MENU

Opera Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Madama Butterfly v Národním divadle

    S Orchestrem a Sborem Státní opery

    VSTUPENKY
  • Pavel Černoch

    Po sedmi letech opět jako Jeník v Prodané nevěstě v Národním divadle

    VSTUPENKY
  • Koncert k zahájení sezony 2016/17

    Pod taktovkou Petra Kofroně uslyšíte, co jste dlouho neslyšeli!

    16. ZÁŘÍ 2016
  • Benjamin Britten: Noemova potopa

    Jediné uvedení 2. října 2016 v Národním divadle

    VSTUPENKY
  • Carl Orff: Chytračka/Měsíc

    Dvě opery od autora světoznámé kantáty Carmina Burana

    VSTUPENKY
  • Štefan Margita GALA 60

    Oslavte narozeniny Štefana Margity v Národním divadle

    13. LISTOPADU 2016

30. 6. 2016

Národní divadlo připravuje pro sezonu 2016/17 deset operních premiér

O operní žánr se rozšíří nabídka Hudebního divadla Karlín --- Poprvé tam zazní Verdiho Nabucco 13. září 2016 --- Státní opera bude hostovat v Japonsku --- Světovou premiéru bude mít Žádný člověk Jiřího Kadeřábka --- Piotr Beczała se představí jako Princ v Dvořákově Rusalce a Pavel Černoch v Berliozově Faustově prokletí --- V Praze bude poprvé režírovat Katharina Wagner

Pestrost zůstává hlavním kritériem pro výběr premiérových operních titulů Národního divadla i v sezoně 2016/17. Na čtyřech pražských scénách uvede osmatřicet operních inscenací, dvě koncertní provedení oper, další dvě na zájezdu v Japonsku, a z toho bude deset premiér: Noemova potopa, Chytračka/Měsíc, Tři příběhy, Tosca, Poprask v opeře, Faustovo prokletí, Žádný člověk, Krakatit, Lohengrin a Orfeus v podsvětí. Svým divákům nabídne i devět koncertů.

Noemova potopa

První premiérou bude Brittenova opera Noemova potopa ve spolupráci s Kühnovým dětským sborem v hudebním nastudování Davida Švece. Národní divadlo s ní oslaví 80. výročí spolupráce s tímto předním sborem, jehož členové účinkují mj. v inscenacích Dvořákova Jakobína, Bizetovy Carmen, Humperdinckova Jeníčka a Mařenky či Janáčkových Příhod lišky Bystroušky. Brittenova opera o věrném Noemovi, který uposlechne výzvu Hospodina a postaví archu, v níž se spolu se svou rodinou a mnoha zvířaty zachrání před ničivou potopou, v sobě snoubí nadsázku, vtip a hravost s poezií a působivou imaginací. Přes svůj nevelký rozsah vyžaduje rozsáhlý provozovací aparát, na němž se podílejí dospělí i dětští zpěváci a profesionální i amatérští hráči.

Chytračka / Měsíc

Spolupráce s Kühnovým dětským sborem pokračuje i inscenací Orffova Měsíce, který spolu s Chytračkou uvede Opera Národního divadla v premiérách 20. a 21. října 2016 pod taktovkou dirigenta Zbyňka Müllera. Operní jednoaktovky autora světoznámé kantáty Carmina Burana vypráví formou zábavného a výpravného lidového divadla dvě pohádky bratří Grimmů. První o chytrém selském děvčeti, které uhodne jakoukoli hádanku, vyzraje na podvodníky a získá si lásku samotného krále. V té druhé si pošetilí lidé navzájem kradou Měsíc, aby ho nakonec svatý Petr pověsil na oblohu mimo dosah jejich všetečných rukou. Režisér Jiří Nekvasil, scénograf Daniel Dvořák a kostýmní výtvarnice Simona Rybáková se nechali inspirovat nostalgií po estetice NDR. Národní divadlo uvede opery v češtině.

