MENU

Národní divadlo připravuje pro sezonu 2016/17 deset operních premiér

O operní žánr se rozšíří nabídka Hudebního divadla Karlín --- Poprvé tam zazní Verdiho Nabucco 13. září 2016 --- Státní opera bude hostovat v Japonsku --- Světovou premiéru bude mít Žádný člověk Jiřího Kadeřábka --- Piotr Beczała se představí jako Princ v Dvořákově Rusalce a Pavel Černoch v Berliozově Faustově prokletí --- V Praze bude poprvé režírovat Katharina Wagner

Pestrost zůstává hlavním kritériem pro výběr premiérových operních titulů Národního divadla i v sezoně 2016/17. Na čtyřech pražských scénách uvede osmatřicet operních inscenací, dvě koncertní provedení oper, další dvě na zájezdu v Japonsku, a z toho bude deset premiér: Noemova potopa, Chytračka/Měsíc, Tři příběhy, Tosca, Poprask v opeře, Faustovo prokletí, Žádný člověk, Krakatit, Lohengrin a Orfeus v podsvětí. Svým divákům nabídne i devět koncertů.

Noemova potopa

První premiérou bude Brittenova opera Noemova potopa ve spolupráci s Kühnovým dětským sborem v hudebním nastudování Davida Švece. Národní divadlo s ní oslaví 80. výročí spolupráce s tímto předním sborem, jehož členové účinkují mj. v inscenacích Dvořákova Jakobína, Bizetovy Carmen, Humperdinckova Jeníčka a Mařenky či Janáčkových Příhod lišky Bystroušky. Brittenova opera o věrném Noemovi, který uposlechne výzvu Hospodina a postaví archu, v níž se spolu se svou rodinou a mnoha zvířaty zachrání před ničivou potopou, v sobě snoubí nadsázku, vtip a hravost s poezií a působivou imaginací. Přes svůj nevelký rozsah vyžaduje rozsáhlý provozovací aparát, na němž se podílejí dospělí i dětští zpěváci a profesionální i amatérští hráči.

Chytračka / Měsíc

Spolupráce s Kühnovým dětským sborem pokračuje i inscenací Orffova Měsíce, který spolu s Chytračkou uvede Opera Národního divadla v premiérách 20. a 21. října 2016 pod taktovkou dirigenta Zbyňka Müllera. Operní jednoaktovky autora světoznámé kantáty Carmina Burana vypráví formou zábavného a výpravného lidového divadla dvě pohádky bratří Grimmů. První o chytrém selském děvčeti, které uhodne jakoukoli hádanku, vyzraje na podvodníky a získá si lásku samotného krále. V té druhé si pošetilí lidé navzájem kradou Měsíc, aby ho nakonec svatý Petr pověsil na oblohu mimo dosah jejich všetečných rukou. Režisér Jiří Nekvasil, scénograf Daniel Dvořák a kostýmní výtvarnice Simona Rybáková se nechali inspirovat nostalgií po estetice NDR. Národní divadlo uvede opery v češtině.

Three Tales

Neutichající snaha uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Petra Kofroně znovuobjevovat díla 20. a 21. století se silným poselstvím k dnešku přinese další výsledky na Nové scéně. V prosinci 2016 tyto předpoklady vrchovatě naplní dílo videoumělkyně Beryl Korotové a soudobého amerického skladatele Steva Reicha Three Tales (Tři příběhy). Reich, který bývá označován za jednoho z otců hudebního minimalismu, ve své videoopeře připomíná milníky vývoje vědy ve spojení s moderními technologiemi, která otevřely lidstvu perspektivy závratných výšek i propastných hloubek. Díky Třem příběhům se do Národního divadla vrací specialista na soudobou hudbu, dirigent Marko Ivanović.

Tosca

Po úspěšné premiéře Pucciniho Madama Butterfly přichází Státní opera s dalším kmenovým titulem, kterému hodlá vtisknout novou jevištní podobu i nové hudební nastudování. Premiéra Tosky je připravovaná na leden 2017, a jelikož bude v tom čase probíhat ve Státní opeře plánovaná generální rekonstrukce, Orchestr a Sbor Státní opery představí dílo v Národním divadle. Novou inscenaci vytvoří renomovaný francouzský režisér Arnaud Bernard, který se v Praze poprvé představil před deseti lety, a to úspěšnou a dosud uváděnou produkcí Verdiho La traviaty. Scénografie byla svěřena Camille Dugasové. V titulní roli uvidíme kromě domácí Andy-Louise Bogzy také holandskou sopranistku Annemarie Kremerovou. Mezi její poslední role patří mj. Ursula v Hindemithově opeře Malíř Matisse v Drážďanech.