MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Opera Národní divadlo

    Piotr Beczala v Národním divadle

    Již 18. a 20. února jako Princ v Dvořákově Rusalce

    Vstupenky
  • Státní opera v Karlíně

    Navštivte představení Státní opery v Hudebním divadle Karlín

    REPERTOÁR
  • Opera Národní divadlo

    Pavel Černoch

    Již 9. a 12. března jako Faust

    DOPORUČUJEME
  • Koncert Národní divadlo

    Bedřich Smetana

    25. února - Matiné k 193. výročí narození Bedřicha Smetany

    Více informací

13. 2. 2017

Zemřela Eva Herrmannová

Se zármutkem oznamujeme všem spolupracovníkům, divákům a přátelům, že 13. února 2017 zemřela ve věku 87 let emeritní šéfka Opery Národního divadla paní Eva Herrmannová.

Narodila se ve Vídni 22. července 1929. Její otec byl obchodník, matka operní pěvkyně. Dětství prožila nejprve v Opavě a v letech 1938-1943 v Prostějově. Od roku 1943 byla internována v terezínském ghettu, kde se aktivně účastnila tamního hudebního života, mj. při provedení Krásovy opery Brundibár. Své zážitky vypráví v knize Do Terezína a zpět. Po válce složila maturitu na gymnáziu v Opavě a poté v roce 1957 absolvovala na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy studium hudební vědy. Po ukončení studia nastoupila v nově založeném Divadelním ústavu, kde pracovala od roku 1957 až do penze. V roce 1958 složila státní zkoušku z operní režie na Akademii múzických umění. Od 15. dubna 1991 byla jmenována šéfkou opery Národního divadla, v jehož službách setrvala do 31. prosince 1995. Její životní osudy zachycuje televizní dokument z cyklu Ještě jsem tady.

Čest její památce!


30. 1. 2017

Plácido Domingo vystoupí ve Stavovském divadle

Dne 29. ledna 2017 jsme ve Stavovském divadle přivítali váženého hosta, živou legendu, světoznámého tenoristu a dirigenta Plácida Dominga. Na tiskové konferenci v Mozartově salónku, která proběhla za účasti ministra kultury České republiky Daniela Hermana, ředitele Národního divadla Jana Buriana, místopředsedy Senátu Jiřího Šestáka a mnoha dalších významných hostů, zveřejnil podrobnosti o chystaném projektu - provedení Mozartovy opery Don Giovanni u příležitosti 230. výročí její světové premiéry. Vystoupení je na programu 27. a 29. října 2017.

Pokračovat ve čtení

Mimořádnost celé události vyzdvihl jako první ministr kultury České republiky Daniel Herman. „Kdesi jsem se dočetl, že krédo Maestra Dominga je: ‘když nic nedělám, rezavím.‘ Obdivuhodný postoj všestranného umělce, který svým talentem okouzlil generace milovníků hudby bez rozdílu věku, bez ohledu na národnost!  Interpretační umění Plácida Dominga je nebeským darem nám všem. Jeho výjimečný hlas promlouvá k našim srdcím, jeho dirigentské mistrovství nás vždy přiková do sedadel koncertních síní. Jsem velmi rád, že se pan Domingo ujme provedení famózního Mozartova Dona Giovanniho letos v říjnu v místech, kde toto operní veledílo spatřilo světlo světa. Dnešní setkání s maestrem je pro mne velkou ctí a nesmírně se těším na jeho hostování ve Stavovském divadle.“

Potěšení neskrýval ani ředitel Národního divadla Jan Burian: „Velmi mne těší, že naše divadlo je již zavedeno mezi největší světové scény, a proto se stává součástí diářů největších operních hvězd,“ uvedl. Ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvia Hroncová dodala, že „hostování maestra Dominga ve Stavovském divadle vnímáme jako velkou čest. Věříme, že oba exkluzivní večery divákům zprostředkují nezapomenutelné hudební zážitky a že mozartovská tradice Stavovského divadla tak bude opět velkolepě oslavena.“

„Skutečnost, že projekt osobně inicioval maestro Domingo a také se aktivně angažuje v přípravách, dává, dle našeho mínění, této události velký význam a přidanou hodnotu,“ konstatovali za spolek Domingo-Mozart-Prague Radek Hrabě a Gabriela Boháčová.