Three Tales

Neutichající snaha uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Petra Kofroně znovuobjevovat díla 20. a 21. století se silným poselstvím k dnešku přinese další výsledky na Nové scéně. V prosinci 2016 tyto předpoklady vrchovatě naplní dílo videoumělkyně Beryl Korotové a soudobého amerického skladatele Steva Reicha Three Tales (Tři příběhy). Reich, který bývá označován za jednoho z otců hudebního minimalismu, ve své videoopeře připomíná milníky vývoje vědy ve spojení s moderními technologiemi, která otevřely lidstvu perspektivy závratných výšek i propastných hloubek. Díky Třem příběhům se do Národního divadla vrací specialista na soudobou hudbu, dirigent Marko Ivanović.

Tosca

Po úspěšné premiéře Pucciniho Madama Butterfly přichází Státní opera s dalším kmenovým titulem, kterému hodlá vtisknout novou jevištní podobu i nové hudební nastudování. Premiéra Tosky je připravovaná na leden 2017, a jelikož bude v tom čase probíhat ve Státní opeře plánovaná generální rekonstrukce, Orchestr a Sbor Státní opery představí dílo v Národním divadle. Novou inscenaci vytvoří renomovaný francouzský režisér Arnaud Bernard, který se v Praze poprvé představil před deseti lety, a to úspěšnou a dosud uváděnou produkcí Verdiho La traviaty. Scénografie byla svěřena Camille Dugasové. V titulní roli uvidíme kromě domácí Andy-Louise Bogzy také holandskou sopranistku Annemarie Kremerovou. Mezi její poslední role patří mj. Ursula v Hindemithově opeře Malíř Matisse v Drážďanech.

Pokračování

Poprask v opeře

V únoru 2017 se na repertoár Národního divadla vrátí hudba Gaetana Donizettiho. Ve Stavovském divadle uvedeme v premiéře Poprask v opeře v hudebním nastudování Enrica Dovica, italského dirigenta, jenž se podepsal pod úspěch Belliniho Normy loni na podzim ve Státní opeře. Titul bude operním režijním debutem Radima Vizváryho, jehož choreografie významně přispěla ke strhující inscenaci Janáčkovy opery Z mrtvého domu. Vizváry navíc z týmu z předchozí spolupráce oslovil scénografku Lucii Škandíkovou. Dílo podle Goldoniho předlohy o nekončících zmatcích při zkouškách opery Romulus a Ersilie nabídne jak vrcholné belcanto, tak jeho dokonalou parodii.

Faustovo prokletí

Vůbec poprvé a pouze ve dvou uvedeních zazní v Národním divadle koncertní provedení Berliozova Faustova prokletí a to 9. a 12. března 2016. Dílo nastuduje nový hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink a pro roli Fausta oslovil dnes již světového pěvce Pavla Černocha. Ten se do Národního divadla vrací po téměř osmi letech.

Žádný člověk

Na objednávku Národního divadla připravuje český skladatel Jiří Kadeřábek operu Žádný člověk podle skutečných událostí o okolnostech jepičího života pomníku Josifa V. Stalina nad Prahou. Jiří Kadeřábek, jehož hudba je známa v zahraničí například i díky BBC Symphony Orchestra, má s operou již několik zkušeností (Malý princ, Kafkovy ženy). Opera Žádný člověk však bude i s ohledem na „monumentalitu“ námětu jeho zatím největší prací pro divadelní jeviště. Pro režii oslovilo Národní divadlo dramatičku a režisérku Katharinu Schmitt, jejíž práci dobře znají diváci progresivních pražských scén – někdejšího Divadla Komedie a současného Studia Hrdinů. Opera Žádný člověk zazní poprvé na konci března 2017 na Nové scéně.

Krakatit

Český operní repertoár Národního divadla od dubna 2017 rozšíří pozoruhodné experimentální dílo jednoho z největších a nejuniverzálnějších českých operních tvůrců Václava Kašlíka. Dirigent a operní režisér, který zasvětil svou práci především Národnímu divadlu, ale zároveň proslul ve světě, byl i autorem několika oper a baletů. Za předlohu své druhé opery zvolil román Karla Čapka Krakatit, filozofické sci-fi z roku 1922, které formou podobenství předpovědělo nejen vývoj moderní vědy, ale také cestu lidské civilizace až na samý práh sebezničení. Zneklidňující dílo připraví pro historickou budovu Národního divadla filmová a divadelní režisérka Alice Nellis a scénograf Matěj Cibulka, kteří se před pěti lety zasloužili o mimořádné přijetí Glassových Les enfants terribles v prostorách areálu Psychiatrické léčebny v Bohnicích a posledně i o fenomenální úspěch činoherní Audience u královny. S Orchestrem Národního divadla nastuduje Krakatit Petr Kofroň, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery.

