MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Opera Státní opera

    Jeníček a Mařenka

    23. srpna - Rodinné operní představení v češtině ve Státní opeře

    VÍCE O INSCENACI
  • Opera Státní opera

    Giuseppe Verdi: MACBETH

    Novinka repertoáru Státní opery, Shakespearovo a Verdiho drama

    VÍCE O INSCENACI
  • Opera Stavovské divadlo

    W. A. Mozart: Don Giovanni

    Slavná opera v režijním pojetí dua SKUTR

    VÍCE O INSCENACI
  • Opera Nová scéna

    Jan Kučera: Rudá Marie

    Rozhlasový seriál Tlučhořovi na jevišti Nové scény 1. září 2015

    VÍCE O INSCENACI

1. 7. 2015

Koncert k zahájení sezony 2015/2016

Koncert k zahájení sezony 2015/2016 dne 8. září 2015 v Národním divadle. Umělecký ředitel a dirigent Petr Kofroň vybral z hudebního archivu několik odložených, a přeci hodnotných či efektních orchestrálních děl.


5. 6. 2015

Vzpoura přírody v operním Macbethovi

Poslední operní premiérou Národního divadla v brzy končící sezoně bude 11. a 13. června 2015 Macbeth Giuseppa Verdiho. Krvavé drama podle Shakespearova stejnojmenného díla představí divákům Státní opery nový pohled na dobře známého operního skladatele. V hudebním nastudování dirigenta Jiřího Štrunce vystoupí v titulní roli bulharský barytonista Anton Keremidtchiev nebo Martin Bárta a v příští sezoně také Richard Haan. Role Lady Macbeth byla svěřena jedné z nejvýraznějších osobností pražského operního souboru Andě-Louise Bogze a slovenské sopranistce Jolaně Fogašové. Režie Verdiho Macbetha se ujal vyhledávaný slovenský divadelní režisér Martin Čičvák.

Více o představení


8. 4. 2015

Diskuse před premiérou Jeníčka a Mařenky

Dovolujeme si pozvat všechny zájemce na diskusi s tvůrci a účinkujícími v připravované premiéře Humperdinckovy opery Jeníček a Mařenka ve Státní opeře. Diskuse se zúčastní hudební ředitel Státní opery a dirigent Martin Leginus, režisér Matěj Forman, překladatel libreta Radek Malý, scénografka a kostýmní výtvarnice Andrea Sodomková a představitelky titulních rolí Jana Sibera a Michaela Kapustová. Setkání se uskuteční v úterý 14. dubna 2015 od 16.00 v salonku Angelo Neumanna ve Státní opeře. Vstup volný. Těšíme se na Vás!

Více o představení


6. 2. 2015

Stavovské divadlo s novou Kouzelnou flétnou

Nejlepší české mozartovské pěvce, stylový zvuk orchestru Národního divadla, fantaskní výpravu výtvarníka Miroslava Huptycha, noblesní kostýmy Tomáše Kypty a magickou režii Vladimíra Morávka nabízí nová inscenace Mozartovy Kouzelné flétny ve Stavovském divadle. Již v sobotu 7. února 2015 nás čeká druhá premiéra této rodinné podívané. Těšíme se na vás!


28. 1. 2015

José Cura jako Otello ve Státní opeře

Jeden z nejžádanějších tenoristů současnosti poprvé vystoupí v Praze v inscenaci Státní opery. José Cura přijal nabídku Národního divadla a ve čtvrtek 29. ledna a v úterý 24. února 2015 se představí v titulní roli opery Giuseppe Verdiho Otello pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse.

V prvním představení se role Desdemony ujme Eva Hornyáková a Jagem bude sólista Opery Národního divadla Ivan Kusnjer. V následujícím únorovém termínu to bude vedle Ivana Kusnjera sopranistka Pavla Vykopalová.  

„Otella jsem zpíval snad dvěstěkrát. Může to znít jako vtip ale vývoj této role je srovnatelný s mým vlastním osobním vývojem jako člověka. Když mi bylo 35, musel jsem na jevišti zahrát padesátiletého. A teď, když mi je opravdu padesát, nemusím víc předstírat,“ říká José Cura. „Věřím, že moje spolupráce se Státní operou přetrvá a že tyto dvě představení budou začátkem dlouhého seznamu a to nejenom jako pěvce,“ dodává.

