MENU

Selcuk Cara

Host Opery

Německý operní a filmový režisér, scénárista, spisovatel a pěvec (basista) studoval nejprve filozofii u Jürgena Habermase a poté operní zpěv. Jako herec a operní pěvec spolupracoval mj. s Wernerem Schroeterem, Frankem Castorfem, Stefanem Ruzowitzkym, Michaelem Hampem, Günterem Krämerem, Vincenzem Ceramim a Robertem Ando. Na radu německého režiséra Wernera Schroettera začal v roce 2009 studovat scénografii se zaměřením na film. Zúčastnil se řady mistrovských kursů, které vedli Vittorio Storaro, Vilmos Zsigmond, Gus Van Sant, Mike Figgis, Christopher Doyle a Dennis Hopper. Jeho druhý film Hymns to the Night byl promítán na jedenácti mezinárodních festivalech a jeho třetí film Lullaby si vybraly polský festival Camerimage v Bydhošti a indický festival v Dillí. Mimořádně úspěšný byl jeho čtvrtý film Můj poslední koncert z roku 2014, jehož ústředním tématem je pronásledování Židů nacisty za druhé světové války.  Film byl vybrán pro nejvýznamnější severoamerický filmový festival, Montreal World Film Festival a získal četná mezinárodní filmová ocenění, mj. Aljašskou mezinárodní filmovou cenu, roku 2016 britskou cenu The Monthly Film Festival ve třech kategoriích (nejlepší film, nejlepší scénář, nejlepší střih) a téhož roku cenu Phoenix Film Festival Award v Austrálii. V kategoriích nejlepší film a nejlepší režisér se dostal do oficiálního výběru Britského filmového festivalu v Londýně a festivalu Flickers-Rhode na Islandu. Od organizace Německé hodnocení filmu a médií (FBW) obdržel film ocenění jako „zvláště hodnotný“ a byl zvolen nejlepším filmem měsíce. Velkého uznání se Selcukovi Carovi dostalo při pozvání na New York City International Film Festival a na Filmový festival o cenu Maxe Ophülse v Německu. Jeho film se také probojoval do užšího výběru ceny pro mladé umělce Michaela Ballhause First Steps v Německu. Selcuk Cara zvítězil jako první režisér tureckého původu na Mezinárodním festivalu v arménském Jerevanu, film byl navíc oceněn udělením Americké filmové ceny 2017 (za nejlepší kameru) a Severoamerické filmové ceny.
Roku 2016 Selcuk Cara vydal autobiografický román Turek, ale přesto inteligentní, který se stal během několika dní bestsellerem. Kniha byla přijata knihovnou International Tracing Service ITS, a tím se stala součástí Paměti světa organizace UNESCO. V lednu 2017 byla kniha zařazena do knihovny Památníku a místa vzdělávání „Haus der Wannsee-Konferenz“. Selcuk Cara je členem Spolkového svazu filmových a televizních režisérů v Německu. Roku 2016 byl zvolen do poroty pro nominace na Německou cenu za režii Metropolis a byl také členem velké poroty Filmového festivalu Red Rock.  V březnu 2017 zahájil inscenací Die Maßnahme (Opatření) Bertolta Brechta a Hannse Eislera, na níž se podílel jako režisér, výtvarník scény, kostýmů a světelného designu, Brechtův festival. V květnu 2017 mu Společnost Richarda Wagnera ve Frankfurtu nad Mohanem udělila své vůbec první stipendium na jeho disertační práci (titul Ph.D) na téma Prsten Nibelungův – rozpad rodinných struktur jako dramaturgický prostředek v tetralogii Richarda Wagnera.
V roce 2019 uskuteční Selcuk Cara – jako režisér, scénograf a světelný designér – unikátní projekt, v němž propojí dílo od skladatelky Chayi Czernowin, narozené v Izraeli, a jednoaktové opery Bílá růže německého skladatele Udo Zimmermanna. Tento vzdělávací projekt pro mladé lidi uvede několik operních domů. Provázet ho bude historické vylíčení protinacistického hnutí odporu.

Více o umělci

Repertoár

Tyto webové stránky používají cookies. Více informací zde.