MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Paralelní životy

    Přehlídka dokumentárního divadla od 5. do 9. října 2014

    Program a vstupenky
  • Opera Národní divadlo

    G. Verdi: Simon Boccanegra

    Poslední tři představení! 17. a 31. 10. | 12. 11. 2014

    Více o inscenaci
  • Opera Národní divadlo

    Dana Burešová poprvé jako Libuše

    Nové obsazení Smetanovy Libuše

    VÍCE O INSCENACI
  • Opera Státní opera

    Christina Vasileva jako Leonora

    V opeře G. Verdiho Il trovatore (Trubadúr)

    VÍCE O INSCENACI

2. 10. 2014

Paralelní životy připomenou praktiky komunistické tajné policie

Po Nitře, Bratislavě a Drážďanech přichází přehlídka dokumentárního divadla Paralelní životy – 20. století očima tajné policie do Prahy. Národní divadlo se zapojilo do společného projektu šesti souborů z Německa, Maďarska, Polska, Rumunska, Slovenska a České republiky premiérou inscenace komorní opery Aleše Březiny Toufar loni na podzim.

Od 5. do 9. října 2014 mají pražští diváci možnost zažít ostatní inscenace Paralelních životů a stát se také součástí doprovodného programu zahrnujícího diskuse s tvůrci inscenací včetně guru německého dokumentárního divadla Clemense Bechtela z drážďanského Staatschauspiel nebo fotografickou instalaci berlínského umělce Simona Mennera.

Všechny inscenace spojuje společný koncept. Umělci z bývalých socialistických zemí vytvořili dokumentární divadelní inscenace na základě zkoumání materiálů v archivech tajných policejních složek operujících v teritoriu bývalého sovětského bloku. Autentické příběhy doplňují rozhovory se svědky doby, s agenty, s oběťmi a s dalšími osobami ovlivněnými činností tajné policie. Zájemci o hlubší vhled do tématu si mohou v průběhu přehlídky zakoupit publikaci Paralelní životy – čítanka, která na téměř sto stranách představuje texty klíčových osobností projektu obsahující materiály nalezené v archivech tajných policejních složek během výzkumné části projektu.

Pokračování

„Paralelní životy jsou splněným snem. Téma perzekuce komunistickou tajnou policií v našem kulturním prostoru léta chybělo a nám se zde podařilo zanechat hlubokou stopu, kterou ještě podtrhují přehlídky v jednotlivých zemích a samozřejmě život samotných inscenací, jež zůstaly v repertoárech zapojených divadel. Pražské přehlídce přeji úspěch, aby přispěla k poznání vztahu současnosti k těm prazvláštním příběhům z minulosti,“ říká Darina Kárová, ředitelka Mezinárodního festivalu Divadelní Nitra, který byl iniciátorem projektu.

Projekt Paralelní životy – 20. století očima tajné policie vznikl za přispění Programu Kultura Evropské unie, Goethe Institutu, Allianz Kulturstiftung, Visegrádského fondu, Erste Stiftung a dalších partnerů a institucí v zúčastněných zemích. Více informací naleznete na webové stránce www.paralelnizivoty.cz nebo www.parallel-lives.eu.


1. 10. 2014

Úvod do opery Pád Arkuna s Johnem Fiorem

Už pouze týden nás dělí od premiéry poslední opery Z. Fibicha Pád Arkuna.

Ode dneška až do neděle Vám dirigent John Fiore představí každý den jednu část tohoto mimořádného díla. Milovník Wagnera a české hudby nás seznámí s postavami, dějem a především hudebními motivy všech částí opery - tj. prologu Helga, předehry k Dargunovi a poté tří jednání Darguna. Zamilujete si Fibicha a také energického dirigenta, s kterým jsme měli možnost v Praze více než měsíc intenzivně pracovat. Videa můžete sledovat na profilu inscenace Pád Arkuna a také na facebooku Opery Národního divadla


25. 9. 2014

Diskuse s tvůrci a účinkujícími Pádu Arkuna 1. 10. 2014 v 15.00 v hlavním foyer Národního divadla

Milí příznivci opery, dovolujeme si Vás pozvat na diskusi s tvůrčím týmem a účinkujícími v blížící se premiéře inscenace opery Zdeňka Fibicha Pád Arkuna.