Pokračování

Mezi poslední vystoupení proslulého tenoristy a dirigenta patří postava Dicka Johnsona ve Vídeňské státní opeře loni v září. V březnu jej čeká role Dona Josého v milánské La scale v premiéře Bizetovy Carmen po boku mezzosopranistky Elīny Garanči.

Největší úspěch mu ovšem přinesl právě Otello, jen za poslední dvě sezony ho zpíval v Buenos Aires, Vídni, v Metropolitní opeře v New Yorku pod taktovkou Semjona Byčkova nebo v Deutsche oper Berlin s dirigentem Donaldem Runniclesem a v režii Andrease Kriegenburga.

Účinkování José Cury v inscenaci opery Giuseppe Verdiho Otello v režii Dominika Neunera se v Praze uskuteční díky podpoře Bohemian Heritage Fund. 

Více o představení


26. 1. 2015

Mozartovy narozeniny 2015 s pražským debutem Dorothey Spilger

O oslavu 259. výročí narození hudebního génia se tentokrát vedle Orchestru Národního divadla postarají hned čtyři sólisté.

Pražanům dobře známí sopranistka Jana Šrejma Kačírková a barytonista Svatopluk Sem a také držitelka ceny Národního divadla na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech 2014 Dorothea Spilger a člen Orchestru Národního divadla a vítěz Mezinárodní soutěže Pražské jaro v oboru fagot Jan Hudeček.

Německá mezzosopranistka Dorothea Spilger, která Cenou Národního divadla získala možnost nastudovat roli v operní inscenaci Národního divadla, se v Praze představí poprvé. Rovněž pro Jana Hudečka je úterní vystoupení první příležitostí zahrát Mozartův koncert s orchestrem ve Stavovském divadle. Dirigentem koncertu, který se uskuteční tradičně 27. ledna, bude Robert Jindra.

Na programu Mozartových narozenin jsou árie z oper uvedených a uváděných ve Stavovském divadle – Kouzelná flétna, Così fan tutte, La finta giardiniera, Figarova svatba, La clemenza di Tito a Don Giovanni. Koncert zahájí předehra z opery Il re pastore a Jan Hudeček přednese Koncert pro fagot a orchestr B dur. 


19. 11. 2014

Adam Plachetka se vrací do Národního divadla

Sólista Vídeňské státní opery, basbarytonista Adam Plachetka a Opera Národního divadla obnovují uměleckou spolupráci, kterou Adam Plachetka letos v červnu přerušil v souvislosti s odstoupením Roberta Jindry z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla.

Na základě rozhovorů, jejichž předmětem byly další umělecké plány Opery Národního divadla i informování o jednáních směřujících k obsazení postu hudebního ředitele Opery Národního divadla od sezony 2016/17, dospěly obě strany k závěru, že obnovení vzájemné spolupráce je správným a perspektivním krokem.
Adam Plachetka vystoupí na scéně Národního divadla 20. prosince 2014 a 7. a 11. ledna 2015 ve třech představeních Donizettiho Nápoje lásky, a to v roli šarlatána Dulcamary. Do role Adiny se po mateřské dovolené vrací manželka Adama Plachetky, sopranistka Kateřina Kněžíková.

Více o představení


25. 9. 2014

Diskuse s tvůrci a účinkujícími Pádu Arkuna 1. 10. 2014 v 15.00 v hlavním foyer Národního divadla

Milí příznivci opery, dovolujeme si Vás pozvat na diskusi s tvůrčím týmem a účinkujícími v blížící se premiéře inscenace opery Zdeňka Fibicha Pád Arkuna.

Těšíme se na Vás v hlavním foyer Národního divadla ve středu 1. října 2014 od 15.00 (vstup hlavním vchodem ND). Svou inscenační a hudební představu přiblíží: dirigent John Fiore, režisér Jiří Heřman, představitelka Helgy Dana Burešová a další. Moderuje šéfdramaturg Ondřej Hučín.

Vstup volný.


16. 9. 2014

Verdiho Rigoletta ozdobí tenorista Vincent Schirrmacher

Sólista vídeňské Volksoper Vincent Schirrmacher vstupuje v úterý 16. září 2014 do inscenace Verdiho opery Rigoletto ve Státní opeře.