Lohengrin

Po skvělém ohlasu na Parsifala a nedávno na Tannhäusera, připraví Národní divadlo další velký wagnerovský rébus. Lohengrina hudebně nastuduje německý dirigent Constantin Trinks, častý host Bavorské státní opery a dalších předních scén. Režii bude mít Katharina Wagner, skladatelova pravnučka a umělecká a provozní ředitelka Hudebních slavností v Bayreuthu. Scénografii připraví přední německý scénograf Frank Philipp Schlössmann. Premiéra je naplánována na červen 2017 v Národním divadle.

Orfeus v podsvětí

Poslední premiérou sezony 2016/17 bude Offenbachova opereta Orfeus v podsvětí s Orchestrem a Sborem Státní opery v Hudebním divadle Karlín na začátku července 2017. Národní divadlo přizvalo k režii výrazné osobnosti českého divadla bratry Cabany. V rolích Orfea a Eurydiky uvidí diváci Kateřinu KněžíkovouJanu Siberu a Josefa Moravce a Richarda Samka.

Koncerty

Opera nabídne divákům v sezoně 2016/17 devět koncertů. Po loňském úspěchu konceptu představovaní méně známých zato efektních či jinak pozoruhodných děl z hudebního archivu první scény, se rozhodl umělecký ředitel Opery a dirigent Petr Kofroň vybrat pro Koncert k zahájení sezony 2016/17 v Národním divadle 16. září 2016 mj. díla autorů Emila Františka Buriana, Vítězslava Nováka, Václava Suka nebo Xaviera Lerouxe. Ze sólistů uslyší diváci zejména mladší a střední generaci pěvců první scény.

K jubileu tenoristy Štefana Margity, který je nejenom díky janáčkovskému a wagnerovskému repertoáru vyhledávaným hostem světových operních scén, přijdou do Národního divadla poblahopřát Eva-Maria WestbroekSimona Houda-Šaturová nebo Dagmar Pecková. Galakoncert 13. listopadu 2016 pod taktovkou dirigenta Roberta Jindry zaznamená a posléze odvysílá Česká televize.

Tradiční Mozartovy narozeniny představí 27. ledna 2017 vítězku mezinárodní soutěže Concertino Praga, teprve šestnáctiletou houslistku Isabellu D'Eloize Perron. Její nadání ocenily rovněž poroty soutěží v Kanadě nebo Spojených státech. Orchestr Národního divadla bude dirigovat Rakušan Pierre Pichler.

Kromě nového nastudování Pucciniho Tosky se nový hudební ředitel Státní opery Andreas Sebastian Weiser ujme i slavnostního koncertu v moderním prostoru pražského Fóra Karlín. V sobotu 25. března 2017 předvede Orchestr Státní opery díla Richarda Wagnera, Ericha Wolfganga Korngolda a rovněž nejznámější Zemlinského kompozici - Lyrickou symfonii. Ke Korngoldově Houslovému koncertu D dur přizval hudební ředitel znamenitého českého houslistu Jiřího Vodičku.

Hostování v Japonsku

Orchestr a Sbor Státní opery čeká hned v úvodu sezony více než měsíční hostování v japonských divadlech a orchestrálních sálech s inscenacemi Mozartovy Kouzelné flétny režiséra Ladislava Štrose z roku 1995 a Belliniho Normy v režii Toma Sugaa v titulní roli s Editou Gruberovou.

Opera v Karlíně

V průběhu 27měsíční rekonstrukce Státní opery zajistí pestrost pražské operní nabídky účinkování Orchestru a Sboru Státní opery se svými inscenacemi v Hudebním divadle Karlín (HDK) a v historické budově Národního divadla. V HDK nabídne ze svého repertoáru opery Jeníček a Mařenka, Romeo a Julie, La traviata, Rusalka v režii Zdeňka Trošky, Rigoletto, Trubadúr, Nabucco a operety Netopýr a Orfeus v podsvětí. Prvním operním představením v Hudebním divadle Karlín bude 13. září 2016 Verdiho Nabucco. V historické budově Národního divadla to pak bude z repertoáru Státní opery Macbeth, Madama Butterfly, La bohème, Aida a již zmiňovaná nová produkce Tosky.