Těšíme se na Vás v hlavním foyer Národního divadla ve středu 1. října 2014 od 15.00 (vstup hlavním vchodem ND). Svou inscenační a hudební představu přiblíží: dirigent John Fiore, režisér Jiří Heřman, představitelka Helgy Dana Burešová a další. Moderuje šéfdramaturg Ondřej Hučín.

Vstup volný.


16. 9. 2014

Verdiho Rigoletta ozdobí tenorista Vincent Schirrmacher

Sólista vídeňské Volksoper Vincent Schirrmacher vstupuje v úterý 16. září 2014 do inscenace Verdiho opery Rigoletto ve Státní opeře.

Finalista soutěže Plácida Dominga Operalia z roku 2008 se představí v roli Vévody mantovského. Jeho interpretaci operního šlágru La donna è mobile uslyší pražští diváci a posluchači do konce aktuální operní sezony ještě třikrát. „V Rigolettovi jsem debutoval před pěti lety v německém Flensburgu a pro mladého tenoristu to byla ta pravá výzva. Než jsem se hlouběji ponořil do partitury, byl jsem skutečně nervózní. Ovšem čím více času jsem se postavě věnoval, čím více jsem pronikal do půvabu této opery, tím jsem si byl jistější vhodností pro můj hlas,“ říká tenorista narozený v Číně a natrvalo usazený v Evropě. „Právě Vévoda mantovský představuje nejlepší základ pro mé další verdiovské postavy, z nichž poslední je nedávno debutovaný Manrico z Trubadúra,“ dodává Vincent Schirrmacher.

Pokračování

Tenorista navštěvoval v dětství hodiny klavíru a posléze hudební výchovu na Royal Academy od Music v Londýně a prestižní Juilliard School v New Yorku. Je držitelem několika významných pěveckých cen, zejména v Německu. V roce 2008 se stal finalistou soutěže Plácida Dominga Operalia v kanadském Québecu. Od roku 2009 je sólistou vídeňské Volksoper, kde účinkoval v rolích Prince v Dvořákově Rusalce, Cavaradossiho v Pucciniho Tosce, Kalafa v Pucciniho Turandot, Alfreda ve Verdiho La traviatě nebo Narrabotha ve Straussově Salome.

V úterním přestavení se jako Gilda představí sólistka Opery Národního divadla a Státní opery Yukiko Šrejmová Kinjo, která v této roli s úspěchem debutovala na začátku této sezony. 

Více o představení


14. 9. 2014

Výroční ceny Opery Plus získali Dana Burešová a Aleš Briscein

Výroční ceny portálu Opera Plus získali sólistka Opery Národního divadla Dana Burešová a stálý host Opery Národního divadla Aleš Briscein. Blahopřejeme!

O vítězích rozhodli čtenáři Opery Plus svým hlasováním, a to na základě nominací oslovených hudebních publicistů. Za výkony, které byly k vidění na českých a moravských scénách a v případě tuzemských zpěváků také na zahraničních scénách v sezoně 2013/2014, byla nominována půldruhá desítka žen a stejný počet mužů. V průběhu dvouměsíčního hlasování bylo odevzdáno dohromady přes sedm tisíc hlasů. 

Pokračování

Dana Burešová byla nominována hned za dvě své role – za Anežku ve Smetanových Dvou vdovách a za Alžbětu ve Verdiho opeře Don Carlo, ztvárněné na scéně Národního divadla a Státní opery. Také Aleš Briscein získal nominace za dvě role – za Jeníka ve Smetanově Prodané nevěstě v inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni a Ladislava Podhajského ve Smetanových Dvou vdovách v Národním divadle. Výroční ceny Opery Plus převzali Dana Burešová i Aleš Briscein osobně, oba totiž byli mezi protagonisty nedělního galavečera. Na Benefičním koncertu Opery Plus ve zcela zaplněných prostorách Pražské křižovatky vystoupili další přední sólisté pražského Národního divadla – sopranistka Eva Urbanová, mezzosopranistka Kateřina Jalovcová, tenorista Jaroslav Březina a barytonista Jiří Hájek, dále držitel letošní operní Thálie basista Jiří Přibyl z olomoucké opery, přizvána byla i mladá začínající sopranistka Adéla Škopková, o doprovod se postaral dirigent Opery Národního divadla a klavírista David Švec. Na programu, sestaveném na počest Roku české hudby výhradně z českých oper a nazvaném Češi zpívají Čechy, zaznělo mimo jiné takřka celé první jednání z Dvořákovy Rusalky a kompletní druhé dějství Janáčkovy Její pastorkyně. (Text převzat z operaplus.cz)

