MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Opera Národní divadlo

    Libuše

    28. října - Dana Burešová poprvé v titulní roli opery Bedřicha Smetany

    VÍCE O INSCENACI
  • Opera Národní divadlo

    Simon Boccanegra

    Poslední dvě představení opery Giuseppe Verdiho: 31. 10. & 12. 11. 2014

    Více o inscenaci
  • Opera Národní divadlo

    L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky

    15. listopadu - Jana Sibera poprvé v roli Bystroušky

    Více o inscenaci
  • Opera Národní divadlo

    G. Donizetti: Nápoj lásky

    Poslední tři představení italské operní komedie s Kateřinou Kněžíkovou v hlavní roli. 20. 12. 2014 | 7. a 11. 1. 2015

    Více o inscenaci

21. 10. 2014

Novou Carmen v Národním divadle je Václava Krejčí Housková

Po třech letech přivítá Národní divadlo novou představitelku Carmen ve stejnojmenné opeře Georgese Bizeta. Po Kateřině Jalovcové se v roli temperamentní Cikánky představí další přední mezzosopranistka mladší generace Václava Krejčí Housková. Její první účinkování v Národním divadle v této roli zažijí diváci již ve středu 22. října 2014 a to pod taktovkou dirigenta Zbyňka Müllera. Jednatřicetiletá pěvkyně debutovala před pražským publikem v dubnu letošního roku v roli Lapáka v Janáčkových Příhodách lišky Bystroušky.

Její první účinkování v Národním divadle v této roli zažijí diváci již ve středu 22. října 2014 a to pod taktovkou dirigenta Zbyňka Müllera. Jednatřicetiletá pěvkyně debutovala před pražským publikem v dubnu letošního roku v roli Lapáka v Janáčkových Příhodách lišky Bystroušky.

První nabídku na ztvárnění postavy Carmen jsem dostala už před několika lety. Přestože jsem o této roli snila od svých studentských let, nabídku jsem s respektem odmítla. Cítila jsem, že ještě nejsem připravena,“ říká Václava Krejčí Housková. Carmen je temperamentní, smyslná žena, která si naplno užívá života. Vystihnout všechny její nálady a rozmary chování s ohledem na pěvecký výraz je právě to nejtěžší. Myslím si, že ohnivá žena, jíž Carmen nepochybně je, představuje pro každou zpěvačku životní výzvu. Ona si zkrátka nevybírá pouze životní partnery, ale i životní interpretky. Proto si velmi vážím možnosti se s touto výzvou v průběhu své pěvecké kariéry poprat,“ těší se pěvkyně. V Národním divadle se role Carmen zhostí v této sezoně ještě 11. prosince 2014, 13. ledna a 2. února 2015.

Pokračování

V probíhající sezoně účinkuje Václava Krejčí Housková v Národním divadle také v Dvořákově Rusalce jako Třetí žínka, v Mozartově Figarově svatbě v roli Cherubina a čekají ji postavy Třetí dámy v nové inscenaci Kouzelné flétny a Fjodora v Musorgského Borisi Godunovovi v hudebním nastudování uměleckého ředitele opery Národního divadla a Státní opery Petra Kofroně.

Vedle Václavy Krejčí Houskové vstupuje do Carmen v Národním divadle také argentinský tenorista Gustavo Porta. Pražští diváci měli zatím možnost tohoto pěvce v operní inscenaci vidět a slyšet pouze v roli Dicka Johnsona – Ramerreze v Pucciniho Děvčeti ze západu v hudebním nastudování Johna Fiora. V této sezoně ho čeká mj. Cavaradossi v Tosce v Tel Avivu nebo de Grieux v Manon Lescaut v Tokiu.

Novou Carmen představila v sezoně 2014/2015 také Státní opera. Sólistku Deutsche oper Berlin Janu Kurucovou diváci opět uvidí a uslyší již tento pátek 24. října 2014 od 19.00. 

