MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Státní opera v Karlíně

    Navštivte představení Státní opery v Hudebním divadle Karlín

    REPERTOÁR
  • Koncert Stavovské divadlo

    Mozartovy narozeniny 2017

    27. ledna - Isabella D’Éloize Perron a Pierre Pichler

    Program
  • Koncert Národní divadlo

    Bedřich Smetana

    25. února - Matiné k 193. výročí narození Bedřicha Smetany

    Více informací

20. 1. 2017

MIMOŘÁDNÁ PŘÍLEŽITOST PRO MILOVNÍKY OPERY!

Příští měsíc bude na první české scéně obdobím hvězd. Přivítáme jak světoznámého pěvce Yusifa Eyvazova, který 6. února ztvární romantického básníka Andreu Chéniera v eponymní opeře Umberta Giordana (stejnou rolí otevře sezonu 2017/18 v milánské La Scale), tak jednoho z nejvyhledávanějších lyrických tenoristů dneška a pravidelného hosta newyorské Metropolitní opery Piotra Beczalu. Ten vystoupí na jevišti Národního divadla jakožto Princ v Dvořákově Rusalce 20. února.

Pokračovat ve čtení

Obě exkluzivní představení nyní nabízíme v jednotném balíku s 25% slevou, poskytovanou u příležitosti nadcházejícího mezinárodního Dne opery. Jako naši diváci si tak můžete dopřát skvostný umělecký zážitek ve společnosti těch nejlepších současných interpretů klasické hudební tvorby!

Snížené vstupné, které je časově omezeno a platí do 27. ledna 2017, lze uplatnit pouze přes oddělení objednávek Národního divadla. Zájemce proto prosíme, aby si svá místa zarezervovali buď telefonicky na čísle +420 773 204 820, nebo na emailové adrese m.losmanova@narodni-divadlo.cz.

 


5. 1. 2017

Konkurz na obsazení volných míst v operním sboru

Národní divadlo vypisuje konkurz na obsazení volných míst v operním sboru Státní opery v hlasovém oboru II. BAS (plný úvazek) a v hlasovém oboru I. ALT (plný úvazek), který proběhne ve čtvrtek 26.1. 2017 od 15 h v Provozní budově B Národního divadla, náměstí Václava Havla, Praha 1. Uchazeči si ke konkurzu připraví 2 libovolné árie.

Pokračovat ve čtení

Přihlášky zasílejte písemně na adresu: Libor Novák – tajemník sboru Státní opery, Ostrovní 1, 110 00 Praha 1 nebo elektronicky na adresu: l.novak@narodni-divadlo.cz . Bližší informace na tel. čísle: 773 759 383.


13. 12. 2016

Světoznámý tenor Yusif Eyvazov poprvé v Praze

Renomovaný operní pěvec a host předních světových scén Yusif Eyvazov, který příští sezónu ztvární postavu Andrey Chéniera v Milánské La Scale, se v totožné roli představí také v Národním divadle. Diváci ho zde mohou vidět v rámci třech představení stejnojmenné opery italského skladatele Umberta Giordana. První česká scéna je uvede 30. 1., 6. 2. a 8. 2. 2017.

Pokračovat ve čtení

 

Yusif Eyvazov na sebe v posledních letech upozornil především vystoupeními v newyorské Metropolitní opeře a petrohradském Mariinském divadle (Tosca) nebo losangeleské koncertní síni the Broad Stage (Andrea Chénier), kde zpíval po boku své ženy Anny Netrebko. „Večer jako tento má kvality opery i sportu, ve finále je ale něčím zcela odlišným. Ta ryzí dominance lidských hlasů vytrénovaných k neobyčejným věcem člověka zasáhne naprosto ojedinělým způsobem. Důvody jsou psychologické, fyziologické a sociologické. Během přestávky jsem slyšel reakce téměř orgasmické. Manželé Eyvazov a Netrebko prokázali skutečnou profesionalitu,“ zhodnotil jejich koncertní duet deník Los Angeles Times.

Chválou přitom nešetří ani evropští kritici. „Tak přirozený a silný hlas s vytříbenými výškami je vskutku nevídaný. Vysoké ‚c’ mu vychází z hrdla, jako kdyby to byla ta nejpřirozenější věc na světě. Opravdu se jedná o velkolepého pěvce,“ uvedla na Eyvazovovu adresu Ursula Wiegand z německého kulturního serveru Der Neue Merker.