Místopředseda Senátu Parlamentu ČR Jiří Šesták doplnil, že „Praha v určitých obdobích patřila mezi duchovní a kulturní centra Evropy. Měli bychom mít ctižádost na tento odkaz navazovat. Je to pro českou společnost životně důležité. Tento projekt by měl být součástí tohoto společného úsilí.“

Šestasedmdesátiletý Domingo, který již Dona Giovanniho dirigoval ve Washingtonu či newyorské Metropolitní opeře, za svůj život nastudoval přes stovku oper, zhmotnil téměř 150 rolí a získal celkem 14 cen Grammy. Díky spolupráci se spolkem Domingo-Mozart-Prague se podařilo tuto osobnost angažovat i v Praze a vedení Opery Národního divadla a Státní opery tak pokračuje v trendu vytyčeném současnou ředitelkou Silvií Hroncovou, na jejíž pozvání zde pravidelně účinkují ti nejlepší světoví interpreti. Příští měsíc se tak na jevišti první české scény představí například renomovaný ázerbajdžánský pěvec Yusif Eyvazov (Andrea Chénier, 6. & 8. února) nebo jeden nejvyhledávanějších lyrických tenoristů současnosti Piotr Beczala (Rusalka, 18 & 20. února).


20. 1. 2017

MIMOŘÁDNÁ PŘÍLEŽITOST PRO MILOVNÍKY OPERY!

Příští měsíc bude na první české scéně obdobím hvězd. Přivítáme jak světoznámého pěvce Yusifa Eyvazova, který 6. února ztvární romantického básníka Andreu Chéniera v eponymní opeře Umberta Giordana (stejnou rolí otevře sezonu 2017/18 v milánské La Scale), tak jednoho z nejvyhledávanějších lyrických tenoristů dneška a pravidelného hosta newyorské Metropolitní opery Piotra Beczalu. Ten vystoupí na jevišti Národního divadla jakožto Princ v Dvořákově Rusalce 20. února.

Pokračovat ve čtení

Obě exkluzivní představení nyní nabízíme v jednotném balíku s 25% slevou, poskytovanou u příležitosti nadcházejícího mezinárodního Dne opery. Jako naši diváci si tak můžete dopřát skvostný umělecký zážitek ve společnosti těch nejlepších současných interpretů klasické hudební tvorby!

Snížené vstupné, které je časově omezeno a platí do 27. ledna 2017, lze uplatnit pouze přes oddělení objednávek Národního divadla. Zájemce proto prosíme, aby si svá místa zarezervovali buď telefonicky na čísle +420 773 204 820, nebo na emailové adrese m.losmanova@narodni-divadlo.cz.

 


14. 11. 2016

Cenu Národního divadla získala v Karlových Varech Slávka Zámečníková

Letošní nositelkou Ceny Národního divadla se na právě skončeném 51. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech stala mimořádně talentovaná mladá slovenská sopranistka Slávka Zámečníková.

Pokračovat ve čtení

Čtyřiadvacetiletá posluchačka berlínské Hochschule für Musik Hanns Eisler získala na karlovarské soutěži i řadu dalších ocenění. Stala se vítězkou kategorie Junior a zároveň absolutní vítězkou celé soutěže, obdržela Cenu Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, Cenu Antonína Dvořáka za nejlepší interpretaci dvořákovské árie a Cenu Josefa Hercla za nejlepší interpretaci barokní árie. Svůj znělý lyrický soprán, velkou muzikalitu a přesvědčivý výraz předvedla ve všech velmi různorodých soutěžních úkolech a v samotném finále pak dominovala vynikající interpretací árie „Za štíhlou gazelou“ z Dvořákovy Armidy. Součástí Ceny Národního divadla je i vystoupení v některé z operních inscenací, pražské operní publikum tedy bude mít v příští sezoně možnost pěvecké umění Slávky Zámečníkové poznat osobně.