Finalista soutěže Plácida Dominga Operalia z roku 2008 se představí v roli Vévody mantovského. Jeho interpretaci operního šlágru La donna è mobile uslyší pražští diváci a posluchači do konce aktuální operní sezony ještě třikrát. „V Rigolettovi jsem debutoval před pěti lety v německém Flensburgu a pro mladého tenoristu to byla ta pravá výzva. Než jsem se hlouběji ponořil do partitury, byl jsem skutečně nervózní. Ovšem čím více času jsem se postavě věnoval, čím více jsem pronikal do půvabu této opery, tím jsem si byl jistější vhodností pro můj hlas,“ říká tenorista narozený v Číně a natrvalo usazený v Evropě. „Právě Vévoda mantovský představuje nejlepší základ pro mé další verdiovské postavy, z nichž poslední je nedávno debutovaný Manrico z Trubadúra,“ dodává Vincent Schirrmacher.

Pokračování

Tenorista navštěvoval v dětství hodiny klavíru a posléze hudební výchovu na Royal Academy od Music v Londýně a prestižní Juilliard School v New Yorku. Je držitelem několika významných pěveckých cen, zejména v Německu. V roce 2008 se stal finalistou soutěže Plácida Dominga Operalia v kanadském Québecu. Od roku 2009 je sólistou vídeňské Volksoper, kde účinkoval v rolích Prince v Dvořákově Rusalce, Cavaradossiho v Pucciniho Tosce, Kalafa v Pucciniho Turandot, Alfreda ve Verdiho La traviatě nebo Narrabotha ve Straussově Salome.

V úterním přestavení se jako Gilda představí sólistka Opery Národního divadla a Státní opery Yukiko Šrejmová Kinjo, která v této roli s úspěchem debutovala na začátku této sezony. 

Více o představení


14. 9. 2014

Výroční ceny Opery Plus získali Dana Burešová a Aleš Briscein

Výroční ceny portálu Opera Plus získali sólistka Opery Národního divadla Dana Burešová a stálý host Opery Národního divadla Aleš Briscein. Blahopřejeme!

O vítězích rozhodli čtenáři Opery Plus svým hlasováním, a to na základě nominací oslovených hudebních publicistů. Za výkony, které byly k vidění na českých a moravských scénách a v případě tuzemských zpěváků také na zahraničních scénách v sezoně 2013/2014, byla nominována půldruhá desítka žen a stejný počet mužů. V průběhu dvouměsíčního hlasování bylo odevzdáno dohromady přes sedm tisíc hlasů. 

Pokračování

Dana Burešová byla nominována hned za dvě své role – za Anežku ve Smetanových Dvou vdovách a za Alžbětu ve Verdiho opeře Don Carlo, ztvárněné na scéně Národního divadla a Státní opery. Také Aleš Briscein získal nominace za dvě role – za Jeníka ve Smetanově Prodané nevěstě v inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni a Ladislava Podhajského ve Smetanových Dvou vdovách v Národním divadle. Výroční ceny Opery Plus převzali Dana Burešová i Aleš Briscein osobně, oba totiž byli mezi protagonisty nedělního galavečera. Na Benefičním koncertu Opery Plus ve zcela zaplněných prostorách Pražské křižovatky vystoupili další přední sólisté pražského Národního divadla – sopranistka Eva Urbanová, mezzosopranistka Kateřina Jalovcová, tenorista Jaroslav Březina a barytonista Jiří Hájek, dále držitel letošní operní Thálie basista Jiří Přibyl z olomoucké opery, přizvána byla i mladá začínající sopranistka Adéla Škopková, o doprovod se postaral dirigent Opery Národního divadla a klavírista David Švec. Na programu, sestaveném na počest Roku české hudby výhradně z českých oper a nazvaném Češi zpívají Čechy, zaznělo mimo jiné takřka celé první jednání z Dvořákovy Rusalky a kompletní druhé dějství Janáčkovy Její pastorkyně. (Text převzat z operaplus.cz)

Opera Plus je mediálním partnerem Opery Národního divadla a Státní opery.


11. 9. 2014

Státní opera má novou Carmen: Janu Kurucovou

Již od této soboty 13. září 2014 získá Státní opera pro svou inscenace opery Georgese Bizeta Carmen sólistku Deutsche oper Berlin Janu Kurucovou.

Původem slovenská mezzosopranistka se už v Praze představila – v operní sezoně 2010/2011 vyhověla nabídce tehdejšího uměleckého šéfa opery Jiřího Heřmana a zaskočila v roli Idamanteho v inscenaci Mozartova Idomenea. Vedle Adama Plachetky vystoupila rovněž na koncertě Mozartovy narozeniny letos lednu ve Stavovském divadle.