Více o představení


15. 10. 2014

Barytonista Anton Keremidtchiev poprvé jako Simon Boccanegra v Národním divadle

Po dva říjnové večery se na jevišti Národního divadla představí Anton Keremidtchiev v roli Simona Boccanegry, poprvé již tento pátek 17. října od 19.00.

Bývalý sólista Staatstheater Darmstadt exceloval v rolích jako jsou Giorgio Germont (La traviata), Sharpless (Madama Butterfly), Pizarro (Fidelio), Escamillo (Carmen), Jago (Otello) nebo Klingsor (Parsifal). Od roku 2003 pracuje na volné noze a od té doby debutoval na jevištích mnoha světových operních domů – Komische Oper Berlin, Finská národní opera, Frankfurtská opera, Státní opera Hamburg a další.

Spolupracoval s dirigenty mezinárodního renomé jako jsou například James Conlon, Adam Fischer nebo Lothar Zagrosek. V posledních dvou letech úspěšně ztvárnil roli Telramunda (Lohengrin), kterou zpíval v Dortmundu, Toulonu, Vilniuse, Budapešti, Grazu, Basileji a ve Slovenském národním divadle v Bratislavě.

V pátečním představení se představí pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka a po boku sólistů Opery Národního divadla Marie Kobielske, Richarda Haana, Jiřího Sulženka a dalších.

Více o představení


12. 10. 2014

Setkání s Gun-Brit Barkmin, Mariuszem Trelińskim a týmem premiéry Salome

Milí příznivci opery, dovolujeme si Vás pozvat na setkání s účinkujícími a realizačním týmem nejnovější premiéry Státní opery - díla Richarda Strausse Salome.

Těšíme se na Vás ve Státní opeře v salonku Angelo Neumanna ve středu 15. října od 16.00. Diskuse, kterou bude moderovat dramaturgyně Jitka Slavíková, se zúčastní představitelka hlavní role německá sopranistka Gun-Brit Barkmin (v Praze jsme jí tleskali za role Emilie Marty v Janáčkově Věci Makropulos a za roli Královny Alžběty I. v Brittnově Glorianě), dále představitelka Herodias Veronika Hajnová, režisér Mariusz Treliński, dirigent Heiko Mathias Förster nebo scénograf Boris Kudlička. Nová inscenace rozhodně nenechá diváky chladnými, přiďte se seznámit s režijní koncepcí ještě před premiérou. Vstup je volný. Použijte, prosím, hlavní vchod Státní opery. Těšíme se na Vás!

Více o představení


2. 10. 2014

Paralelní životy připomenou praktiky komunistické tajné policie

Po Nitře, Bratislavě a Drážďanech přichází přehlídka dokumentárního divadla Paralelní životy – 20. století očima tajné policie do Prahy. Národní divadlo se zapojilo do společného projektu šesti souborů z Německa, Maďarska, Polska, Rumunska, Slovenska a České republiky premiérou inscenace komorní opery Aleše Březiny Toufar loni na podzim.

Od 5. do 9. října 2014 mají pražští diváci možnost zažít ostatní inscenace Paralelních životů a stát se také součástí doprovodného programu zahrnujícího diskuse s tvůrci inscenací včetně guru německého dokumentárního divadla Clemense Bechtela z drážďanského Staatschauspiel nebo fotografickou instalaci berlínského umělce Simona Mennera.

Všechny inscenace spojuje společný koncept. Umělci z bývalých socialistických zemí vytvořili dokumentární divadelní inscenace na základě zkoumání materiálů v archivech tajných policejních složek operujících v teritoriu bývalého sovětského bloku. Autentické příběhy doplňují rozhovory se svědky doby, s agenty, s oběťmi a s dalšími osobami ovlivněnými činností tajné policie. Zájemci o hlubší vhled do tématu si mohou v průběhu přehlídky zakoupit publikaci Paralelní životy – čítanka, která na téměř sto stranách představuje texty klíčových osobností projektu obsahující materiály nalezené v archivech tajných policejních složek během výzkumné části projektu.

