divadle. Jako Donna Elvira se pak představí ještě 4. ledna, 8. března, 4. a 25. dubna a 3. května 2015.

V představení Carmen 13. září 2014 ztvární Dona Josého italský tenorista Luciano Mastro. V roli Escamilla se poprvé ve Státní opeře představí přední basista střední generace sólistů Národního divadla Miloš Horák. 


3. 9. 2014

La traviata ve Státní opeře s novými protagonisty

Po dva večery v září a říjnu se divákům Státní opery představí přední slovenská sopranistka Eva Hornyáková jako Violetta Valéry v opeře Giuseppe Verdiho La traviata.

Eva HornyákováPěvkyně se vrací do Státní opery po úspěchu v koncertním provedení Pucciniho La rondine (Vlaštovka) letos v květnu. Violettu bude v Praze zpívat poprvé v pátek 5. září 2014 a jejím pěveckým partnerem bude Tomáš Juhás, pro něhož je páteční představení rovněž debutem v roli Alfreda Germonta ve Státní opeře. Postavu Giorgia Germonta ztvární vynikající Svatopluk Sem.

 „Věřím, že novým pěveckým obsazením přineseme do této současné a velmi oslovující inscenace svěží pohled a že radost ze zkoušení se sólisty, orchestrem a sborem přeneseme i na naše diváky,“ přeje si Martin Leginus, hudební ředitel Státní opery a dirigent představení.

Pokračování

„První operou, kterou jsem v dětství zhlédla, byla právě La traviata. Na takovéto zážitky se nezapomíná, měla jsem husí kůži při vzpomínce na představení ještě dlouho po jeho skončení. Pro tento silný pocit jsem se také rozhodla studovat operní zpěv a Violetta byla přirozeně mým uměleckým snem. Od té doby jsem měla příležitost zpívat Violettu v německém Lübecku a ve dvou španělských produkcích. Nyní se můj sen začne plnit také v Praze pod taktovkou Martina Leginuse,“ těší se Eva Hornyáková.

 Ve Verdiho La traviatě se Eva Hornyáková představí ve Státní opeře rovněž 25. října 2014 s Alešem Brisceinem v roli Alfreda a s Jakubem Kettnerem jako Giorgiem. La traviata byla na repertoáru našeho operního domu (dnešní Státní opery) od samého počátku jeho existence, kdy sem byla přenesena inscenace ze Stavovského divadla.

Více o představení