Opera dětem

Národní divadlo bude i v sezoně 2016/17 pokračovat v rodinném desetidílném cyklu Opera nás baví pod vedením Jiřiny Markové. V právě končící sezoně vidělo devět různých tematických pásem tři a půl tisíc dětských diváků a jejich rodičů. V rámci konceptu ND+ připraví dramaturgové Opery celkem 36 lektorských úvodů před vybranými operními představeními.


19. 4. 2016

Vrchol operní sezony – Straussova Elektra ve Státní opeře

Pod taktovkou maestra Rolanda Böera a v režii renomovaného anglického režiséra Keitha Warnera se ve Státní opeře představí nová inscenace opery Richarda Strausse Elektra. Hlavní postavu ztvární nejslavnější britská sopranistka současnosti Susan Bullock (na snímku), která touto rolí s velkým úspěchem debutovala v newyorské Metropolitní opeře. Mimořádnost vrcholu aktuální operní sezony podtrhují i další sólisté mezinárodního obsazení: v roli Klytaimnestry se představí další výrazná anglická pěvkyně Rosalind Plowright, Chrysothemis ztvární německá sopranistka Anna Gabler, Aigistha tenorista Richard Berkeley-Steele a Oresta Miguelangelo Cavalcanti. Autorem scénografie je vyhledávaný slovenský scénograf Boris Kudlička, jenž se ve Státní opeře představil předloni výtvarným pojetím Straussovy Salome. Slavnostní premiéra, poslední před zahájením generální rekonstrukce budovy Státní opery, je na programu 10. června 2016.

„Příběh je zasazen do současného muzea antické historie, ve kterém se mladá dívka seznamuje s životem mýtické Elektry. Tragédie Agamemnónovy dcery v ní postupně vyvolává dlouho potlačované vzpomínky i démony, nyní vyobrazené prostřednictvím Sofoklova díla. Divák se tak stává svědkem osobního a upřímného pokusu o sebepoznání, iniciovaného velmi silným, byť fiktivním sledem událostí. Klíčová pro nás byla otázka, zda lze čelit pravdě tím, že se rozhodneme neschovávat se před lží,“ vysvětluje pojetí díla režisér Keith Warner.  „Důvod, proč jsme děj zasadili do současného minimalistického muzea, je ten, že jednotlivé historické artefakty mohou výborně sloužit jako mechanismy umožňující introspekci,“ dodává scénograf Boris Kudlička.  

Hudební nastudování svěřilo Národní divadlo renomovanému německému dirigentovi Rolandovi Böerovi. „Elektra reprezentuje vrchol Straussovy expresionistické tvorby. Její úspěšné nastudování proto nevyžaduje jen mechanickou znalost partitury; důležité je i pochopit proč skladatel dílo stvořil a co jím chtěl doopravdy říct. Z čistě hudebního hlediska se proto domnívám, že Elektra nevyžaduje přílišnou osobní interpretaci. Budu se snažit co nejvíce respektovat skladatelovy původní záměry,“ říká Roland Böer.

Představitelka hlavní role Susan Bullock, držitelka britského státního vyznamenání pro přínos opeře, se ve světě proslavila právě díky svému neopakovatelnému ztvárnění Elektry. Samotný Roland Böer na její adresu poznamenal: „Susan jsem již slyšel v mnoha rolích a pamatuji si, jak zpívala Elektru v opeře ve Frankfurtu nad Mohanem. Byla tehdy úžasná, dokonalá, zkrátka Elektra!“ Inscenaci Elektra jako vrchol aktuální operní sezony nabídneme pouze pětkrát – 10., 14., 18., 22. a 25. června 2016 ve Státní opeře. Inscenace je koprodukčním projektem se San Francisco Opera z USA. 

