MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Opera Národní divadlo

    Janáček: Její pastorkyňa

    Alžběta Poláčková poprvé v roli Jenůfy

    VSTUPENKY
  • Opera Stavovské divadlo

    Rossini: Popelka

    2. prosince - Michaela Zajmi v titulní roli italské komické opery

    Více o inscenaci
  • Opera Stavovské divadlo

    W. A. Mozart: Únos ze serailu

    Pouze 4x

    Více o inscenaci
  • Státní opera v Karlíně

    Navštivte představení Státní opery v Hudebním divadle Karlín

    REPERTOÁR

16. 11. 2017

Její pastorkyňa s novými interprety

Strhující opera Leoše Janáčka Její pastorkyňa se ve třech prosincových představeních vrátí na jeviště Národního divadla.

Její pastorkyňa

Operu Leoše Janáčka podle dramatu Gabriely Preissové Její pastorkyňa v inscenaci režiséra Jiřího Nekvasila a scénografa Daniela Dvořáka uvedeme 1., 15. a 29. prosince v Národním divadle. Provedení bude nově řídit hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink. V hlavních rolích vystoupí nově Eliška Weissová (Kostelnička) a Alžběta Poláčková (Jenůfa), nevlastní bratry Lacu a Števu ztvární Peter Berger a Tomáš Juhás. Jako Rychtářka se poprvé představí Jitka Svobodová a nové představitelky budou mít také role Jana  a Bareny v mladých českých sopranistkách Doubravce Součkové a Markétě Böhmové. Více informací ZDE


13. 11. 2017

Opera rozdala v Karlových Varech tři ceny

Na slavnostním závěrečném koncertu 52. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, který se konal 10. listopadu v karlovarském městském divadle, udělila ředitelka Opery Silvia Hroncová a umělecký ředitel Opery Petr Kofroň hned tři ceny pro mladé laureáty této prestižní soutěže. Vedle každoroční Ceny Národního divadla to letos byly také dvě Zvláštní ceny Opery Národního divadla.

GarbasCenu Národního divadla, jejímž smyslem je navázání umělecké spolupráce s některým z mladých pěveckých talentů a jeho obsazení do jedné z připravovaných operních premiér v sezoně 2018/19, získal polský barytonista Artur Mateusz Garbas, držitel 2. ceny v kategorii Junior (pěvci do 25 let). Studuje zpěv na Hochschule für Musik Carl Maria von Weber v Drážďanech a dosáhl již několika úspěchů na pěveckých soutěžích, z nichž je vedle 2. ceny v Karlových Varech nejhodnotnější zvláštní cena na Bundeswettbewerb Gesang v Berlíně. V současné době hostuje na scéně Oper Leipzig v inscenaci Gounodovy opery Cinq-Mars a Straussovy Salome. Zvláštní ceny Opery Národního divadla, které jsou pozvánkou k vystoupení na koncertu Mozartovy narozeniny 2018 po boku laureátů karlovarské pěvecké soutěže z let 2015 a 2016, byly uděleny polské sopranistce Sonie Warzyńské, letošní vítězce kategorie Opera, a české sopranistce Zuzaně Zámečníkové, která zvítězila v kategorii Junior. WarzynskaSonia Warzyńska je absolventkou hudební akademie v Krakově. V roce 2014 debutovala v krakovské opeře jako Zuzanka ve Figarově svatbě a dále hostovala ve Wroclawi jako Hana Glawari v Lehárově Veselé vdově a ve Velkém divadle v Poznani jako Dido v Purcellově opeře Dido a Aeneas
Zámečníková Do jejího repertoáru patří také například role Hraběnky (
Figarova svatba), Giulietty (Bellini: Kapuleti a Montekové) nebo titulní role Händelovy RodelindyZuzana Zámečníková absolvovala obor hra na klavír na konzervatoři v Bratislavě a v současné době studuje zpěv na Konzervatoři Evangelické akademie v Olomouci a management v kultuře na Masarykově univerzitě v Brně. Dámy Warzyńská a Zámečníková tak doplnily šestici mladých talentů, laureátů karlovarské pěvecké soutěže, s jejichž uměním se můžete seznámit 27. ledna ve Stavovském divadle na koncertu Mozartovy narozeniny.  

Kompletní obsazení tohoto koncertu najdete ZDE.