19. 9. 2016

Pád Arkuna na Vltavě

Rozhlasový záznam opery Zdeňka Fibicha Pád Arkuna, která nadchla diváky Národního divadla před dvěma lety, bude mít svou premiéru v sobotu 22. října 2016 od 20.00 na stanici Český rozhlas Vltava.

 

Pokračovat ve čtení

V záznamu Českého rozhlasu uslyšíte Orchestr Národního divadla pod taktovkou amerického dirigenta Johna Fiora. V hlavních rolích se představí Dana Burešová, Eva Urbanová, Alžběta Poláčková, David Szendiuch, Aleš Briscein, Jiří Sulženko, Roman Janál, Valentin Prolat a David Nykl. Vedle Sboru Národního divadla spoluúčinkuje Český národní sbor. Inscenaci režiséra Jiřího Heřmana uvedlo Národní divadlo v Roku české hudby.


9. 9. 2016

Prvním operním představením v Karlíně byl Verdiho Nabucco

Národní divadlo nabídne v právě zahájené sezoně 95 operních představení v Hudebním divadle Karlín. Jako první bylo na programu Nabucco skladatele Giuseppe Verdiho, které zazělo v úterý 13. září 2016 od 19.00. V titulní roli se představil barytonista Miguelangelo Cavalcanti a přední sólisté a hosté Národního divadla: Jolana Fogašová, Veronika Hajnová nebo Peter Mikuláš. Orchestr Státní opery a Sbor Státní opery zahrál a zazpíval pod taktovkou dirigenta Richarda Heina.

Pokračovat ve čtení

Inscenaci režiséra Karla Němce přenesenou z budovy Státní opery, která je připravena na generální rekonstrukci, zažijí diváci ve stejné scénografické a kostýmní výpravě jako při premiéře v roce 1993. Rovněž obsazení nástrojových skupin v orchestru a složení sboru bude respektovat hudební nastudování připravované původně pro Státní operu. Interiér Hudebního divadla Karlín přispěje svou architekturou k bezprostřednějšímu kontaktu mezi umělci a diváky a jeho novobarokní výzdoba strhne pozornost návštěvníka ihned, jak do tohoto noblesního divadelního sálu vstoupí. „Hudební divadlo Karlín má mimořádnou akustiku, což je zárukou silného diváckého a posluchačského zážitku,“ říká ředitel Národního divadla prof. Jan Burian. U operních představení nebude použita akustická amplifikace, jako je tomu u muzikálů. 

Kromě Nabucca uvede Národní divadlo v Hudebním divadle Karlín i další Verdiho opery: Rigoletto, La traviata a Trubadúr, dále Dvořákovu Rusalku v pohádkové režii Zdeňka Trošky, Gounodova Romea a Julii, Humperdinckovu rodinnou operu Jeníček a Mařenka a operetu Johana Strausse ml. Netopýr. V závěru sezony 2016/17 je na programu premiéra Offenbachovy operety Orfeus v podsvětí v režii bratří Cabanů. „Pevně věřím, že prostory karlínského divadla přijmou za svoje i naši operní diváci a že přilákáme i nové příznivce. Program operních představení jsme vytvořili právě i s ohledem na očekávání stávajících diváků karlínského divadla,“ říká ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvia Hroncová.

„Po skvělém přijetí oper přenesených ze Státní opery do historické budovy Národního divadla na konci srpna očekáváme po dobu rekonstrukce naší domácí scény stejně nadšené přijetí i v Hudebním divadle Karlín. Všem návštěvníkům karlínského divadla přeji krásné a obohacující umělecké zážitky,“ dodává hudební ředitel Státní opery Andreas Sebastian Weiser.