Více o představení


26. 1. 2016

Oslava 260. Mozartových narozenin se Simonou Houda-Šaturovou a Rolfem Beckem

Národní divadlo oslaví 260. narozeniny hudebního génia Wolfganga Amadea Mozarta slavnostním koncertem ve Stavovském divadle přesně v den tohoto výročí. Ve středu 27. ledna 2016 vystoupí pod taktovkou německého dirigenta Rolfa Becka sopranistka Simona Houda-Šaturová v doprovodu Orchestru Národního divadla.

„W. A. Mozart je pro mě naprosto zásadní skladatel. Jeho hudba mě provází celou mojí kariérou a nedovedu si ji bez ní vlastně ani představit. Stále mě inspiruje a jeho interpretace mi přináší velkou radost. Jsem vděčna Národnímu divadlu za pozvání na oslavu jeho 260. narozenin ve Stavovském divadle a moc se těším, že můžu zazpívat několik jeho krásných virtuózních árií,“ říká Simona Houda-Šaturová.

Simona Houda Šaturová patří mezi stálé hosty Národního divadla. Do konce sezony ji diváci uvidí například jako Donnu Annu v Don Giovannim, Gildu v Rigolettovi nebo Violettu v La traviatě.

Německý dirigent Rolf Beck se v Národním divadle představí poprvé. Před čtrnácti lety ještě jako umělecký ředitel Šlesvicko-holštýnského hudebního festivalu založil vyhlášenou sborovou akademii. Následujících dvanáct sezon ji úspěšně řídil jako její umělecký ředitel a přivedl do Šlesvicka-Holštýnska řadu mladých pěvců z celého světa. Schleswig-Holstein Festival Chor Lübeck podnikl pod jeho vedením mnoho turné po Německu i v zahraničí, včetně Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro 2011. Na začátku sezony 2013/14 Rolf Beck rozvinul svou myšlenku pomáhat mladým talentovaným pěvcům v podobě založení samostatné a nezávislé sborové akademie. Z rozsáhlé diskografie Rolfa Becka si zvláštní pozornost zaslouží zejména Händelův Juda Makabejský (Harmonia Mundi) a Alexandrův svátek, Rossiniho Petite Messe solennelle, Bachovo Vánoční oratorium a Carmina burana Carla Orffa (Sony).


19. 11. 2014

Adam Plachetka se vrací do Národního divadla

Sólista Vídeňské státní opery, basbarytonista Adam Plachetka a Opera Národního divadla obnovují uměleckou spolupráci, kterou Adam Plachetka letos v červnu přerušil v souvislosti s odstoupením Roberta Jindry z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla.

Na základě rozhovorů, jejichž předmětem byly další umělecké plány Opery Národního divadla i informování o jednáních směřujících k obsazení postu hudebního ředitele Opery Národního divadla od sezony 2016/17, dospěly obě strany k závěru, že obnovení vzájemné spolupráce je správným a perspektivním krokem.
Adam Plachetka vystoupí na scéně Národního divadla 20. prosince 2014 a 7. a 11. ledna 2015 ve třech představeních Donizettiho Nápoje lásky, a to v roli šarlatána Dulcamary. Do role Adiny se po mateřské dovolené vrací manželka Adama Plachetky, sopranistka Kateřina Kněžíková.

Více o představení


16. 9. 2014

Verdiho Rigoletta ozdobí tenorista Vincent Schirrmacher

Sólista vídeňské Volksoper Vincent Schirrmacher vstupuje v úterý 16. září 2014 do inscenace Verdiho opery Rigoletto ve Státní opeře.

Finalista soutěže Plácida Dominga Operalia z roku 2008 se představí v roli Vévody mantovského. Jeho interpretaci operního šlágru La donna è mobile uslyší pražští diváci a posluchači do konce aktuální operní sezony ještě třikrát. „V Rigolettovi jsem debutoval před pěti lety v německém Flensburgu a pro mladého tenoristu to byla ta pravá výzva. Než jsem se hlouběji ponořil do partitury, byl jsem skutečně nervózní. Ovšem čím více času jsem se postavě věnoval, čím více jsem pronikal do půvabu této opery, tím jsem si byl jistější vhodností pro můj hlas,“ říká tenorista narozený v Číně a natrvalo usazený v Evropě. „Právě Vévoda mantovský představuje nejlepší základ pro mé další verdiovské postavy, z nichž poslední je nedávno debutovaný Manrico z Trubadúra,“ dodává Vincent Schirrmacher.

