MENU

Balet Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky
  • Balet Nová scéna

    Vertigo

    Premiéra 9. 6. na Nové scéně

    Doporučujeme!
  • Balet Národní divadlo

    Brel - Vysockij - Kryl / Sólo pro tři

    18. 6. v Národním divadle

    Zveme vás!

11. 5. 2016

Oliver Twist a Carmina Burana k 70. výročí narození české choreografky a pedagožky Ivanky Kubicové.

Taneční konzervatoř hl. m. Prahy uvádí 26. 5. ve Stavovském divadle představení k 70. výročí narození české choreografky a pedagožky Ivanky Kubicové.

Slavnostní večer otevře balet Oliver Twist francouzské choreografky  Bérangère Andreo, která převyprávěla známý román do taneční řeči.  Slavný román Charlese Dickense vypráví příběh devítiletého chlapce, který se setkává s chudobou a špatným zacházením, ale který přes všechny peripetie nakonec zakusí lásku a nalezne štěstí v nové rodině.

V druhé části zazní fascinující hudba Carla Orffa. V choreografii oslavenkyně, choreografky Ivanky Kubicové zatančí žáci Taneční konzervatoře hl. m. Prahy scénickou verzi tohoto díla. Představení zachovává základní myšlenku hudebního skladatele, pohyb vychází z kořenů lidového tance a přirozeného pohybu. Celé dílo uvádí postava Smrtky, jež za sebou vede procesí smrtelníků. Týž obraz se opakuje v závěru díla, kdy se znovu vrací úvodní píseň. Mezi těmito dvěma procesími se odehraje celá mozaika obrazů a nálad, v nichž se objevují různé postavy – žebraví mniši, pijáci v taverně, karbaníci, trhovci, ženy, báby, dívky a chlapci a ovšem Smrtka, do jejíž náruče, od momentu našeho zrození, pomalu spějeme…


9. 5. 2016

Výstava na Nové scéně

Pokud zavítáte na Novou scénu, zastavte se v mezipatře, kde na vás čeká zajímavá instalace - Daniel Pešta: Gravitation Zero / Pocta pro Pinu Bausch

Konceptuální projekt výtvarného umělce Daniela Pešty Gravitation Zero vznikl v roce 2011 pro Museum pronásledovaného umění v německém Solingenu jako hold slavné choreografce Pině Bausch, která působila v nedalekém Tanztheater Wuppertal.
Tvarově duplikovaná betonová torza figur neurčitých bytostí jsou zastavena v nenápadně plachém pohybu, kdy pravá ruka směřuje symbolicky k srdci a levá do klína. Před figurami levitují transparentní ozářené tváře, v jejichž nitru je z prostých červených provázků naznačeno živoucí krevní řečiště. Tváře se mezi sebou liší pouze v drobných výrazových nuancích.
Konceptuálně choreografické rozestavení figur naznačuje souvislost mezi výtvarným a tanečním uměním, ale autor se záměrně vyhýbá jakékoliv citaci taneční popisnosti. Vjem ponechává pouze na představivosti diváka a jeho osobní interpretaci, projekt zůstává pocitově výtvarný, bez vnitřního obsahu.
Daniel Pešta se řadí mezi takzvané multimediální umělce, kteří experimentují v celém spektru výrazových prostředků, a jeho díla se nachází v řadě významných světových muzeí současného umění. V letech 2013 a 2015 své projekty představil mimo jiné na Bienále současného umění v Benátkách.
Projekt Gravitation Zero se na Nové scéně Národního divadla prezentuje u příležitosti autorovy výstavy „Záznamy noční hlavy“, která se po loňské premiéře v Palazzo Bembo v Benátkách v rozšířené podobě představuje ve White Gallery v rámci Smetanovy výtvarné Litomyšle.
Národní divadlo je jedním z partnerů výstavy ve White Gallery. Více najdete zde


3. 5. 2016

Zveme vás na Dámu s kaméliemi

Srdečně vás zveme 6. května do Stavovského divadla, kde se představí soubor Baletu Moravského divadla Olomouc. Baletní inscenaci Dámy s kaméliemi na hudbu Sergeje Rachmaninova a Fryderyka Chopina připravil šéf souboru Robert Balogh.

Vstupenky na představení jsou stále v prodeji! 

 

Foto: David Prošvic


25. 4. 2016

PRAGUE - NEW YORK EFFECTS II

Srdečně vás zveme do Paláce Akropolis, kde se ve středu, 27. dubna, uskuteční česká premiéra druhého z projektů "Prague-New York Effects". Toto unikátní setkání tance a jazzu proběhne mezi naším uměleckým šéfem, tanečníkem a choreografem Petrem Zusku a newyorskou jazzmankou, skladatelkou a multiinstrumentalistkou Jen Shyu. Světová premiéra se odehrála minulý týden, 21. dubna, v Českém centru v New Yorku. 