Opera Plus je mediálním partnerem Opery Národního divadla a Státní opery.


11. 9. 2014

Státní opera má novou Carmen: Janu Kurucovou

Již od této soboty 13. září 2014 získá Státní opera pro svou inscenace opery Georgese Bizeta Carmen sólistku Deutsche oper Berlin Janu Kurucovou.

Původem slovenská mezzosopranistka se už v Praze představila – v operní sezoně 2010/2011 vyhověla nabídce tehdejšího uměleckého šéfa opery Jiřího Heřmana a zaskočila v roli Idamanteho v inscenaci Mozartova Idomenea. Vedle Adama Plachetky vystoupila rovněž na koncertě Mozartovy narozeniny letos lednu ve Stavovském divadle.

 

 

Pokračování

"Carmen je ženou uvědomující si své kvality. Má v sobě přirozenou jiskru, jež přitahuje muže, ale stejně tak provokuje ženy. Co mě na ní fascinuje, mě zároveň děsí; její fatální až provokační vložení se do rukou osudu v každé extrémní situaci. Do svádění Dona Josého dá všechnu svou smyslnost a výbušný charakter a pak když v kartách uvidí svou blížící se smrt, jej dokonce provokuje, aby ji zabil,“ říká Jana Kurucová o svém pohledu na hlavní postavu Bizetovy opery a pokračuje: „Pro mě stále zůstává otázkou, proč žena v nejlepších letech přistupuje ke svému životu až tak lhostejně, že ho nakonec ztrácí. Nevěří tomu, že by se mohla opravdu zamilovat? Nebo se chce skrýt před strachem ze zamilování a ztráty své cikánské svobody? Carmen přináší definitivně velkou změnu do mého repertoáru. Mé dosavadní zkušenosti stály zejména na kalhotkových a dívčích rolích. Takže mi nezůstává nic jiného než se také fatálně vrhnout do tohoto dobrodružství a pokusit se vnímat vnitřní hlas ženy, jež bude ve mně, pevně doufám, růst víc a víc.“

Jana Kurucová je pátou sezonou členkou souboru Deutsche Oper Berlin, kde momentálně účinkuje v jedenácti inscenacích mj. jako Jeníček v Humperdinckově Perníkové chaloupce v režii Andrease Homokiho nebo jako Fenena v inscenaci Verdiho opery Nabucco v režii Keitha Warnera.

Jana Kurucová se v roli Carmen představí ve Státní opeře také 24. října 2014 a 1. května 2015. V Praze však bude častěji, již 5. listopadu 2014 vstupuje do inscenace Mozartova Dona Giovanniho v režii režisérského dua Skutr ve Stavovském divadle. Jako Donna Elvira se pak představí ještě 4. ledna, 8. března, 4. a 25. dubna a 3. května 2015.

V představení Carmen 13. září 2014 ztvární Dona Josého italský tenorista Luciano Mastro. V roli Escamilla se poprvé ve Státní opeře představí přední basista střední generace sólistů Národního divadla Miloš Horák. 


11. 9. 2014

Konkurz do sboru Národního divadla

sborŘeditelka Opery Národního divadla a Státní opery Mgr. Silvia Hroncová vypisuje konkurzní řízení do operního sboru Národního divadla pro hlasové skupiny soprán a tenor. Předzpívání se bude konat ve středu dne 29. 10. 2014 ve 14:00 hodin ve sborovém sále historické budovy Národního divadla. 

 

 

 

Pokračování

Požadujeme dvě operní árie nebo jednu operní árii a jednu píseň (z českého a světového repertoáru) a vlastní notový materiál.

