MENU

Balet Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky

29. 3. 2015

Cena Thálie pro Terezu Podařilovou!

Tereza Podařilová získala Cenu Thálie za roli Markýzy de Merteuil v inscenaci baletu Valmont.

V sobotu 28. března 2015 byly v Národním divadle v Praze slavnostně předány prestižní divadelní Ceny Thálie za rok 2014. Za mimořádný jevištní výkon v oboru Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr získala Cenu Thálie první sólistka Baletu Národního divadla Tereza Podařilová. Cenu obdržela za roli Markýzy de Merteuil v inscenaci Valmont (choreografie a režie Libor Vaculík).

Tereza Podařilová získala Cenu Thálie již počtvrté (v minulosti v letech 1997, 2003 a 2005).

Za Balet byli dále nominováni Marta Drastíková (Madame de Tourvel, Valmont), Nikola Márová (Nikia, La Bayadère), Alexandre Katsapov (Valmont) a Matěj Šust (Rytíř Danceny, Valmont). 

Tereza Podařilová a Marta Drastíková se na slavnostním večeru představily v nádherných večerních róbách od módní návrhářky Natali Ruden, které tímto děkujeme za spolupráci.

Cenu za celoživotní mistrovství získala Dagmar Ledecká

Cenu za celoživotní mistrovství v oboru balet získala Dagmar Ledecká, dlouholetá sólistka Baletu Národního divadla.

Dagmar Ledecká se narodila v Praze a tančit se učila v baletní škole R.Remislavského. První angažmá získala ve Velké operetě (1942-1945), po osvobození působila v Hudebním divadle Karlín (1945-1947). V roce 1947 se zúčastnila se skupinou B.Milce mezinárodní soutěže tanečních souborů v Kodani. V sezóně 1947/1948 působila v baletu Slovenského národného divadla Bratislava (např. Princezna v Nedbalově Pohádce o Honzovi). Do Státního divadla Brno, kde působila v letech 1948-1953, ji přivedl I.Váňa Psota, který ji obsadil do několika významných rolí (např.Odilie, Čajkovskij:Labutí jezero,1950-Cizinka,Horký:Král Ječmínek,1951). Do Národního divadla byla angažována jako sólová tanečnice 1.1.1954 a setrvala zde až do svého odchodu do důchodu v roce 1973. Byla manželkou houslisty Libora Hlaváčka.


27. 3. 2015

Přidáváme oblíbená představení!

Pro velký divácký zájem jsme přidali oblíbená představení - Šípkovou Růženku, Čarodějova učně a Valmonta!

S radostí plníme divácká přání, a proto jsme přidali reprízy oblíbených představení (nejen) pro rodiny s dětmi:

Šípková Růženka: 29. 4. v 19 hodin, Státní opera (jako slavnostní zakončení Mezinárodního dne tance)

Čarodějův učeň: 3. 5. ve 14 a v 19 hodin, Národní divadlo

Valmont: 8. 5. v 19 hodin, Stavovské divadlo

Vstupenky jsou v prodeji! 


23. 3. 2015

Balet ND ovládl Ceny Opery Plus

Výroční ceny Opery Plus za rok 2014 získali Petr Zuska, Tereza Podařilová, Alexandre Katsapov a Libor Vaculík.

Před zaplněným hledištěm pražské Státní opery byly v sobotu 21. 3. vyhlášeny nejlepší taneční výkony a také choreografie za rok 2014. Výroční ceny portálu Opera Plus si odnesli první sólisté Baletu Národního divadla Tereza Podařilová a Alexandre Katsapov, stejně jako i choreograf Libor Vaculík. Všichni tři svoje ocenění získali za inscenaci Valmont, která měla svoji premiéru loni v červnu ve Stavovském divadle.

Mimořádnou Výroční cenu Opery Plus získal Petr Zuska, a to za dlouhodobě výjimečné výsledky při vedení Baletu Národního divadla, v jehož čele stojí už čtrnáctým rokem, a také za svoji dosavadní už pětadvacetiletou choreografickou tvorbu. 

Všem oceněným gratulujeme! 

 


18. 3. 2015

Světový den divadla se Sólem pro tři

V pátek 27. března oslavíme Světový den divadla, který byl ustanoven již v roce 1961. Balet Národního divadla pro Vás na tento slavnostní den připravilo představení Brel - Vysockij - Kryl / Sólo pro tři v choreografii uměleckého šéfa Baletu ND Petra Zusky.

Přijďte a užijte si toto strhující představení inspirované životy a písněmi tří zpívajících básníků 60. a 70. let 20. století. Jacques Brel, Vladimir Vysockij a Karel Kryl - tři velcí umělci, kteří ač mluvili odlišnými jazyky, jakoby promlouvali stejnou řečí. Hlasem své doby, hlasy svého národa, ale především hlasem lidského srdce, bez ohledu na čas a prostor. 

Hrajeme od 19 hodin v Národním divadle.