8. 11. 2017

Zemřel basista Karel Petr

Se zármutkem oznamujeme všem spolupracovníkům, divákům a přátelům, že 7. listopadu 2017 zemřel ve věku 87 let emeritní sólista Opery Národního divadla a Státní opery Praha Karel Petr.

Karel PetrNarodil se 26. února 1930 v Hradci Králové. V roce 1949 maturoval v Hradci Králové a během studia na gymnáziu se učil zpěvu u M. Jakoubkové, později u P. Ludikara. Dále studoval v sezoně 1949/1950 zpěv u D. Levytského na Konzervatoři Praha a v letech 1950-1954 na Hudební fakultě AMU. Již během studií nastoupil angažmá v Ústí nad Labem (1953-1957). V letech 1957-1962 působil v Olomouci, odkud pak odešel do Berlína (Komische Oper, 1962-1965). Po sezoně 1965/1966, kdy byl v Olomouci, odešel na sezonu 1966/1967 do německého Gelsenkirchenu (Musiktheater im Revier). V letech 1967-1975 byl členem opery v Plzni, během tohoto angažmá byl v sezoně 1971/1972 zároveň na krátkodobou smlouvu angažován v opeře v Kaiserslauternu a hostoval také v Mannheimu, Saarbrückenu, Wuppertalu a Bielefeldu. V letech 1973-1976 vystupoval pravidelně v Národním divadle jako host. Členem Opery Národního divadla byl od 12. 4. 1976 do roku 1992, do roku 1998 pak byl členem Státní opery Praha. Od roku 1979 vyučoval na Pražské konzervatoři. Hostoval též na švýcarských a francouzských scénách, v zahraničí se hojně věnoval i činnosti koncertní. Podílel se na rozhlasových a gramofonových nahrávkách (např. J. B. Foerster: Eva, V. Novák: Lucerna, B. Martinů: Řecké pašije). Jeho oduševnělé kreace vycházely z jeho inteligence a citu pro jevištní dění. Svůj zvučný profundní bas uplatnil v rolích, jako jsou mj. Mozartův Osmin, Bartolo, Komtur a Sarastro, Rossiniho Basilio, Beethovenův Rocco, Wagnerův Daland, Jindřich Ptáčník, Fafner, Pogner, Hunding a Král Marke, Verdiho Sparafucile či Velký inkvizitor, Borodinův Končak, Čajkovského Gremin, Smetanův Paloucký, Lutobor, Beneš, Kecal, Bonifác, Dvořákův Vodník nebo Janáčkův Jezevec a Farář.

Poslední rozloučení se koná 15. listopadu 2017 ve 12.00 hodin v kapli sv. Václava na Vinodradském hřbitově.


3. 11. 2017

Zemřel skladatel a manažer Václav Riedlbauch

V pátek 3. listopadu podlehl dlouhé těžké nemoci hudební skladatel, kulturní manažer, někdejší ředitel České filharmonie a bývalý šéf Opery ND a ministr kultury Václav Riedlbauch. Sedmdesátiletý Riedlbauch byl také pedagogem, učil na hudební fakultě AMU, vedl do poslední chvíle katedru managementu kultury na VŠE.

Václav Riedlbauch se narodil 1. dubna 1947. Po absolutoriu Pražské konzervatoře a studia skladby na Akademii múzických umění v Praze pedagogicky působil na Pražské konzervatoři, poté na katedře skladby Hudební a taneční fakulty AMU, kterou v letech 1990 až 2004 vedl.
Je autorem řady komorních a orchestrálních skladeb, jeho celovečerní balet Macbeth se na Nové scéně Národního divadla hrál od roku 
1984 po šest sezon. Riedlbauch obdržel řadu ocenění ve skladatelských soutěžích.
Vedle své tvůrčí a pedagogické činnosti se zabýval hudebním a divadelním managementem i kulturní politikou v oblasti kreativní kultury. 
Byl uměleckým šéfem Opery Národního divadla, programovým ředitelem tehdejšího Paláce kultury, šéfproducentem nakladatelství Panton 
a ředitelem České filharmonie (2001 až 2009). Inicioval přehlídku soudobé evropské tvorby Pražské premiéry zaměřenou na prezentaci tvorby současných českých a evropských skladatelů.
Václav Riedlbauch byl členem správní rady Nadace Bohuslava Martinů nebo stálé soutěžní komise Pražského jara. Působil v expertním týmu 
pro koncepci Národního divadla, v letech 2009 a 2010 zastával funkci ministra kultury v úřednické vládě Jana Fischera.