Hned ve středu 14. září 2016 bude Hudební divadlo Karlín patřit večernímu představení Verdiho Rigoletta se Simonou Houda-Šaturovou, Martinem Bártou, Peterem Bergerem nebo Janem Šťávou. Orchestr Státní opery poprvé povede jeho nový hudební ředitel Andreas Sebastian Weiser.


19. 4. 2016

Vrchol operní sezony – Straussova Elektra ve Státní opeře

Pod taktovkou maestra Rolanda Böera a v režii renomovaného anglického režiséra Keitha Warnera se ve Státní opeře představí nová inscenace opery Richarda Strausse Elektra. Hlavní postavu ztvární nejslavnější britská sopranistka současnosti Susan Bullock (na snímku), která touto rolí s velkým úspěchem debutovala v newyorské Metropolitní opeře. Mimořádnost vrcholu aktuální operní sezony podtrhují i další sólisté mezinárodního obsazení: v roli Klytaimnestry se představí další výrazná anglická pěvkyně Rosalind Plowright, Chrysothemis ztvární německá sopranistka Anna Gabler, Aigistha tenorista Richard Berkeley-Steele a Oresta Miguelangelo Cavalcanti. Autorem scénografie je vyhledávaný slovenský scénograf Boris Kudlička, jenž se ve Státní opeře představil předloni výtvarným pojetím Straussovy Salome. Slavnostní premiéra, poslední před zahájením generální rekonstrukce budovy Státní opery, je na programu 10. června 2016.

Pokračovat ve čtení

„Příběh je zasazen do současného muzea antické historie, ve kterém se mladá dívka seznamuje s životem mýtické Elektry. Tragédie Agamemnónovy dcery v ní postupně vyvolává dlouho potlačované vzpomínky i démony, nyní vyobrazené prostřednictvím Sofoklova díla. Divák se tak stává svědkem osobního a upřímného pokusu o sebepoznání, iniciovaného velmi silným, byť fiktivním sledem událostí. Klíčová pro nás byla otázka, zda lze čelit pravdě tím, že se rozhodneme neschovávat se před lží,“ vysvětluje pojetí díla režisér Keith Warner.  „Důvod, proč jsme děj zasadili do současného minimalistického muzea, je ten, že jednotlivé historické artefakty mohou výborně sloužit jako mechanismy umožňující introspekci,“ dodává scénograf Boris Kudlička.  

Hudební nastudování svěřilo Národní divadlo renomovanému německému dirigentovi Rolandovi Böerovi. „Elektra reprezentuje vrchol Straussovy expresionistické tvorby. Její úspěšné nastudování proto nevyžaduje jen mechanickou znalost partitury; důležité je i pochopit proč skladatel dílo stvořil a co jím chtěl doopravdy říct. Z čistě hudebního hlediska se proto domnívám, že Elektra nevyžaduje přílišnou osobní interpretaci. Budu se snažit co nejvíce respektovat skladatelovy původní záměry,“ říká Roland Böer.

Představitelka hlavní role Susan Bullock, držitelka britského státního vyznamenání pro přínos opeře, se ve světě proslavila právě díky svému neopakovatelnému ztvárnění Elektry. Samotný Roland Böer na její adresu poznamenal: „Susan jsem již slyšel v mnoha rolích a pamatuji si, jak zpívala Elektru v opeře ve Frankfurtu nad Mohanem. Byla tehdy úžasná, dokonalá, zkrátka Elektra!“ Inscenaci Elektra jako vrchol aktuální operní sezony nabídneme pouze pětkrát – 10., 14., 18., 22. a 25. června 2016 ve Státní opeře. Inscenace je koprodukčním projektem se San Francisco Opera z USA