Z poselství ke Světovému dni divadla:

"...Neumíme už budovat věž, ale zdi, které si zatvrzele stavíme, nás před ničím neochrání, naopak, ony samy potřebují ochranu a péči, která požírá podstatnou část naší životní energie. Nám už pak nezbývají síly, abychom se pokusili spatřit to, co se nalézá za branou, za onou zdí. A právě proto musí existovat divadlo a v tom musí hledat svou působnost. Nahlížet tam, kam hledět není dovoleno." Krzysztof Warlikowski

  

Celé poselství ke Světovému dni divadla

Mistry divadla lze nejlépe nalézt daleko od divadla. Obyčejně jsou to ti, které divadlo nezajímá jen jako mašinérie na reprodukci různých klišé a konvencí. 
To oni nalézají pulsující zřídla a živé proudy řek, které se obecně vyhýbají divadelním sálům a v nich denně se hromadícím nepřeberným zástupům lidí, potýkajících se s napodobováním jakýchsi světů. Napodobujeme, místo toho, abychom tvořili vlastní, koncentrované světy, přímo závislé na dialogu s obecenstvem a vášních, které skryté proplouvají, ale které právě divadlo umí nejlépe odhalovat.
Takové průvodce nalézám nejčastěji v próze. Den co den přemýšlím o spisovatelích, kteří již víc než před sto lety prorocky, byť zdrženlivě, vylíčili soumrak evropských bohů, který naši civilizaci pohroužil v dodnes nevyjasněnou tmu. Mám na mysli Franze Kafku, Thomase Manna a Marcela Prousta. Dnes bych do tohoto kroužku proroků zařadil i Johna Maxwella Coetzee.
Jejich společný pocit nevyhnutelného konce světa, nikoli planety, ale modelu mezilidských vztahů, společenského pořádku a revolt, nás nyní dalekosáhle doprovází. Navzdory zločinům a konfliktům, které každou chvíli podpalují nová místa dokonce rychleji, než je stačí zachytit ve svých zprávách všudybylská média. Tyto požáry se rychle omrzí a z tiskových sdělení nenávratně mizí, ale my se cítíme bezmocní, zděšeni a spoutáni. Neumíme už budovat věž, ale zdi, které si zatvrzele stavíme, nás před ničím neochrání, naopak, ony samy potřebují ochranu a péči, která požírá podstatnou část naší životní energie. Nám už pak nezbývají síly, abychom se pokusili spatřit to, co se nalézá za branou, za onou zdí. A právě proto musí existovat divadlo a v tom musí hledat svou působnost. Nahlížet tam, kam hledět není dovoleno. 
„Pověst se pokouší vysvětlit nevysvětlitelné. Protože vychází z pravdy, musí opět skončit v nevysvětlitelném.“ Tato slova, jimiž Kafka popsal metamorfózy legendy o Prométheovi, zvlášť zdůrazňuji, protože vystihují, jaké má být divadlo. A takové divadlo, vycházející z hluboké pravdy a končící v nevysvětlitelném, všem jeho tvůrcům, kteří se objevují na jevišti, ale i těm, kteří jsou v hledišti, přeji z celého srdce.
Krzysztof Warlikowski


5. 3. 2015

Premiéra Ballettissimo!

Nová premiéra Baletu Národního divadla je tady - dnes večer, 5. března 2015 můžete ochutnat Ballettissimo!

Mahlerova 1. symfonie D dur v choreografii Petra Zusky, Beethovenova 7. symfonie A dur v choreografii Uwe Scholze a mezi nimi moderní elektroakustická hudba dua 48nord (Ulrich Müller a Siegfried Rössert) a choreografie Reflections on the Fate of Human Forms Jacopa Godaniho. To vše je Ballettissimo!  

Vstupenky jsou v prodeji! 

Podívejte se na trailer:


4. 2. 2015

Nominace na Ceny Thálie 2014!

Máme velkou radost, že do hlavních nominací na Ceny Thálie 2014 se probojovalo hned několik našich tanečníků! Budeme držet palce Martě Drastíkové (Paní de Tourvel z Valmonta), Nikole Márové (Nikia z La Bayadère),  Tereze Podařilové (Markýza de Merteuil z Valmonta) a pánům Alexandrovi Katsapovovi (Valmont) a Matějovi Šustovi (Rytíř Danceny ve Valmontovi). Jak řekl předseda baletní poroty Roman Vašek: "Nejlepší výkony jsme viděli v Národním divadle."

 


4. 2. 2015

Ocenění pro Čarodějova učně!

Taneční inscenace Čarodějův učeň byla oceněna hlavní cenou soutěžní přehlídky Balet 2014! Gratulujeme celému inscenačnímu týmu - choreografie Jan Kodet, režie SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský), hudba Zbyněk Matějů, scéna Jakub Kopecký a kostýmy Alexandra Grusková.

Nenechte si ujít výpravné taneční představení plné tajemna a magie! Hrajeme 4. a 6. února od 19 hodin v Národním divadle. V prodeji zbývají poslední volné vstupenky


2. 2. 2015

Máte už svoji baletní tašku a placku?

Pokud máte rádi balet (a zvláště Balet Národního divadla), pak určitě neodoláte novým taškám, které jsme pro vás nechali ušít. Jsou plátěné, bílé a vejde se vám do nich plno věcí (od špiček, trikotu až po nákup). Vybírat můžete ze tří motivů. 

Stejně tak se můžete ozdobit baletní plackou, aby i ostatní věděli, pro co vaše srdce bije! 

Vše si můžete prohlédnout a koupit v hlavní pokladně Národního divadla (Ostrovní 1, Praha 1). A ceny? Placka za 20,- Kč, tašky s nápisem za 80,- Kč a tašky se špičkou za 135,- Kč.