Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

"Malý princ ve mně nastartoval touhu létat, říká herec Petr Batěk"

7. 7. 2016

Laterna magika

Laterna magika má od 1. dubna na repertoáru inscenaci režiséra Vladimíra Morávka Malý princ, adaptaci slavného románu Antoina de Saint-Exupéryho. Vedle samotného Malého prince je nejdůležitější postavou Pilot, autobiografická postava, do níž autor vložil mnoho z vlastních myšlenek a zážitků. V naší inscenaci je do role Pilota obsazen všestranný herec a muzikant Petr Batěk. Rozhovor s ním pořídil redaktor magazínu Flying Revue, který je naším mediálním partnerem.

Petře, přijde mi silně, že Malý princ k tobě sedí. Mýlím se?

Ne, sedí to přesně. Malý princ je pro mě docela velký mezník. Přišel právě ve chvíli, kdy jsem si sám připadal jako na poušti. Pomohl mi uzavřít jednu životní kapitolu, udělat takový souhrn a zapřemýšlet se nad tím, kdo jsem, co vlastně chci.

Krize středního věku?

Ano, takový poločas… (smích). Ale detaily si nechám pro sebe…

Jak to přišlo? Myslím Malého prince.

Ono to všechno tak nějak souvisí a dobře do sebe zapadá. Režisér Vladimír Morávek mi tu roli nabídl právě včas. Já se ho potom ptal – a nejenom já, ptali se ho i jiní – proč. A on mi řekl, že když začal Prince připravovat, měl o mně jasno předem. Vysvětloval to tak, že jsem vzezřením chlapský typ, velký, mohutný chlap, ale s křehkou dětskou duší. A to on potřeboval pro Exupéryho. Čímž mi polichotil, ale myslím, že to trefil přesně. Spolupráce s Vladimírem je pro mě vůbec hodně zlomová. I tím, že je extrémně intenzívní.

V jakém smyslu?

Jsem workoholik, práci si ale vybírám sám a zrovna v tom období jí nebylo moc. Delší dobu jsem nezkoušel v divadle, což bylo sice fajn, protože jsem si odpočinul, ale postupně mi divadlo začínalo víc a víc chybět. Vladimír Morávek a Laterna magika mě vrátili do hry, a to opravdu intenzívně. Zkoušelo se dva a půl měsíce, skoro celodenně, k tomu půl roku předtím probíhaly dotáčky, protože v Laterně magice se jak známo pracuje s projekcí. Točili jsme nasedání do letadla, pouštní bouři i pád letadla filmovým stylem, a to probíhalo léto před tím, než se začalo zkoušet.

Letěl jsi?

Paradoxně ne. Ne že bych nechtěl, ale program při dotáčkách byl tak nabitý, že to zkrátka nešlo stihnout. Natáčeli jsme v Líních u Plzně s krásným historickým dvouplošníkem, já se učil nasedat pro kameru, startovat motor. Letadlo bylo sice dvoumístné, ve vzduchu musel být v letadle ovšem jen jeden člověk, protože Exupéry, a tedy i jeho hrdina, byl v letadle také sám a štáb pilota natáčel za letu z druhého stroje. Ale věřím, že své létání doženu i díky spolupráci s Flying Revue.

Tvoje létání v Malém princi tedy…

… bylo jenom na zemi. Sice jsem simuloval let, ale ve skutečnosti to bylo před green screenem u hangáru, kde pouštěli kouř z větráku, a já jsem dělal, jako že letím. Reálně šel do vzduchu jenom pilot, který točil havárii a pád letadla.

Na jevišti je při představení scénografická maketa, nebo i části skutečného letadla?

Výtvarník vycházel z reálného letadla, na jevišti je ale jenom jeho část, protože je pro účely inscenace zabořené v písku a obrácené břichem vzhůru. Kolem je poházena spousta dobových artefaktů, které letec teoreticky mohl mít v letadle s sebou. Vladimír Morávek se hodně zabývá obrazovými kompozicemi, tak jsou tam i věci, které spíš souvisí s Exupérym, ale ve skutečnosti by si je do letadla nejspíš nevzal. Takže divadelní stylizace.

Autor: Jan Dvořák
Pokračování rozhovoru naleznete na http://www.flying-revue.cz/petr-batek-1 a http://www.flying-revue.cz/petr-batek-2

 

Sdílet na sociálních sítích