Pokračování

„Paralelní životy jsou splněným snem. Téma perzekuce komunistickou tajnou policií v našem kulturním prostoru léta chybělo a nám se zde podařilo zanechat hlubokou stopu, kterou ještě podtrhují přehlídky v jednotlivých zemích a samozřejmě život samotných inscenací, jež zůstaly v repertoárech zapojených divadel. Pražské přehlídce přeji úspěch, aby přispěla k poznání vztahu současnosti k těm prazvláštním příběhům z minulosti,“ říká Darina Kárová, ředitelka Mezinárodního festivalu Divadelní Nitra, který byl iniciátorem projektu.

Projekt Paralelní životy – 20. století očima tajné policie vznikl za přispění Programu Kultura Evropské unie, Goethe Institutu, Allianz Kulturstiftung, Visegrádského fondu, Erste Stiftung a dalších partnerů a institucí v zúčastněných zemích. Více informací naleznete na webové stránce www.paralelnizivoty.cz nebo www.parallel-lives.eu.


1. 10. 2014

Úvod do opery Pád Arkuna s Johnem Fiorem

Už pouze týden nás dělí od premiéry poslední opery Z. Fibicha Pád Arkuna.

Ode dneška až do neděle Vám dirigent John Fiore představí každý den jednu část tohoto mimořádného díla. Milovník Wagnera a české hudby nás seznámí s postavami, dějem a především hudebními motivy všech částí opery - tj. prologu Helga, předehry k Dargunovi a poté tří jednání Darguna. Zamilujete si Fibicha a také energického dirigenta, s kterým jsme měli možnost v Praze více než měsíc intenzivně pracovat. Videa můžete sledovat na profilu inscenace Pád Arkuna a také na facebooku Opery Národního divadla


25. 9. 2014

Diskuse s tvůrci a účinkujícími Pádu Arkuna 1. 10. 2014 v 15.00 v hlavním foyer Národního divadla

Milí příznivci opery, dovolujeme si Vás pozvat na diskusi s tvůrčím týmem a účinkujícími v blížící se premiéře inscenace opery Zdeňka Fibicha Pád Arkuna.

Těšíme se na Vás v hlavním foyer Národního divadla ve středu 1. října 2014 od 15.00 (vstup hlavním vchodem ND). Svou inscenační a hudební představu přiblíží: dirigent John Fiore, režisér Jiří Heřman, představitelka Helgy Dana Burešová a další. Moderuje šéfdramaturg Ondřej Hučín.

Vstup volný.


16. 9. 2014

Verdiho Rigoletta ozdobí tenorista Vincent Schirrmacher

Sólista vídeňské Volksoper Vincent Schirrmacher vstupuje v úterý 16. září 2014 do inscenace Verdiho opery Rigoletto ve Státní opeře.

Finalista soutěže Plácida Dominga Operalia z roku 2008 se představí v roli Vévody mantovského. Jeho interpretaci operního šlágru La donna è mobile uslyší pražští diváci a posluchači do konce aktuální operní sezony ještě třikrát. „V Rigolettovi jsem debutoval před pěti lety v německém Flensburgu a pro mladého tenoristu to byla ta pravá výzva. Než jsem se hlouběji ponořil do partitury, byl jsem skutečně nervózní. Ovšem čím více času jsem se postavě věnoval, čím více jsem pronikal do půvabu této opery, tím jsem si byl jistější vhodností pro můj hlas,“ říká tenorista narozený v Číně a natrvalo usazený v Evropě. „Právě Vévoda mantovský představuje nejlepší základ pro mé další verdiovské postavy, z nichž poslední je nedávno debutovaný Manrico z Trubadúra,“ dodává Vincent Schirrmacher.

Pokračování

Tenorista navštěvoval v dětství hodiny klavíru a posléze hudební výchovu na Royal Academy od Music v Londýně a prestižní Juilliard School v New Yorku. Je držitelem několika významných pěveckých cen, zejména v Německu. V roce 2008 se stal finalistou soutěže Plácida Dominga Operalia v kanadském Québecu. Od roku 2009 je sólistou vídeňské Volksoper, kde účinkoval v rolích Prince v Dvořákově Rusalce, Cavaradossiho v Pucciniho Tosce, Kalafa v Pucciniho Turandot, Alfreda ve Verdiho La traviatě nebo Narrabotha ve Straussově Salome.