Foto: Jana Huntnerova

 


11. 4. 2016

Úspěch Sóla pro tři v Paříži

Po počátečních problémech s dopravou soubor nakonec do Paříže dorazil a odehrál vyprodané představení Sóla pro tři v divadle Opera de Massy. Úspěch byl velkolepý!

8. dubna 2016 se baletní soubor představil ve Francii se Sólem pro tři již podruhé - tentokrát v hlavním městě Paříži, v divadle Opera de Massy. V hlavních rolích zazářili první sólisté Michal Štípa a Nikola Márová

Fotogalerie dokumentující jak cestu, tak vystoupení souboru v Paříži, najdete na našem Facebooku

Foto: Pavel Hejný 


4. 4. 2016

Zemřel mistr Pavel Šmok

S velkým zármutkem a lítostí oznamujeme, že ve věku 88 let zemřel fenomenální choreograf, pedagog, režisér, zakladatel a dlouholetý umělecký šéf Pražského komorního baletu, mistr Pavel Šmok.

Pavel Šmok se narodil 22. října 1927 v Levoči v rodině českého stavebního inženýra. Po studiu na Vyšší škole průmyslové, několika semestrech na ČVUT a krátké herecké kariéře v divadle E. F. Buriana se dostal k baletu. Absolvoval taneční oddělení pražské konzervatoře a jako sólový tanečník demi-charakterního typu působil v pražské Armádní opeře a v Plzni.
V letech 1958–61 byl šéfem baletu v Ústí nad Labem, další tři sezóny pracoval v Ostravě. Roku 1964 se stal spoluzakladatelem a choreografem samostatného zájezdového souboru Balet Praha, který byl v tehdejším „východním bloku“ unikátem. Mezi nejvýznamnější díla tohoto období patří Rossiniáda (G. Rossini 1964), Fresky (B. Martinů 1965), Nedbalky (O. Nedbal 1966) a zejména Listy důvěrné (L. Janáček 1968). 
V roce 1970 přijal Šmok angažmá v Basileji, kde stál v čele baletu po tři sezony. Po návratu do Československa těžce hledal uplatnění. Až v roce 1975 mu byla z pražského Divadla Rokoko nabídnuta spolupráce a začal se rodit Pražský komorní balet. Z rozsáhlého repertoáru jmenujme díla jako Americký kvartet (A. Dvořák 1977), Pia Fraus (K. Odstčil 1974), Z mého života (B. Smetana 1983), Zjasněná noc (A. Schönberg 1986), Trio g-moll (B. Smetana 1991), Stabat Mater (A. Dvořák 1995).
Během své kariéry Šmok vytvořil více než sto choreografií, a to nejen pro balet, ale i pro operu či operetu. Spolupracoval s televizí a filmem. Choreograficky se podílel mimo jiné na Prodané nevěstě v Metropolitní opeře v New Yorku. Jeho Pražský komorní balet byl hlavním propagátorem československého baletu v zahraničí. Začínalo v něm i několik dalších významných českých choreografů, například Petr Zuska, dnes umělecký šéf Baletu Národního divadla v Praze.
Pavel Šmok ovlivnil výrazně vývoj českého uměleckého tance 20. a 21. století. Jako pedagog Katedry tance Akademie múzických umění v Praze vychoval generaci českých choreografů. Jeho osobitý choreografický styl se stal v české choreografii svébytným fenoménem. 
V roce 2012 získal Cenu Ministerstva kultury za celoživotní umělecké zásluhy v rozvoji tanečního a divadelního umění v ČR a propagaci české hudby a tanečního umění ve světě.

Čest jeho památce!


31. 3. 2016

Čarodějův učeň v Haagu

Čarodějův učeň zamířil do Haagu, kde se holandskému publiku představí 31. 3. a 1. 4. v Zuiderstrandtheateru.

Příběh Krabata, chlapce, který se upsal temné síle Mistra a přiblížil záhadným silám, uvidí diváci v Haagu, třetím největším městě Nizozemska.

31. 3. a 1. 4. představí soubor Baletu ND úspěšnou inscenaci Čarodějův učeň hudebního skladatele Zbyňka Matějů, režisérského tandemu Lukáše Trpišovského a Martina Kukučky (SKUTR) a choreografa Jana Kodeta. Na základě pozvání ředitele Zuiderstrandtheateru, Henka Scholtena, vystoupí Balet ND poprvé na scéně, na které tančí slavné soubory, jako je NDT, Scapino Ballet, Akram Khan Company a další.

Držte palce, ať si Krabat podmaní Haag stejně jako Prahu! :-)

Sledujte náš Facebook, kde postupně najdete více fotografií z celého zájezdu.