Pokračování

Tenorista navštěvoval v dětství hodiny klavíru a posléze hudební výchovu na Royal Academy od Music v Londýně a prestižní Juilliard School v New Yorku. Je držitelem několika významných pěveckých cen, zejména v Německu. V roce 2008 se stal finalistou soutěže Plácida Dominga Operalia v kanadském Québecu. Od roku 2009 je sólistou vídeňské Volksoper, kde účinkoval v rolích Prince v Dvořákově Rusalce, Cavaradossiho v Pucciniho Tosce, Kalafa v Pucciniho Turandot, Alfreda ve Verdiho La traviatě nebo Narrabotha ve Straussově Salome.

V úterním přestavení se jako Gilda představí sólistka Opery Národního divadla a Státní opery Yukiko Šrejmová Kinjo, která v této roli s úspěchem debutovala na začátku této sezony. 

Více o představení


14. 9. 2014

Výroční ceny Opery Plus získali Dana Burešová a Aleš Briscein

Výroční ceny portálu Opera Plus získali sólistka Opery Národního divadla Dana Burešová a stálý host Opery Národního divadla Aleš Briscein. Blahopřejeme!

O vítězích rozhodli čtenáři Opery Plus svým hlasováním, a to na základě nominací oslovených hudebních publicistů. Za výkony, které byly k vidění na českých a moravských scénách a v případě tuzemských zpěváků také na zahraničních scénách v sezoně 2013/2014, byla nominována půldruhá desítka žen a stejný počet mužů. V průběhu dvouměsíčního hlasování bylo odevzdáno dohromady přes sedm tisíc hlasů. 

Pokračování

Dana Burešová byla nominována hned za dvě své role – za Anežku ve Smetanových Dvou vdovách a za Alžbětu ve Verdiho opeře Don Carlo, ztvárněné na scéně Národního divadla a Státní opery. Také Aleš Briscein získal nominace za dvě role – za Jeníka ve Smetanově Prodané nevěstě v inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni a Ladislava Podhajského ve Smetanových Dvou vdovách v Národním divadle. Výroční ceny Opery Plus převzali Dana Burešová i Aleš Briscein osobně, oba totiž byli mezi protagonisty nedělního galavečera. Na Benefičním koncertu Opery Plus ve zcela zaplněných prostorách Pražské křižovatky vystoupili další přední sólisté pražského Národního divadla – sopranistka Eva Urbanová, mezzosopranistka Kateřina Jalovcová, tenorista Jaroslav Březina a barytonista Jiří Hájek, dále držitel letošní operní Thálie basista Jiří Přibyl z olomoucké opery, přizvána byla i mladá začínající sopranistka Adéla Škopková, o doprovod se postaral dirigent Opery Národního divadla a klavírista David Švec. Na programu, sestaveném na počest Roku české hudby výhradně z českých oper a nazvaném Češi zpívají Čechy, zaznělo mimo jiné takřka celé první jednání z Dvořákovy Rusalky a kompletní druhé dějství Janáčkovy Její pastorkyně. (Text převzat z operaplus.cz)

Opera Plus je mediálním partnerem Opery Národního divadla a Státní opery.


11. 9. 2014

Státní opera má novou Carmen: Janu Kurucovou

Již od této soboty 13. září 2014 získá Státní opera pro svou inscenace opery Georgese Bizeta Carmen sólistku Deutsche oper Berlin Janu Kurucovou.

Původem slovenská mezzosopranistka se už v Praze představila – v operní sezoně 2010/2011 vyhověla nabídce tehdejšího uměleckého šéfa opery Jiřího Heřmana a zaskočila v roli Idamanteho v inscenaci Mozartova Idomenea. Vedle Adama Plachetky vystoupila rovněž na koncertě Mozartovy narozeniny letos lednu ve Stavovském divadle.