V úterním přestavení se jako Gilda představí sólistka Opery Národního divadla a Státní opery Yukiko Šrejmová Kinjo, která v této roli s úspěchem debutovala na začátku této sezony. 

Více o představení


14. 9. 2014

Výroční ceny Opery Plus získali Dana Burešová a Aleš Briscein

Výroční ceny portálu Opera Plus získali sólistka Opery Národního divadla Dana Burešová a stálý host Opery Národního divadla Aleš Briscein. Blahopřejeme!

O vítězích rozhodli čtenáři Opery Plus svým hlasováním, a to na základě nominací oslovených hudebních publicistů. Za výkony, které byly k vidění na českých a moravských scénách a v případě tuzemských zpěváků také na zahraničních scénách v sezoně 2013/2014, byla nominována půldruhá desítka žen a stejný počet mužů. V průběhu dvouměsíčního hlasování bylo odevzdáno dohromady přes sedm tisíc hlasů. 

Pokračování

Dana Burešová byla nominována hned za dvě své role – za Anežku ve Smetanových Dvou vdovách a za Alžbětu ve Verdiho opeře Don Carlo, ztvárněné na scéně Národního divadla a Státní opery. Také Aleš Briscein získal nominace za dvě role – za Jeníka ve Smetanově Prodané nevěstě v inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni a Ladislava Podhajského ve Smetanových Dvou vdovách v Národním divadle. Výroční ceny Opery Plus převzali Dana Burešová i Aleš Briscein osobně, oba totiž byli mezi protagonisty nedělního galavečera. Na Benefičním koncertu Opery Plus ve zcela zaplněných prostorách Pražské křižovatky vystoupili další přední sólisté pražského Národního divadla – sopranistka Eva Urbanová, mezzosopranistka Kateřina Jalovcová, tenorista Jaroslav Březina a barytonista Jiří Hájek, dále držitel letošní operní Thálie basista Jiří Přibyl z olomoucké opery, přizvána byla i mladá začínající sopranistka Adéla Škopková, o doprovod se postaral dirigent Opery Národního divadla a klavírista David Švec. Na programu, sestaveném na počest Roku české hudby výhradně z českých oper a nazvaném Češi zpívají Čechy, zaznělo mimo jiné takřka celé první jednání z Dvořákovy Rusalky a kompletní druhé dějství Janáčkovy Její pastorkyně. (Text převzat z operaplus.cz)

Opera Plus je mediálním partnerem Opery Národního divadla a Státní opery.


11. 9. 2014

Státní opera má novou Carmen: Janu Kurucovou

Již od této soboty 13. září 2014 získá Státní opera pro svou inscenace opery Georgese Bizeta Carmen sólistku Deutsche oper Berlin Janu Kurucovou.

Původem slovenská mezzosopranistka se už v Praze představila – v operní sezoně 2010/2011 vyhověla nabídce tehdejšího uměleckého šéfa opery Jiřího Heřmana a zaskočila v roli Idamanteho v inscenaci Mozartova Idomenea. Vedle Adama Plachetky vystoupila rovněž na koncertě Mozartovy narozeniny letos lednu ve Stavovském divadle.

 

 