Přihlášky můžete zasílat na e-mailovou adresu: a.mihalik@narodni-divadlo.cz
Nebo na poštovní adresu:
NÁRODNÍ DIVADLO 
Aleš Mihálik, tajemník sboru ND
Ostrovní 1
112 30 Praha 1
V přihlášce laskavě uveďte vzdělání, délku praxe, adresu trvalého pobytu, trvalou a korespondenční adresu a telefonické, popř. e-mailové spojení. K přihlášce přiložte strukturovaný životopis.
Zaslanou přihlášku považujeme za závaznou a evidujeme ji v seznamu uchazečů. Po úspěšně vykonaném konkurzním řízení bude uzavření pracovního poměru předmětem následné vzájemné dohody se zaměstnavatelem.
Vyřizuje:
Aleš Mihálik, tajemník sboru ND
tel.: +420 607830590; e-mail: a.mihalik@narodni-divadlo.cz


11. 9. 2014

Konkurz do sboru Státní opery

SONárodní divadlo vypisuje konkurz na obsazení volných míst ve sboru Státní opery v hlasové skupině  II. BAS (plný úvazek), který proběhne v pátek 17. 10. 2014 od 13.30 h v provozní budově Státní opery, Legerova 75, Praha 1. Uchazeči si ke konkurzu připraví 2 libovolné árie. Přihlášky zasílejte písemně na adresu: Libor Novák – tajemník sboru, Státní opera, Legerova 75, 110 00 Praha 1 nebo elektronicky na adresu: l.novak@narodni-divadlo.cz . Bližší informace na tel. čísle: 773 759 383.

 

 

 


5. 9. 2014

Christina Vasileva se vrací do Prahy

Po třech letech se na jeviště Státní opery vrací držitelka Ceny Thálie sopranistka Christina Vasileva. V představení Verdiho opery Trubadúr v neděli 7. září 2014 vystoupí v roli Leonory po boku tenoristy Gianluky Zampieriho v roli Manrica. Nedělní představení bude rovněž mimořádné pro mezzosopranistku Kateřinu Jalovcovou, která vystoupí na scéně Státní opery poprvé jako Azucena.

„Trubadúr je pro mě vrcholem belcantového umění a právě díky tomu je oddaná, věrná a obětavá Leonora krásnou a zároveň obtížnou rolí. Stejně náročné party koneckonců zpívají i tři moji kolegové. Do Prahy se vracím opravdu ráda,“ říká Christina Vasileva. Mezi její poslední pražská vystoupení patřila Káťa Kabanová Leoše Janáčka v režii Roberta Wilsona a v hudebním nastudování Tomáše Netopila, za kterou získala zmíněnou Cenu Thálie. Za ztvárnění Desdemony ve freiburské produkci Verdiho Ottella v roce 2011 byla německým magazínem Opernwelt nominována na Pěvkyni roku. 

Pokračování

Hudební ředitel Státní Opery Martin Leginus oslovil Christinu Vasilevu i pro postavu Marguerity v Boitově Mefistofelovi, jehož premiéra je naplánována na leden příštího roku.

K mimořádnosti večera přispěje také nové obsazení role Azuceny. „Jsem opravdu ráda za příležitost zazpívat si tak emotivní a rozporuplnou postavu. Azucena rozhodně patří mezi mé oblíbené role. Poprvé jsem ji zpívala v Divadle J. K. Tyla v Plzni, poté v Divadle F. X. Šaldy v Liberci a naposledy to bylo v italském Bolzanu a Piacenze. Také se těším na výbornou Christinu Vasilevu, se kterou jsem v této roli stála na jevišti v libereckém Trubadúrovi,“ říká Kateřina Jalovcová. Zatím poslední rolí Kateřiny Jalovcové v Národním divadle byl Lišák Zlatohřbítek v inscenaci Janáčových Příhod lišky Bystroušky v režii Ondřeje Havelky. V začínající sezoně ji čeká účinkování v nových inscenacích Kouzelné flétny a Borise Godunova a na repertoáru má dalších osm rolí v Národním divadle.