Samotná inscenace opery Andrea Chénier, která se svou dramatickou hudbou i vypjatou emotivitou řadí mezi vrcholy italského verismu, je dílem dirigenta a uměleckého ředitele Opery Národního divadla Petra Kofroně a režiséra Michala Dočekala. Hlavních rolí se kromě Yusifa Eyvazova (Andrea Chénier) ujmou Petra Alvarez Šimková (Maddalena z Coigny) a Svatopluk Sem (Carlo Gerárd)


14. 11. 2016

Cenu Národního divadla získala v Karlových Varech Slávka Zámečníková

Letošní nositelkou Ceny Národního divadla se na právě skončeném 51. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech stala mimořádně talentovaná mladá slovenská sopranistka Slávka Zámečníková.

Pokračovat ve čtení

Čtyřiadvacetiletá posluchačka berlínské Hochschule für Musik Hanns Eisler získala na karlovarské soutěži i řadu dalších ocenění. Stala se vítězkou kategorie Junior a zároveň absolutní vítězkou celé soutěže, obdržela Cenu Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, Cenu Antonína Dvořáka za nejlepší interpretaci dvořákovské árie a Cenu Josefa Hercla za nejlepší interpretaci barokní árie. Svůj znělý lyrický soprán, velkou muzikalitu a přesvědčivý výraz předvedla ve všech velmi různorodých soutěžních úkolech a v samotném finále pak dominovala vynikající interpretací árie „Za štíhlou gazelou“ z Dvořákovy Armidy. Součástí Ceny Národního divadla je i vystoupení v některé z operních inscenací, pražské operní publikum tedy bude mít v příští sezoně možnost pěvecké umění Slávky Zámečníkové poznat osobně.


19. 9. 2016

Pád Arkuna na Vltavě

Rozhlasový záznam opery Zdeňka Fibicha Pád Arkuna, která nadchla diváky Národního divadla před dvěma lety, bude mít svou premiéru v sobotu 22. října 2016 od 20.00 na stanici Český rozhlas Vltava.

 

Pokračovat ve čtení

V záznamu Českého rozhlasu uslyšíte Orchestr Národního divadla pod taktovkou amerického dirigenta Johna Fiora. V hlavních rolích se představí Dana Burešová, Eva Urbanová, Alžběta Poláčková, David Szendiuch, Aleš Briscein, Jiří Sulženko, Roman Janál, Valentin Prolat a David Nykl. Vedle Sboru Národního divadla spoluúčinkuje Český národní sbor. Inscenaci režiséra Jiřího Heřmana uvedlo Národní divadlo v Roku české hudby.


9. 9. 2016

Prvním operním představením v Karlíně byl Verdiho Nabucco

Národní divadlo nabídne v právě zahájené sezoně 95 operních představení v Hudebním divadle Karlín. Jako první bylo na programu Nabucco skladatele Giuseppe Verdiho, které zazělo v úterý 13. září 2016 od 19.00. V titulní roli se představil barytonista Miguelangelo Cavalcanti a přední sólisté a hosté Národního divadla: Jolana Fogašová, Veronika Hajnová nebo Peter Mikuláš. Orchestr Státní opery a Sbor Státní opery zahrál a zazpíval pod taktovkou dirigenta Richarda Heina.

Pokračovat ve čtení

Inscenaci režiséra Karla Němce přenesenou z budovy Státní opery, která je připravena na generální rekonstrukci, zažijí diváci ve stejné scénografické a kostýmní výpravě jako při premiéře v roce 1993. Rovněž obsazení nástrojových skupin v orchestru a složení sboru bude respektovat hudební nastudování připravované původně pro Státní operu. Interiér Hudebního divadla Karlín přispěje svou architekturou k bezprostřednějšímu kontaktu mezi umělci a diváky a jeho novobarokní výzdoba strhne pozornost návštěvníka ihned, jak do tohoto noblesního divadelního sálu vstoupí. „Hudební divadlo Karlín má mimořádnou akustiku, což je zárukou silného diváckého a posluchačského zážitku,“ říká ředitel Národního divadla prof. Jan Burian. U operních představení nebude použita akustická amplifikace, jako je tomu u muzikálů. 