Poslední rozloučení se koná 13. listopadu 2017 ve 13.00 ve Velké obřadní síni Krematoria Strašnice.


30. 10. 2017

Medaile za zásluhy pro Evu Urbanovou

Sólistka Opery Národního divadla Eva Urbanová převzala 28. října Medaili za zásluhy o stát v oblasti umění.

Eva UrbanováSopranistka Eva Urbanová patří již více než dvacet let k největším českým operním hvězdám. K jejím nejvýznamnějším vyznamenáním patří dvě Ceny Thálie za Kostelničku v Janáčkově Její pastorkyni, kanadská cena Dora Mavor Moore za ztvárnění téže role v inscenaci Kanadské operní společnosti v Torontu či americká cena Grammy za nahrávku Celeste Aida: Famous Opera Arias. Na tutéž cenu byla nominována i její nahrávka Janáčkovy Šárky (dirigent sir Charles Mackerras). V roce 2003 byla Eva Urbanová jmenována Rytířem řádu umění a literatury Francouzské republiky.

Štefan MargitaStejné ocenění získal také tenorista Štefan Margita, který působí na scénách nejslavnějších operních domů např. pařížské Opeře, v milánské La Scale, londýnské Covent Garden i v newyorské Metropolitní opeře. Další plány zahrnují role Luka / Filka Morozov v Janáčkově Z mrtvého domu v Paříži, Londýně a Bruselu, stejně jako Tambormajor v opeře Wozzeck v Paříži. V roce 2018 se vrátí do San Franciska jako Loge ve Zlatu Rýna. V Národním divadle ztvárnil výrazně zejména postavy mozartovského a janáčkovského repertoáru. V nejbližší době vystoupí v Praze jako Kapitán Vere v Brittenově opeře Billy Budd.

 

Pokračování zde

Eva Urbanová studovala zpěv soukromě u Ludmily Kotnauerové a zároveň pracovala s proslulou sopranistkou Renatou Scotto. Od roku 1990 je v trvalém angažmá v pražském Národním divadle, kde nastudovala řadu velkých rolí: Smetanova Libuše a Milada (Dalibor), Janáčkova Kostelnička (Její pastorkyňa), Marfa Ignatěvna Kabanová (Káťa Kabanová) a Matka Míly (Osud), Verdiho Alžběta (Don Carlo), Leonora (Síla osudu), Amélie (Maškarní ples) a Amneris (Aida), Straussova Salome, Pucciniho Tosca, Turandot a Minnie (Děvče ze Západu), Santuzza (Mascagni: Sedlák kavalír), Cileova Adriana Lecouvreur, Cizí kněžna (Dvořák: Rusalka) a mnoho dalších. Na scéně Státní opery Praha nastudovala titulní roli v nové inscenaci Dvořákovy Rusalky. Od roku 2010 je stálým hostem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde zpívá Janáčkovu Kostelničku a Emilii Marty (Věc Makropulos), Wally (Catalani: La Wally), Ortrud (Wagner: Lohengrin) a Maddalenu (Giordano: Andrea Chénier).
V roce 1998 debutovala v newyorské Metropolitní opeře jako Ortrud a dále zde vystoupila jako Santuzza, Cizí kněžna, Tosca a Turandot. Hostovala na dalších světových scénách, jakými jsou mj. milánská La Scala, Hamburská státní opera, Covent Garden v Londýně, Opéra National de Paris, Teatro Real v Madridu, Volksoper ve Vídni, Los Angeles Opera ad. Intenzívní je rovněž její koncertní činnost, jmenujme například Verdiho Requiem (turné po Švýcarsku), Mozartovo Requiem (Mnichov), Brittenovo Válečné requiem (Royal Albert Hall v Londýně), Martinů Epos o Gilgamešovi (Londýn), Janáčkovu Glagolskou mši (Londýn, Toronto, Vídeň, Athény), Dvořákovo oratorium Svatá Ludmila (Edinburgh). Je stálým hostem mezinárodních hudebních festivalů Pražské jaro a Smetanova Litomyšl a spolupracovala s významnými dirigenty (Christoph von Dohnányi, Jiří Bělohlávek, sir Charles Mackerras, Kent Nagano, Ondrej Lenárd, sir Andrew Davis, James Conlon, James Levine, Nello Santi, Leonard Slatkin, Roberto Abbado a Riccardo Chailly). Její četná diskografie zahrnuje mj. nahrávky Smetanových oper Libuše a Dalibor, Dvořákovy kantáty Svatební košile a oratoria Stabat Mater, Janáčkovy Glagolské mše, Mahlerovy kantáty Das klagende Lied pod taktovkou Kenta Nagano a několik portrétních nahrávek árií a duetů.