Pokračování

"Carmen je ženou uvědomující si své kvality. Má v sobě přirozenou jiskru, jež přitahuje muže, ale stejně tak provokuje ženy. Co mě na ní fascinuje, mě zároveň děsí; její fatální až provokační vložení se do rukou osudu v každé extrémní situaci. Do svádění Dona Josého dá všechnu svou smyslnost a výbušný charakter a pak když v kartách uvidí svou blížící se smrt, jej dokonce provokuje, aby ji zabil,“ říká Jana Kurucová o svém pohledu na hlavní postavu Bizetovy opery a pokračuje: „Pro mě stále zůstává otázkou, proč žena v nejlepších letech přistupuje ke svému životu až tak lhostejně, že ho nakonec ztrácí. Nevěří tomu, že by se mohla opravdu zamilovat? Nebo se chce skrýt před strachem ze zamilování a ztráty své cikánské svobody? Carmen přináší definitivně velkou změnu do mého repertoáru. Mé dosavadní zkušenosti stály zejména na kalhotkových a dívčích rolích. Takže mi nezůstává nic jiného než se také fatálně vrhnout do tohoto dobrodružství a pokusit se vnímat vnitřní hlas ženy, jež bude ve mně, pevně doufám, růst víc a víc.“

Jana Kurucová je pátou sezonou členkou souboru Deutsche Oper Berlin, kde momentálně účinkuje v jedenácti inscenacích mj. jako Jeníček v Humperdinckově Perníkové chaloupce v režii Andrease Homokiho nebo jako Fenena v inscenaci Verdiho opery Nabucco v režii Keitha Warnera.

Jana Kurucová se v roli Carmen představí ve Státní opeře také 24. října 2014 a 1. května 2015. V Praze však bude častěji, již 5. listopadu 2014 vstupuje do inscenace Mozartova Dona Giovanniho v režii režisérského dua Skutr ve Stavovském divadle. Jako Donna Elvira se pak představí ještě 4. ledna, 8. března, 4. a 25. dubna a 3. května 2015.

V představení Carmen 13. září 2014 ztvární Dona Josého italský tenorista Luciano Mastro. V roli Escamilla se poprvé ve Státní opeře představí přední basista střední generace sólistů Národního divadla Miloš Horák. 


11. 9. 2014

Konkurz do sboru Národního divadla

sborŘeditelka Opery Národního divadla a Státní opery Mgr. Silvia Hroncová vypisuje konkurzní řízení do operního sboru Národního divadla pro hlasové skupiny soprán a tenor. Předzpívání se bude konat ve středu dne 29. 10. 2014 ve 14:00 hodin ve sborovém sále historické budovy Národního divadla. 

 

 

 

Pokračování

Požadujeme dvě operní árie nebo jednu operní árii a jednu píseň (z českého a světového repertoáru) a vlastní notový materiál.

Přihlášky můžete zasílat na e-mailovou adresu: a.mihalik@narodni-divadlo.cz
Nebo na poštovní adresu:
NÁRODNÍ DIVADLO 
Aleš Mihálik, tajemník sboru ND
Ostrovní 1
112 30 Praha 1
V přihlášce laskavě uveďte vzdělání, délku praxe, adresu trvalého pobytu, trvalou a korespondenční adresu a telefonické, popř. e-mailové spojení. K přihlášce přiložte strukturovaný životopis.
Zaslanou přihlášku považujeme za závaznou a evidujeme ji v seznamu uchazečů. Po úspěšně vykonaném konkurzním řízení bude uzavření pracovního poměru předmětem následné vzájemné dohody se zaměstnavatelem.
Vyřizuje:
Aleš Mihálik, tajemník sboru ND
tel.: +420 607830590; e-mail: a.mihalik@narodni-divadlo.cz


5. 9. 2014

Christina Vasileva se vrací do Prahy

Po třech letech se na jeviště Státní opery vrací držitelka Ceny Thálie sopranistka Christina Vasileva. V představení Verdiho opery Trubadúr v neděli 7. září 2014 vystoupí v roli Leonory po boku tenoristy Gianluky Zampieriho v roli Manrica. Nedělní představení bude rovněž mimořádné pro mezzosopranistku Kateřinu Jalovcovou, která vystoupí na scéně Státní opery poprvé jako Azucena.

„Trubadúr je pro mě vrcholem belcantového umění a právě díky tomu je oddaná, věrná a obětavá Leonora krásnou a zároveň obtížnou rolí. Stejně náročné party koneckonců zpívají i tři moji kolegové. Do Prahy se vracím opravdu ráda,“ říká Christina Vasileva. Mezi její poslední pražská vystoupení patřila Káťa Kabanová Leoše Janáčka v režii Roberta Wilsona a v hudebním nastudování Tomáše Netopila, za kterou získala zmíněnou Cenu Thálie. Za ztvárnění Desdemony ve freiburské produkci Verdiho Ottella v roce 2011 byla německým magazínem Opernwelt nominována na Pěvkyni roku. 