 

 

Pokračování

"Carmen je ženou uvědomující si své kvality. Má v sobě přirozenou jiskru, jež přitahuje muže, ale stejně tak provokuje ženy. Co mě na ní fascinuje, mě zároveň děsí; její fatální až provokační vložení se do rukou osudu v každé extrémní situaci. Do svádění Dona Josého dá všechnu svou smyslnost a výbušný charakter a pak když v kartách uvidí svou blížící se smrt, jej dokonce provokuje, aby ji zabil,“ říká Jana Kurucová o svém pohledu na hlavní postavu Bizetovy opery a pokračuje: „Pro mě stále zůstává otázkou, proč žena v nejlepších letech přistupuje ke svému životu až tak lhostejně, že ho nakonec ztrácí. Nevěří tomu, že by se mohla opravdu zamilovat? Nebo se chce skrýt před strachem ze zamilování a ztráty své cikánské svobody? Carmen přináší definitivně velkou změnu do mého repertoáru. Mé dosavadní zkušenosti stály zejména na kalhotkových a dívčích rolích. Takže mi nezůstává nic jiného než se také fatálně vrhnout do tohoto dobrodružství a pokusit se vnímat vnitřní hlas ženy, jež bude ve mně, pevně doufám, růst víc a víc.“

Jana Kurucová je pátou sezonou členkou souboru Deutsche Oper Berlin, kde momentálně účinkuje v jedenácti inscenacích mj. jako Jeníček v Humperdinckově Perníkové chaloupce v režii Andrease Homokiho nebo jako Fenena v inscenaci Verdiho opery Nabucco v režii Keitha Warnera.

Jana Kurucová se v roli Carmen představí ve Státní opeře také 24. října 2014 a 1. května 2015. V Praze však bude častěji, již 5. listopadu 2014 vstupuje do inscenace Mozartova Dona Giovanniho v režii režisérského dua Skutr ve Stavovském divadle. Jako Donna Elvira se pak představí ještě 4. ledna, 8. března, 4. a 25. dubna a 3. května 2015.

V představení Carmen 13. září 2014 ztvární Dona Josého italský tenorista Luciano Mastro. V roli Escamilla se poprvé ve Státní opeře představí přední basista střední generace sólistů Národního divadla Miloš Horák. 


3. 9. 2014

La traviata ve Státní opeře s novými protagonisty

Po dva večery v září a říjnu se divákům Státní opery představí přední slovenská sopranistka Eva Hornyáková jako Violetta Valéry v opeře Giuseppe Verdiho La traviata.

Eva HornyákováPěvkyně se vrací do Státní opery po úspěchu v koncertním provedení Pucciniho La rondine (Vlaštovka) letos v květnu. Violettu bude v Praze zpívat poprvé v pátek 5. září 2014 a jejím pěveckým partnerem bude Tomáš Juhás, pro něhož je páteční představení rovněž debutem v roli Alfreda Germonta ve Státní opeře. Postavu Giorgia Germonta ztvární vynikající Svatopluk Sem.

 „Věřím, že novým pěveckým obsazením přineseme do této současné a velmi oslovující inscenace svěží pohled a že radost ze zkoušení se sólisty, orchestrem a sborem přeneseme i na naše diváky,“ přeje si Martin Leginus, hudební ředitel Státní opery a dirigent představení.

Pokračování

„První operou, kterou jsem v dětství zhlédla, byla právě La traviata. Na takovéto zážitky se nezapomíná, měla jsem husí kůži při vzpomínce na představení ještě dlouho po jeho skončení. Pro tento silný pocit jsem se také rozhodla studovat operní zpěv a Violetta byla přirozeně mým uměleckým snem. Od té doby jsem měla příležitost zpívat Violettu v německém Lübecku a ve dvou španělských produkcích. Nyní se můj sen začne plnit také v Praze pod taktovkou Martina Leginuse,“ těší se Eva Hornyáková.

 Ve Verdiho La traviatě se Eva Hornyáková představí ve Státní opeře rovněž 25. října 2014 s Alešem Brisceinem v roli Alfreda a s Jakubem Kettnerem jako Giorgiem. La traviata byla na repertoáru našeho operního domu (dnešní Státní opery) od samého počátku jeho existence, kdy sem byla přenesena inscenace ze Stavovského divadla.

Více o představení