 

 

Pokračování

"Carmen je ženou uvědomující si své kvality. Má v sobě přirozenou jiskru, jež přitahuje muže, ale stejně tak provokuje ženy. Co mě na ní fascinuje, mě zároveň děsí; její fatální až provokační vložení se do rukou osudu v každé extrémní situaci. Do svádění Dona Josého dá všechnu svou smyslnost a výbušný charakter a pak když v kartách uvidí svou blížící se smrt, jej dokonce provokuje, aby ji zabil,“ říká Jana Kurucová o svém pohledu na hlavní postavu Bizetovy opery a pokračuje: „Pro mě stále zůstává otázkou, proč žena v nejlepších letech přistupuje ke svému životu až tak lhostejně, že ho nakonec ztrácí. Nevěří tomu, že by se mohla opravdu zamilovat? Nebo se chce skrýt před strachem ze zamilování a ztráty své cikánské svobody? Carmen přináší definitivně velkou změnu do mého repertoáru. Mé dosavadní zkušenosti stály zejména na kalhotkových a dívčích rolích. Takže mi nezůstává nic jiného než se také fatálně vrhnout do tohoto dobrodružství a pokusit se vnímat vnitřní hlas ženy, jež bude ve mně, pevně doufám, růst víc a víc.“

Jana Kurucová je pátou sezonou členkou souboru Deutsche Oper Berlin, kde momentálně účinkuje v jedenácti inscenacích mj. jako Jeníček v Humperdinckově Perníkové chaloupce v režii Andrease Homokiho nebo jako Fenena v inscenaci Verdiho opery Nabucco v režii Keitha Warnera.

Jana Kurucová se v roli Carmen představí ve Státní opeře také 24. října 2014 a 1. května 2015. V Praze však bude častěji, již 5. listopadu 2014 vstupuje do inscenace Mozartova Dona Giovanniho v režii režisérského dua Skutr ve Stavovském divadle. Jako Donna Elvira se pak představí ještě 4. ledna, 8. března, 4. a 25. dubna a 3. května 2015.

V představení Carmen 13. září 2014 ztvární Dona Josého italský tenorista Luciano Mastro. V roli Escamilla se poprvé ve Státní opeře představí přední basista střední generace sólistů Národního divadla Miloš Horák. 


3. 9. 2014

La traviata ve Státní opeře s novými protagonisty

Po dva večery v září a říjnu se divákům Státní opery představí přední slovenská sopranistka Eva Hornyáková jako Violetta Valéry v opeře Giuseppe Verdiho La traviata.

Eva HornyákováPěvkyně se vrací do Státní opery po úspěchu v koncertním provedení Pucciniho La rondine (Vlaštovka) letos v květnu. Violettu bude v Praze zpívat poprvé v pátek 5. září 2014 a jejím pěveckým partnerem bude Tomáš Juhás, pro něhož je páteční představení rovněž debutem v roli Alfreda Germonta ve Státní opeře. Postavu Giorgia Germonta ztvární vynikající Svatopluk Sem.

 „Věřím, že novým pěveckým obsazením přineseme do této současné a velmi oslovující inscenace svěží pohled a že radost ze zkoušení se sólisty, orchestrem a sborem přeneseme i na naše diváky,“ přeje si Martin Leginus, hudební ředitel Státní opery a dirigent představení.

Pokračování

„První operou, kterou jsem v dětství zhlédla, byla právě La traviata. Na takovéto zážitky se nezapomíná, měla jsem husí kůži při vzpomínce na představení ještě dlouho po jeho skončení. Pro tento silný pocit jsem se také rozhodla studovat operní zpěv a Violetta byla přirozeně mým uměleckým snem. Od té doby jsem měla příležitost zpívat Violettu v německém Lübecku a ve dvou španělských produkcích. Nyní se můj sen začne plnit také v Praze pod taktovkou Martina Leginuse,“ těší se Eva Hornyáková.

 Ve Verdiho La traviatě se Eva Hornyáková představí ve Státní opeře rovněž 25. října 2014 s Alešem Brisceinem v roli Alfreda a s Jakubem Kettnerem jako Giorgiem. La traviata byla na repertoáru našeho operního domu (dnešní Státní opery) od samého počátku jeho existence, kdy sem byla přenesena inscenace ze Stavovského divadla.

Více o představení