Pokračování

Hudební ředitel Státní Opery Martin Leginus oslovil Christinu Vasilevu i pro postavu Marguerity v Boitově Mefistofelovi, jehož premiéra je naplánována na leden příštího roku.

K mimořádnosti večera přispěje také nové obsazení role Azuceny. „Jsem opravdu ráda za příležitost zazpívat si tak emotivní a rozporuplnou postavu. Azucena rozhodně patří mezi mé oblíbené role. Poprvé jsem ji zpívala v Divadle J. K. Tyla v Plzni, poté v Divadle F. X. Šaldy v Liberci a naposledy to bylo v italském Bolzanu a Piacenze. Také se těším na výbornou Christinu Vasilevu, se kterou jsem v této roli stála na jevišti v libereckém Trubadúrovi,“ říká Kateřina Jalovcová. Zatím poslední rolí Kateřiny Jalovcové v Národním divadle byl Lišák Zlatohřbítek v inscenaci Janáčových Příhod lišky Bystroušky v režii Ondřeje Havelky. V začínající sezoně ji čeká účinkování v nových inscenacích Kouzelné flétny a Borise Godunova a na repertoáru má dalších osm rolí v Národním divadle.

Představitel trubadúra Manrica italský tenorista Gianluca Zampieri je českému publiku také dobře známý. V roce 2008 získal Cenu Thálie za titulní roli Cyrana z Bergeracu v opeře Franca Alfana, kterou nastudoval pro ostravské divadlo. V pražském Národním divadle vytvořil postavu Alberta Gregora v koprodukční produkci Janáčkovy Věci Makropulos v režii Christophera Aldena.


3. 9. 2014

La traviata ve Státní opeře s novými protagonisty

Po dva večery v září a říjnu se divákům Státní opery představí přední slovenská sopranistka Eva Hornyáková jako Violetta Valéry v opeře Giuseppe Verdiho La traviata.

Eva HornyákováPěvkyně se vrací do Státní opery po úspěchu v koncertním provedení Pucciniho La rondine (Vlaštovka) letos v květnu. Violettu bude v Praze zpívat poprvé v pátek 5. září 2014 a jejím pěveckým partnerem bude Tomáš Juhás, pro něhož je páteční představení rovněž debutem v roli Alfreda Germonta ve Státní opeře. Postavu Giorgia Germonta ztvární vynikající Svatopluk Sem.

 „Věřím, že novým pěveckým obsazením přineseme do této současné a velmi oslovující inscenace svěží pohled a že radost ze zkoušení se sólisty, orchestrem a sborem přeneseme i na naše diváky,“ přeje si Martin Leginus, hudební ředitel Státní opery a dirigent představení.

Pokračování

„První operou, kterou jsem v dětství zhlédla, byla právě La traviata. Na takovéto zážitky se nezapomíná, měla jsem husí kůži při vzpomínce na představení ještě dlouho po jeho skončení. Pro tento silný pocit jsem se také rozhodla studovat operní zpěv a Violetta byla přirozeně mým uměleckým snem. Od té doby jsem měla příležitost zpívat Violettu v německém Lübecku a ve dvou španělských produkcích. Nyní se můj sen začne plnit také v Praze pod taktovkou Martina Leginuse,“ těší se Eva Hornyáková.

 Ve Verdiho La traviatě se Eva Hornyáková představí ve Státní opeře rovněž 25. října 2014 s Alešem Brisceinem v roli Alfreda a s Jakubem Kettnerem jako Giorgiem. La traviata byla na repertoáru našeho operního domu (dnešní Státní opery) od samého počátku jeho existence, kdy sem byla přenesena inscenace ze Stavovského divadla.

Více o představení