Kromě Nabucca uvede Národní divadlo v Hudebním divadle Karlín i další Verdiho opery: Rigoletto, La traviata a Trubadúr, dále Dvořákovu Rusalku v pohádkové režii Zdeňka Trošky, Gounodova Romea a Julii, Humperdinckovu rodinnou operu Jeníček a Mařenka a operetu Johana Strausse ml. Netopýr. V závěru sezony 2016/17 je na programu premiéra Offenbachovy operety Orfeus v podsvětí v režii bratří Cabanů. „Pevně věřím, že prostory karlínského divadla přijmou za svoje i naši operní diváci a že přilákáme i nové příznivce. Program operních představení jsme vytvořili právě i s ohledem na očekávání stávajících diváků karlínského divadla,“ říká ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvia Hroncová.

„Po skvělém přijetí oper přenesených ze Státní opery do historické budovy Národního divadla na konci srpna očekáváme po dobu rekonstrukce naší domácí scény stejně nadšené přijetí i v Hudebním divadle Karlín. Všem návštěvníkům karlínského divadla přeji krásné a obohacující umělecké zážitky,“ dodává hudební ředitel Státní opery Andreas Sebastian Weiser.

Hned ve středu 14. září 2016 bude Hudební divadlo Karlín patřit večernímu představení Verdiho Rigoletta se Simonou Houda-Šaturovou, Martinem Bártou, Peterem Bergerem nebo Janem Šťávou. Orchestr Státní opery poprvé povede jeho nový hudební ředitel Andreas Sebastian Weiser.


19. 4. 2016

Vrchol operní sezony – Straussova Elektra ve Státní opeře

Pod taktovkou maestra Rolanda Böera a v režii renomovaného anglického režiséra Keitha Warnera se ve Státní opeře představí nová inscenace opery Richarda Strausse Elektra. Hlavní postavu ztvární nejslavnější britská sopranistka současnosti Susan Bullock (na snímku), která touto rolí s velkým úspěchem debutovala v newyorské Metropolitní opeře. Mimořádnost vrcholu aktuální operní sezony podtrhují i další sólisté mezinárodního obsazení: v roli Klytaimnestry se představí další výrazná anglická pěvkyně Rosalind Plowright, Chrysothemis ztvární německá sopranistka Anna Gabler, Aigistha tenorista Richard Berkeley-Steele a Oresta Miguelangelo Cavalcanti. Autorem scénografie je vyhledávaný slovenský scénograf Boris Kudlička, jenž se ve Státní opeře představil předloni výtvarným pojetím Straussovy Salome. Slavnostní premiéra, poslední před zahájením generální rekonstrukce budovy Státní opery, je na programu 10. června 2016.

Pokračovat ve čtení

„Příběh je zasazen do současného muzea antické historie, ve kterém se mladá dívka seznamuje s životem mýtické Elektry. Tragédie Agamemnónovy dcery v ní postupně vyvolává dlouho potlačované vzpomínky i démony, nyní vyobrazené prostřednictvím Sofoklova díla. Divák se tak stává svědkem osobního a upřímného pokusu o sebepoznání, iniciovaného velmi silným, byť fiktivním sledem událostí. Klíčová pro nás byla otázka, zda lze čelit pravdě tím, že se rozhodneme neschovávat se před lží,“ vysvětluje pojetí díla režisér Keith Warner.  „Důvod, proč jsme děj zasadili do současného minimalistického muzea, je ten, že jednotlivé historické artefakty mohou výborně sloužit jako mechanismy umožňující introspekci,“ dodává scénograf Boris Kudlička.  

Hudební nastudování svěřilo Národní divadlo renomovanému německému dirigentovi Rolandovi Böerovi. „Elektra reprezentuje vrchol Straussovy expresionistické tvorby. Její úspěšné nastudování proto nevyžaduje jen mechanickou znalost partitury; důležité je i pochopit proč skladatel dílo stvořil a co jím chtěl doopravdy říct. Z čistě hudebního hlediska se proto domnívám, že Elektra nevyžaduje přílišnou osobní interpretaci. Budu se snažit co nejvíce respektovat skladatelovy původní záměry,“ říká Roland Böer.

Představitelka hlavní role Susan Bullock, držitelka britského státního vyznamenání pro přínos opeře, se ve světě proslavila právě díky svému neopakovatelnému ztvárnění Elektry. Samotný Roland Böer na její adresu poznamenal: „Susan jsem již slyšel v mnoha rolích a pamatuji si, jak zpívala Elektru v opeře ve Frankfurtu nad Mohanem. Byla tehdy úžasná, dokonalá, zkrátka Elektra!“ Inscenaci Elektra jako vrchol aktuální operní sezony nabídneme pouze pětkrát – 10., 14., 18., 22. a 25. června 2016 ve Státní opeře. Inscenace je koprodukčním projektem se San Francisco Opera z USA