25. 10. 2017

Přípravy oslav 230. výročí premiéry Dona Giovanniho vrcholí

Za účasti Plácida Dominga probíhají zkoušky na slavnostní představení Mozartova Dona Giovanniho, kterými si 27. a 29. října připomeneme světovou premiéru, která se uskutečnila v Praze před 230 lety.

Plácido DomingoMaestro Plácido Domingo, nejvýznamnější žijící osobnost světa opery, přišel s unikátním projektem v podobě exkluzivní inscenace opery Don Giovanni do Stavovského divadla, které je v současné době jediným dosud existujícím divadlem, kde W. A. Mozart působil. Projekt se uskuteční při příležitosti 230. výročí světové premiéry opery Don Giovanni. V této inscenaci se Maestro Plácido Domingo ujímá role dirigenta a uměleckého vedoucího. Do sólových rolí obsazuje mezinárodní pěvecké světové špičky, vítěze slavné operní soutěže Plácida Dominga Operalia. Zbylé tři role Maestro Domingo obsadil významnými českými talenty, které vybral na konkurzu v Praze dne 29. ledna. Základem pro vytvoření scénografické koncepce inscenace opery Don Giovanni je využití scény známého českého scénografa Josefa Svobody a oscarového výtvarníka kostýmů Theodora Pištěka.


16. 10. 2017

Nové posily v Carmen

Kateřina HebelkováV obsazení Bizetovy Carmen, jejíž úspěšná inscenace Jozefa Bednárika je na našem repertoáru od roku 1999, 30. října poprvé vystoupí Pavel Švingr jako Zuniga, Lukáš Bařák jako Morales a v titulní roli Kateřina Hebelková. Po úspěšném debutu v roli Rossiniho Popelky v lednu 2016 se tak pražskému publiku představení ve své další parádní roli.

Více o představení ZDE


29. 9. 2017

Inscenace Žádný člověk v Brémách

Žádný člověkRežisérka Katharina Schmitt míří hostovat do svého rodného města se svou inscenací Žádný člověk.  Německé publikum bude mít šanci zhlédnout dílo o tragickém osudu sochaře Otakara Švece a jeho posledního díla - Stalinova pomníku na Letné již 7. listopadu 2017 od 19:00 hodin v divadle Brémách. Více informací ZDE

Světová premiéra se uskutečnila v Praze v březnu letošního roku.

 

Pražské reprízy se uskuteční 31. 10., 7. a 11. 12. 2017 a 7. 1. 2018. Více o inscenaci ZDE


24. 8. 2017

Zkoušky na Maškarní ples zahájeny

Nová inscenace Verdiho opery Maškarní ples v hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka a režii Dominika Beneše

Dominik Beneš a Marek CpinRežisér Dominik Beneš a výtvarník scény a kostýmů Marek Cpin seznámili po již skončených divadelních prázdninách sólisty před zahájením aranžovacích zkoušek s koncepcí inscenace. Své jevištní postavy budou v následujících týdnech během zkoušek vytvářet mj. Anda-Louise Bogza, Veronika Dzhioeva, Maria Kobielska, Peter Berger, Michal Lehotský, Michele Kalmandy, Svatopluk Sem, Veronika Hajnová, Eliška Weissová, Marie Fajtová, Yukiko Kinjo ad.

Premiéry se uskuteční 5. a 7. října v Národním divadle.

 

 

Více o inscenaci

Pokračování zde

 Michal Lehotský a Peter Berger
Představitelé krále Gustava III. Michal Lehotský a Peter Berger
 
kostýmy
Návrhy kostýmů Marka Cpina pro krále Gustava III.
 
Michele Kalmandy a Jaroslav Kyzlink
Představitel Anckarströma Michele Kalmandy a dirigent Jaroslav Kyzlink
basy
Basisté Roman Vocel, Zdeněk Plech a Pavel Švingr
Marie Fajtová
Sopranistka Marie Fajtová ztvární Oscara