Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Richard Kročil

Richard Kročil

Biografie

Narodil se v Karviné. Baletní vzdělání získal na Janáčkově konzervatoři v Ostravě (1992–1997). Ve věku 17 let přijal nabídku choreografa a uměleckého šéfa baletu Národního divadla moravsko-slezského v Ostravě, Igora Vejsady, k nastudování hlavní role Alberta v baletu Giselle, za kterou získal cenu Mladý talent roku a o rok později i Cenu umění. Na základě této zkušenosti dostal po absolutoriu nabídku působit jako sólista baletu Národního divadla moravsko-slezského v Ostravě (1997–2001). Ve věku 18 let ztvárnil hlavní roli v choreografii Philippe Tallarda Tanečník na provaze, za kterou si vysloužil nominaci na prestižní Cenu Thálie. Díky svému výkonu v této inscenaci ho umělecký ředitel Národního divadla v Mannheimu, Philippe Tallard, přizval ke spolupráci. V roce 1999 tančil hlavní mužskou roli v Mozartově Requiem (choreografie: Eddy Toussaint) v rámci Festival des Arts de Saint-Sauver v Montrealu. V letech 2000–2003 působil v angažmá ve Washingtonském baletu na postu prvního sólisty, pod vedením uměleckého šéfa Septima Webra. S tímto souborem absolvoval tříměsíčního turné po USA. Po návratu do České republiky v roce 2004 nastoupil jako první sólista do baletu Národního divadla v Brně, kde setrval do roku 2007. Od roku 2008 působí jako sólista v Národním divadle v Praze. Repertoár Richarda Kročila je vskutku široký a zahrnuje především hlavní role v klasických baletech, jako je Don Quijote (Basil, Espada), Labutí jezero (Princ Siegfried, von Rothbart - nominace na Cenu KB), Giselle (Albert), Louskáček (Princ Louskáček), La Fille mal gardée (Colas), Les Sylphides, Korzár (Konrád), Popelka (Princ), Duch růže, Romeo a Julie (Romeo), Bajadéra (Solor), Spartakus (Crassus), Raymonda (Abdérachman) nebo La Sylphide (James, nominace na Cenu Thálie). Z moderního repertoáru zatím vzbudily největší pozornost jeho výkony v choreografiích Short stories (choreografie: Derek Williams), Tanečník na provaze (choreografie: Philippe Tallard), Requiem (choreografie: Eddy Toussaint), The time of dance (choreografie: Libor Vaculík, Igor Vejsada, Eric Trottier), Dvořákstory (choreografie: Christopher Fleming), The Doors (choreografie: Igor Vejsada), Brief Fling (choreografie: Twyla Tharp), Sweet Honey in the Rock (choreografie: Septime Webre), Blue until June (choreografie: Trey McIntyre), Carmen (choreografie: Septime Webre), Neznámé teritorium (choreografie: Choo-san Goh, Čína), Reassuring effects of form snd poetry (choreografie: Trey McIntyre), D.M.J. 1953–1977 (choreografie: Petr Zuska, nominace na Cenu Thálie), A Littlle Touch Of The Last Extreme (choreografie: Petr Zuska), Last Touch (choreografie: Jiří Kylián), Sylvie (choreografie: Bronislav Roznos, nominace na Cenu Thálie), Svěcení jara (choreografie: Libor Vaculík), Bolero (choreografie: Zdenek Prokeš) nebo slavná Carmen (Escamillio, choreografie: Mats Ek, nominace na Cenu KB). V rámci neoklasického repertoáru tančil také v choreografiích George Balanchina Rubíny a Serenáda. Vystoupil v rámci mezinárodních galapředstavení v USA (pro Barbaru Bush, Chelsea Clinton a Michaila Barišnikova), na Setkání prezidentů EU v Brně a na slavnostním večeru u příležitosti státní návštěvy kambodžského krále Norodoma Sihamoniho. V červnu 2009 se na pozvání Dánského královského baletu účastnil baletního turné v jihofrancouzských městech Biarritz, Bergerac, Hyeres a Aigues Mortes, kde tančil Jamese v baletu La Sylphide. Ke 22. 4. 2011 ukončil pracovní poměr v ND.