Představitel trubadúra Manrica italský tenorista Gianluca Zampieri je českému publiku také dobře známý. V roce 2008 získal Cenu Thálie za titulní roli Cyrana z Bergeracu v opeře Franca Alfana, kterou nastudoval pro ostravské divadlo. V pražském Národním divadle vytvořil postavu Alberta Gregora v koprodukční produkci Janáčkovy Věci Makropulos v režii Christophera Aldena.


3. 9. 2014

La traviata ve Státní opeře s novými protagonisty

Po dva večery v září a říjnu se divákům Státní opery představí přední slovenská sopranistka Eva Hornyáková jako Violetta Valéry v opeře Giuseppe Verdiho La traviata.

Eva HornyákováPěvkyně se vrací do Státní opery po úspěchu v koncertním provedení Pucciniho La rondine (Vlaštovka) letos v květnu. Violettu bude v Praze zpívat poprvé v pátek 5. září 2014 a jejím pěveckým partnerem bude Tomáš Juhás, pro něhož je páteční představení rovněž debutem v roli Alfreda Germonta ve Státní opeře. Postavu Giorgia Germonta ztvární vynikající Svatopluk Sem.

 „Věřím, že novým pěveckým obsazením přineseme do této současné a velmi oslovující inscenace svěží pohled a že radost ze zkoušení se sólisty, orchestrem a sborem přeneseme i na naše diváky,“ přeje si Martin Leginus, hudební ředitel Státní opery a dirigent představení.

Pokračování

„První operou, kterou jsem v dětství zhlédla, byla právě La traviata. Na takovéto zážitky se nezapomíná, měla jsem husí kůži při vzpomínce na představení ještě dlouho po jeho skončení. Pro tento silný pocit jsem se také rozhodla studovat operní zpěv a Violetta byla přirozeně mým uměleckým snem. Od té doby jsem měla příležitost zpívat Violettu v německém Lübecku a ve dvou španělských produkcích. Nyní se můj sen začne plnit také v Praze pod taktovkou Martina Leginuse,“ těší se Eva Hornyáková.

 Ve Verdiho La traviatě se Eva Hornyáková představí ve Státní opeře rovněž 25. října 2014 s Alešem Brisceinem v roli Alfreda a s Jakubem Kettnerem jako Giorgiem. La traviata byla na repertoáru našeho operního domu (dnešní Státní opery) od samého počátku jeho existence, kdy sem byla přenesena inscenace ze Stavovského divadla.

Více o představení


22. 8. 2014

Jana Šrejma Kačírková se vrací na jeviště Stavovského divadla

Jeden z nejkrásnějších českých sopránů současnosti se opět rozezní Stavovským divadlem. Po své první mateřské dovolené se na jeviště vrací dvounásobná držitelka Ceny Thálie Jana Šrejma Kačírková. Ve středu 27. srpna 2014 zahájí postavou Konstance novou operní sezonu Národního divadla v představení Mozartovy opery Únos ze serailu v režii Joëla Lauwerse a pod taktovkou dirigenta Davida Švece.

Jana Šrejma Kačírková jako Konstance v Mozartově Únosu ze serailu„Jsem moc ráda, že po mateřské dovolené mohu pokračovat takzvanou mozartovskou hlasovou hygienou,“ říká Jana Šrejma Kačírková. „Právě mozartovské role byly vždy mou oblíbenou parketou. Role Konstance je v současné době nejtěžší part v mém repertoáru. Připravuji se opravdu poctivě, abych nezklamala své věrné posluchače ani sebe,“ dodává sopranistka.

 

Pokračování

V následujících týdnech uvidí návštěvníci Stavovského divadla pěvkyni hned několikrát. Již 31. srpna 2014 se vrací do inscenace Don Giovanni režisérského dua Skutr, kde ztvárnila postavu Donny Anny v obou premiérách před dvěma lety. Jako Zuzanka ve Figarově svatbě se objeví v odpoledním představení 20. září 2014.

Jana Šrejma Kačírková se po svém debutu v Národním divadle v prosinci 2010, kdy ztvárnila Adinu v Donizettiho Nápoji lásky a sklidila mimořádný ohlas diváků i kritiků, představila pražskému publiku v sedmi dalších rolích (například i jako Terinka v Dvořákově Jakobínovi nebo Královna noci v Mozartově Kouzelné flétně).